Kitten al op volwassen voer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 13:41

Hallo,

Ik was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben.
Wij hebben 3 kittens die nu ruim 5,5 maand zijn. Het zijn alle 3 katers nog niet gecastreerd en komen nu nog niet buiten.

Ze staan op Royal Canin kittenbrokjes waar ze het overigens heel goed op doen. Echter was ik vorige week bij de dierenarts en zij vond toch dat ze wel nu op moesten passen dat ze niet te dik gaan worden.

Ze wegen alle 3 tussen de 3 en 3,5 kg en zijn nog super actief. Ze hebben onbeperkt brokjes maar als ik dat terugreken krijgen ze niet meer dan een aanbevolen hoeveelheid.

Beperken heb ik geprobeerd maar dat resulteert in dat de één alles op eet dus dat is ook niet de bedoeling. Bovendien vind ik ze op onbeperkt ook niet schrokken maar eten ze wanneer daar behoefte aan is.

Maar om terug te komen op de vraag. Mijn dierenarts adviseerde dus om ze over te gaan zetten op volwassenvoer. Hebben meer mensen dit gedaan?

Van RC zelf adviseren ze dat niet, maar om het voer voor gecastreerde kittens te gaan geven ook al zijn ze dat nu nog niet. Echter zijn die maar in kleine zakje verkrijgbaar wat met 3 katten niet handig is.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:46

Wij hebben afgelopen lente een nieuwe kitten erbij, terwijl we al een volwassen poes hadden. Zak kittenbrok gemengd met de volwassen brok totdat het op was. Gaat prima, we hebben nu een mooie kater van 3,5 kg die nog langzaam mag groeien. Nu is hij 7 maanden en staat hij sinds 2 weken op volwassen brok.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:47

Er zitten andere stoffen in kittenvoer, die bedoeld zijn voor een goede groei. Nou is 5,5 maand niet heel jong meer dus denk ik niet dat het heel veel uit maakt, zeker niet als de dierenarts het er mee eens is. Ben je van plan ze snel te laten castreren? Want dan moeten ze inderdaad minder binnen krijgen, omdat de energiebehoefte minder groot is.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 13:49

Dat klinkt goed nachtlampje :) de grootste is nu ook al 3,5 kg dus ze zijn inderdaad al mooi op gewicht wel. Ik wou het inderdaad ook eerst gaan mengen.

Castreren wil ik met een aantal maanden doen. En pas als ze gecastreerd zijn mogen ze naar buiten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:03

Hier ook kittens van 5 maanden, die laat ik het lekker zelf uitzoeken. Zij krijgen kittenbrokken op een plek waar de oude kat er niet bij kan, maar eten dus af en toe ook lekker de brokken van de oude kat mee. Ik denk dat ik nog één keer kittenbrokken koop (een 2 kg zak) en ze daarna gewoon alleen nog maar de gewone brokken aanbied.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 14:34

Ja mijn zak kittenbrok is nog voor 2 weken denk ik. Wellicht dat ik nog een klein zakje erbij haal en vanaf nu ga mengen dan met volwassen voer.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:52

Jonge kat van mijn ouders (een exotic) is op advies vd DA met een maand of 7 overgegaan op volwassenen voer. Maar de reden was totaal tegenovergesteld aan die van jou, deze kat was namelijk wel erg slank ondanks onbeperkt voer. Op een jaar is hij gecastreerd en nu komt ie eindelijk echt aan (moeten ze daar weer op gaan letten).

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:54

Als je ‘neutered cat’ bedoelt van RC, daar zijn ook grote zakken van verkrijgbaar hoor! Ik zou ook eerst mengen en dan gewoon dat andere voer gebruiken.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 14:58

Nee ik bedoel de kitten sterrilised :j die kreeg ik aangeraden. Neutered cat ken ik niet zal daar eens naar kijken :)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:04

Mijn katje heeft een tijdje Neutered Satiety Balance gehad, ook van RC. Dat is een brok voor gecastreerde binnenkatten, er zit minder energie in.

Overschakelen naar brokken voor volwassen katten zou qua leeftijd best wel kunnen al, vind ik. Die van mij zijn beide redelijk kort na de castratie op grotekatten/binnenkattenbrokken gegaan, bij mijn kater was dat op 6,5 maand en de poes zal een maand of 8 geweest zijn.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:08

Onze jongste kat at al vanaf een maand of 3 volwassen voer. Dit was vooral omdat uiteindelijk onze oudere kat aan t kittenvoer zat en hij aan het volwassen voer :') Maar hij is mooi groot geworden :=

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 16:51

Ja precies. Nou dan ga ik het gewoon doen :)

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:42

Persoonlijk zou ik ze nu al laten helpen zeker omdat je dadelijk 3 volle puber katers ga hebben in 1 huis. Bijna het concept voor sproei gedrag en vechtpartijen. Dit zou ik absoluut willen voorkomen.
Zou ze nu al gwrust over zetten op volwassen voeding maar wel rekening hoyden met calcium en phosfor gehalte. Er zijn zat merken die brok hebben die zowel voor kittens als voor volwassen katten geschikt zijn.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:14

Met 6 maanden naar volwassen voer schijnt beter te zijn. Kittenvoer is vrij vet.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kitten al op volwassen voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:22

Mijn ene kater heeft bij mij maar kort kittenvoer gehad en de ander zelfs helemaal niet. Dit omdat mijn derde kat er van aan de diarree gaat en ik ze niet gescheiden kan voeren. De DA vond het niet een groot issue, vroeger bestond er geeneens speciaal kittenvoer.

Als je overstapt dan wel eerst mengen met de nieuwe brok, maar wellicht wist je dat wel.