kat met nierfalen en drinken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 07:30

vorige week is er bij ons senior van 13 jaar ernstig nierfalen geconstateerd. hij heeft een paar dagen aan het infuus gelegen en is nu weer thuis met speciaal dieetvoer voor de nieren en medicijnen. Ik geef nu vnl nat vlees. 2 zakjes p dag.( Royal canon renal) de droge brokjes eet hij niet, ook niet als ik ze week in water. Het valt me echter op dat hij niet drink
Ik heb er gister wat water bij gedaan maar mss 50 ml totaal. Weten jullie hoeveel vocht er ongeveer in zo n zakje zitten? ik ben bang dat hij tekort vocht binnen krijgt. ik heb eergister een waterfontein gekocht naar hij doet er niets mee, ook uit de stromende kraan ed drinken doet hij niet meer, iets wat hij vroeger heel graag deed. Gelukkig gaat het eten tot dusver goed.. de dierenarts zei dat dat ook heel belangrijk was maar ik maak me wel iets zorgen om het drinken en vochtintake van hem

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 07:40

lnvdh schreef:
vorige week is er bij ons senior van 13 jaar ernstig nierfalen geconstateerd. hij heeft een paar dagen aan het infuus gelegen en is nu weer thuis met speciaal dieetvoer voor de nieren en medicijnen. Ik geef nu vnl nat vlees. 2 zakjes p dag.( Royal canon renal) de droge brokjes eet hij niet, ook niet als ik ze week in water. Het valt me echter op dat hij niet drink
Ik heb er gister wat water bij gedaan maar mss 50 ml totaal. Weten jullie hoeveel vocht er ongeveer in zo n zakje zitten? ik ben bang dat hij tekort vocht binnen krijgt. ik heb eergister een waterfontein gekocht naar hij doet er niets mee, ook uit de stromende kraan ed drinken doet hij niet meer, iets wat hij vroeger heel graag deed. Gelukkig gaat het eten tot dusver goed.. de dierenarts zei dat dat ook heel belangrijk was maar ik maak me wel iets zorgen om het drinken en vochtintake van hem


Tja, met nierfalen is het altijd een lastig verhaal...
De fontein is een goed idee geweest en ik zou hem zoveel mogelijk natvoer voorzetten. Even twee wekelijks de nierwaarden laten controleren met een prikje. Door de nierfalen kan hij misselijk zijn, heb je emeprid of iets dergelijks van de dierenarts meegekregen tegen de misselijkheid?

Als je durft, dan is het ook een optie om zelf thuis onderhuids regelmatig wat vocht toe te dienen, doe dit in overleg met de dierenarts als blijkt dat de nierwaarden niet voldoende verbeteren.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 12:01

Ik zal overleggen met dierenarts ben zelf verpleegkundige dus durf dat wel aan. Heb niet het idee dat hij misselijk is want om het eten gilt jij het hele hok bij elkaar en eet hij ook op. Droge brokken niet. Heb hem gister 2x 50 cc water bij het natvoer gedaan en dat ging dus op. Maar als ik google moet geloven heeft hij ongeveer 200 ml p dag nodig. En ik denk niet dat er 50 ml vocht in een zakje natvoer zit

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:16

Probeer anders ook bij te voeden met Covalessence Support van Royal Canin (soort van pap voor katten). Vinden ze vaak erg lekker en is bij de eerste dierenartsen wel te krijgen, of te bestellen op internet.
En geef hem natvoer als hij er om vraagt. De regel is, als het binnen 1 uur op is, is het te weinig geweest, als het na 3 uur nog staat te veel.

Onderhuids infuus moet inderdaad voor jou, als verpleegster, makkelijk te doen zijn! Je prikt gewoon door de huid in het nekvel (erg stug en dikke huid daar) en hangt daar een infuusfles met handmatige regelaar aan. 1x daags even ter aanvulling (50ml) is geen slecht plan, ik laat een dergelijke hoeveelheid binnen 20 minuten door druppelen. Ze krijgen dan een “rugzakje” vocht onder de huid dat gedurende de uren er na verwerkt wordt. Wel even de kat in een bench stoppen (met boven sluiting), de kat blijven kroelen en rustig houden, zodat de naald blijft zitten en geen schade aan richt als de kat zich los wil trekken of er vandoor wil gaan.

Regelmatig een bloedje laten afnemen is nooit een slecht idee om even te weten hoe het ervoor staat.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:18

En een vaas met waterplanten? Waterplanten wel eerst 24 uur in schoon leidingwater zeten en regelmatig spoelen

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 12:27

bedankt. Elke dag een infuus vind ik wel weer een belasting voor dat beestje.. dat lijkt me niet prettig voor hem. Het zakje eet hij binnen tien minuten op en krijgt er nu 2 a 2.5 van per dag ( dat staat op de doos wat je als dagdosering mag geven) ik doe er dus totaal nog 100 ml p dag extra bij. Kan die pap geen kwaad voor katten met nierfalen? Vaas met bloemen, wc pot open. overal bakjes met water en een drinkfontein hebben we al staan. ook de vissenkom kijkt ie niet meer naar om terwijl hij dat vroeger ook wel eens gebruikte....hij maakt een levendige indruk gelukkig maar goed er moet wel wat meer vocht in lijkt me...

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:41

Nierkatten zijn een drama met drinken. Die van ons dronk het liefst buiten uit de vogelbadderschaal.
Helaas is het na 9 jaar medicatie en dieetvoer op 12 jarige leeftijd tot een einde gekomen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:43

Als hij geen brok eet, zou ik toch echt meer natvoer gaan geven! Overleg even met een dierenarts, maar ik zie geen probleem om hem meer te geven dan de aanbevolen hoeveelheid.

En onderhuids infuus is alleen nodig als de nierwaarden niet goed zijn, vaak merk je dat de kat zich na 2-3 dagen al veel beter voelt met een infuus.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:50

Keet schreef:
Nierkatten zijn een drama met drinken. Die van ons dronk het liefst buiten uit de vogelbadderschaal.
Helaas is het na 9 jaar medicatie en dieetvoer op 12 jarige leeftijd tot een einde gekomen


Ik heb zelf een Pers met PKD, gemiddeld worden ze dan 8 jaar, mijn Luca is alweer 12 jaar en wordt over 3 maand 13 jaar. Ze is nooit op een nierdieet gezet, omdat ik regelmatig zwangere poezen en kittens heb, die de nierdieet voeding niet mogen hebben.
Destijds (we kamen er achter toen ze 3,5 jaar oud was) zei mijn DA dat ze zonder nierdieet een jaar korter zou leven als met nierdieet. Om haar op een nierdieet te kunnen zetten, zou ze dus herplaatst moeten worden. Ik heb gekozen om haar te houden, dan maar een jaar korter leven. Ze heeft dus heel veel (voor haar nieren) “fout” voedsel gehad met extra veel eiwitten, want ze was dol op al het kitten voer. Nou madame is nog steeds gezond, nierwaarden nog steeds voldoende en alweer bijna 5 jaar over de PKD “houdbaarheidsdatum” heen.

Ik persoonlijk geloof niet in nierdieet, voldoende rauw/natvoer is vele malen belangrijker.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:56

Ze kreeg een mix van orijen brok (5.4 kilo) en nierdieet (2 kilo) en dagelijks fortekor.
Geen andere poezen. Ook dagelijks natvoer met extra water.
Ze heeft er 9 jaar mee geleefd :) mooie tijd :)

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:03

Hier ook een kat met nierfalen. Ik verdeel zo'n 1,5 2 zakjes rc renal per dag. Ik gooi er elke keer een plans water bij.dat vind ze niet zo heel fijn maar drinkt\eet het uiteindelijk altijd binnen een uurtje wel op. Ik merk wel dat ze dus niet meer drinkt van haar gebruikelijke plekjes. Ze Is vrolijk en kotst nooit meer! Het Is een klein katje van een jaar of 14.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-18 13:05

Vandaag dierenarts gebeld en ik mag meer van die zakjes geven en dan bij ieder zakje plens water doen dan krijgt hij ip
Voldoende vocht binnen. Ik mag drie keer pndagb zakje geven en als ik dan 50- 60 ml water erbij doen komt hij op ong 150-180 ml. Excl vocht wat er al innzit. Hopelijk blijft dit goed gaan.. zal ff bulk inslag doen voor het natvoer. Dure kat maar ach paard is duurder

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:19

Ik voer de renal zachtvoer ook met extra water.


Een scheutje heet water om precies te zijn, dan komt de geur van het voer ook extreem boven.
Heel iets af laten koelen, en mijn kat lebbert eerst al het water op, voordat hij er eens over nadenkt of hij aan de vleesbrokjes begint...

Niet té zeiknat maken. Maar dat er leuk wat bouillon in het bakje zit.

Werkt prima voor de mijne.


Mijn vorige, zeer ernstige nierpatiënt kat gaf ik overigens wel ook zelf onderhuidse infusen.
Vond hij prima.

Ong 150 a 200 ml per keer, en dat ging in ongeveer 4 a 5 minuten.
Ik wisselde een beetje af of hij links of rechts kreeg.

Langer vond hij irritant, maar dit ging prima. In mijn eentje en zonder gevecht met Roy.

Soms een paar dagen dagelijks, soms om de dag. Puur op hoe ik vond dat hij zich hield.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:38

Onderhuids hoeft ook alleen als de kat zich slecht voelt en niet genoeg vocht binnen krijgt, of als de nierwaarden het aangeven. Fijn dat het bij jouw kat goed ging Femke_Tweety

TS, super dat je inderdaad meer mag geven, hopelijk helpt het extra vocht voldoende.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:55

Bij mijn kater van 9 is gisteren ernstig en vrij acute nierfalen geconstateerd, waarden waren enorm hoog.
Hij heeft onderhuids infuus gekregen en antibiotica.

En vandaag dan zelf weer infuus moeten geven (ging erg makkelijk).

Hij knapt al wel op, maar plassen doet hij nauwelijks (1x een heel klein beetje nu sinds gisteren).

Eten wil hij inderdaad alleen natvoer nu.
Ze denken dat hij iets van antivries ofzo heeft binnengekregen.

Ben eigenlijk vergeten te vragen of de nieren daarvan kunnen herstellen, maar moet morgen terug dus dan maar even vragen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:20

Silly1972 schreef:
Bij mijn kater van 9 is gisteren ernstig en vrij acute nierfalen geconstateerd, waarden waren enorm hoog.
Hij heeft onderhuids infuus gekregen en antibiotica.

En vandaag dan zelf weer infuus moeten geven (ging erg makkelijk).

Hij knapt al wel op, maar plassen doet hij nauwelijks (1x een heel klein beetje nu sinds gisteren).

Eten wil hij inderdaad alleen natvoer nu.
Ze denken dat hij iets van antivries ofzo heeft binnengekregen.

Ben eigenlijk vergeten te vragen of de nieren daarvan kunnen herstellen, maar moet morgen terug dus dan maar even vragen.


Goh wat balen! Antivries is echt dodelijk voor katten, dus als die van jou het overleeft al een wonder op zich! Heel veel succes gewenst.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: kat met nierfalen en drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 16:26

Nou ja dat denkt de dierenarts he, is verder niet zeker, kan ook een flinke nierontsteking zijn of een ander soort gif.
Hij knapt langzaam wel op dus lijkt erop dat hij het gaat overleven, maar is natuurlijk nog wel afwachten.