Risico op katten aids

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 18:42

Saranghea schreef:
Een sneltest is over het algemeen niet zo duur en vaak wordt er dan als je ze alledrie tegelijk test ook een andere prijs berekend of consultkosten die wegvallen/verminderen. Ik vind het ook helemaal niet gek om alledrie de katten die samenleven te testen al helemaal als je zegt dat de kat van wie de DA aids vermoedde een vechter is/was.
Katten die samen leven en redelijk goed met elkaar overweg kunnen zullen ook willen "helpen" met een gewond mededier. Denk daarbij aan een likje/snufje aan een wondje of de ligplaats "schoonmaken" van een beetje bloed. Zo steken katten in 1 huishouden vaak elkaar aan mits ze goed met elkaar overweg kunnen of als ze helemaal niet met elkaar overweg kunnen door een keer een haal te geven.


Heb je hier enige onderbouwing voor? Al het onderzoek dat ik gelezen heb laat namelijk juist zien dat onderlinge besmetting van FIV in een huishouden praktisch nooit voorkomt.

De dierenarts in dit verhaal heeft dan ook onjuiste informatie gegeven. De kans is namelijk helemaal niet groot dat een aidskat andere katten in het huishouden besmet. Zolang ze elkaar niet half vermoorden en het bloed niet in het rond vliegt.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.


Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:18

Een negatieve snaptest is betrouwbaar :j alleen bij een positieve snaptest moet er nog een Western Blot achteraan, omdat de snaptest vaak vals positief is.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Risico op katten aids

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:27

Apart, bij mij is de praktijkervaring hetzelfde als de theorie en het onderzoek dat ernaar gedaan is.
Ik zet rustig FIV-positieve opvangkatten tussen mijn eigen negatieve katten, net als mijn tientallen mede-opvanggezinnen doen en al vele jaren doen. Nog nooit heeft er een besmetting plaatsgevonden.

Door elkaar te wassen vindt er overigens geen besmetting plaats, speeksel is veilig. Enkel bloed en sperma is een risico.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:03

Saranghea schreef:
Catnip schreef:
Apart, bij mij is de praktijkervaring hetzelfde als de theorie en het onderzoek dat ernaar gedaan is.
Ik zet rustig FIV-positieve opvangkatten tussen mijn eigen negatieve katten, net als mijn tientallen mede-opvanggezinnen doen en al vele jaren doen. Nog nooit heeft er een besmetting plaatsgevonden.

Door elkaar te wassen vindt er overigens geen besmetting plaats, speeksel is veilig. Enkel bloed en sperma is een risico.

Mijn praktijkervaring is dus anders, al ben ik heel blij voor jullie dat het goed is gegaan.
Sperma, bloed en speeksel zijn helaas allemaal even risicovol. In principe zit in al het lichaamsvloeistof de verwekker voor fiv het kan alleen niet lang buiten het lichaam overleven.


Als speeksel FIV kan overbrengen, dan zouden katten elkaar ook besmetten door uit hetzelfde bakje te eten/drinken, of door op elkaar te niezen. Of door elkaar te wassen (zonder dat er bloedende wonden aanwezig zijn). En als dat zo was zouden al mijn katten inmiddels FIV+ moeten zijn, ik heb er eentje met FIV en niesziekte gehad (opvang) die vrolijk mijn eigen katten zat onder te niezen de hele dag :)) en mijn Zen maakt er een sport van om elke opvangkat die hier binnen komt grondig te wassen, minstens 3x per dag :') dan zou je toch denken dat mijn katten allang besmet hadden moeten zijn?

En kennen jullie BuddyKat, de opvang voor aidskatten? Dat gebouw zit vast aan het huis van een vrijwilliger, die zelf om en nabij de 10 katten heeft. De aidskatten en haar eigen katten komen steeds bij elkaar buurten en elkaars eten opeten :Y) dat gaat ook al jaren goed. Je zou indien speeksel besmettelijk is toch regelmatige besmettingen verwachten? Zeker als ze elkaar vrolijk zitten te wassen en samen uit een bakje eten.

Bloed en sperma ben ik overigens helemaal met je eens hoor, dat is gevaarlijk voor andere katten.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna, noor14, Volte en 119 bezoekers