Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 23:52

Hey bokkertjes,

ik kom er even niet helemaal uit, ik vermoed dat ik ergens een rekenfout of denkfout maak.
Mijn 13-jarige katje heeft overgewicht (Schommelt tussen de 5 en 5,5 kilo, dierenarts zegt dat ze zo rond de 4 a 4,5 kg moet zitten) en ze heeft inmiddels artrose ontwikkeld.

Nu heb ik heel sterk het gevoel dat ik niet teveel voer en als ik kijk naar de adviezen op internet lijkt dit te worden bevestigd, dus ik hoop even iemand hier te vinden die meer kennis heeft over kattenvoer :+.

Goed, ze krijgt ongeveer het volgende:
25 gram droogvoer per dag (soms is het eerder 35 gram, soms doet ze 1,5 dag met 25 gram, ligt aan hoe actief ze is). Laten we voor het gemak zeggen dat ze gemiddeld 30 gram per dag eet.

Daarnaast eet ze ongeveer 100 gram natvoer per dag en dat is het.

Droogvoer bestaat uit het volgende:
- 75% Hill's JD
- 9% Mature adult 7+ (voer dat nog over is vanwege de overstap).
- 8% RC Anti Hairball
- 8% RC Oral Care

- Natvoer is altijd Gourmet Gold mousse (de brokjes in gelei moet ze niet).

Ze krijgt weinig tot geen snoepjes en eet zelden tot nooit met mij mee. Muizen laat ze los in huis dus die vreet ze ook niet -O- Vogeltjes is ze niet voor gemaakt, je kan namelijk niet bij de enige uitgang gaan wachten tot er een snaveltje tevoorschijn komt, iets dat bij muizen wel kan (een neusje dan hè).

Nu schrijft Hills voor J/D 80 gram voor voor een kat met een gewicht van die van mij (5,4kg) en 65 voor het streefgewicht (4,5 kg). Maar dan kom ik nog niet in de buurt van de gemiddeld 30 gram die ze naar binnen werkt. Nu komt daar natuurlijk wel natvoer bij maar ik heb begrepen dat dit ongeveer een kwart aan voedingsstoffen bezit in vergelijking met het droogvoer, m.a.w. ze komt dan uit, als je het zou omrekenen naar droogvoer op 55 gram droogvoer per dag en ze kan prima door voor plofkip die inmiddels aardig aan het kreupelen is.

Maak ik hier een denkfout? Ben ik verkeerd geadviseerd? Heeft mijn kat al 10 jaar last van een schildklierprobleem? Haar bloedbeeld is namelijk wel in orde, of loopt ze gewoon de voerbak van de lokale slanke del leeg te vreten? Ik snap er geen hol van |o .

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023



Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Kattenvoer, hoeveelheden nat en droog voor mijn kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 16:39

Hmm zelfs met die berekening zou ik met dit voer goed zitten (te weinig geven, wat zou moeten compenseren met de dikmakers). Ze heeft wel altijd al op rc en hills gezeten en is bij mij altijd een vetklep geweest. Maar ik vraag me af, wat zijn de alternatieven dan die wel van het type J/D is?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: danielle_x, meintje, moonsparkle en 92 bezoekers