Geelwangschildpadden huisvesting

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Geelwangschildpadden huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 09:32

Hallo bokkers,

Ik plaats voor het eerst iets niet-paard gerelateerd, dus mijn excuses als het verkeerd staat!

Maar ik heb nu zo'n 12 jaar twee geelwangschildpadden. Ik was 8 jaar oud toen ik ze kreeg en inmiddels ben ik 20 en woon ik uit huis. Ik ben nog steeds gek op ze maar helaas moeten ze bij mijn ouders blijven omdat ik geen huisdieren in mijn appartement mag hebben. Ook ga ik nog steeds elk weekend naar huis en dat zou betekenen dat ze bij mij dan een heel weekend alleen zijn en dus geen eten krijgen. Dus het was beter om ze thuis te laten.

Maar mijn ouders vinden de tank een beetje vervelend. Ze zijn namelijk vanalles aan het verbouwen en de mooi uitgekozen plekje voor de schildpadden gaat helaas niet meer beschikbaar zijn.
Ik snap dat mijn ouders dan liever de schildpadden niet meer hebben.

Door al dit gedoe begin ik toch sterk te twijfelen aan alles, van zowel huisvesting als voeding voor mijn schildpadden.

Ten eerste zal ik uitleggen hoe ik ze huisvest. Zelf heb ik het idee dat ze veel te weinig ruimte hebben, maar ik ben meerdere malen naar de dierenspeciaalzaak geweest en de man daar die over de schildpadden ging zei dat ik ze zo prima huisvest:

Ik heb een tank van geloof ik 60L, waar ik een laagje kleine steentjes heb als bodem. Verder zit er een grote filter in want schildpadden zijn geen schone dieren. Ook heb ik er een verwarmingselement in, twee grote stenen, een kunstoffen grotsteen en dan nog een plateau waar ze op kunnen zonnen.
Het ziet er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

De schildpadden waren zo groot als een 2 euro munt toen ik ze had gekregen. Ik heb ze toen ook in een kleiner tank gehouden. Er werd tegen mijn moeder gezegd dat schildpadden blijven groeien naarmate hun omgeving die ruimte toelaat. Echter werden ze natuurlijk groter en groter. We vonden het zielig om ze in een kleine tank te houden en hebben dus een grotere gekocht. Maar inmiddels zijn ze weer groter en heb ik het idee dat het zielig is om ze hier in te houden. Maar ik kan niet een groter tank gaan kopen want zo blijven we doorgaan.

In eerste instantie hadden wij twee andere geelwangschildpadden gekocht, 13 jaar geleden. Destijds hadden wij in de tuin een natuurvijver en de man in de ene winkel zei dat deze schildpadden perfect waren daarvoor en groot genoeg waren om het hele jaar door in de vijver te blijven. Want in de winter zouden ze vanzelf in winterslaap gaan onderin.
Helaas was dat dus niet waar, we hebben na de winter eentje dood bevroren gevonden en de ander was nergens te bekennen.

Ik miste mijn schildpadden dus deden we een nieuwe poging, maar toen kreeg ik dus baby schildpadjes die dus in een tank konden. De vorige waren al volwassen toen we ze hadden gekocht.

Nou, het doel was om uiteindelijk wanneer ze echt te groot zouden worden, ze in de vijver proberen te introduceren. Maar ik vond ze nooit groot genoeg en inmiddels is de vijfer eruit. Vandaar dat ik ze nog steeds in een tank heb zitten.

Mijn vraag is aan julie: wat vinden jullie van deze huisvesting? Mijn gevoel zegt dat het veel te klein is, maar de kenner in de winkel zei dat het zo ruim voldoende is. Ik heb al contact proberen op te nemen met zo'n schildpadden opvang om te vragen hoe zij hun geelwangschildpadden huisvesten. Maar helaas krijg ik geen reactie.

Ten tweede:
De schildpadden krijgen hun hele leven elke dag van die pallets die speciaal voor geelwangschildpadden zijn gemaakt. De dosering is wel elke dag 1 of meer geven. Maar op internet staat dat ze niet elke dag te eten hoeven te krijgen. Is dat dan met ander eten? Hebben jullie een idee wat voor iets dit is? Want dan zou ik het probleem van mijn ouders op kunnen door ze zelf in huis te nemen (eerst overleggen met de huisbaas), aangezien ze het weekend dan door kunnen komen zonder eten.

Ten derde: ik probeer zo goed mogelijk voor mijn schildpadden te zorgen. Maar ik geef eerlijk toe dat ik ze als volwassenen nooit zou hebben gekocht voor eerst over alles in te lezen. Maar daar denk je niet over na als 8 jarige en mijn moeder geloofde de man van de dierenspeciaalzaak, wat ik snap want zij zijn de kenners.

Ik wil graag jullie mening horen over hoe ik ze huisvest, hun voeding en of er iets is wat ik moet veranderen. Of als ik het goed doe dan hoor ik het ook graag.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal en als ik het echt verkeerd doe, houd het graag netjes want ik doe echt mijn best. :( Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 09:43

absque_dubio schreef:
Heb je wel eens op Google gekeken..? :o

Ik heb geen verstand van schildpadden, maar het eerste wat ik een aantal op Google tegenkom is dit:
Een volwassen koppel geelwangschildpadden heeft een minimale huisvesting nodig van 150cm lang, 50cm breed en 50cm hoog, met een waterdiepte van minimaal 40cm.
Dan kan je zelf nagaan dat jouw bak te klein is..
Geen idee of alle informatie hiervan klopt, maar hier is in ieder geval iets te vinden;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geelwangschildpad


Ik heb inderdaad gekeken maar ik heb het idee dat er overal wat anders staat. In dit geval is de tank dan wel te klein ja. Maar als ik ze in een groter tank zet, groeien ze dan weer verder door? Want daar ben ik bang voor. Dat is wat die man in de winkel namelijk zei. Als ik een grotere tank ga kopen dan sta ik over een jaar weer met het probleem dat die misschien te klein is...

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 09:55

MarlindeRooz schreef:


Bedankt voor de tip! Mijn gevoel klopte dus wel. Ik vind het zo vervelend dat degene in de winkel die er dan kennis over zou hebben mij dan vals geruststeld zeg maar. Gelukkig ga ik op mijn gevoel af. Dankjewel!

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 09:56

absque_dubio schreef:
emilyslaluna schreef:
Ik heb inderdaad gekeken maar ik heb het idee dat er overal wat anders staat. In dit geval is de tank dan wel te klein ja. Maar als ik ze in een groter tank zet, groeien ze dan weer verder door? Want daar ben ik bang voor. Dat is wat die man in de winkel namelijk zei. Als ik een grotere tank ga kopen dan sta ik over een jaar weer met het probleem dat die misschien te klein is...

In mijn ogen erg dieronvriendelijk om ze in een kleine bak te houden in de hoop dat ze niet te veel groeien, en ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dit goed voor ze is. Aangezien ik geen ervaringen heb met schildpadden kan ik daar verder geen uitspraak over doen.
Maar als je een tank koopt die minimaal de afmeting heeft voor een volwassen koppel, dan zit je toch goed? Dus minimaal 150x50x50. Dan hoef je daarna geen grotere bak te kopen.


Ik begrijp natuurlijk ook dat het niet diervriendelijk is. Anders had ik ook geen topic geopend. Mijn gevoel zei steeds dat het niet goed was maar ik werd steeds gerust gesteld door de winkel waar ik ze heb gekocht.
Ik kan die uitspraak van die man nu loslaten en inderdaad naar betere opties gaan zoeken. :j

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:00

8nnemiek schreef:
Dat het verblijf te klein is daar lijkt me geen discussie over mogelijk.
Maar persoonlijk zou ik schildpadden überhaupt niet in een aquarium willen zetten.
Google eens op "turtle indoor pond", binnenvijvers, dat heeft een schildpad eigenlijk nodig. Het is niet lastig te maken met wat stenen en vijverfolie, en het kan er enorm gaaf uit zien, maar je hebt er wel de ruimte voor nodig.
Lukt het niet om ze een mooi verblijf te geven, dan zou ik er een ander plekje voor zoeken.


Die indoor pond is wel gaaf zeg. En natuurlijk veel beter dan een aquarium. Helaas hebben wij ze gehuisvest zoals het ons werd verteld destijds. En het is zo gehouden doordat ik werd gerustgesteld door de winkel dat het zo goed is. Ik ben blij dat mijn gevoel dus klopt en ik actie kan ondernemen.

Helaas hebben zowel ik als mijn ouders de ruimte niet om een indoor pond te maken.

Ik heb al langer in mijn achterhoofd dat ik ze beter naar een schildpadden opvang kan brengen. Houden van is ook loslaten. Maar ik heb informatie proberen te krijgen via de mail van eentje in de buurt en daar krijg ik geen reactie van jammer genoeg.

Maar het is dus beter om ze daarheen te brengen denk ik. Verkopen wil/mag ik sowieso niet. Ten eerste wil ik het niet want straks komen ze niet goed terecht. En ten tweede is het verboden nu.

Ik ga maar verder onderzoek doen naar andere opvangen.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:03

SindyKaya schreef:
Je werd dus niet gerustgesteld want anders had je niet steeds dat onderbuik gevoel waarvan je eigenlijk wel wist dat het niet klopt.
Ik vraag me alleen af of je dat zelf niet hebt gezien?


Ik werd inderdaad niet gerustgesteld. Heel even maar alleen dat gevoel bleef niet. Want ik vond de tank ook wel klein worden. Ik ging laatst weer naar de winkel om naar een grotere te zoeken en toen zei die man dat die ene die ik heb gewoon goed is. Als je dat blijft horen dan ga je steeds met lege handen naar huis...

Ik baal er ook van. Want ik ben een grote dierenvriend. Maar als kind denk je er niet over na. In mijn tiener jaren ook niet want ik kende niks anders dan zo'n huisvesting die de winkel vertelde. En nu denk ik er wel steeds over na.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:09

absque_dubio schreef:
Daarom heel goed om je nu in te lezen naar wat wél goed voor ze is. :j
Hopelijk kan je ze meenemen naar je eigen appartement.

Verder eens met SindyKaya :o Ik vind het vreemd dat men in deze tijd, waar alles op het internet te vinden is, nog de dierenwinkel gelooft in advies, en niet zelf op internet gaat speuren. Maargoed, het is nu niet meer terug te draaien. Nu hopen dat TS ze snel wel goed huisvest. :)


Ze heeft inmiddels haar post veranderd. Ja ik kan inderdaad alles op internet opzoeken. Maar zoals ik al zei staan er veel dingen verschillend. Net als als je gaat opzoeken hoe je een paard moet huisvesten. Iedereen heeft daar een andere mening over.

En zoals ik ook al eerder zei ben in vaker naar de winkel gegaan om een grotere tank te zoeken. Maar ik zoek daar hulp bij en als er dan wordt gezegd dat ik geen grotere nodig heb, dan is het wel apart. Ik ken verder niemand die ook schildpadden heeft. Daarom open ik ook dit topic. Misschien hebben andere bokkers wel schildpadden en konden ze foto's van hun huisvesting laten zien.

Ideaal gezien zouden ze in het wild leven. Net als paarden, net als vogels in een kooitje die ook beter buiten kunnen vliegen. Maar ik kan/mag ze niet vrijlaten. Dus zoek ik naar de best volgende alternatief met de middelen die ik heb.

Ik zit nu met een probleem dat ze niet in mijn appartement mogen. Maar thuis gaat er ook geen grotere tank passen door de verbouwing. Dat is ook een reden waarom de zoektocht naar een grotere tank een beetje op een laag pitje stond, want ik kon niks anders. Ik heb al contact gezocht met een opvang waar ze eventueel tijdelijk/permanent heen konden maar die reageren helaas niet.

Ik baal ook ontzettend dat ik niet eerder naar mijn gevoel heb geluisterd. Maar het is niet anders.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:28

Cowgirl schreef:
Ik weet niet of je er voor open staat om afstand te doen maar een collega van mij op de dierenambulance vangt ze op. Zij heeft een grote vijver in de tuin die helemaal gemaakt is voor de schildpadden. Ze heeft het echt super voor elkaar.

In de zomer zitten ze daar en in de winter heeft ze op zolder 1 of 2 zwembadjes staan.

Omdat ik niet wil dat iedereen nu daar zijn schildpadden komt dumpen :D graag verdere info via PB.

Jou huidige situatie kan echt niet. -O-


Ik heb je een pb gestuurd. Dankjewel voor je voorstel!

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik wist het antwoord al, maar moest het ook van anderen horen. Ik heb in juni al contact gezocht met de schildpadden centrum in Brabant, met vragen over de huisvesting en wat ik beter zou kunnen doen. Helaas heb ik geen reactie gekregen. Ik heb nu weer een mail gestuurd met de vraag over plaatsing. Ik lees goede recensies en de huisvesting op de website ziet er ideaal uit.

Ik vind het moeilijk om ze na 12 jaar uit handen te moeten geven. Maar houden van is ook loslaten. Ik heb altijd mijn best gedaan om zo goed mogelijk voor ze te zorgen.

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 10:40

Goof schreef:
Jeetje wat een slecht advies van die verkoper in die dierenzaak zeg. Ze zitten erg klein, ik snap niet dat een verkoper zegt dat dat ok is. Sneu.
Goed dat je er iets mee wil, ik hoop dat je een fijne oplossing vindt voor ze!

Vwb voer; ik zou ze gevarieerder gaan voeren. Ze lusten veel meer dan enkel die pallets die je nu voert. Ze zijn bijvoorbeeld gek op vlees, vis, kattenvoer, slakken. En inderdaad kunnen ze prima een dagje zonder. Ik weet niet hoe lang jouw weekend van huis altijd is maar vrijdagavond voeren en dan zondagavond weer is geen enkel probleem.


Het frustreert mij ook dat ik dat advies dan kreeg. Het ging tegen mijn gevoel in maar ook buiten de dierenspeciaalzaak kreeg ik van anderen te horen dat ik me niet aan moest stellen en dat ze het goed hebben...

Ik ben vergeten te vermelden dat ze van ons ook die gedroogde garnaaltjes krijgen. Die kan je ook kopen in de winkel. Soms krijgen ze een stukje sla of kip. Maar dit laatste is echt zelden omdat ze er niet echt naar happen en het dan vies gaat worden na een tijdje in het water.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 15:57

zonnebloem18 schreef:
Er is al genoeg gezegd over het formaat van het verblijf. Eerlijkste is om ze naar een opvang te brengen. Je mag niet zomaar schildpadden houden, daar moet je tegenwoordig een vergunning voor hebben.

Ik weet niet waar je woont maar in Harkema (Friesland) hebben ze een grote schildpaddenopvang.


Ik heb mijn schildpadden al 12 jaar. Destijds was geen vergunning nodig denk ik. Ik weet dat er nu inderdaad regels zijn betreft doorverkoop en loslaten.

Ik heb de schildpadden centrum in Alphen aan de Rijn op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik vind het wel moeilijk. Maar het is het beste voor ze.


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Geelwangschildpadden huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 16:11

Ik ga ze aankomende zondag wegbrengen naar het schildpadden centrum in Alphen. Ik heb goede dingen gelezen en aan de telefoon waren ze erg vriendelijk en duidelijk.

Ze gaan het daar veel beter hebben.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Geelwangschildpadden huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 10:48

We zijn nu onderweg naar Alphen, met gemengde gevoelens. Ik ben blij voor mijn schildpadjes want het is echt een paradijs daar. Maar natuurlijk is afscheid nemen nooit leuk.

Ik geef straks een update.

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 16:53

Dankjewel!

De rit er naartoe vond ik erg spannend. Ik was zowel enthousiast als toch wel zenuwachtig. De rit ging verder prima. De twee schildpadden (Nemo en Dory) had ik op mijn schoot in een niet-doorzichtige bak met wat van hun tank steentjes erin. Ze moesten droog vervoerd worden omdat ze anders heen en weer zouden klotsen en dat is erg stressvol.

Toen we daar aankwamen, werden we vriendelijk geholpen. De mevrouw wist dat ik ze 12 jaar had en was erg verrast toen ze beiden schildpadden zag. Ze zijn namelijk nog erg klein voor hun leeftijd! Normaal zouden ze 3x zo groot moeten zijn.
De afmetingen die online staan, zijn dus voor volwassen schildpadden die dus 30cm in doorsnede meten. Die van mij zitten maar rond de 10-11cm.
Ik kon dus ook gerust gesteld worden dat ik ze niet in een te kleine tank heb gehouden. Maar het is natuurlijk altijd fijner voor ze om meer ruimte te hebben.

Ook heb ik geleerd dat het een fabeltje is dat schildpadden groeien naarmate hun ruimte het toelaat.

Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom ze klein zijn gebleven. Het kan komen doordat ze bij mij enkel droog voer kregen en geen vers vlees. Ook kan het komen doordat de temperatuur van het water misschien niet optimaal was. Ik had wel een verwarmingselement in de tank dus dat zal niet de reden zijn denk ik. Al met al was de beoordeling dat ik goed voor ze heb gezorgd. En in principe konden ze gewoon mee terug naar huis. Maar na het zien van het verblijf, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weer mee terug te nemen. Het is daar echt een paradijs.

Ik moest natuurlijk een contractje tekenen voor het afstand doen van Nemo en Dory. Toen konden de tranen natuurlijk niet wegblijven.

Hier twee foto's voor de impressie:
1. Rechts zie je het verblijf waar ze in zullen komen. Het deel op de foto is nog niet eens de helft van de totale grootte van hun toekomstige plek. Links is het verblijf van de volwassen schildpadden. Die van mij zijn daar dus nog te klein voor en mogen bij de wat jongere dieren komen.
Afbeelding
2. Links kun je een soort steen zien, dat is een van de ligbedden. Ook kun je andere schildpadjes zien zwemmen.
Afbeelding

En hier een leuke collage van Nemo, Dory en ik met 10 jaar verschil. Op de rechter foto waren ze al 1-2 jaar oud. Op de linker dus rond de 12 jaar. <3
Afbeelding

Op het einde heb ik ze nog een keer op gepakt om toch echt afscheid te nemen. Dat ging ook gepaard met best veel tranen. Maar ze gaan het daar super goed hebben en ik heb twee kleine souvenir schildpadjes gekocht daar als aandenken van mijn kleine vriendjes. :o

Over 2 weken kan ik een verslag opvragen over hoe het is gegaan tijdens de quarantaine en bij de vrijlating in het verblijf. Ik ben benieuwd!

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 12:55

Mijn twee aandenken :o
Afbeelding

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 13:30

Percy schreef:
Zijn ze naar Alphen in Brabant?

Fijn dat ze het daar goed gaan krijgen!


In Alphen aan den Rijn! Het Schildpadden centrum. :j

emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-19 09:47

Dit is mijn post die ik heb geplaatst over het plaatsen van mijn twee schildpadjes in Alphen:
emilyslaluna schreef:
Dankjewel!

De rit er naartoe vond ik erg spannend. Ik was zowel enthousiast als toch wel zenuwachtig. De rit ging verder prima. De twee schildpadden (Nemo en Dory) had ik op mijn schoot in een niet-doorzichtige bak met wat van hun tank steentjes erin. Ze moesten droog vervoerd worden omdat ze anders heen en weer zouden klotsen en dat is erg stressvol.

Toen we daar aankwamen, werden we vriendelijk geholpen. De mevrouw wist dat ik ze 12 jaar had en was erg verrast toen ze beiden schildpadden zag. Ze zijn namelijk nog erg klein voor hun leeftijd! Normaal zouden ze 3x zo groot moeten zijn.
De afmetingen die online staan, zijn dus voor volwassen schildpadden die dus 30cm in doorsnede meten. Die van mij zitten maar rond de 10-11cm.
Ik kon dus ook gerust gesteld worden dat ik ze niet in een te kleine tank heb gehouden. Maar het is natuurlijk altijd fijner voor ze om meer ruimte te hebben.

Ook heb ik geleerd dat het een fabeltje is dat schildpadden groeien naarmate hun ruimte het toelaat.

Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom ze klein zijn gebleven. Het kan komen doordat ze bij mij enkel droog voer kregen en geen vers vlees. Ook kan het komen doordat de temperatuur van het water misschien niet optimaal was. Ik had wel een verwarmingselement in de tank dus dat zal niet de reden zijn denk ik. Al met al was de beoordeling dat ik goed voor ze heb gezorgd. En in principe konden ze gewoon mee terug naar huis. Maar na het zien van het verblijf, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weer mee terug te nemen. Het is daar echt een paradijs.

Ik moest natuurlijk een contractje tekenen voor het afstand doen van Nemo en Dory. Toen konden de tranen natuurlijk niet wegblijven.

Hier twee foto's voor de impressie:
1. Rechts zie je het verblijf waar ze in zullen komen. Het deel op de foto is nog niet eens de helft van de totale grootte van hun toekomstige plek. Links is het verblijf van de volwassen schildpadden. Die van mij zijn daar dus nog te klein voor en mogen bij de wat jongere dieren komen.
[ [url=m/IHvXK5.jpg]Afbeelding[/url] ]
2. Links kun je een soort steen zien, dat is een van de ligbedden. Ook kun je andere schildpadjes zien zwemmen.
[ [url=m/aB2r76.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier een leuke collage van Nemo, Dory en ik met 10 jaar verschil. Op de rechter foto waren ze al 1-2 jaar oud. Op de linker dus rond de 12 jaar. <3
[ [url=m/taKfpe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op het einde heb ik ze nog een keer op gepakt om toch echt afscheid te nemen. Dat ging ook gepaard met best veel tranen. Maar ze gaan het daar super goed hebben en ik heb twee kleine souvenir schildpadjes gekocht daar als aandenken van mijn kleine vriendjes. :o

Over 2 weken kan ik een verslag opvragen over hoe het is gegaan tijdens de quarantaine en bij de vrijlating in het verblijf. Ik ben benieuwd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 29 bezoekers