Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:42

Hoi!

Toen onze monster ruim 1.5 jaar geleden als kitten bij ons in huis kwamen, wilde ik het allerbeste voor mijn katten. Na wat speurwerk ben ik uitgekomen op graanvrij voer van Purizon. Dit bevalt overigens prima! Toen ze nog klein waren ging dit prima, maar na een half jaar merkte ik dat de brokjes toch wat klein waren. Na de castratie mocht ik ze als volwassen katten gaan voeren, en toen ben ik T/D Dental Care van hills gaan bijvoeren. Gemixt met de purizon zodat er ook gekouwt moest worden.

Het gaat om 2 broertjes, beide katers van ruim 1.5 jaar oud. Sammie is onlangs door een hersenschudding nog bij de DA geweest en gewogen. Sammie weegt 4.8 kilo en is heel mooi op gewicht! Hij moest niet zwaarder worden, maar ook zeker niet lichter! Het zijn beide grote katers namelijk. Jessie is begin dit jaar geweest (mei) voor de jaarlijkse controle en de entingen. Jessie is toen ook gewogen en woog bijna 5.5 kilo. Laten we het zo zeggen dat Jessie genoeg reserves heeft. Helaas is Jessie geen active kat en liever lui dan moe dus van afvallen komt niet zo veel terecht.

Nu ben ik opzoek naar voer, maar ik ben denk ik te veeleisend want ik kan niet vinden wat ik zoek.. -O-
Eisen:
- Graanvrij
- Groot genoeg zodat de tandjes gezond blijven, en de heren moeten kouwen. Sammie wil nog wel eens schrokken namelijk
- Het voer moet Jessie laten afvallen en een kat met gezond gewicht op gewicht houden (eventueel kunnen we Sammie wel wat extra verwennen maar dat is natuurlijk niet eerlijk :+)

Ik zie door de bomen het bos niet meer want de keuze is reuze, helaas kan ik niet vinden wat ik zoek.

Overigens word er gespaard voor bakjes die werken op chip zodat ik het voeren beter kan controleren.

Op dit moment krijgen ze dus purizon en hills gemixt met elkaar. (2/3 purizon, 1/3 hills) ze mogen 60 gram per dag (per kat) en krijgen dus 's ochtends 30 gram per bakje (2 bakjes) en in de avond, rond een uur of 22.00/23.00 nog eens 30 gram. Als wij gaan eten krijgen ze 1 zakje Felix over 2 bakjes verdeeld (of een ander merk, soms hoogwaardig voer, maar meestal is deze maaltijd simpel en goedkoop). Dit krijgen ze vooral omdat ik wel wil dat ze wat vlees binnen krijgen en het dusdanig weinig is dat dit geen kwaad kan imo.

Wie heeft de gouden tip? Wie weet wat ik zoek? Of misschien moet ik het toch compleet anders aanpakken..
Als ik er echt zelf niet uitkom, neem ik Jessie mee naar de DA om met hem samen te kunnen bespreken wat het beste plan van aanpak is. De gezondheid van mijn katten is erg belangrijk, en nu hij nog jong is kan ik nog ingrijpen voor hij echt te dik word..

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:45

Ik voer zelf Applaws en ben hier super tevreden mee. In de ochtend droogvoer en s'avonds natvoer.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 15:49

Matheno schreef:
Ik voer zelf Applaws en ben hier super tevreden mee. In de ochtend droogvoer en s'avonds natvoer.


Hoe groot zijn die brokjes ongeveer? Ik kan daar alleen geen dieet versie van vinden.. :(

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:04

Ik denk ook niet dat je een dieetversie van voer nodig hebt. Wat is precies de reden dat ze een zakje Felix krijgen?

Juist bij brokken blijven er resten achter waardoor tandplak ontstaat.

Is het geen optie voor je om naar KVV te kijken? Daarbij dan af en toe een kippennekje of kuiken voor het knaagwerk.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:36

Waarom niet de sterilised versie van Purizon in plaats van de gewone?
Als de katten het er voor de rest prima op doen?

Waarschijnlijk bevat je huidige voeding een te hoog vetpercentage waardoor hij dikker word icm castratie en niet actief zijn. Handig is dus om te kijken naar een brok met lager vetpercentage.

De gewone versie bevat 20% vet en de sterilised versie maar 11%. Scheelt toch best wel.
Mocht het toch te laag zijn in vet voor de kat die wel goed op gewicht is kan je daarvoor kiezen om een heel zakje natvoer bij te geven ipv een halve.

Ik zou in ieder geval kijken naar het vetpercentage in de brok, daar valt een hoop winst te behalen.
Nutrivet sterilised(16%)
1 versie van Applaws bevat 17% al is lager beter.
En zo zijn er nog wel een hoop graanvrije brokjes met een sterilised of light versie.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:42

Ik heb er hier eentje die ook fanatiek schrokt. Die heeft verschillende voerspellen zodat ie al snel een minuut of 10/15 met zijn voer bezig is. En dat scheelt een hoop in schrokken.

Als je wil dat ze vlees binnenkrijgen is er echt wel wat beters te vinden dan felix.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 17:18

Ginger, dank je! Duidelijk! Ga ik even naar kijken!

Kiwiwitje, Sammie schrokt soms te veel, dan kotst hij het later weer uit. Maar dit is niet altijd.

Het gaat me in dit geval niet om het natvoer. Ik geef dit extra, vanaf het begin al. Ik weet dat ze dit lekker vinden, maar het voegt in principe niks toe. Ik heb ook goede merken blikvoer staan en wissel dit af met de Felix.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:24

Door rustiger te eten en te spelen ben je iig van het schrokken af. Natvoer voegt in zoverre wel wat toe, dat in bijvoorbeeld felix sowieso granen zitten en dat ze echt makkelijk vet worden van natvoer.
Is KVV geen optie?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:25

Als je zelf op dieet bent is het ook niet heel handig om iedere avond een toetje te eten. In Felix zit o.a. suiker...

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:33

ik heb lang gezocht naar het ideale kattenvoer.
conclusie, mijn 2 katten krijgen vers vlees. dat is van cats lovers gold of kvv.
en 1 keer per dag brokjes van power of nature. ( nu nog 3 keer per dag vlees, zijn nog kittens van nu 17 weken) straks voer ik 3 keer per dag.
deze brok bevat 80 % vlees en 96 % dierlijke producten. is erg laag in koolhydraten, wat belangrijk is voor katten, en graanvrij.
ik heb ook wel wildcat etosha gevoerd als brok. maar de power of nature hebben ze nog liever

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:37

In natvoer zitten veel minder calorieën, bovendien zorgt het er voor dat de kat vocht binnen krijgt. Koolhydraten zijn niet perse slecht voor een kat, maar toegevoegde suiker heeft niks te zoeken in natvoer.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:02

Te veel koolhydraten is zeker niet goed. Een " wilde " kat eet zo'n 1 tot 2 % koolhydraten. In het meeste kattenvoer zit al gauw 25-35% . Met uitschieters naar 45.
Lijkt mij niet dat je zulk voer gezond of natuurlijk kunt noemen. En in bijna al het voer zitten granen, mais of rijst of erwten. Allemaal zetmeel dat uiteindelijk ook weer omgezet wordt in suikers.
En vers vlees komt het meeste in de buurt van wat een kat zelf ook zou eten.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:24

dingogirl schreef:
Te veel koolhydraten is zeker niet goed. Een " wilde " kat eet zo'n 1 tot 2 % koolhydraten. In het meeste kattenvoer zit al gauw 25-35% . Met uitschieters naar 45.
Lijkt mij niet dat je zulk voer gezond of natuurlijk kunt noemen. En in bijna al het voer zitten granen, mais of rijst of erwten. Allemaal zetmeel dat uiteindelijk ook weer omgezet wordt in suikers.
En vers vlees komt het meeste in de buurt van wat een kat zelf ook zou eten.


Dat ze het normaal niet eten, zegt niks over of ze het kunnen gebruiken of niet. Ook een kat heeft gewoon suiker nodig, daar draait het lichaam ten slotte op. Een deel van de koolhydraten in brok zijn vezels, goed voor de darm. De rest zijn vaak complexe koolhydraten die (afhankelijk van de bewerking) gewoon gebruikt kunnen worden. Niet iedereen kan vers vlees voeren en ook is het voor de kat niet altijd het beste. Misschien leven we wel te steriel, maar heb toch iets te veel parasieten gezien bij dieren die vers eten. Wat dat betreft is brok veiliger. Maar het ging om de koolhydraten ;)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:54

Zo goed voor de darmen dat de ontlasting lekker gaat stinken. :j :+

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:00

Ik weet niet of de brokjes groot genoeg zijn, maar wij voeren Yarrah, is biologisch en ze hebben ook graanvrije sterilisatie variant. Die van ons kauwen er flink op en eten ze graag. Ook het natvoer is favoriet :D

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:14

shiroihebi schreef:
dingogirl schreef:
Te veel koolhydraten is zeker niet goed. Een " wilde " kat eet zo'n 1 tot 2 % koolhydraten. In het meeste kattenvoer zit al gauw 25-35% . Met uitschieters naar 45.
Lijkt mij niet dat je zulk voer gezond of natuurlijk kunt noemen. En in bijna al het voer zitten granen, mais of rijst of erwten. Allemaal zetmeel dat uiteindelijk ook weer omgezet wordt in suikers.
En vers vlees komt het meeste in de buurt van wat een kat zelf ook zou eten.


Dat ze het normaal niet eten, zegt niks over of ze het kunnen gebruiken of niet. Ook een kat heeft gewoon suiker nodig, daar draait het lichaam ten slotte op. Een deel van de koolhydraten in brok zijn vezels, goed voor de darm. De rest zijn vaak complexe koolhydraten die (afhankelijk van de bewerking) gewoon gebruikt kunnen worden. Niet iedereen kan vers vlees voeren en ook is het voor de kat niet altijd het beste. Misschien leven we wel te steriel, maar heb toch iets te veel parasieten gezien bij dieren die vers eten. Wat dat betreft is brok veiliger. Maar het ging om de koolhydraten ;)

Ik zou t ergens anders zoeken. Niet zozeer bij de dieren die vers eten maar bij wat ze eten misschien.
Sinds we hier vers voeren hebben zowel de honden als katten geen wormen meer gehad. En de katten komen niet buiten en hadden voor de honden toch wel eens wormen..

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:23

Toevallig heb ik ook purizon voor de kat en vandaag een proefverpakking hiervan binnen gekregen: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ld_freedom

Het viel me meteen op hoe groot die brokken zijn. Echt een stuk groter dan zijn normale brokken. En het voer is nu in de aanbieding dus je kan het altijd eens proberen :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:26

Air schreef:
Zo goed voor de darmen dat de ontlasting lekker gaat stinken. :j :+


Nooit last van gehad en toch aardig wat dieren gezien.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:41

Mijn ervaring is dat katten juist gaan schrokken als ze afgemeten porties krijgen. Mijn grote kater (Birmaan) was aan de zware kant toen we hem kregen. Hij kreeg Royal Canin Maincoon in kleine porties verdeeld over de dag. Dit zijn ook wat grotere brokken, die hij vanwege het schrokken kreeg.

Wij geven hier onbeperkt voer aan alle katten en voeren kleine brokjes (Greenheart lam en rijst). Het gekke is dat hij nu zijn brokjes uit de bak haalt om ze in kleine stukjes op te eten. Hij schrokt niet meer en is keurig op gewicht. Ook zit hij prachtig in zijn vacht!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 08:15

Ondanks dat ons voer wordt afgemeten hebben mijn katten wel onbeperkt de beschikking tot voer. Het word namelijk niet in een keer opgegeten. Meestal is het als wij gaan eten, net op, of er zit nog in de bakjes. We hebben een voerlabirint staan en hier gaan dan overige brokjes in zodat ze ook dan gewoon kunnen eten.

Ik vind het belangrijk dat mijn katten brokken eten aangezien ik geen tandproblemen wil en ze niet buiten komen. Overigens heb ik vers vlees geprobeerd maar dit word niet gegeten. Zo'n kleine hoeveelheid Felix dat ze krijgen is in mijn ogen ook geen probleem, gezien de rest van het voer van goede kwaliteit is.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:28

Fit&trim van orijen voeren wij met een handje dental brokken erdoor voor de tanden

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:46

Om tanden goed te houden doen brokken niets tot weinig.
vlees geeft een andere zuurgraad en voorkomt daarmee tandsteen. Brokken geven meer aanslag.
Merk duidelijk verschil bij de honden hierdoor.
Dus welk merk brok voor schone tanden maakt weinig uit.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:26

Ik moest even gniffelen toen je het had over monsters van 4,5 en 5,5 kilo :o mijn monsters zijn resp. 10,5 en 8 kg :D

Kijk eens voor Maine Coon kattenvoer, dat zijn grote brokken. Ik heb lange tijd Concept for life gevoerd maar ik ben nogal van de afwisseling.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:40

Ik voer taste of the wild gemengd met skogens sinds kort skogens erbij ivm de grote brokken(maine coon)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke brok zoek ik? Katten Graanvrij, grote brok, dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:52

Brok zorgt juist makkelijker voor tandplak. Als je echt iets voor de tanden wil doen kun je de tanden poetsen. Of dentipaste als poetsen niet lukt.