Kat plast naast bak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 23:36

Ik heb sinds vorige week een nieuwe vriendje uit het asiel gehaald, een 8 jarige gecastreerde kat Milo.

Nu ben ik helemaal happy dat het niet meer zo stil is in huis, maar lopen we wel tegen een probleempje aan. Hij is mijn 1e kat, dus ik weet niet zo goed wat te doen.

Nummertje 2 gaat prima op de bak, maar plassen doet hij soms ook op de bak, maar meestal vindt hij het logeerbed daar een geschiktere plek voor... niet echt fris dus en ik heb nu dus al meermaals de boel moeten wassen.

Nu dacht ik dat het eraan lag dat hij niet meer op de bak wil als hij eenmaal zijn behoefte heeft gedaan en dat hij daarom een andere plek zoekt voor een plasje. Wat heb ik gedaan: een tweede bak met grid op de plek gezet waar hij steeds plast op het bed. Want als hij s ochtends poept net nadat ik weg ben naar werk, dan zou hij de hele dag niet meer op de bak willen.

Maar wat doet hij; hij plast gewoon nog steeds op het bed, 10 cm naast de 2e bak en die tweede bak laat hij dus links liggen -O-

Heeft iemand de gouden tip voor mij voor wat betreft dit probleem? Het ruikt ook niet echt fris op deze manier in de logeerkamer (houd de deur naar mijn eigen slaapkamer om deze reden dus maar gewoon dicht)....

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:51

Laat hem eens controleren op blaasontsteking. Je moet daarvoor urine opvangen, met wat geluk kun je het met een pipet of spuit opzuigen van de vloer. Bewaar het in de koelkast en ga zo gauw mogelijk ermee naar de da. (De urine moet zo vers mogelijk zijn.)

onze ex-kater doet het ook zodra hij blaasontsteking heeft; schone bak of niet, hij plast overal. Hij heeft nu aangepast voer en het lijkt gelukkig helemaal over.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:59

Dat, of stress. De mijne doet het bij stress. Het kan ook zijn als hij goed gewend is dat het over gaat.

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 08:45

Hij was echt de dag dat ik hem ophaalde nog helemaal gecheckt door de DA van het asiel en hij is nu net een weekje bij mij en deed t vanaf dag 1, dus dus die blaasontsteking is misschien een hele kleine kans.

Die stress zou kunnen i.v.m. de verhuizing :j Hij eet en drinkt gelukkig wel gewoon goed vanaf dag 1. Heb nu maar plastic zakken onder het beschermovertrek van het bed gelegd, dat het iig niet in het matras trekt.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:47

Blaasgruis kan ook, en is nauwelijks te controleren of je moet een kat echoën. Zet 'm eens een poosje op blaasdieetvoer (struviet-voer). Grote kans dat het dan over gaat.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:50

Zou in elk geval kijken of je de slaapkamer kunt afsluiten inderdaad
Klinkt mij wat als stress, zorg dat je veel met de kat speelt, aandacht geven.

Heb je speeltjes voor hem?
Je zou nog kunnen kijken of je wat kunt wisselen met de kattenbakvulling.
Misschien de bovenkant er af, weet niet of je bakken hebt met een deurtje?
Een van mijn poezen vind dat,niet fijn,dus deurtje er uit gehaald.
Heeft je kat voldoende eigen plekjes om te liggen?
Mandjes, dozen met een dekentje er in,dat soort zaken

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 08:55

Anders evn bij het asiel wat grit vragen wat hun gebruiken, evt met iets erin van een andere kat wat voor hem herkenbaar is. Misschien dat hij dan denkt 'het is veilig' Katten zijn rare wezens... Eigenwijs, brutaal en noem maar op. Ze hebben echt personeel. Die van ons plast ook liever in de tuin dan op de bak, enkele x op de mat maat hij heeft bewezen blaasgruis ed en krijgt ander voer. Een enkele x een foutje. Bij de ikea kan je een spuitbus halen, blauw en die helpt heel goed tegen de geurtjes. Suc6

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:09

Even bij het asiel vragen wat zij gebruiken voor kattenbak inderdaad. En heb je enig idee wat de achtergrond van de kat is? Komt hij van buitenaf? Als dat zo is zou je eventueel wat zand/stro in de kattenbak kunnen doen en als dat werkt dat daarna weer afbouwen.
En inderdaad even controleren op blaasgruis. DA even bellen en je hoeft enkel een plasje in te leveren om te laten checken. Hier een kat die waarschijnlijk al een half jaar met een blaassteen liep en we zijn er pas ontzettend laat achter gekomen, katten kunnen dat aan het begin heel goed verdoezelen.

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 09:28

Kat is sterk vermagerd en gewond (aan zijn oor) gevonden op straat, dus ze hebben helaas geen flauw idee wat zijn achtergrond is.

Hij wordt wel een beetje "boos" oid als ik hem in de 2e slaapkamer opsluit. Dan gaat hij luid miauwend voor/tegen de deur zitten.

Op advies van het asiel heb ik hem de eerste weken als ik weg ben/s nachts wel in die 2e slaapkamer zitten. Nu ik erover na denk doet hij het wel alleen op de dagen dat ik wat langer weg ben. Zou het ook protest ofzo kunnen zijn?

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:32

Misschien vindt hij een open bak fijner, laat de kap er eens af. Of idd ander grit. Naast mogelijke medische oorzaken natuurlijk, maar dat is allemaal al gezegd.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:33

Nee geen protest,hij moet wennen...veel katten vinden alleen zijn niet fijn in een nieuwe vreemde omgeving met vreemde geuren
Ik ben absoluut geen voorstander van opsluiten.
Hoe meer ruimte, hoe meer afleiding,hoe blijer je kat is.
Maar ik gaf je wat tips,prober die zoveel mogelijk toe te passen.
Dus veel afleidingmspelen,aandacht, zijn eigen slaapplekjes maken

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 09:41

De hele vloer ligt bezaaid met speelgoed, mandjes, dozen, krabdingen, dus wat dat betreft zit dat wel goed denk ik. Hij ligt ook wel echt op zn mandjes te slapen.

Ben wel aan het opbouwen naar steeds meer gewoon los in huis, ook als ik er niet ben. Ben benieuwd of dat het probleem dan oplost omdat hij meer ruimte/afleiding heeft. En anders gaan we maar op naar de DA. Wilde sowieso vandaag voor het eerst wat langere tijd los in huis proberen (ben weg voor een sportwedstrijd), dus dat komt dan mooi uit.

In de rest van het huis weet ie zn plekjes ook al (ligt een fleecedeken op de bank waar hij graag ligt, fleecedeken op de stoelen onder de eettafel waar hij graag ligt en nog een mandje :) )


Klep erop/eraf maakt geen verschil, dat heb ik al geprobeerd :j

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:23

En een vriendje erbij?Onze kat gekregen van iemand omdat ze in huis plaste en bij ons op de boederij kon wonen.Ze kwam met speciaal voer en was door de da nagekeken.Ze maakte kennis met onze katten door een kier in de deur en fleurde helemaal op.Nog 1 plasje gevonden op het deel en toen alles op de bak.Na een paar weken is ze binnen en buiten kat geworden samen met de rest en nooit meer een plas gevonden.

Solaria_Liz

Berichten: 2136
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 13:55

Onze kat deed dat ook. Het bleek dat hij het grind niet fijn vond. Toen we ander grind probeerden ging hij weer de bak op

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:23

Toen wij onze kat net hadden heeft hij ook een tijdje af ten toe naast de bak geplast waaronder ook op ons bed. Hier was het omdat hij het deurtje niet fijn vind. Sinds we die eraf hebben gehaald nooit meer last van gehad. Hij poepte wel gewoon op de bak.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 14:48

Kan hij ook de lucht in? Met andere woorden kan hij klimmen en heeft hij daarmee uitkijk plaatsjes waar hij van boven alles kan overzien?

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat plast naast bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:12

Deze kat heeft zo te horen heel wat meegemaakt en nu dus recent verhuisd. Hoe leuk en lief jij ook bent, dat geeft heel veel stress voor een kat.
Plassen naast de bak heeft altijd een reden bij katten en die reden is nooit om mensen te pesten of treiteren. Kan iets medisch zijn, blaasgruis of ontsteking is iets wat in het asiel misschien niet is gezien of getest. Maar stress kan ook een grote rol spelen. Katten zijn heel erg gevoelig voor verandering. Kan ander grit zijn, een dichte bak, maar ook gewoon de hele situatie rond om de verhuizing.
Laat de medische dingen uitsluiten en indien dat het niet is dan zou ik het zoeken in hem meer op zijn gemak stellen. Laat hem lekker het huis ontdekken, speel met hem en geef hem eventueel valeriaan speeltjes om hem tot rust te brengen.
Ik hoop dat het snel beter gaat!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:47

DideH schreef:
Kat is sterk vermagerd en gewond (aan zijn oor) gevonden op straat, dus ze hebben helaas geen flauw idee wat zijn achtergrond is.

Hij wordt wel een beetje "boos" oid als ik hem in de 2e slaapkamer opsluit. Dan gaat hij luid miauwend voor/tegen de deur zitten.

Op advies van het asiel heb ik hem de eerste weken als ik weg ben/s nachts wel in die 2e slaapkamer zitten. Nu ik erover na denk doet hij het wel alleen op de dagen dat ik wat langer weg ben. Zou het ook protest ofzo kunnen zijn?


Mogelijk is het gewoon nervositeit. Jij bent zijn houvast, als jij er niet bent, weet hij het niet meer. Ik heb een hond gekend die precies hetzelfde deed. Dieren kunnen geen klokkijken, maar hebben een uitstekend tijdgevoel.

DideH
Berichten: 6995
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 19:57

Het gaat nu gelukkig beter sinds hij overdag ook als ik er niet ben gewoon lekker los rond kan lopen. In 2,5 dag nog maar 1 ongelukje gehad :)

Hij zoekt me ook inderdaad wel echt op als ik thuisben, ligt nu lekker op mn schoot te slapen/beetje mee te kijken naar TV .


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DideH op 21-10-18 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:02

DideH schreef:
Het gaat nu gelukkig sinds hij overdag ook als ik er niet ben gewoon lekker los rond kan lopen. In 2,5 dag nog maar 1 ongelukje gehad :)

Hij zoekt me ook inderdaad wel echt op als ik thuisben, ligt nu lekker op mn schoot te slapen/beetje mee te kijken naar TV .


[ [url=m/NQ9pzy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat lief! Fijn dat hij jou vertrouwt!