Kat doet vreemd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:37

Woensdag zit ik gezellig met Sabine op de bank en Klaaz onder de deken op schoot, als de buurman begint te boren in de muur. Wij schrokken even natuurlijk, en Klaaz ook.
Alleen, Klaaz bleef er in hangen... Hij schrok dus ik deed de deken van hem af, en hij ging rechtop zitten, helemaal verstijfd. Ik raakte hem een paar keer aan maar daar schrok hij weer van. Toen sprong hij bij me weg, dat stukje is ook te zien op film. Hij loopt daar ook wat stijf, en raar.
Nadat we stopte met filmen, leek hij te ontspannen, maar hij keek ineens heel raar naar het kussen, en begon het kussen te slaan. Toen ik hem riep, leek ie er ineens weer uit te komen en reageerde hij normaal. Hij had wel stresss gehad, want hij was direct wat benauwd(chronische bronchitis).


Filmpje valt niet superveel te zien, maar even voor het idee.


Enfin, gisteravond liggen we op bed, licht uit en dan is t altijd wachten op Klaaz. Hij komt dan bij mij onder de deken liggen. Dit keer kwam ie ook weer aan gedrenteld. Dus ik doe de deken omhoog, maar hij ging maar niet. Mijn man wil helpen dus doet zijn arm naar Klaaz, waarvan Klaaz heel erg schrok. Daarna raakte ik m weer aan, en toen schrok hij weer. Hij begon weer te slaan richting de deken en sprong daarna even weg. Licht aan gedaan en toen kwam hij direct en ging hij direct onder de deken. Daarna was hij ook weer helemaal normaal.

Ik vind het zo raar hoe hij zich gedraagd, en ik maak me ook wel wat zorgen, zo kort achter elkaar zulk vaag gedrag. Hij is 11,5 jaar oud, en ik maak me druk om dementie of iets in die richting. Komende weken maar even in de gaten houden, maar ik ben benieuwd of iemand dit herkent bij zijn kat...


Afbeelding

Iruss94

Berichten: 398
Geregistreerd: 27-03-12
Woonplaats: Brabant

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:44

Mocht het echt van de stress komen zou je feliway kunnen proberen. Hier zitten feromonen in die de stress verlagen of ter preventie. Maar je hebt geen 100% garantie dat het werkt.

Anoniem

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:55

Ja dat kan ook hoor, dat het een extreme stressreactie is. Al heeft ie dat nooit eerder laten zien. Maar idd iets van feliway of bach rescue kan ik wel overwegen. Is sowieso beter voor zn hart :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:57

Ziet hij nog wel goed?
Arme Klaas :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 15:59

Azmay schreef:
Ziet hij nog wel goed?
Arme Klaas :(:)

Ja volgens mij is er niks mis met zn ogen, daar dacht ik eerst wel aan, maar springen en afstanden gaat nog goed, hij ziet buiten alles best goed voorbij vliegen. Maar mocht ik m naar de da doen, dan is dat zeker iets wat ik laat nakijken.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:50

Is het mogelijk dat hij de schrik heeft gekoppeld aan dekentjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:52

lor1_1984 schreef:
Is het mogelijk dat hij de schrik heeft gekoppeld aan dekentjes?

Nee, de ene was beneden op de bank, zn eigen dekentje, en boven was ons dekbed. En hij ligt nu weer lekker onder het dekentje op de bank :)

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:16

Mijn kater ging ook zo reageren. De eerste x inderdaad ook bij boren. Alleen leek hij een soort toeval te krijgen. Hij verstijfde en bewoog zijn kop steeds met een rukje.
Daarna een tijdje niks. Ik weet dat ook aan dementie.
Dit heeft hij een paar x zo gehad, maar later ging hij ook zo reageren wanneer de andere katten hem wat zaten te plagen.
Ik kwam er later toch achter dat hij dit ws toch deed ivm verminderd zicht. Dat was duidelijk toen ik hem moest helpen om bijv op bed of op de bank te komen. Als ik dat voor hemdjes, dan had hij geen idee waar hij was. En dan liep hij rustig tegen de muur op. Hij was wel al 18.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:18

ikkedus schreef:
Mijn kater ging ook zo reageren. De eerste x inderdaad ook bij boren. Alleen leek hij een soort toeval te krijgen. Hij verstijfde en bewoog zijn kop steeds met een rukje.
Daarna een tijdje niks. Ik weet dat ook aan dementie.
Dit heeft hij een paar x zo gehad, maar later ging hij ook zo reageren wanneer de andere katten hem wat zaten te plagen.
Ik kwam er later toch achter dat hij dit ws toch deed ivm verminderd zicht. Dat was duidelijk toen ik hem moest helpen om bijv op bed of op de bank te komen. Als ik dat voor hemdjes, dan had hij geen idee waar hij was. En dan liep hij rustig tegen de muur op. Hij was wel al 18.

Ja dat deed Klaaz dus ook :j Maar gisteren sprong hij in het donker wel weer gewoon op hoge dingen in het donker. Maar ik ga t goed in de gaten houden.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:24

Wij hadden een jong katertje, met helaas een hartprobleem. Hij was heel erg overgevoelig voor harde geluiden. Toen iemand in een muur ging boren (best ver van hem af; ander deel van het huis) begon hij helemaal te schokken. Hij kon het niet aan en was dagenlang van slag.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:34

Muppet kon op zich nog heel lang overal op springen, maar deed dit dus op zijn geheugen en niet op zicht.
Ik dacht in de eerste instantie ook dat het een gehoor dingetje was, wellicht gerelateerd aan ouderdom.
Hij is niet lang daarna aan de meloxicam oid gegaan ivm artrose en toen is dat schokken een tijd lang weg geweest.
Er is ook iets met zijn rug aan de hand toch? Kan het geen reactie zijn vanuit last daarvan? Dus dat het schrikken hem pijn doet en dat hij dan verstijft en boos reageert naderhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:34

Hevonen schreef:
Wij hadden een jong katertje, met helaas een hartprobleem. Hij was heel erg overgevoelig voor harde geluiden. Toen iemand in een muur ging boren (best ver van hem af; ander deel van het huis) begon hij helemaal te schokken. Hij kon het niet aan en was dagenlang van slag.

mm Klaaz heeft wel hartproblemen, die waren heel mild, maar misschien is dat wel verergerd... Dat zou echt superk*t zijn...

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat doet vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:50

Laat hem vooral nakijken. ER zijn medicijnen die het leven langer maken, maar helaas niet eindeloos. Ons katertje is maar 2 geworden, hij was 1 toen we het ontdekten, maar hij had het wel een heel ernstige hartkwaal. We hebben ook een poes gehad die vanaf haar 14e af en toe iets had waar de DA geen hand op kon leggen, later bleken dat tia's te zijn door een verdikte hartwand (er ontstonden stolsels). Ze is toch nog ruim 17 geworden met medicijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:55

Hevonen schreef:
Laat hem vooral nakijken. ER zijn medicijnen die het leven langer maken, maar helaas niet eindeloos. Ons katertje is maar 2 geworden, hij was 1 toen we het ontdekten, maar hij had het wel een heel ernstige hartkwaal. We hebben ook een poes gehad die vanaf haar 14e af en toe iets had waar de DA geen hand op kon leggen, later bleken dat tia's te zijn door een verdikte hartwand (er ontstonden stolsels). Ze is toch nog ruim 17 geworden met medicijnen.

Ja misschien maar weer eens een nieuwe echo maken, geen slecht idee. Hij heeft HCM, maar we moeten nog kijken hoe progressief dit is. :j Hij krijgt nu standaard medicatie.