Terror kat dropje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 15:05

Sinds een maand of 2 hebben wij een nieuwe kat: Dropje.

Sommigen zullen hem al kennen, hij was namelijk weggelopen van huis. Gelukkig hebben lieve mensen hem gevonden en is hij nu al een maand huisarrest aan het houden.

Ik heb het geprobeerd hem zo leuk mogelijk te maken: speeltjes, voer, water, zijn mandje en nog meer speeltjes.

Dropje is alleen een echte buitenkat en verveelt zich dood. Hij heeft nu dus, sinds een week, besloten om ons huishouden te terroriseren. Tegen ons (mensen) is hij nog wel lief, maar de hond en de katten zijn constant slachtoffer. Hij valt constant aan en jaagt ook echt op. De hele beestenbende is ontregelt: de hond slaapt in de woonkeuken, maar als Dropje daar zit dan durft hij daar niet te gaan liggen. Sterker nog, als hij er wel ligt, dan valt Dropje hem aan en gaat vervolgens zelf in de hondenmand liggen.

Dropje slaapt op momenteel op de overloop. We hadden hem eerst in een andere ruimte, maar daar piste (sproeide?) hij de hele boel onder. Op de overloop is het minder erg als hij dat doet en daar doet hij het (dus) niet.

De katten slapen meestal boven, maar gaan ook naar buiten, dus die moeten via de overloop naar beneden. Dit vergt veel tactiek van de katten en van ons.

Het originele plan was om een huis te zoeken voor Dropje, ivm overlijden eigenaar. Maar binnen een week een eigenaar zoeken is lastig voor een 13-jarige kat met een schildklierprobleem en waarschijnlijk beginnende blindheid. Dus kwam hij naar ons.

Omdat hij de boel nu echt zo erg terroriseert zijn we toch aan het bekijken wat de opties zijn. Je gunt zo’n beestje een paar leuke laatste jaren. Maar andersom gunnen wij onze andere dieren dat ook, en die krijgen dit niet op deze manier.

Binnenkort zal Dropje geleidelijk weer wat meer naar buiten gaan (onder strikt toeziend oog). Ik hoop dat hij dan minder terror wordt, maar ik ben ook bang dat hij dan de tuin claimt en de andere katten ook niet meer naar buiten willen.

Heeft iemand ideeën hoe we het dropje en de andere beestjes zoveel mogelijk naar de zin maken? Of zit er niks anders op en zal ons Dropje toch alsnog moeten verhuizen op zijn oude dag?

Anoniem

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:14

Is Dropje al die 13 jaar buitenkat geweest?
En in hoeverre is het een 'buiten'kat? Altijd buiten, of 's nachts binnen in een huis.

Het klinkt als een kat die lekker naar buiten moet, al begrijp ik dat jullie bang zijn voor weglopen.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:20

Dropje is duidelijk heel onzeker. Hij probeert uit alle macht zijn terrein af te bakenen (sproeien) en een plaats te bemachtigen (een dier wegjagen en diens plek bezetten = proberen de baas te worden) die hij in zijn hoofd niet heeft. Het ruikt er naar andere dieren; is niet zijn vertrouwde omgeving. Vertrouwde mens is weg etc.
Het zou heel goed kunnen dat het beter wordt als hij naar buiten gaat.

Wij hebben een oude taart van een poes die onze andere katten ook terroriseert als ze het gevoel krijgt dat ze te kort komt (in aaitjes of voer). Ze is dan heel venijnig. Maar wanneer ze zich op haar gemak voelt is er geen enkel probleem.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:29

Misschien een feliway verdamper op hangen, ik denk net als Hevonen dat het een onzekere kat is. Feliway kan hem zeker helpen met wat rust creëren.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:37

Ik heb geen ervaring met katten maar bestaat er zoiets als een GPS halsband ouzo?
Dan je wel zien waar je kat uithangt, eventueel gaan ophalen als hij niet thuis komt. Of zeg ik nu iets heel geks?

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:52

Even een vraagje: hij is toch wel gecastreerd?

Geef hem een goede eigen plek, liefst wat hoger, dan kan hij zich daar terugtrekken; daar ruikt het naar hem en is hij veilig.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:53

Bubblewrap schreef:
Is Dropje al die 13 jaar buitenkat geweest?
En in hoeverre is het een 'buiten'kat? Altijd buiten, of 's nachts binnen in een huis.

Het klinkt als een kat die lekker naar buiten moet, al begrijp ik dat jullie bang zijn voor weglopen.


Hij is al weggelopen geweest, de angst is vrij reeel. Hij kwam overdag altijd buiten en s nachts sliep hij in zijn mandje. Was erg op het baasje gesteld maar wel overdag altijd buiten.


Hevonen schreef:
Dropje is duidelijk heel onzeker. Hij probeert uit alle macht zijn terrein af te bakenen (sproeien) en een plaats te bemachtigen (een dier wegjagen en diens plek bezetten = proberen de baas te worden) die hij in zijn hoofd niet heeft. Het ruikt er naar andere dieren; is niet zijn vertrouwde omgeving. Vertrouwde mens is weg etc.
Het zou heel goed kunnen dat het beter wordt als hij naar buiten gaat.

Wij hebben een oude taart van een poes die onze andere katten ook terroriseert als ze het gevoel krijgt dat ze te kort komt (in aaitjes of voer). Ze is dan heel venijnig. Maar wanneer ze zich op haar gemak voelt is er geen enkel probleem.


We zullen zien of het beter gaat als hij baar buien gaat. Ik hoop het. Ik heb namelijk al 2 onzekere kneusjes katten en Dropje leek zo stabiel.


Zeeuwsemeid schreef:
Misschien een feliway verdamper op hangen, ik denk net als Hevonen dat het een onzekere kat is. Feliway kan hem zeker helpen met wat rust creëren.


Feliway hebben we hangen idd!


_mexx_lady_ schreef:
Ik heb geen ervaring met katten maar bestaat er zoiets als een GPS halsband ouzo?
Dan je wel zien waar je kat uithangt, eventueel gaan ophalen als hij niet thuis komt. Of zeg ik nu iets heel geks?


Volgens mij heb je dat wel maar kost het nogal wat dacht ik. Misschien toch eens bekijken.


Hevonen schreef:
Even een vraagje: hij is toch wel gecastreerd?

Geef hem een goede eigen plek, liefst wat hoger, dan kan hij zich daar terugtrekken; daar ruikt het naar hem en is hij veilig.


Hij is gecastreerd. Hij heeft zn eigen plekje, is idd hoger en daar ligt ie ook vaak. Tot ie de boel gaat terroriseren :+

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:17

Is het niet mogelijk om hem zijn eigen ren te geven in de tuin? Dan kan hij toch naar buiten maar ook niet weg lopen :j als je een beetje handig bent dan kan makkelijk zelf wat in elkaar zetten :)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 06:34

KarmaChansy schreef:
Is het niet mogelijk om hem zijn eigen ren te geven in de tuin? Dan kan hij toch naar buiten maar ook niet weg lopen :j als je een beetje handig bent dan kan makkelijk zelf wat in elkaar zetten :)


Dat zou idd wel een optie zijn! Ik weet alleen niet of we hem dan lang tevreden houden. Hij is echt gewend om ver weg te gaan en te spelen en jagen, en dat kan dan niet meer. Maar miss zeker voor het begin wel een idee

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Terror kat dropje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:19

Maar toen hij weg liep was hij toch nog maar heel kort bij jullie? Dat kun je nu dus niet meer vergelijken.
Als het goed is weet hij nu waar hij woont.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 07:27

Cayenne schreef:
Maar toen hij weg liep was hij toch nog maar heel kort bij jullie? Dat kun je nu dus niet meer vergelijken.
Als het goed is weet hij nu waar hij woont.


Ja dat is wel zo, maar hij was toen ook al een week buiten en elke dag teruggekomen en na een week ineens niet meer...