Kat met suikerziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 08:30

Hallo allemaal!

Ik vroeg mij af of er bokkers zijn met een suikerkat?

Ikzelf heb een ontzettend lieve kat van 15 jaar met suikerziekte. Hij krijgt van mij twee keer per dag 2 eenheden ProZinc.
Wat mij alleen heel erg opvalt aan mijn kat is dat hij niet normaal in te stellen is. Ergens eind vorig jaar zat ik op 0,25 eenheid en in januari op 1 eenheid. Zo ben ik altijd heel erg zoekend naar hoeveel insuline ik hem moet geven.
Nu had ik hem heel mooi een tijd rond de 1,5 eenheid, maar is hij in de afgelopen 2 maanden een kilo aangekomen en moet ik ineens weer ontzettend omhoog met de insuline!
Ik heb nog geen idee of 2 eenheden genoeg is, maar vanmiddag meet ik hem weer. Ik heb ook nog nooit boven de 2 eenheden gezeten met hem, meer was echt niet nodig. Ook heeft hij nog nooit boven de 5,3 kilo gewogen en nu weegt hij ineens 6,1 kilo.
Nu heeft mijn moeder dus een boek gelezen met ervaringen van mensen die insuline moeten spuiten en daardoor zo kilo’s aankomen, maar mijn dierenarts zegt natuurlijk dat dit onzin is. Elk pontje gaat door het mondje, zegt hij dan. Nu ben ik het ook totaal niet eens met deze dierenarts en heb ik het idee dat zijn kennis van suikerkatten gering is. Zo zegt hij ook dat katten persé koolhydraten moeten hebben, terwijl dat klinklare onzin is en is hij het dus totaal niet eens met het dieet waar ik Joey op gezet heb nl vers vlees.

Nu kan ik nog wel een hele tijd door blijven babbelen over mijn joey, zijn suikerziekte, vers vlees en waardes, maaaaar wie o wie hier op bokt heeft ook een suikerkat? En hoe doen jullie dat met instellen, dieet enz?

Anoniem

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:33

Wij hebber er 1 , zit op 13 streeptjes per spuit.
We spuiten om 06.30 en 18.30!
Die van ons heeft het nu 8 jaar en zijn ook begonnen op 0,25
Elke keer wordt het steeds een streepje meer de laatste tijd.

Hij is voor nu nog goed , maar wordt nu wel snel oud met zijn 12 jaar.
Hij is overigens keurig op gewicht.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:34

Tuurlijk heeft je kat ook koolhydraten nodig. Dat heeft iedere kat nodig, met of zonder diabetes.

Als je je dierenarts niet geloofd kun je beter naar een andere dierenarts gaan & aan de hand van zijn diagnostiek de hoeveeelheid insuline bepalen om te spuiten.

Jep en ieder pontje gaat toch echt door het mondje ;) insuline helpt alleen om glucose ook daadwerkelijk op te slaan in het lichaam zodat het later weer gebruikt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:35

Hij krijgt overigens alleen maar droogvoer van de DA en dat afgewogen in de ochtend.
Daar doet hij ruim de gehele dag mee

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:35

Zijn dieet moet nu precies zo afgestemd zijn dat de insuline die hij krijgt precies is afgestemd op het voedsel dat hij krijgt en andersom. Hij moet voldoende koolhydraten krijgen anders kan hij een hypo krijgen.

Hoe je je kan het beste kan voeren als hij insuline gebruikt weet ik eerlijk gezegt niet. Maar als je het advies niet vertrouwd kan je wellicht een andere dierenartsenpraktijk bellen. Wellicht de faculteitskliniek in Utrecht even bellen voor advies.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:43

future_vet schreef:
Tuurlijk heeft je kat ook koolhydraten nodig. Dat heeft iedere kat nodig, met of zonder diabetes.

Als je je dierenarts niet geloofd kun je beter naar een andere dierenarts gaan & aan de hand van zijn diagnostiek de hoeveeelheid insuline bepalen om te spuiten.

Jep en ieder pontje gaat toch echt door het mondje ;) insuline helpt alleen om glucose ook daadwerkelijk op te slaan in het lichaam zodat het later weer gebruikt kan worden.


Nee, een kat heeft geen koolhydraten nodig. Zij halen in principe hun benodigde suikers uit ketose. Het is namelijk een (obligate) carnivoor. Maar ook een hond heeft over het algemeen geen koolhydraten nodig (enkele sporthonden daargelaten), en dat is maar een opportunistische carnivoor (tegen omnivoor aan).

Dat ieder pondje door het mondje gaat ben ik het zeker wel mee eens. Bij kvv is het meestal de kwestie dat er te veel vet in het voer zit. Als het al redelijk vetarm is, wordt het simpelweg een kwestie van minder voeren.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:00

Een aantal vragen(ik heb zelf een diabeet rondwandelen en ben dierenarts assistent)
Welke tijden krijgt je kat eten? En hoeveel krijgt deze dan?
Hoeveel tijd zit er tussen de verhogingen van de insuline?
Welke spuitjes gebruik je?
Hoe lang bewaar je de insuline en waar?
Wat voor kvv voer je(welke soorten en merken)?
Wanneer meet je je kat? En welke meter gebruik je hiervoor?

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:14

Aankomen kan bij mensen wel degelijk door insuline komen. Insuline is namelijk een groeihormoon. Ik kan me dus voorstellen dat dat voor een kat hetzelfde is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:26

Lente schreef:
Aankomen kan bij mensen wel degelijk door insuline komen. Insuline is namelijk een groeihormoon. Ik kan me dus voorstellen dat dat voor een kat hetzelfde is.


Dat klopt helemaal.

Daarnaast maakt de insuline dat je het suiker niet uitplant maar dat het kan worden opgeslagen in de spieren en de lever.

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 14:55

fleurtjeuh schreef:
Een aantal vragen(ik heb zelf een diabeet rondwandelen en ben dierenarts assistent)
Welke tijden krijgt je kat eten? En hoeveel krijgt deze dan?
Hoeveel tijd zit er tussen de verhogingen van de insuline?
Welke spuitjes gebruik je?
Hoe lang bewaar je de insuline en waar?
Wat voor kvv voer je(welke soorten en merken)?
Wanneer meet je je kat? En welke meter gebruik je hiervoor?


Hij krijgt om half 8 ‘s ochtends en ‘s avonds eten en meteen ook zijn insuline. Ik voer hem verschillende soorten voer, maar op het moment koolvis en smuldier. De laatste tijd had ik van barf kvv, maar dat vond hij niet zo lekker meer, vandaar weer even de overstap. Hij krijg precies naar zijn gewicht afgewogen 140 tot 150 gr voer in twee porties verdeeld.

De insuline is ProZinc die ik in de koelkast bewaar tot het op is. Ik heb een meter van internet (medic geloof ik, maar ik zal zo wel even kijken) gekocht en ik meet hem 4 uur na zijn insuline en dan elk half uur weer tot zijn laagste waarde en hij dus eigenlijk weer omhoog gaat. Dit verschilt heel erg per dag wanneer zijn laagste waarde is.

Ik meet hem een paar dagen en als hij nog steeds hoog is verhoog ik het. Als hij te laag is verlaag ik het, maar dat is al een tijd geleden. Momenteel zit hij met 2 eenheden tussen de 18 en 22 waardes, maar hij komt dus ook behoorlijk aan de laatste tijd. Hij woog altijd rond de 5 kilo (al 14 jaar lang) en nu ineens zit hij op de 6,1 kilo. Insuline krijgt hij nu ongeveer een jaar.

Wat betreft kollhydraten heeft een kat echt niet nodig. Zolang je niet teveel insuline geeft kan hij ook niet in een hypo raken.

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 14:58

NatasjavE schreef:
Lente schreef:
Aankomen kan bij mensen wel degelijk door insuline komen. Insuline is namelijk een groeihormoon. Ik kan me dus voorstellen dat dat voor een kat hetzelfde is.


Dat klopt helemaal.

Daarnaast maakt de insuline dat je het suiker niet uitplant maar dat het kan worden opgeslagen in de spieren en de lever.


Precies dit dus. Mijn moeder heeft daar boeken over dat inderdaad zegt dat je door insuline alles opslaat in vet wat je binnen krijgt

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:15

Ik heb een poes met suikerziekte, ze krijgt insuline van caninsulin
Het voer wat ze krijgt is Royal canin urinary so vanwege mijn kater met blaasgruis.
Ze zit al een hele poos op 5 eenheden per keer, we krijgen haar waardes niet ingesteld die blijven hoog.
Maar ze doet het verder heel erg goed sinds ze insuline krijgt.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:09

Dankjewel voor je antwoord op mijn vragen, ik ga een aantal dingen er even voor je uit halen.

Citaat:
Hij krijgt om half 8 ‘s ochtends en ‘s avonds eten en meteen ook zijn insuline. Ik voer hem verschillende soorten voer, maar op het moment koolvis en smuldier. De laatste tijd had ik van barf kvv, maar dat vond hij niet zo lekker meer, vandaar weer even de overstap. Hij krijg precies naar zijn gewicht afgewogen 140 tot 150 gr voer in twee porties verdeeld.

Je begint goed. Goed voer is het halve werk.
Om eventuele dieptepunten op te vangen zou ik de voerverdeling ietsjes anders doen.
25% bij spuit, 25% tussendoor, dit is de verdeling per 12 uur.
Het is handig om voor het dieptepunt het tussendoortje te geven om een eventuele hypo op te vangen.

Citaat:
De insuline is ProZinc die ik in de koelkast bewaar tot het op is. Ik heb een meter van internet (medic geloof ik, maar ik zal zo wel even kijken) gekocht en ik meet hem 4 uur na zijn insuline en dan elk half uur weer tot zijn laagste waarde en hij dus eigenlijk weer omhoog gaat. Dit verschilt heel erg per dag wanneer zijn laagste waarde is.

Fijn dat het prozinc is, dat is al een begin +:)+
Prozinc is alleen maar 2 maanden te bewaren en verliest daarna langzaam zijn kracht. Niet zo gek dus dat de waardes stijgen en de insuline steeds meer gespoten moet worden.
Prozinc werkt anders dan Caninsulin(is voor honden gemaakt). Het dieptepunt van Prozinc bij katten zit zo rond de 6 uur na de spuit, en dus 2 uur later dan caninsulin. Ook geeft prozinc een veel geleidelijkere glucosespiegel dan Caninsulin.

Citaat:
Ik meet hem een paar dagen en als hij nog steeds hoog is verhoog ik het. Als hij te laag is verlaag ik het, maar dat is al een tijd geleden. Momenteel zit hij met 2 eenheden tussen de 18 en 22 waardes, maar hij komt dus ook behoorlijk aan de laatste tijd. Hij woog altijd rond de 5 kilo (al 14 jaar lang) en nu ineens zit hij op de 6,1 kilo. Insuline krijgt hij nu ongeveer een jaar.

Tussen het verhogen van de hoeveelheden om te spuiten moet minstens een week zitten. Dit om het lichaam de kans te geven op de hogere hoeveelheid insuline te reageren. Zit zijn dieptepunt tussen de 18 en 22? Of is dit de meetwaarde voor het spuiten?
Je moet vooral kijken naar de dieptepunt waardes want daar pas je je hoeveelheid insuline op aan.


Citaat:
Wat betreft koolhydraten heeft een kat echt niet nodig. Zolang je niet teveel insuline geeft kan hij ook niet in een hypo raken.

Dit klopt inderdaad. Zelf heb ik ook een diabeet rondlopen die met zo min mogelijk koolhydraten door het leven gaat. Gaat hartstikke goed :)
Wel is het instellen dan soms wat moeilijker omdat ze gevoeliger reageren op de insuline.

Ik heb ook weer een vraag voor je TS, Wat zijn zijn dieptepunt waardes zo ongeveer?
Heb je een lijstje waarop je het bijhoudt?






justdiesel schreef:
Ik heb een poes met suikerziekte, ze krijgt insuline van caninsulin
Het voer wat ze krijgt is Royal canin urinary so vanwege mijn kater met blaasgruis.
Ze zit al een hele poos op 5 eenheden per keer, we krijgen haar waardes niet ingesteld die blijven hoog.
Maar ze doet het verder heel erg goed sinds ze insuline krijgt.

Justdiesel, ik verbaas mij helemaal niet dat je je kat zo veel moet spuiten en dat de waardes hoog blijven. dit is heel ongezond voor je kat. bij consistente waardes boven de 11 kan er nierschade ontstaan en nierfalen zijn heel slecht voor een kat.
Urinary voer bevat mega veel koolhydraten en dus heel veel suikers.
Als je wil kan ik je helpen om het te verbeteren, maar dan zal het voerregime wel anders moeten.




Voor jullie beide heb ik de tip, meld je eens aan op het diabeteskatten forum.
Heel veel kennis te vinden en allemaal mensen die willen helpen om jou kat zo goed gezond mogelijk te laten leven. Zelf heb ik er erg veel aan gehad toen mijn kat de diagnose diabetes kreeg.
https://diabeteskatten.nl

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 00:22

fleurtjeuh schreef:
Dankjewel voor je antwoord op mijn vragen, ik ga een aantal dingen er even voor je uit halen.

Dankjewel voor je reactie! Aan deze tips heb ik echt wat!

Citaat:
Je begint goed. Goed voer is het halve werk.
Om eventuele dieptepunten op te vangen zou ik de voerverdeling ietsjes anders doen.
25% bij spuit, 25% tussendoor, dit is de verdeling per 12 uur.
Het is handig om voor het dieptepunt het tussendoortje te geven om een eventuele hypo op te vangen.

Dit is voor mij helaas echt niet te doen, omdat ik overdag gewoon op school zit. En als ik hem smiddags ook geef blijft hij de hele dag door miauwen dat hij eten wil, omdat hij het elk moment verwacht. Dat is ook de reden dat wij naar 2x per dag zijn gegaan. Dit brengt voor hem gewoon veel meer rust en voor ons ook.
Ik heb hem wel een keer ver onder de 5 gehad en was toen ook echt heel erg bang dat hij in een hypo zou raken. Hij was toen naar de 3 gezakt en toen heb ik hem suiker gevoerd, maar hij leek er helemaal geen last van te hebben?


Citaat:
Fijn dat het prozinc is, dat is al een begin +:)+
Prozinc is alleen maar 2 maanden te bewaren en verliest daarna langzaam zijn kracht. Niet zo gek dus dat de waardes stijgen en de insuline steeds meer gespoten moet worden.
Prozinc werkt anders dan Caninsulin(is voor honden gemaakt). Het dieptepunt van Prozinc bij katten zit zo rond de 6 uur na de spuit, en dus 2 uur later dan caninsulin. Ook geeft prozinc een veel geleidelijkere glucosespiegel dan Caninsulin.

Dat wist ik dus niet, dat het maar 2 maanden houdbaar is! Dat heeft de dierenarts mij ook niet verteld. Dat verklaart wel een heleboel. Zijn dal zit meestal rond de 5 uur, maar verschilt weleens.

Citaat:
Tussen het verhogen van de hoeveelheden om te spuiten moet minstens een week zitten. Dit om het lichaam de kans te geven op de hogere hoeveelheid insuline te reageren. Zit zijn dieptepunt tussen de 18 en 22? Of is dit de meetwaarde voor het spuiten?
Je moet vooral kijken naar de dieptepunt waardes want daar pas je je hoeveelheid insuline op aan.

Ik heb ook weer een vraag voor je TS, Wat zijn zijn dieptepunt waardes zo ongeveer?
Heb je een lijstje waarop je het bijhoudt?


Dit wist ik dus ook niet! Mijn dierenarts heeft mij verteld dat ik het gewoon kon verhogen. Niet meteen natuurlijk, maar niet dat er een week tussen moet zitten. Tussen de 18 en 22 zijn nu de dieptepunt waardes. De hoge waardes voordat ik hem spuit hou ik nu momenteel niet bij, maar heb ik een tijdje wel gedaan. Dat ik moet spuiten op de dieptepunt waardes wist ik dan weer wel :Y) .
Ik heb het een tijd lang in een excel bestand bijgehouden, maar ben er een tijd terug mee gestopt, omdat er geen pijl op vast te knopen was. Misschien toch maar weer bij gaan houden dan..

Citaat:
Dit klopt inderdaad. Zelf heb ik ook een diabeet rondlopen die met zo min mogelijk koolhydraten door het leven gaat. Gaat hartstikke goed :)
Wel is het instellen dan soms wat moeilijker omdat ze gevoeliger reageren op de insuline.

Dat klopt inderdaad! Toen we er net achter kwamen dat hij diabetes had wist ik niet of ik wel insuline wilde gaan spuiten, omdat hij al op leeftijd is en ik niet wist of het wel haalbaar voor mij was met mijn werk toendertijd. Toen hebben we hem meteen van de brokken af gezet en op vers vlees gezet. Zijn eerste meetwaarde was 34, en na een week zat hij op 23 en nog een paar dagen later zat hij op 18, en dat zonder insuline! Maar uiteindelijk hebben we toch het besluit genomen om te gaan spuiten en nu schommelt hij ontzettend erg. Het instellen van mijn kat is echt onwijs moeilijk, omdat het nooit hetzelfde is. Ik heb een tijd lang op 1 eenheid gezeten, op 0,25 en 1,5 en nu zitten we op 2 eenheden en is het nog niet genoeg.

Citaat:
Justdiesel, ik verbaas mij helemaal niet dat je je kat zo veel moet spuiten en dat de waardes hoog blijven. dit is heel ongezond voor je kat. bij consistente waardes boven de 11 kan er nierschade ontstaan en nierfalen zijn heel slecht voor een kat.

Mijn dierenarts heeft mijn kat liever rond de 10 dan lager, maar ikzelf wil hem liever echt tussen de 5 en 8 hebben. De andere katten heb ik weleens gemeten die geen suikerziekte hebben en die hebben zelf een waarde van 4,5 en 4,8.

Citaat:
Voor jullie beide heb ik de tip, meld je eens aan op het diabeteskatten forum.
Heel veel kennis te vinden en allemaal mensen die willen helpen om jou kat zo goed gezond mogelijk te laten leven. Zelf heb ik er erg veel aan gehad toen mijn kat de diagnose diabetes kreeg.
https://diabeteskatten.nl

Goeie tip dankjewel! Ik zat zelf te kijken op suikerkattenforum.nl, maar die site lijkt niet veel gebruikt te worden.

blowdiene

Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 00:27

Peanutbutter schreef:
Wij hebber er 1 , zit op 13 streeptjes per spuit.
We spuiten om 06.30 en 18.30!
Die van ons heeft het nu 8 jaar en zijn ook begonnen op 0,25
Elke keer wordt het steeds een streepje meer de laatste tijd.

Hij is voor nu nog goed , maar wordt nu wel snel oud met zijn 12 jaar.
Hij is overigens keurig op gewicht.


Hoeveel eenheden is 13 streepjes?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 05:52

13 streepjes is even snel gezegd op dit tijdstip 6.5 eh.

Ik denk dat fleurtje je al heel wat info heeft gegeven, ik zou ook zeggen: meld je aan op het forum, ze zijn zeer actief daar :)

Ik werk met timerbakken voor mijn diabeet op zijn tussendoortjes. Hij heeft 6 voermomenten per dag. 4 uur na zijn spuit en 7 uur na zijn spuit.

Voor nierkatten bestaat er ook koolhydraatarm voer. Hier kunnen ze je op het forum heel goed mee begeleiden :)

Er is ook iets met vis en elke dag, ik meen dat dat niet direct het beste idee is. Maar goed, beetje te vroeg en te weinig slaap om dit nu precies te achterhalen ;)

Die van mij is in april gediagnosticeerd met diabetes, was toen erg afgevallen, maar zit nu weer mooi rond zijn 5kg en blijft daar op hangen. Hij krijgt animonda carni. 320gram per dag, waarvan 25% voor de insuline en tijdens zijn tussendoortje 12.5% :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 06:26

Gewoon iedere smaak van animonda carny voor dianeteskatten en nierkatten? Ik adviseer mensen met katten sowieso om minimaal 40g/kg kat carny te voeren en dat eventueel aan te vullen met brokjes, maar ik ben nooit verder gekomen dan het uitzoeken voor gezonde katten (en een boerderijkat die ik verdacht van nierproblemen).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 07:13

blowdiene schreef:
Precies dit dus. Mijn moeder heeft daar boeken over dat inderdaad zegt dat je door insuline alles opslaat in vet wat je binnen krijgt


Nee dat klopt ook niet helemaal.


Alleen hetgeen wat je lichaam niet direct kan gebruiken wordt opgeslagen als vet.

Het is voor de kat ook belangrijk dat er traag glucose in het bloed vrijkomt.

Met welke voeding dat het beste kan kan je het beste vragen aan een dierenars die ervaring heeft met diabetes bij kitten.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 07:53

Poeh, ik schrik echt van de hoge waardes en de mega hoeveelheden insuline die hier gegeven worden
Ik probeer vanmiddag uitgebreid te reageren, ik wil jullie echt helpen!
Maar ik ben nu op werk en via de telefoon uitgebreid reageren is moeilijk...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:47

Ik durf echt niet te zeggen of carny goed is voor nierkatten, wel voor diabeten zonder nierproblemen :)

Mijn kat is ook wel wat lastig echt stabiel te krijgen. Zo had ie een paar weken geleden echt prachtige prè-waardes. Waardoor er echt opgepast moest worden dat hij niet in een hypo zou schieten en zijn we afgebouwd naar 1 eh per keer. En daarna begon hij weer te stijgen en nu zitten we weer richting de 2eh. Waarom? Geen idee... Hij krijgt niks buitenom de carny, ik heb een afgezette tuin. En zijn voer wordt afgewogen. Ik weet dat hij bang is van onweer, maar dat heeft het de afgelopen tijd hier niet gedaan. Dus wie zal het zeggen?
Hij zat nu nuchter op 16.7mml en gisteren op zijn laagste waarde op 5.1mml, dat lijkt er meer op :)

Ik blijf ook goed naar hem kijken, maar dat is lastig, het is nl altijd een vrolijk mannetje. Ook tijdens een hypo van 2.1mml :roll: Trouwens, hij is ook de ideale patiënt. Door mijn ploegen kan ik hem niet altijd zelf spuiten en wordt hij door m'n moeder of zus gedaan, geen probleem. Zo lang hij een aai en eten krijgt, vind hij alles best :)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:59

Hier trouwens 2 foto's van de voerstationen bij mij thuis. Ik heb 3 katten en het is niet de bedoeling dat Jim van de brokken van de rest eet ;)
Hier het voerstation van de andere katten. Het luik is op chip.
Afbeelding
En Jim eet in de schuur, hier staan zijn timerbakken, 1 voor de nacht en 1 voor de dag :)
Afbeelding

justdiesel
Berichten: 4948
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:02

Wij hebben second opinion bij twee andere verschillende dierenartsen praktijken gedaan, alles keurig per datum en eenheden en gewicht en voer in kaart gebracht.
Beide geven aan op deze manier verder te gaan en niet te gaan lopen rommelen met andere insuline of voer of iets dergelijks.
Poes doet het er heel erg goed op en wordt heel goed in de gaten gehouden.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Kat met suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:31

"Lopen rommelen met andere insuline" is wel een beetje verkeerd uitgedrukt. Als jouw kat nog steeds hoge waardes heeft op caninsulin, een insuline ontwikkeld voor honden, zou ik het, als het om mijn kat ging, heel jammer vinden als mijn dierenarts niet bereid is verder te kijken wat er op de markt is. ProZinc is ontwikkeld voor katten en werkt trager, waardoor hun laagte punt later komt te vallen en dus langer doorwerkt dan caninsulin.
Caninsulin op 4+ zijn laagste punt en ProZinc op 6+. Tegenwoordig wordt er steeds meer gewerkt met Lantus, een humane insuline die veel stabieler is en meer "speelruimte" geeft (na 10 tot 14u na laatste gift spuiten, ipv stipt elke 12u). Echter moet er bij deze insuline altijd bloedsuiker worden getest voor de gift. Gezien ik afhankelijk bem van andere, is dat voor ons helaas niet haalbaar.

@justdiesel: test jij zelf of alleen bij de da?

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:57

Citaat:
fleurtjeuh schreef:
Je begint goed. Goed voer is het halve werk.
Om eventuele dieptepunten op te vangen zou ik de voerverdeling ietsjes anders doen.
25% bij spuit, 25% tussendoor, dit is de verdeling per 12 uur.
Het is handig om voor het dieptepunt het tussendoortje te geven om een eventuele hypo op te vangen.

Dit is voor mij helaas echt niet te doen, omdat ik overdag gewoon op school zit. En als ik hem smiddags ook geef blijft hij de hele dag door miauwen dat hij eten wil, omdat hij het elk moment verwacht. Dat is ook de reden dat wij naar 2x per dag zijn gegaan. Dit brengt voor hem gewoon veel meer rust en voor ons ook.
Ik heb hem wel een keer ver onder de 5 gehad en was toen ook echt heel erg bang dat hij in een hypo zou raken. Hij was toen naar de 3 gezakt en toen heb ik hem suiker gevoerd, maar hij leek er helemaal geen last van te hebben?

Timer bakken zijn echt een uitkomst. Gemakkelijk in te stellen en gaat op de juiste tijd open met de hoeveelheid voer die je er zelf in hebt gedaan. Onze vreselijke eeuwig hongerige schooier is er minder van gaan schooien. Hij weet dat hij op de juiste tijd altijd eten krijgt.
Het liefst wil je een waarde van rond de 6.
Persoonlijk ga ik zelf vaker meten zodra hij onder de 5 komt, blijft hij dan zakken dan krijgt hij wat brokken(koolhydraten). komt hij onder de 2,5 dan geef ik wat suiker zoals dextro energy.

Citaat:
Citaat:
Fijn dat het prozinc is, dat is al een begin +:)+
Prozinc is alleen maar 2 maanden te bewaren en verliest daarna langzaam zijn kracht. Niet zo gek dus dat de waardes stijgen en de insuline steeds meer gespoten moet worden.
Prozinc werkt anders dan Caninsulin(is voor honden gemaakt). Het dieptepunt van Prozinc bij katten zit zo rond de 6 uur na de spuit, en dus 2 uur later dan caninsulin. Ook geeft prozinc een veel geleidelijkere glucosespiegel dan Caninsulin.

Dat wist ik dus niet, dat het maar 2 maanden houdbaar is! Dat heeft de dierenarts mij ook niet verteld. Dat verklaart wel een heleboel. Zijn dal zit meestal rond de 5 uur, maar verschilt weleens.

Dan is het dus zaak om snel nieuwe insuline te gaan halen. Wat ik altijd doe is even de aanprikdatum op het doosje of het flesje zetten, dan weet je precies wanneer de 2 maanden bijna om zijn en je nieuwe moet gaan halen.
Ook moet je erom denken om voor gebruik rustig te zwenken of het flesje te rollen, en niet te schudden! hierdoor 'breek' je de insuline en verliest het dus ook zijn werkzaamheid.

Citaat:
Citaat:
Tussen het verhogen van de hoeveelheden om te spuiten moet minstens een week zitten. Dit om het lichaam de kans te geven op de hogere hoeveelheid insuline te reageren. Zit zijn dieptepunt tussen de 18 en 22? Of is dit de meetwaarde voor het spuiten?
Je moet vooral kijken naar de dieptepunt waardes want daar pas je je hoeveelheid insuline op aan.

Ik heb ook weer een vraag voor je TS, Wat zijn zijn dieptepunt waardes zo ongeveer?
Heb je een lijstje waarop je het bijhoudt?


Dit wist ik dus ook niet! Mijn dierenarts heeft mij verteld dat ik het gewoon kon verhogen. Niet meteen natuurlijk, maar niet dat er een week tussen moet zitten. Tussen de 18 en 22 zijn nu de dieptepunt waardes. De hoge waardes voordat ik hem spuit hou ik nu momenteel niet bij, maar heb ik een tijdje wel gedaan. Dat ik moet spuiten op de dieptepunt waardes wist ik dan weer wel :Y) .
Ik heb het een tijd lang in een excel bestand bijgehouden, maar ben er een tijd terug mee gestopt, omdat er geen pijl op vast te knopen was. Misschien toch maar weer bij gaan houden dan..

Het is zeker handig om het bij te gaan houden, gewoon zodat je er zelf beter zicht op hebt.
Als je wil kan ik je erbij helpen.

Citaat:
Citaat:
Dit klopt inderdaad. Zelf heb ik ook een diabeet rondlopen die met zo min mogelijk koolhydraten door het leven gaat. Gaat hartstikke goed :)
Wel is het instellen dan soms wat moeilijker omdat ze gevoeliger reageren op de insuline.

Dat klopt inderdaad! Toen we er net achter kwamen dat hij diabetes had wist ik niet of ik wel insuline wilde gaan spuiten, omdat hij al op leeftijd is en ik niet wist of het wel haalbaar voor mij was met mijn werk toendertijd. Toen hebben we hem meteen van de brokken af gezet en op vers vlees gezet. Zijn eerste meetwaarde was 34, en na een week zat hij op 23 en nog een paar dagen later zat hij op 18, en dat zonder insuline! Maar uiteindelijk hebben we toch het besluit genomen om te gaan spuiten en nu schommelt hij ontzettend erg. Het instellen van mijn kat is echt onwijs moeilijk, omdat het nooit hetzelfde is. Ik heb een tijd lang op 1 eenheid gezeten, op 0,25 en 1,5 en nu zitten we op 2 eenheden en is het nog niet genoeg.

De mijne heeft ook veel gewisseld, en hij is heel laag begonnen. Ik merk ook weer in dit topic hoeveel dierenartsen er nou eigenlijk van weten en dat is eigenlijk heel weinig. Dat is ontzettend jammer omdat het schadelijk of zelf dodelijk kan zijn voor de katten.

Citaat:
Citaat:
Justdiesel, ik verbaas mij helemaal niet dat je je kat zo veel moet spuiten en dat de waardes hoog blijven. dit is heel ongezond voor je kat. bij consistente waardes boven de 11 kan er nierschade ontstaan en nierfalen zijn heel slecht voor een kat.

Mijn dierenarts heeft mijn kat liever rond de 10 dan lager, maar ikzelf wil hem liever echt tussen de 5 en 8 hebben. De andere katten heb ik weleens gemeten die geen suikerziekte hebben en die hebben zelf een waarde van 4,5 en 4,8.

Met diabeteskatten wil je ietsje hoger zitten op het dieptepunt zodat ze op een slechte dag wat ruimte over hebben om te zakken zonder meteen een hypo te hebben. Er wordt meestal gericht op de 6 a 7.
Bij een hypo krijgt het lichaam namelijk vaak een stressreactie waardoor er meer glucose in het bloed vrijkomt vanuit het lichaam. In de paar dagen hierna wordt ook vaak een verminderde reactie op de insuline gemeten. Het is noodzaak je dosering dan wel naar beneden aan te passen anders blijf je dit houden.

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:03

justdiesel schreef:
Ik heb een poes met suikerziekte, ze krijgt insuline van caninsulin
Het voer wat ze krijgt is Royal canin urinary so vanwege mijn kater met blaasgruis.
Ze zit al een hele poos op 5 eenheden per keer, we krijgen haar waardes niet ingesteld die blijven hoog.
Maar ze doet het verder heel erg goed sinds ze insuline krijgt.



justdiesel schreef:
Wij hebben second opinion bij twee andere verschillende dierenartsen praktijken gedaan, alles keurig per datum en eenheden en gewicht en voer in kaart gebracht.
Beide geven aan op deze manier verder te gaan en niet te gaan lopen rommelen met andere insuline of voer of iets dergelijks.
Poes doet het er heel erg goed op en wordt heel goed in de gaten gehouden.


Sorry, maar ze doet het dus niet heel goed als ze niet in te stellen is en hoge waardes houdt.
Dit is echt heel ongezond voor een kat en het kan dodelijk worden.
Bij waardes boven de 11 kan er schade aan de nieren ontstaan. Katten zijn hier erg gevoelig voor.
Er is al heel veel winst te halen door goede begeleiding, ander voer en andere insuline.
Het hoeft allemaal niet moeilijk of ingewikkeld, het kan allemaal heel makkelijk.
Maar je moet het wel willen.