Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:11

Hoi bokkers,

Ik heb een vraag aan mensen die zelf konijnen hebben of hebben gehad??

Wij hebben een ontzettend lief konijn een voedster. We hadden ook een gecastreerd rammetje erbij helaas is deze ondanks onze inspanningen en die van de dierenarts toch overleden. Wij hebben hier best verdriet van gehad.

Nou zit onze voedster al een maand of 8 in haar buiten ren, en sinds 6 maanden had ze haar vriendje erbij.. Dit ging echt super goed, knuffelen samen, eten samen, holen graven etc..

Nu is ze afgelopen donderdag uit haar ren gesprongen, en waren we haar 3 dagen kwijt. Gelukkig weer gevonden bij buren verderop. Maar dat ze uit haar ren is gesprongen verbaasde ons eigenlijk, aangezien ze er al langere tijd inzit en er altijd in is gebleven... Maar nu net 2 dagen nadat haar vriendje er niet meer is, springt ze eruit... Kan 't zo zijn dat ze der vriendje is gaan zoeken of ben ik nou dingen aant zoeken/verzinnen?

De ren zou volgens mensen om ons heen hoog genoeg moeten zijn.. Maar we hebben 'm nu toch maar "dicht" gemaakt.

Voor mensen beginnen te gillen dat ze niet alleen hoort te zijn dat weten we, we zijn dan ook opzoek naar een nieuw vriendje. We gaan zaterdag kijken voor een nieuw vriendje, en kijken of dat't klikt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:22

Houdt er rekening mee dat ze waarschijnlijk gedekt is door een wild konijnenmannetje en je nu allemaal schuwe halfwildjes krijgt die je niet als 'kinderkonijn' kan verkopen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:24

Ze heeft nu geen reden meer om in het hok te blijven. Als er een ontsnapt bij mij blijven ze altijd in de buurt van het hok om bij het vriendje te blijven :j omdat ze zo gehecht zijn aan elkaar.

Sowieso zou ik de ren dichthouden i.v.m. roofdieren die bij je konijn kunnen. En daarnaast zijn konijnen echt slim die kunnen allerlei creatieve dingen verzinnen om te ontsnappen.

En idd wat Iris82 zegt

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:29

Goed dat je zo snel al weer een vriendje voor haar zoekt. Misschien was ze inderdaad zelf op zoek gegaan, wie weet.
Mijn rammetje is eergister overleden en mijn voedster zat ook alleen hierdoor, ze was sjaggie en een heel ander konijn in haar gedrag en was ook aan het zoeken. Gelijk opzoek gegaan naar een vriendje en op neutraal terrein voor beide konijnen kennis laten maken. Ze had keus tussen twee knappe rammetjes en bij 1 was het overduidelijk dat dat de match was :) Haar gedrag is ook gelijk omgeslagen naar haar eigen ikje. Zoals ze was met haar vorige rammetje. Dat je de ren hebt dichtgemaakt is denk ik juist wel goed. Stukje veiligheid, want wat eruit kan, kan er ook in als in een wild konijn die jou voedster wilt dekken. Dus ik denk dat je goed hebt gehandeld :)

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:34

Bedankt voor de reacties, we houden de ren nu idd dicht.

Ik hoop niet dat ze gedekt is, maar ja is 't zo dan kijken we dan wel wat we ermee kunnen. Toen we haar overnamen van ienand zat ze ook alleen, toen we haar overnamen was ze bijna 2,maar ik vind dat ze niet alleen hoort te zitten, en ik merk ook dat ze nu veel rustiger is, met haar vriendje deed ze vaak holen graven en achter elkaar aan rennen maar daar is nu niks meer van weer te zien. Ik hoop dat de konijn die zaterdag kennis komt maken klikt met er, dat zou erg fijn voor der zijn, en anders gaan we verder kijken net zo lang tot we weer een vriendje voor der hebben

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:40

Inderdaad hopen dat ze niet gedekt is. Goed dat je weer een maatje zoekt :) een konijn alleen is geen konijn. Ze zitten maar een beetje en houden zichzelf in leven door af en toe te eten en te drinken, thats it. Met een vriendje kunnen ze echt spelen enz.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:27

Zorg wel dat beide konijnen op neutraal terrein met elkaar kennis kunnen maken. (voor mocht je dit niet weten ;) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:30

Ik las je titel en dacht dat je konijn ontploft was :')

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:31

@ Cayenne, gelukkig ik dacht al dat ik de enige was :')

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:32

Cayenne schreef:
Ik las je titel en dacht dat je konijn ontploft was :')


Ik ook :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:38

Cayenne schreef:
Ik las je titel en dacht dat je konijn ontploft was :')

Ik ook :') .

Maar goed dat je een maatje voor dr gaat zoeken, konijntjes horen een buddy bunny te hebben.
In de opvang zitten genoeg knappe konijntjes die met smart op een baasje en een vriendje wachten!
[BB-HK] De konijnenfans hippen vrolijk door (deel 2)!

Dit topic gaat over konijntjes en het zoeken naar maatjes (en om gezellig te kletsen), misschien heb je er wat aan :)?

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:41

Cayenne schreef:
Ik las je titel en dacht dat je konijn ontploft was :')


Ik ook :')

Maar vervelend TS! Ik heb al heel lang een konijn aka houdini, het maakt haar niet uit of haar vriendje en vriendinnetje erbij in de ren zitten of dat ze genoeg ruimte heeft (hele tuin). Het gras aan de overkant is altijd groener, denkt ze.. Inmiddels zijn bijna denk ik alle buren aan de deur geweest om te vertellen dat mijn konijn in hun tuin zit.. Elke keer dat ik weer nieuw gaas had geplaatst of had ingegraven dacht ik 'nou hier komt ze niet uit hoor'..

Hopelijk is je voedster niet gedekt en fijn dat je een vriendje voor haar gaat zoeken! Hoe hoog is je ren?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:13

Cayenne schreef:
Ik las je titel en dacht dat je konijn ontploft was :')


Pfft.. ik ook, zag voor me een opwind konijn met alle radartjes eruit vliegend.

Geluk dat je haar nog gevonden hebt en slim dat je de ren nu uitvluchtveilig hebt gemaakt.
Tja.. als ze gedekt is zou wel heel vervelend zijn, verder kan je via een koppel instantie vaak konijnen uit de opvang laten koppelen, zodat je er eentje mee naar huis neemt die ze leuk vind.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 14:19

Update, via 't topic wat hier aangehaald was, komt er donderdag een bokker met haar rammetje naar mij toe en gaan we kijken of 't klikt tussen haar konijn en die van ons.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn uit een gesprongen, op zoek naar vriendje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:24

Gezien je reactie dat ze mogelijk gedekt kan zijn door een wild konijn, denk ik dat je in een omgeving woont met wilde konijnen. Persoonlijk zou ik haar dan zsm laten steriliseren. Dat doen wij met alle gevonden konijnen die in buitengebied gevonden worden, half wilde konijnen zijn ontzettend gaaf qua karakter, maar ontzettend moeilijk te huisvesten en de juiste plekjes voor te vinden. Voor konijnenopvangen zijn ze vaak al bijna niet te herplaatsen.