Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:16

Hallo allemaal,

Ik plaats eigenlijk nooit meer iets op bokt, maar ik ben radeloos.
In april hebben wij een 1.5 jaar oude Russische blauwe geholpen kater over genomen, van iemand die in een heel groot en druk gezin woonde. In het begin zag je hem op bloeien, wij wonen op woon boerderij waar het rustig is en hij de hele dag buiten kan spelen. Hij mocht bij ons op de slaapkamer tot dat mijn vriend astmatische aanvallen begon te krijgen, wat bleek dat hij allergisch was voor de kat, en toen mocht de kat dus niet meer op de slaapkamer.

In het begin ging het allemaal nog oké, hij is altijd enorm opdringerig geweest (lees: net zo lang miauwen tot hij zijn zin krijgt, wat gerust 3 uur lang door gaat) maar dat was dan overdag.
Sinds hij niet meer op de slaapkamer mocht, begon het opdringerige gedoe ook snachts. Hij hangt continu aan de deurklink , gaat keihard krijzen tot je er gillend gek van word. Ook snachts gaat dit riedeltje gerust 3 uur lang door.
Ik had het idee dat hij zich alleen voelde , en hebben we een vriendinnetje voor hem van dezelfde leeftijd erbij genomen. Die twee samen gaan super, en ze zijn lief met elkaar en spelen met elkaar, en zij is dan ook ontzettend makkelijk.
Dit is even goed gegaan, maar nu sinds 3 a 4 maanden is het weer mis, vanaf een uur of 3 snachts krijst ie net zolang tot dat wij op staan. Wij doen hier dus al 3 a 4 maanden lang met een uur of 4 slaap, en ik begin er nu helemaal klaar mee te raken.

Hij gaat de hele dag van half 7 sochtends tot een uur of 8/9 Savonds naar buiten, hij is dus wel goed moe voordat we naar bed gaan. Ook heb ik er nog nooit aandacht aan besteed als hij zo loopt te miauwen aangezien negatieve aandacht ook aandacht is.
Ik ben zelf de hele dag door op het terrein bezig met de paarden, en dan is hij altijd actief en blij. Hij loopt me het liefst de hele dag achter na en is bezeten van mij en mijn aandacht. Zodra ik hem binnen haal ligt hij de hele avond bij me op schoot, maar mijn vriend vind hij maar niks. Zodra die hem aait terwijl die op mijn schoot ligt word hij direct wakker (terwijl ik hem de hele tijd aan het kriebelen ben) en gaat ie grommen of blazen, hij heeft nog nooit uit gehaald maar hij laat duidelijk merken dat hij hem niet aardig vind.

Ondertussen weet ik niet meer wat ik er mee moet, na een paar maanden veel te weinig slaap begin ik langzaam gek te worden van hem. Ik ben gek op die kat, en medisch kunnen ze zomaar niks vinden, maar zijn gedrag breekt ons op. Ook de relatie van mijn vriend en ik komt niet ten goede door al het slaap te kort.

Is hier iemand die ook ervaring heeft met dit soort problemen bij katten? Of weet iemand een goede gedrags therapeut ? Ik hoop dat er mensen zijn die tips hier voor hebben...
het is inmiddels een niet te volgen verhaal geworden , maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en hoe ik dit het beste kan omschrijven. Heel erg bedankt voor degene die dit helemaal gelezen hebben.

Dit is het beruchte monster waar het om gaat:

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:20

Hoor je hem ook als hij beneden blijft of in een hele andere ruimte in huis? Daarmee voorkom je in ieder geval dat hij aan de deurklink hangt.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:28

Goof schreef:
Hoor je hem ook als hij beneden blijft of in een hele andere ruimte in huis? Daarmee voorkom je in ieder geval dat hij aan de deurklink hangt.


We wonen gelijkvloers, hij moet in de woonkamer zitten, want in de keuken of hal sloopt hij alles (denk aan glazen in de keuken en jassen in de hal die kapot gaan). Onze slaapkamer grenst aan de woonkamer, het aan de deurklink hangen is nog het minst erge, het enorm harde gekrijs maakt nog meer lawaai en hoor je door het hele huis heen...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:32

Ik heb wel eens van iemand gelezen die de stofzuiger bij de slaapkamerdeur zette en als de kat begon te gillen even de stekker in het stopcontact stak.
Of nog beter een stopcontact met een schakelaar.

Kat schrikt van stofzuiger en ziet geen mens waarvan hij aandacht krijgt.

De kat van degene met dit verhaal was er zo klaar mee.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:37

En omdraaien? Overdag meer binnen als hij wil en 's avonds bij bedtijd dat hij buiten moet?

Ik heb een binnenkat die ook uuuuuren kan bleiren aan de slaapkamerdeur. Wij slapen boven en nu moet zij in de woonkamer blijven, de haldeur dicht. Gelukkig is ze daar dan toch rustig. Maar geef haar niet de kans naar boven te komen!

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:45

Lukasje schreef:
En omdraaien? Overdag meer binnen als hij wil en 's avonds bij bedtijd dat hij buiten moet?

Ik heb een binnenkat die ook uuuuuren kan bleiren aan de slaapkamerdeur. Wij slapen boven en nu moet zij in de woonkamer blijven, de haldeur dicht. Gelukkig is ze daar dan toch rustig. Maar geef haar niet de kans naar boven te komen!


Dan komt hij voor het slaapkamer raam krijzen, want dan heeft meneer het te koud, en als het raam op een kiertje staat wurmt ie zich er door heen om de slaapkamer in te komen. :(
Wat het vervelende is, is dat hij van geen ophouden weet. Het kan uuuuuren door gaan, en dat al maanden lang.
Overigens als we op staan geven we hem ook nog geen aandacht, we negeren hem volledig en hij krijgt dan ook niet meteen eten en gaat ook pas later naar buiten.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 22:48

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb wel eens van iemand gelezen die de stofzuiger bij de slaapkamerdeur zette en als de kat begon te gillen even de stekker in het stopcontact stak.
Of nog beter een stopcontact met een schakelaar.

Kat schrikt van stofzuiger en ziet geen mens waarvan hij aandacht krijgt.

De kat van degene met dit verhaal was er zo klaar mee.


Is misschien ook nog een idee ja, misschien lost het probleem dan ook op.
Heb er namelijk ook aan zitten denken om een stal klaar te maken voor hem, dat hij daar snachts blijft maar daar lost het probleem zich niet mee op... je verplaatst het probleem alleen maar.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:51


Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:52

Gaf het geen problemen toen hij wel nog bij je mocht slapen?
Vriend weg doen, kat weer in bed? :D

Zonder gekheid, een gedragstherapeut zou je misschien kunnen helpen. Mijn katten breken ook de tent af en zetten de hele buurt op stelten als ze niet bij me kunnen 's nachts, maar er is zelf ook geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om ze dat te verbieden. Ik kan je dus niet helpen, mijn katten krijgen gewoon hun zin :')

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:56

https://meicare.eu

Zij behandeld allerhande gedragsproblemen en ze zit niet zo ver bij je vandaan.

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:02

Misschien iets met jouw geur om een warme kruik doen en leggen op een plek waar je hem wel wil hebben?

Misschien dan toch het gevoel heeft jou bij zich te hebben in geur en warmte?

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:05

Catnip schreef:
Gaf het geen problemen toen hij wel nog bij je mocht slapen?
Vriend weg doen, kat weer in bed? :D

Zonder gekheid, een gedragstherapeut zou je misschien kunnen helpen. Mijn katten breken ook de tent af en zetten de hele buurt op stelten als ze niet bij me kunnen 's nachts, maar er is zelf ook geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om ze dat te verbieden. Ik kan je dus niet helpen, mijn katten krijgen gewoon hun zin :')


Nou ik zei wel tegen mijn vriend dat dat de reden is waarom die kat hem niet aardig vind, hij heeft vast door dat het jou schuld is dat ie niet meer op de slaapkamer mag :’)

Toen die nog op de slaapkamer mocht ging die altijd boven op mijn gezicht liggen, dus dat betreft slaap ik nu niet veel minder dan eerst :’)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:08

Misschien niet moeilijk denken , je weet nu ook waarom hij weg is gedaan. Duidelijk een kat met een duidelijke mening. Erg vervelend maar probeer eerst de simpele zaken zoals zo’ n spuitbus met sensor. En desnoods, wanneer niets helpt de katten snachts in de schuur met een mand met jouw luchtje eraan dmv oude trui.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:09


daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:12

Ik vind die stofzuiger best het proberen waard eigenlijk.
Wie weet helpt het.

Ik heb ook zn zeurder hier, terwijl die juist helemaal niet aanhankelijk is.
Zij wil alleen zijn waar ik ben... maar moet der niet gaan aaien of verwachten dat ze op schoot komt.
Maar als ik 10 sec op de wc zit dan krabbelt ze al aan de deur en begint ze zeurderig te miauwen.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:16

bigone schreef:
Misschien niet moeilijk denken , je weet nu ook waarom hij weg is gedaan. Duidelijk een kat met een duidelijke mening. Erg vervelend maar probeer eerst de simpele zaken zoals zo’ n spuitbus met sensor. En desnoods, wanneer niets helpt de katten snachts in de schuur met een mand met jouw luchtje eraan dmv oude trui.


Straffen werkt niet goed bij hem, om de plantenspuit geeft hij niks. Ik heb hem wel eens onder de douche gezet en dat vond ie ook wel best, dan was ie zichzelf 10 minuten aan het schoonlikken en daarna begon hij weer.

Ik heb nu de stofzuiger gereed gemaakt, staat nu voor de slaapkamer deur (aan zijn kant) , en kan hem nu in de slaapkamer aan zetten via een afstandsbediening. Kijken of dat werkt , anders eens jou en de bovengenoemde tips proberen dmv iets met mijn geur bij hem te leggen.
De andere poes laat ik liever binnen, die is hier zo happy en daar heb je nooit last van.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:18

Stofzuiger voor de deur kan helpen. Een stopcontact met afstandbediening en je kunt hem vanuit je bed aanzetten. Er zijn ook apparaatjes die pufjes lucht blazen als de kat er langs loopt.

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:18

daantjuhhh schreef:
Ik vind die stofzuiger best het proberen waard eigenlijk.
Wie weet helpt het.

Ik heb ook zn zeurder hier, terwijl die juist helemaal niet aanhankelijk is.
Zij wil alleen zijn waar ik ben... maar moet der niet gaan aaien of verwachten dat ze op schoot komt.
Maar als ik 10 sec op de wc zit dan krabbelt ze al aan de deur en begint ze zeurderig te miauwen.


De stofzuiger staat gereed :D

Hij komt ook standaard binnen als hij binnen is en ik op het toilet zit. Hij wilt dan ook op schoot komen zitten en moet ik hem echt bij me weg jagen :’)
Het lijkt af en toe ook een soort obsessie van hem geworden om maar te gaan waar ik ga...

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 23:20

Cookies schreef:
Stofzuiger voor de deur kan helpen. Een stopcontact met afstandbediening en je kunt hem vanuit je bed aanzetten. Er zijn ook apparaatjes die pufjes lucht blazen als de kat er langs loopt.

Klopt, ik heb zojuist de stofzuiger aangesloten op het stopcontact met afstandsbediening, de afstandsbediening ligt al op mijn nachtkastje }>

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:06

Ben je al eens opgestaan tijdens zijn klaaguren en hem er flink van langs gegeven?
Ik heb ook een kat die in het begin HEEL graag erbij wilde in de nacht, incl. miauwen, aan de deurklink hangen (en open krijgen >;) ) en zelfs belletje trek-spelletjes speelde (deurklink hangen en snel wegrennen incl PRRRT := ). Ik was dat zo moe op een gegeven moment, dat ik heel stilletjes ben opgestaan tijdens een zeurpartij, de deur met een schreeuw open trok en een slof op z'n kop gooide. Het was direct gedaan :D

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:18

Ik heb echt het idee of je mijn rooie kat beschrijft. Die heeft dit obsessieve gedrag bij mijn vriend. Gelukkig naar mij niet blazen enzo. En als vriendlief veel weg is komt hij ook bij mij knuffelen haha. Maar richting mijn vriend heel obsessief. Slapen zelfs samen, tegelijk op het zelfde kussen. De kat gaat dan met zijn kop naast hem op het kussen liggen :')

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:36

Zou TS nog slapen?

Lastig probleem hoor. Mijn dochter heeft ook een kat die zo kan doordrammen. Hij bepaalt wat er moet gebeuren en als hij zijn zin niet krijgt, maakt hij laden en kasten open en gooit de inhoud eruit. Hij maakt net zoveel lawaai en rommel tot hij zijn zin krijgt.
Ook hij gromt naar andere mensen. Hij is uiterst dol op zijn 'baasje', mijn dochter.
Een kat met een heel uitgesproken karakter. Ik heb mijn hele leven (veel) katten gehad, maar nooit zoëen als hij.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:26

Hallo TS, hoe is afgelopen nacht verlopen? Heeft "plan stofzuiger" effect gehad?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:30

Terroristen zijn het. Ik heb hier ook wel eens de stofzuiger voor de deur moeten zetten. Dat was al genoeg, hij hoefde niet eens aan.
Van de zomer was het te warm en moest echt de slaapkamer deur open blijven. Maar nu heeft meneer zijn belangstelling verloren en slaapt in z'n eigen Ikea bed in de woonkamer.

Anoniem

Re: Hulp gezocht voor kat met gedragsproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:35

Wij hebben het opgegeven :) Klaaz had zijn eigen kamer en dat ging redelijk goed. Maar als zn dekentje viel, of wanneer hij zich verveelde mauwde hij ook net zo lang tot hij aandacht kreeg.
Maar goed, dat is voor jou geen oplossing, want je vriend is allergisch.