Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 16:22

Hey bokt!

Graag zou ik jullie ervaringen/meningen over verschillende soorten hondenvoer horen. KVV vs brok discussies heb ik niets aan, dus gelieve die achterwege te laten ;). Ik ben echt op zoek naar informatie! Het liefst zou ik beide hetzelfde voeren, maar we zien wel.

Het 'probleem':

Hond 1:

Is 7 en ontzettend actief. Ik sport actief met hem en hij heeft altijd energie om iets te gaan doen. Het lijkt weinig uit te maken wat ik hem voer, ontlasting en energielevel blijven hetzelfde. Hij houdt niet van KVV, alleen raw4dogs eet hij soms. Ik hem hem altijd krokant gevoerd (Dog lovers gold) en daar was hij actief en bespierd op en glom zijn vacht mooi. Hij is altijd net wat te dik. Sinds kort heb ik hem op de geperste brok van DLG gezet, omdat dit makkelijker te combineren is met KVV. Zijn vacht is doffer (komt het door het weer of de brok?) en zelfs met 2x zoveel voer blijft hij te dun.

Hond 2:

Is 10 maand en een actieve werklijn. Van de fokker RC meegerkregen, daar had hij altijd diarree van en poepte hij ontzettend veel. Hij scheette ook heel vies, zijn vacht was dof en hij had weinig energie. Overgezet op krokant DLG, hij kreeg meer energie en zijn vacht glom. De vieze scheten en de vele ontlasting bleven, ook had hij te zachte ontlasting. Nu overgezet op geperst van DLG, vacht is dof en ontlasting is harder, maar hij poept nog steeds zoveel. Ook is hij te dun en valt hier bijna niet tegenaan te voeren.

Zijn beide reuen.
Iemand ervaringen qua voer? Ideeën wat te voeren? Ik zoek het liefst een geperste brok met een hoog vers vlees gehalte, die me geen rib uit m'n lijf kost. Qua KVV geef ik ze een paar keer raw4dogs, wat ze lekker vinden en waar ze energiek van worden. Ik wil niet geheel over op KVV en ga hierover ook niet in discussie.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:57

Ik zou voor een brok gaan met een hoger eiwit en vet gehalte.
De geperste variant bevat maar 14% vet, voor actieve honden zoals die van jou zou je minimaal 17% moeten hebben. De krokante original bevat 18% dat is dan ook de reden dat hond 1 daarop beter op gewicht bleef.

Ik heb nergens het ras gezien maar omdat je het hebt over werklijn denk ik dat het om herders gaat?

Heb je een probleem met een brok met wat meer koolhydraten in de vorm van tarwe etc? Vaak hebben werkhonden(net als top sporters) meer behoefte aan koolhydraten.
Een optie zou dan zijn (in ieder geval voor hond 2, voor hond 1 is het vetgehalte dan waarschijnlijk te hoog) Prins Sport-life met een eiwit/vet percentage van 32 en 22%.
Voor hond 1 zal dit waarschijnlijk te veel zijn en is de Super Active variant meer geschikt met 25/17%.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer merken maar het belangrijkste is dus te kijken naar het eiwit en vooral vet gehalte. De calorieën moeten ergens vandaan komen.

Ook is er niet heel veel keuze in geperste brokken, krokante brokken is er in een veel ruimere keuze.

Wel is het vaak zo als je dus teveel voert van een geperste brok (meer als 120% van de richtlijn) dat de ontlasting slechter word. Er word dan teveel voeding aangeboden dan dat er verwerkt kan worden en dit zorgt voor een doorschuif effect-> poept het weer uit. Dan kan er beter gekeken worden naar een brok met een hogere calorische waarde. Zie mijn voorbeeldje hierboven.

Mijn advies (buitenom het merk) is dus naar een brok te kijken met meer vet. Voor hond 1 rond de 17/18% en hond 2 zal behoefte hebben aan 20 tot wel 22%. Ik zou in eerste instantie 2 aparte brokken uitzoeken en vanuit daar kijken of het een optie is om ze misschien op 1 brok te zetten. Afhankelijk van de conditie van beide honden. Zoals je omschrijft heeft hond 2 meer behoeftes als hond 1.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 20:02

Ik zweer bij greenheart summerstyle of greenheart sportline.
Degene die dit voer ontwikkeld heeft die is zelf zeer actief in de sledehonden sport.
Al mijn honden groeien sowieso op dit merk op.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:57

Kijk eens voor sportbrok.
Ik voerde vroeger altijd sportbrok voor kleine honden aan mijn reu, die kreeg ik daarmee mooi op gewicht. Helaas is het niet meer verkrijgbaar bij mijn dierenwinkel. Dat was Select Gold Active, het bestaat nog wel.

Zijn ze gecastreerd trouwens?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:02

Er is een heel topic over hondenvoer misschien daar even in kijken :).

Ik dacjt dat het "wat voeren jullie je hond" heet. Succes!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:45

Aangezien het voor de hond absoluut niets uitmaakt of je geperste of krokante brok naast kvv voert, zou ik er gewoon terug gaan naar de krokante versie van dlg. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor de theorie dat dat niet zou gaan en ook in de praktijk blijkt het niet meer dan incidenteel niet te gaan (maar gaat niet vaker mis dan geperste brok en rauw samen).

Hier hebben ze zelfs wel kvv, natvoer, geperste brok en krokante brok in 1 maaltijd gehad, alles om die beesten weer aan het eten te krijgen (hongerstakingen van een week zijn niet grappig als ze al broodmager zijn. Geen medische oorzaak, gewoon poedelgedrag).

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:16

Mizora schreef:
Aangezien het voor de hond absoluut niets uitmaakt of je geperste of krokante brok naast kvv voert, zou ik er gewoon terug gaan naar de krokante versie van dlg. Er is geen enkele wetenschappelijke basis voor de theorie dat dat niet zou gaan en ook in de praktijk blijkt het niet meer dan incidenteel niet te gaan (maar gaat niet vaker mis dan geperste brok en rauw samen).

Hier hebben ze zelfs wel kvv, natvoer, geperste brok en krokante brok in 1 maaltijd gehad, alles om die beesten weer aan het eten te krijgen (hongerstakingen van een week zijn niet grappig als ze al broodmager zijn. Geen medische oorzaak, gewoon poedelgedrag).


Ik dacht dat hond 2 stinkscheten en slechte ontlasting had op de krokante dlg want wat jij schrijft was inderdaad mijn eerste gedachte.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 09:25

Wij hebben voor die van ons van alles geprobeerd met wisselend succes. De een vond ze wel lekker maar liet ze vieze scheten, de andere at ze slecht. Toen konden we via een vriend die met zijn honden sport goedkoop aan Eukanuba natures plus komen. Dat voeren we nu. Ze glimt als een spiegel, haar poep ziet er goed uit, ze is energieker en niet onbelangrijk ze eet het als een malle.

We halen het voer nu ook voor vrienden. Hond van mijn broertje was een lastige eter en daardoor aan de dunne kant. Die eet nu met gemak haar dagelijkse aanbevolen hoeveelheid en is echt al een stuk aan het bijkomen. Ze vindt het ook super lekker.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 12:50

De krokante brok kan prima weer voor Hond 1, voor hond 2 was ik er niet tevreden over. Hond 1 is gecastreerd en hond 2 niet.

De prins Super active lijkt me wel wat, die ga ik uitproberen! Ik denk dat de Sportlife voor nu nog wat te hoog in eiwit en vet zit, Hond 2 begon ook wat dik te worden op DLG krokant, hoewel alleen rond de buik en verder bleef hij wat magertjes, waarschijnlijk blijft 17% te weinig voor beide. Ik heb net schapenvet voor ze gehaald, zodat ze hopelijk ondertussen wat aankomen en wat meer gaan glimmen.

Ik ga ook even kijken naar Eukanuba, Greenheart en Select Gold active.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Welk hondenvoer?! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:05

Ik voer mijn labrador ProPlan optiderma met zalm. Dit kreeg hij bij de fokker ook. We kregen een grote zak mee en dit voer bevalt ons goed dus niet meer overgeschakeld (alleen van puppybrok naar volwassen brok).

Hij poept 1 á 2 keer per dag en laat eigenlijk geen stink scheten. Normale ontlasting en niet veel per keer. Valt me ook op dat zijn ontlasting niet heel erg stinkt.