Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 16:17

Tussen mijn oren gaat het riedeltje altijd als volgt: ‘vlooien, vies, slechte hygiëne, niet proper’. Maar dat rijmt toch niet helemaal (zeg gerust helemaal niet) met onze thuis situatie.

Het huis wordt dagelijks gestofzuigd en tweewekelijks wordt alles schoon gemaakt. Schoonmaakmiddel: Dettol of St. Marc en de andere keer in de week biotex.

De katten komen niet buiten, schoenen gaan uit in de gang. Hond heeft geen vlooien en krijgt elke drie maanden een pil tegen vlooien.

Katten worden maandelijks ontvlooit voorheen met Beapar vandaag Advantage gehaald. Katten hebben een injectie met Program gehad enkele weken terug. Daarnaast kam ik de katten normaal gezien wekelijks.

Door omstandigheden de katten twee weken niet gekamt. Flink aan het verbouwen en de tijd er niet voor genomen.

Voordat we weer naar de Gamma zouden gaan riep ik nog ‘ik kam nu echt eerst even de katten’. Één haal met het kammetje en werkelijk 4!! Vlooien.. F*ck.. Hoe dan?!

Hop.. Katten gewassen met Ecoystyle vlooienshampoo. Ergste beestjes, poepjes en jeuk er i.i.g. af. Ze blijven nu even twee dagen in de badkamer. Ondertussen heel het huis met omgevingsspray behandeld (buiten de badkamer om!!). Alles van beddengoed, kussentjes, sloopjes etc. in de wasmachine. En over twee dagen gooi ik de Advantage druppels erop.

Hoe komen ze toch aan die vlooien..? Normaliter horen de vlooien zich niet voort te kunnen planten vanwege die Program. Daarnaast zijn ze vorige maand netjes ontvlooit. Maar het waren er op de ene kat echt veel.. Op de andere kat vond ik hooguit 10 poepjes, maar geen vlo en op weer een andere kat vond ik 50 poepjes en één vlo.

Ik vind het zo vies en schaam me er stiekem heel erg voor. Arme poesjes! Ondanks de vlooien geen gekrab of kale plekjes. Schiet mij maar lek..

Wat kan ik nog meer doen? ;(

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:20

Je weet dat je het behandelen na enkele dagen weer moet doen ivm uitkomen van de eitjes die niet gedood worden door spray?


vervelend probleem zeg!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:25

vlooien hebben niks met een vies of schoon huis te maken. Je kunt er net eens 1 meepikken van buiten/ een ander dier etc. dan heb je het zo weer zitten. Ik gebruik omgevingsspray die je maar 1x hoeft te gebruiken en ook de eitjes doodt.
Maar wel vervelend zeg. Lijkt wel een explosie van vlooien elke keer dan. Woon je op een boerderij of?

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 16:25

Jolliegirl schreef:
Je weet dat je het behandelen na enkele dagen weer moet doen ivm uitkomen van de eitjes die niet gedood worden door spray?


vervelend probleem zeg!


Ik heb vorig jaar eens een kitten een week op visite gehad die heeft destijds vlooien mee genomen. Toen inderdaad wekelijks gesprayd en dan een aantal dagen na het sprayen niet gestofzuigd. Dat is nu weer het plan voor de komende drie maanden.

Zouden die vlooien destijds eitjes hebben gelegd die nu weer uitkomen o.i.d.?

Mijn katten mag ik niet meer als eenmaal per 4 weken ontvlooien volgens DA en bijsluiter. Ik heb ze bewust nu wel eerst gewassen, en geheel uitgekamd en wacht nu twee dagen voor ik de vlooiendruppels geef. Ook volgens recept en DA. I.v.m. de vetlaag die ik nu weg gewassen heb natuurlijk!

Ik heb er zelf (buiten gewetenswroeging: arme katten en het vies vinden) geen last van. Geen vlooienbeten o.i.d. en het ziet er thuis verder uit alsof je de vloer bij wijze van spreken zou aflikken. Ik snap het werkelijk niet, maar vind het zo vies. -O-

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:27

Hmm, zijn ze niet resistent?

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 16:27

Donkydonkje schreef:
vlooien hebben niks met een vies of schoon huis te maken. Je kunt er net eens 1 meepikken van buiten/ een ander dier etc. dan heb je het zo weer zitten. Ik gebruik omgevingsspray die je maar 1x hoeft te gebruiken en ook de eitjes doodt.
Maar wel vervelend zeg. Lijkt wel een explosie van vlooien elke keer dan. Woon je op een boerderij of?


Nope, we wonen in een twee onder 1 kap woning in een dorp. Wel aan de polder. We zitten wel in een verbouwing, waardoor het beneden een bouwput achtig iets is. Muren gezet, vloer gestort etc. zou dat daarvan komen? Maar daar komen de katten helemaal niet en ook geen beesten van buitenaf. De hond zit daar wel, want dat is veel gezelliger aangezien man daar constant aan het werk is. Maar hond komt nu dus weer niet boven en dus niet bij de katten. Hond heeft ook geen vlooien, die heb ik uiteraard ook van top tot teen gecontroleerd. :+

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:28

Ooooh, verschrikkelijk he! Voor een effectiever behandeling raadde mijn dierenarts aan om niet preventief tegen vlooien te behandelen, maar alleen wanneer de kattenbeesten vlooien hebben. Zo wordt de kans dat ze er resistent tegen worden kleiner... Sowieso is het aan te raden om niet elke keer hetzelfde merk vlooienmiddel te nemen!

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:30

De eitjes van een vlo kunnen wel degelijk pas later uitkomen waardoor er weer "opeens" vlooienplaag is.
Dikke kans dat er wellicht nog eitjes waren van de vorige keer. Of een vlo meegepikt van buiten.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 16:32

Jolliegirl schreef:
Hmm, zijn ze niet resistent?


De vlooien?
Ik heb geen idee.. Ze zijn maandag 8 september geïnjecteerd met program. Ik dacht nog, dat is toch makkelijk. Mocht er dan nog eens een vlo binnen glippen kan die zich i.i.g. niet voortplanten. :+

Voelt nu als een weg gegooide €215,30 eigenlijk..

Ze zijn 4 wekelijks/maandelijks behandeld met vlooien pipetjes van Beapar (bestanddeel fipronil, dood enkel de levende volwassen vlooien). En daarom nu Advantage gehaald.

Enkel kittens en mama zijn niet behandeld met pipetjes sinds haar dracht tot de kittens 8 weken oud waren. Maar wel met Frontline spray, omdat dit op pasgeboren zogende kittens en lacterende/drachtige katten mag gebruikt worden.

Mama en kittens zijn echter vorige maand gewoon mee behandeld als de andere twee volwassen katten. :)

De omgevingsspray doe ik sowieso elke 2 maanden preventief sinds vorig jaar met de logee..

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 16:33

Denise_Storm schreef:
Ooooh, verschrikkelijk he! Voor een effectiever behandeling raadde mijn dierenarts aan om niet preventief tegen vlooien te behandelen, maar alleen wanneer de kattenbeesten vlooien hebben. Zo wordt de kans dat ze er resistent tegen worden kleiner... Sowieso is het aan te raden om niet elke keer hetzelfde merk vlooienmiddel te nemen!


Sorry voor het quoten steeds, maar mobiel is dat voor mij even overzichtelijk. Ik ontvlooide tot nu toe met het middel wat ik van de DA kreeg. Vandaag zelf de Advantage bij de Boerenbond gehaald.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:00

Met een ceresto band ben je er zo vanaf. Ik heb 10 katten en een hond en sinds de hond die band draagt (voornamelijk zelfs tegen de teken, woon aan een bos) hebben zowel hond als de katten gewoon geen vlo meer gehad. En dan behandel ik de katten dus niet eens.

ceresto band is er ook voor katten uiteraard, dus wellicht het proberen waard.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:00

Probeer eens een Seresto band. Werkt hier super. Hou wel in de gaten dat ze geen wondjes of uitslag in de nek krijgen, sommige dieren zijn er allergisch voor

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:04

Best kans dat je ze toevallig net van buiten uit mee hebt genomen huis in. Je zou met en program en pipet niet verwachten dat je gelijk een enorme plaag hebt in huis. Wrs zouden ze sowieso wel dood zijn gegaan. Als je ze ook makkelijk kon pakken waren ze wrs ook al versufter van het gif.
Desalniettemin, het blijven nare beesten en hopelijk ben je snel vlo vrij!!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 17:04

Mirranda schreef:
Met een ceresto band ben je er zo vanaf. Ik heb 10 katten en een hond en sinds de hond die band draagt (voornamelijk zelfs tegen de teken, woon aan een bos) hebben zowel hond als de katten gewoon geen vlo meer gehad. En dan behandel ik de katten dus niet eens.

ceresto band is er ook voor katten uiteraard, dus wellicht het proberen waard.


Vlooienbandjes heb ik geen ervaring mee. Maar vind het zelf wat ‘gevaarlijk’. Ondanks dat ze niet buiten spelen, spelen ze wel binnen en met elkaar. Lijkt me niet helemaal veilig. Ze hangen regelmatig met hun pootjes rond elkaars nek en bijten ook spelenderwijs. Vooral die kleintjes. Als ze er dan bij elkaar ik gaan bijten geeft dat geen reactie?


SweetVanille schreef:
Probeer eens een Seresto band. Werkt hier super. Hou wel in de gaten dat ze geen wondjes of uitslag in de nek krijgen, sommige dieren zijn er allergisch voor


Kan ik volgende maand eventueel proberen, heb nu de druppels en duppelop lijkt me sowieso te heftig.

Maar ik zit nog wel wat met bovenstaande.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 17:06

wendy1987 schreef:
Best kans dat je ze toevallig net van buiten uit mee hebt genomen huis in. Je zou met en program en pipet niet verwachten dat je gelijk een enorme plaag hebt in huis. Wrs zouden ze sowieso wel dood zijn gegaan. Als je ze ook makkelijk kon pakken waren ze wrs ook al versufter van het gif.
Desalniettemin, het blijven nare beesten en hopelijk ben je snel vlo vrij!!


Van buiten naar binnen moet wel, daar ze niet zelf buiten komen. Maar zoveel poepjes en vlooien kan ik toch ook niet mee nemen?

Met een maand zijn we i.i.g. beneden klaar met de verbouwing. Daar ga ik vanavond voor de zekerheid ook maar eens met gif aan de slag. }:)

Ik zou er spontaan voor verhuizen. :+

Edit: program is dus 8 september gegeven. Kan het zijn dat het dan nog niet werkt? Dat is nu nog geen volle maand geleden natuurlijk. Alhoewel, dat lijkt me ook wel weer sterk.. Het zou een half jaar bescherming geven tegen het voortplanten van vlooien. Het dood geen volwassen vlooien, daarom krijgen ze ook gewoon maandelijks een pipet.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 02-10-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:07

Hier 3 weken geleden ook ineens. Ik werd gek, kon gewoon niet slapen van het idee datze door mn huis kriebelen. We hebben een baby dus ik maakte al extra schoon... alles voelde vies! Ik stofzuig inmiddels 2/3 keer per dag. Alles is gedwijlt en de dieren zijn behandeld. Iedere keer als ik een zandkorrel zie liggen ben ik bang dat t vlooien zijn.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 17:08

_merel_ schreef:
Hier 3 weken geleden ook ineens. Ik werd gek, kon gewoon niet slapen van het idee datze door mn huis kriebelen. We hebben een baby dus ik maakte al extra schoon... alles voelde vies! Ik stofzuig inmiddels 2/3 keer per dag. Alles is gedwijlt en de dieren zijn behandeld. Iedere keer als ik een zandkorrel zie liggen ben ik bang dat t vlooien zijn.


Ik ben dus uitgerekend voor december en maak me daarom ook extra druk! Dan moeten ze echt weg zijn en weg blijven!

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 17:11

Afbeelding

Misschien moet ik mijn trap matjes ook weg smijten en nieuwe halen! Of zou inspuiten voldoende zijn? De krabpalen heb ik ingespoten en apart weg gezet nu. Die weg gooien kriebelt ook, maar dat is verdorie samen ook een €500,-. :+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:24

Als je een pipet hebt toegediend kun je nu niets anders doen dan afwachten. Over een tablet ga ik niet oordelen.

Wat met vlooien heel belangrijk is, is vooral dat het niet uit maakt wie er wel of niet buiten komt. Vlooien kan je altijd krijgen en op het moment dat er niet juist is of word behandeld dan heeft de vlo vrij spel. Eén vlo legt een behoorlijke hoeveelheid eitjes en die schud zowel de hond als de kat van zich af waardoor wij mensen het lekker door het huis heen verspreiden. De eitjes rollen op een veilige plek (donkere & onbeloopbare plaatsen) zodat ze veilig kunnen opgroeien. Als de eitjes uitkomen voeden de larven zich met huidschilders van de hond/kat. Vervolgens groeit deze op tot vlo. En zo begint de cyclus weer van voor af aan.

Heel belangrijk is dus:
Zorgen dat de hond/kat goed beveiligd zijn, bij voorkeur met iets wat op het lichaam werkt en niet in het lichaam. Het geen wat in het lichaam gaat daar moet de vlo (en teek) voor bijten wat ook weer jeuk met zich mee brengt. Iets wat op het lichaam werkt geeft een beschermlaag die zich hecht aan de vetlaag van de huid. Zodra de vlo op de hond/kat komt is deze binnen 24 uur dood. Zie je continu vlooien? Dat klopt, 5% zit op de hond/kat en 95% zit in de omgeving. Je moet die herbestemming dus tegen gaan.

Niet je hond/kat wassen voor of na de behandeling. Waarom niet? Je hebt die vetlaag nodig die je weg wast. Als een pipet toegediend is heeft deze ruim 48 uur de tijd nodig om zich aan te hechten. Als de hond gewassen is moet je ook weer 48uur uitstippelen om te wachten tot die vetlaag 'hersteld' is.

Huis behandelend. Iedere ruimte, ook waar wij niet komen & ook waar de hond of kat niet komt. Overal! Half uur de ruimte verlaten, het stinkt & goed doorluchten. Dan zeker drie dagen (en liever langer) niet stofzuigen zodat het middel ook de kans krijgt.
Maar … vergeet niet. Dit middel dood alleen volwassen vlooien & larfjes. Met eitjes en popjes doet het helemaal niets. Daarom moet je dit dus continu blijven herhalen. Op de bus staat hoelang een spuitbus werkt. Vaak 4 tot 6 weken sinds de Bolfo Fleegard van de markt af is. (jammer!)

Het enige wat je wél tegelijk met een pipet mag gebruiken is de Beaphar Vlo Kill. Dit is wel een tabletje en werkt maar 24 uur. Binnen 15 minuten gaat deze werken en na zes uur is deze op zijn max en gaat dan afnemen. Dit is een ultiem middel om even de grootste vlooienplaag aan te pakken. Daarna zou een pipet voldoende moeten zijn.


Volgens mij heb ik alles benoemd. Ik zie zóveel mensen in de winkel met vlooienplagen. Dus schaam je nergens voor. Pas geleden ook hier gehad. Omdat mijn honden reageerden op een voeding heb ik ze voor de zekerheid helemaal gewassen en een pipet toegediend. Maar waarschijnlijk te vroeg waardoor er nog geen vetlaag was en dus geen aanhechting. En jawel hoor …. poepjes! Vrij vlot gelukkig onder controle maarja … je gaat aan jezelf twijfelen.
Dus … vooral niet doen!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Vlooien, vlooien, vlooien.. Beeeeestjussss..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:01

Vlooien springen over, je hoeft maar ergens te zijn waar iemand kattenvlooien heeft en hoppa...de dierenspeciaalzaak vertelde mij dat kattenvlooien net zo goed op honden zitten, dat er meer kattenvlooien zijn en dat deze overheersen..

De eitjes kunnen jaren overleven in spleten en gaten..ook jouw schoenen moet je inspuiten en bedenk bij wie je bent geweest de afgelopen periode met huisdieren, zeker als de dieren weg zijn geweest ivm vakantie of als je katten hebt eten gegeven tijdens vakantie bj iemand.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:29

Balou_k schreef:
Donkydonkje schreef:
vlooien hebben niks met een vies of schoon huis te maken. Je kunt er net eens 1 meepikken van buiten/ een ander dier etc. dan heb je het zo weer zitten. Ik gebruik omgevingsspray die je maar 1x hoeft te gebruiken en ook de eitjes doodt.
Maar wel vervelend zeg. Lijkt wel een explosie van vlooien elke keer dan. Woon je op een boerderij of?


Nope, we wonen in een twee onder 1 kap woning in een dorp. Wel aan de polder. We zitten wel in een verbouwing, waardoor het beneden een bouwput achtig iets is. Muren gezet, vloer gestort etc. zou dat daarvan komen? Maar daar komen de katten helemaal niet en ook geen beesten van buitenaf. De hond zit daar wel, want dat is veel gezelliger aangezien man daar constant aan het werk is. Maar hond komt nu dus weer niet boven en dus niet bij de katten. Hond heeft ook geen vlooien, die heb ik uiteraard ook van top tot teen gecontroleerd. :+


Je kunt zelf "gastdier" zijn. Dus een vlo die in je kleren kruipt ofzo kun je mee naar boven nemen. Dus dat zou ook kunnen. Of het met de verbouwing te maken heeft, ik weet het niet, maar uiteraard kun je in een bouwput niet echt goed vlooien bestrijden met de omgevingsspray. DUs het kan makkelijk dat de vlooien daar een prettige omgeving hebben en je dus zelf soms een vlo mee naar boven neemt.
ooit in studentenhuis een persoon met een kat gehad. die zei pas na een maand vlooien bij zijn kat te hebben. Die sprayde zijn eigen kamer telkens met omgevingspray en zijn kat ook telkens ontvlooit. Maarja, de vlooien zaten ook in de rest van het studentenhuis en dus kwam het na een dag of 2 ook weer in zijn kamer, daar spray je niet tegenop zo plaatselijk. Je neemt ze mee aan je schoenen of kleding. Dus kan bij jullie ook makkelijk zo zijn dat ze beneden in het huis nog ergens actief zijn en dan kun je boven zo veel sprayen en druppelen wat je wilt, je blijft ze meenemen helaas -O-

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:33

Balou_k schreef:
[ [url=m/e2A8My.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien moet ik mijn trap matjes ook weg smijten en nieuwe halen! Of zou inspuiten voldoende zijn? De krabpalen heb ik ingespoten en apart weg gezet nu. Die weg gooien kriebelt ook, maar dat is verdorie samen ook een €500,-. :+


Ja, je moet alle kiertjes, hoekjes, randjes en alles van stof en tapijt aaaaaallemaal insprayen! Anders helpt het niet. Dat heb ik zelf dus ook ondervonden. Ik heb alleen vloerbedekking op de trap, maar dus ook helemaal insprayen. Dus haal gerust 2 of 3 spuitbussen en ga van mijn part alle oppervlakken en spullen in je huis langs! (behalve elektrisch spul natuurlijk, maar je snapt me wel. Als dat niet helpt dan weet ik het ook niet meer, behalve dan nog als de verbouwing klaar is dit nogmaals herhalen in het hele huis.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:41

Egels hebben ook vlooien en de kat kan ze daarvan krijgen als ze buiten zijn.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 18:47

De katten komen niet buiten, dus van egels lijkt me onwaarschijnlijk.

De bouwput gaan we een Belgische bom ingooien. Dat kan nu nog gewoon! Van de week eens omgaan. Wie weet komt het daar potverdikkie wel van heen! De schoenen gaan dan wel onder aan de trap uit, maar als ik langs beneden kom als ik man eens een kop koffie breng kan dat wel via shirt oid mee komen.

Van het wassen/ontvlooien ben ik me bewust. Verder inderdaad alles lekker inspuiten.

The wrath of the human against the fleas is begonnen. :+

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:49

Veerust, ja die we op stal gebruiken, bevat dezelfde werkzame stoffen als anit-vlo-middelen. Wij gebruiken het zowel voor de omgeving als op de beesten zelf. De halve naakthond van zusje trekt ze aan als een magneet en ze vallen er gewoon dood vanaf. De omgeving sprayen, even een paar uur laten zitten en dan stofzuigen. Als ze niet sterven maar alleen verdoofd raken dan komen ze weer tot leven na 8 tot 12 uur, dus voor die tijd even stofzuigen iig.