Haan is ineens een eikel geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 17:54

Ik heb al een aantal jaar kippen en waarvan al een jaar of 4 het zelfde setje van 4. 1 haan en 3 hennen. Alle tijd was mijn haan een heer. De dames werden meteen geroepen als ik wat eetbaars in de ren gooide en het kwam zelfs voor dat hij het uitdeelde, superschattig <3 . Maar de laatste weken is hij egoistisch, hij begint meteen met eten en de dames worden (hardhandig) weggejaagd bij het eten. Ik kan geen verandering bedenken in hun leventje waardoor dit is gekomen. Ik ben hem nu zat en heb hem opgesloten in het hok en de dames hebben even rustig de tijd om hun meelwormpjes op te eten, maar dit vind ik nou niet bepaald leuk zo. Iemand een idee waar zo'n gedragsverandering door komt?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:49

Zijn ze toevallig ook flink in de rui bij jou? Hier zien een paar kippen eruit alsof ze net het gevecht met de grasmaaier hebben verloren := En dat merk je ook in hun gedrag. De haan kan natuurlijk ook wat van streek zijn daardoor..

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:17

Ja dat is wel zo, ze zijn allemaal in de rui (wat een bende :') ) zou fijn zijn als het daar van komt, dan gaat het waarschijnlijk weer over

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:48

Mag hij van de hennen nog wel treden? Zo niet dan kan hij daar wel gefrustreerd van zijn. Hij is al wat ouder en heeft dan erg lange sporen. Die moet je kort knippen (snoeischaar) want daardoor ondervinden de hennen pijn tijdens de daad.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:54

Daar zou ik eens naar kunnen kijken, hij heeft wel lange sporen, ik weet niet of hij er nog op mag. Kun je die gewoon afknippen? :oo

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:05

pillow schreef:
Mag hij van de hennen nog wel treden? Zo niet dan kan hij daar wel gefrustreerd van zijn. Hij is al wat ouder en heeft dan erg lange sporen. Die moet je kort knippen (snoeischaar) want daardoor ondervinden de hennen pijn tijdens de daad.


Alsof je een andere taal spreekt! :+

Ik ben helemaal niet thuis in het houden van kippen, laat staan hanen.

Wat ik er een beetje van begrijp is dat TS wellicht met een oversekste frusty haan zit?
Maar wat moet ze dan knippen? Het klinkt heel rigoureus.

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 23:06

Het is een soort extra lange nagel/teen

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:10

De spoor kan je er ook afhalen door een aardappel kort te verwarmen en er op te prikken, dan haal je de spoor er zo af, hebben wij al vaker gedaan hebben ze geen last van

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 23:14

Ik ga dat maar eens even googlen/YouTuben denk ik... Beetje raar idee om te doen

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:20

Haha ik vond het ook gek/eng eerst, omdat je de hele nagel er af haalt, maar de haan heeft er geen moment last van gehad en hij kon niemand meer pijn doen met die enorme dingen

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 23:26

Maar het lijkt gewoon op een teen en niet op een nagel

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:35

Mossel schreef:
De spoor kan je er ook afhalen door een aardappel kort te verwarmen en er op te prikken, dan haal je de spoor er zo af, hebben wij al vaker gedaan hebben ze geen last van

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Laat je die aardappel een tijd zitten dan? Ik knip ze er nooit helemaal af, tot het leven.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:37

Qimm schreef:
Maar het lijkt gewoon op een teen en niet op een nagel

Zit boven de tenen achter aan de binnenkant op de poot is een lange harde scherpe nagel

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:50

Citaat:
Sporen korter knippen is net zoiets als nagels knippen. Sporen er af trekken - al dan niet na 'behandeling' met kokend hete aardappel - is net zo iets als nagels er af trekken. :huil:

Een spoor is een uitstulping van het bot, gegroeid uit een klein bobbeltje op de poot dat we de papilla noemen. Deze uitstulping van het bot is ‘het leven’ wat zich in de spoor bevindt. Daar omheen vormt zich een hoornlaag. Knip voorzichtig een stukje van de spoor af, totdat je aan het leven bent gekomen. Vijl de spoor daarna zo nodig bij, niet puntig maar stomp.


Ik zou het er ook niet helemaal af halen. Gewoon korter knippen en net als hierboven staat eventueel stomp vijlen. Verder kan ik je niet helpen. Gelukkig blijven de hanen hier sociaal.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:51

Ik heb geen nuttige tips maar ik wilde wel even melden dat ik smakelijk heb moeten lachen om je topictitel. :+

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:57

Ontwormen nodig? Krijgen ze ook wel eens flink honger van.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:57

pillow schreef:
Mossel schreef:
De spoor kan je er ook afhalen door een aardappel kort te verwarmen en er op te prikken, dan haal je de spoor er zo af, hebben wij al vaker gedaan hebben ze geen last van

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Laat je die aardappel een tijd zitten dan? Ik knip ze er nooit helemaal af, tot het leven.

Een minuut of 5, dan kan je de spoor er meestal zo aftrekken

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:00

Ik heb even op you tube gekeken op "spurs rooster" daar staat het op. Maar je haalt ze er zonder aardappel ook gemakkelijk af

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 01:12

Het is 1.10 snachts en ik heb zojuist 3 filmpjes gekeken over hoe je sporen bij een haan verwijderd. Ik moet over 6 uur opstaan, wat een leven.

Veel succes met je haan :D

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 01:31

xPabloBokt schreef:
Ik heb geen nuttige tips maar ik wilde wel even melden dat ik smakelijk heb moeten lachen om je topictitel. :+


Dat. En dat stukje “ik ben hem zat dus ik heb hem opgesloten” :') :')

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:27

Ik volg even. Reuze benieuwd of meneer Haan ook weer onteikeld als hij ontspoord wordt.

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:55

Snadrem schreef:
Ik volg even. Reuze benieuwd of meneer Haan ook weer onteikeld als hij ontspoord wordt.


De meesten worden er niet beter van als ze ontspoord raken. :=

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 06:58

Dat wordt ontbijten met popcorn _/-\o_

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:25

Die van ons was ook iets minder aardig, begon opeens al het eten op te eisen, maar gelukkig stopte hij daar dan ook weer snel mee. Die van ons is ook in de rui, ziet eruit als een geplukte kip ;) :D

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Haan is ineens een eikel geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 07:41

Ook net een filmpje gekeken van de haan, de spoor en de aardappel... Ik vraag me toch altijd af, wie is dat die zoiets als allereerste bedenkt? Dat je op een dag wakker wordt en denkt, ah, die sporen van die haan kan ik misschien wel verwijderen door de spoor in een gekookte aardappel te stoppen :)* Hoe dan?