Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 08:10

Ik ben mij aan het oriënteren op een graanvrije, suikervrije en liefst ook koolhydraatarme brok voor de kat.

Misschien even een kleine uitleg.
Ik heb twee katten Fanny en Luna. Ze zijn op dit moment blakend van gezondheid, maar.... er kom altijd die maar....
Het nestje waar ze uit komen is dat niet. ;(
Ze zijn nu 9 jaar en ondertussen zijn er al meerdere broertjes/zusjes overleden.
Sowieso een broertje met iets aan de nieren.(die is hooguit 2 geworden)
Een vorig jaar een zusje die had diabetes.
En nu gisteren is de moeder van het nest overleden. Ook aan diabetes.

Ik ben toch wel geschrokken en wil even goed naar mijn voer kijken.
In het kader van beter voorkomen dan genezen.

Op dit moment geef ik Royal Canin Fit 32.
Begreep dat dit een brok met veel graan is, dus die wil ik gaan inwisselen voor een beter bij de natuur van een kat staande brok.

Ik weet dat vers vlees het beste is, maar dat ga ik er niet in krijgen.
Een kuipje vinden ze wel oké, maar zo'n rol van bijvoorbeeld Carnibest halen ze hun neus voor op.(en dat noemt zich mijn huis, tuin en keuken tijgers :+ )

Dus wie hier op bokt heeft tips voor een goede brok die ik mijn dames kan voeren, zodat ze gezond en levendig blijven zoals ze nu zijn?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:15

Mijn kat van 11 glimt als een spiegeltje op Purizon, maar of dat koolhydraatarm is? Ik heb veel graanvrije varianten van de zooplus geprobeerd en deze vindt ze het lekkerst.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:22

Onze kat eet ook geen carnibest, maar echt vers vlees wel. Weet niet of dat al geprobeerd hebt?
Geef eens een stukje rauwe kip als je dat toevallig zelf eet.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:29


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:40

Orijen fit&trim?

annepaardoes

Berichten: 7156
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:45

In een brok zitten nou eenmaal koolhydraten. Anders kun je er geen brokje van bakken. Goed dat je over wil stappen naar een betere voeding.

Zelf zou ik gezien de leeftijd en zeker gezien de genen de katten een senioren check laten ondergaan bij je dierenarts. Ze kunnen aan de buitkant er geweldig uit zien maar dat zegt niet altijd wat over de binnenkant. Met een seniorencheck waarbij bloeddruk en bloed wordt gecontroleerd weet je meteen hoe het zit met de binnenkant.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:53

Vers vlees is niet per se beter dan brok, het biedt wetenschappelijk gezien ook geen gezondheidsvoordelen tov brok. Het hele 'graanvrij is beter' gebeuren is dus niet wetenschappelijk onderbouwd voor zo ver ik weet. Sterker nog, vers vlees heeft zelfs meer risico's omdat er een grotere kans is dat er bacteriën in zitten en dat mensen vaak niet ween hoe de verhoudingen van voedingsstoffen moeten zijn, wat nadelig is voor het dier. Als je aanraders wil qua voer zou ik gewoon even naar je dierenarts gaan en daar een senioren check up doen (zoals hierboven wordt aangegeven) en om meer informatie vragen, zij kunnen je waarschijnlijk veel beter vertellen wat (aan de hand van de problemen van de broertjes, zusjes en ouders) aan te raden is qua voer.

Edit: Over 'graanvrij voer' gesproken: vaak bevatten deze vrij veel eiwitten. Te veel eiwitten is ook belastend voor de nieren ;). Ga lekker naar je DA en laat je daar voorlichten!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-09-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:59

Wanneer ze het hier goed op doen dan kun je beter elk half jaar even bloed laten checken. Suiker is niet te voorkomen maar wel mee te leven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:02

Geen idee qua suikers en koolhydraten maar Nutrivet is graanvrij 80% vlees, dit geven we aan onze katten. De hond krijgt Purizon ook graanvrij en 70% vlees.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 12:21

Ik ben twee weken geleden net bij de Dierenarts geweest. Toen wist ik helaas niet dat de moeder ook ziek was, anders had ik er meteen met hem over gesproken. (tot vorige week zag ik alles nog als alleenstaande probleempjes)
Mijn katten dames zijn op dit moment in ieder geval helemaal gezond. (hart, longen, gewicht, tandjes, vacht. De gewone katten APK)
Ze zijn verder ook gewoon levendig, vrolijk, zeer actief en keurig op gewicht (ze wegen echt al jaren het zelfde), dus op dit moment is er ook eigenlijk geen enkele reden tot paniek.
Om die reden ga ik ook echt het gevecht met de reismandjes niet opnieuw aan. Mijn man zijn hand is nog aan het genezen van de vorige keer dat we de katten in de reismandjes hebben gestopt. :') (onze Fanny is net een kangoeroe met haar achterpoten. En dan wel een met scherpe nagels :+ )

Ik wil gewoon voorkomen dat ze Diabetes ontwikkelen, dit door gewoon te kijken wat ik aan voer geef en of er geen beter voer is wat ik ze zou kunnen geven.
Op vele sites is duidelijk te lezen dat Diabetes kan komen door te weinig beweging, te veel aan suikers en dan natuurlijk nog een flinke hoeveelheid erfelijke factoren.
En dan vooral suikers uit granen. Omdat een kat zijn darmenstelsel niet gemaakt is om granen te verteren.

Ik ben ondertussen zelf al wel veel wijzer geworden.
Mijn zus had een kat met Diabetes, dus ga met haar hulp eens goed kijken naar het voer van mijn katten.
Zij heeft ook het materiaal om eventueel suiker bij een kat te meten. Dus dit kan ik altijd proberen bij de dames als ik het niet vertrouw.

Djaikha

Berichten: 216
Geregistreerd: 16-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:40

Fijn dat je katten dames helemaal gezond zijn en je zus kan helpen! Toch zou ik graag wijzen op de mogelijkheid van natvoer, want tussen vers vlees en brok zitten nog wat opties ;). Ik ben het eens met imandra dat vers vlees niet per se beter is dan brok, maar volgens mij is natvoer wel beter dan droogvoer (=brok), zeker wanneer je koolhydraatarm wil gaan voeren om suiker te voorkomen.

In brokken zitten inderdaad altijd koolhydraten, zoals annepaardoes al zei. In de een mogelijk meer dan in de ander, dat wel. In natvoer wordt dat ook wel toegevoegd ivv wortel, aardappel, ed, maar er is ook zat te vinden zonder koolhydraten of met heel weinig. Tip: natvoer met een hoog vleesgehalte heeft per definitie weinig koolhydraten.
Verder is natvoer beter, omdat katten van nature vrijwel niet drinken. Het vocht dat ze nodig hebben, krijgen ze normaliter via de voeding (=vlees) binnen, dus hoeven ze dat ook niet. Ik weet niet of dat bij jouw katten een issue is, maar alleen al door deze twee punten vind ik het zelf fijner om natvoer te geven.

Onze kat krijgt dan ook natvoer met hoog vleesgehalte en geen/weinig koolhydraten. Wij doen zelfs nog iets extra water door het natvoer; in eerste instantie ivm gevoeligheid voor blaasontstekingen toen we haar net hadden (op aanraden van dierenarts), nu meer uit gewoonte en ze doet het er super goed op. We zijn laatst weer bij de dierenarts geweest en die had alleen maar complimenten!

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen idee heb of onze kat uit een risiconest komt wb gezondheid, ze is een paar jaar terug van straat geplukt..

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:41

Sabbientje schreef:
Ik ben twee weken geleden net bij de Dierenarts geweest. Toen wist ik helaas niet dat de moeder ook ziek was, anders had ik er meteen met hem over gesproken. (tot vorige week zag ik alles nog als alleenstaande probleempjes)
Mijn katten dames zijn op dit moment in ieder geval helemaal gezond. (hart, longen, gewicht, tandjes, vacht. De gewone katten APK)
Ze zijn verder ook gewoon levendig, vrolijk, zeer actief en keurig op gewicht (ze wegen echt al jaren het zelfde), dus op dit moment is er ook eigenlijk geen enkele reden tot paniek.
Om die reden ga ik ook echt het gevecht met de reismandjes niet opnieuw aan. Mijn man zijn hand is nog aan het genezen van de vorige keer dat we de katten in de reismandjes hebben gestopt. :') (onze Fanny is net een kangoeroe met haar achterpoten. En dan wel een met scherpe nagels :+ )

Ik wil gewoon voorkomen dat ze Diabetes ontwikkelen, dit door gewoon te kijken wat ik aan voer geef en of er geen beter voer is wat ik ze zou kunnen geven.
Op vele sites is duidelijk te lezen dat Diabetes kan komen door te weinig beweging, te veel aan suikers en dan natuurlijk nog een flinke hoeveelheid erfelijke factoren.
En dan vooral suikers uit granen. Omdat een kat zijn darmenstelsel niet gemaakt is om granen te verteren.

Ik ben ondertussen zelf al wel veel wijzer geworden.
Mijn zus had een kat met Diabetes, dus ga met haar hulp eens goed kijken naar het voer van mijn katten.
Zij heeft ook het materiaal om eventueel suiker bij een kat te meten. Dus dit kan ik altijd proberen bij de dames als ik het niet vertrouw.


Je hoeft niet met de katten naar de dierenarts voor voedingsadvies: als ze net een check-up hebben gehad kan je altijd even bellen met je DA of een afspraak maken zonder je poezenbeesten. Voor het advies qua voer kan hij of zij altijd hun dossier erbij halen, gok dat de DA de katten dan niet per se hoeft te zien ;).

@Djaikha: Het minder vocht binnenkrijgen hebben wij voor ons katertje opgelost door een fontein aan te schaffen, zo drinkt hij toch meer dankzij het continu bewegende water. Maar het klopt dat katten hun vocht met name binnenkrijgen via het voer, dus opletten hoeveel water ze drinken is wel belangrijk. Enige reden dat ik geen nat voer aan hem geef, is omdat het zo ontiegelijk stinkt haha. En bij de droge brokken kan hij er rustig een hele dag over doen, gewoon eten wanneer hij zin heeft (wegen wel de dagporties af overigens). Maar nat voer (dus geen vers vlees) of brokken zijn beide gewoon prima. Maar net wat de voorkeur van de kat is haha.. Nat voer heeft zo zijn gezondheidsvoordelen maar brokken ook. Het ene kwaaltje heeft baat bij droge brokken terwijl het andere kwaaltje baat heeft bij nat voer: de kat van mijn ouders krijgt bijvoorbeeld voornamelijk brok omdat die ook een of ander kwaaltje had, weet zo even niet wat. Ik blijf erbij dat de DA hier het beste over kan oordelen, die kent je katten qua gezondheid immers het beste!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:01

Wat kregen de andere katten te eten? Als zij op Whiskas/Felix oid stonden is het niet gek dat de nieren kapot gaan of ze diabetes kregen...
Royal Canin is echt geen slecht voer, als alles goed gaat zou ik niet verwisselen, straks wil ze niks meer

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:36

Sabbientje schreef:
Ik ben twee weken geleden net bij de Dierenarts geweest. Toen wist ik helaas niet dat de moeder ook ziek was, anders had ik er meteen met hem over gesproken. (tot vorige week zag ik alles nog als alleenstaande probleempjes)
Mijn katten dames zijn op dit moment in ieder geval helemaal gezond. (hart, longen, gewicht, tandjes, vacht. De gewone katten APK)
Ze zijn verder ook gewoon levendig, vrolijk, zeer actief en keurig op gewicht (ze wegen echt al jaren het zelfde), dus op dit moment is er ook eigenlijk geen enkele reden tot paniek.
Om die reden ga ik ook echt het gevecht met de reismandjes niet opnieuw aan. Mijn man zijn hand is nog aan het genezen van de vorige keer dat we de katten in de reismandjes hebben gestopt. :') (onze Fanny is net een kangoeroe met haar achterpoten. En dan wel een met scherpe nagels :+ )

Ik wil gewoon voorkomen dat ze Diabetes ontwikkelen, dit door gewoon te kijken wat ik aan voer geef en of er geen beter voer is wat ik ze zou kunnen geven.
Op vele sites is duidelijk te lezen dat Diabetes kan komen door te weinig beweging, te veel aan suikers en dan natuurlijk nog een flinke hoeveelheid erfelijke factoren.
En dan vooral suikers uit granen. Omdat een kat zijn darmenstelsel niet gemaakt is om granen te verteren.

Ik ben ondertussen zelf al wel veel wijzer geworden.
Mijn zus had een kat met Diabetes, dus ga met haar hulp eens goed kijken naar het voer van mijn katten.
Zij heeft ook het materiaal om eventueel suiker bij een kat te meten. Dus dit kan ik altijd proberen bij de dames als ik het niet vertrouw.


Als je dames nu goed op gewicht zijn zou ik me niet te veel zorgen maken. Hebben ze continu voer ter beschikking of maar een paar keer per dag? Het mooiste is ze continu te kunnen laten eten zonder dat ze te dik worden. Dan hoef je echt niet bang te zijn voor diabetes :)
Denk er ook aan dat één op zichzelfstaande meting van 'suiker' niets betekent. Ga voor een diagnose of uitsluiting dus altijd naar je dierenarts.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 14:44


Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 15:19

Letizia schreef:
Diabetes kan je inderdaad beter voorkomen (weet er helaas alles van...)
Op het diabetes bij katten forum hebben ze lijsten gemaakt waar in van veel brok en natvoer oa de koolhydraatwaardes staan, zo kan je een goede keus maken :)
Brokken:
https://diabeteskatten.nl/phpbb3/viewto ... f=17&t=844
Natvoer:
https://diabeteskatten.nl/phpbb3/viewto ... =17&t=2192

Heel erg bedankt.

Die had ik dus via mijn zus, maar had ze nadat haar kat overleed weggegooid -O-
Dacht ze niet meer nodig te hebben.


Oakland1990 schreef:
Wat kregen de andere katten te eten? Als zij op Whiskas/Felix oid stonden is het niet gek dat de nieren kapot gaan of ze diabetes kregen...
Royal Canin is echt geen slecht voer, als alles goed gaat zou ik niet verwisselen, straks wil ze niks meer

Ik weet niet precies wat ze te eten kregen. De rest van het nest woont letterlijk aan de andere kant van het land.


Jasmijn159 schreef:
Als je dames nu goed op gewicht zijn zou ik me niet te veel zorgen maken. Hebben ze continu voer ter beschikking of maar een paar keer per dag? Het mooiste is ze continu te kunnen laten eten zonder dat ze te dik worden. Dan hoef je echt niet bang te zijn voor diabetes :)
Denk er ook aan dat één op zichzelfstaande meting van 'suiker' niets betekent. Ga voor een diagnose of uitsluiting dus altijd naar je dierenarts.


Ze hebben de hele dag eten tot hun beschikking. Al vanaf kitten zijn ze dat gewend en dan krijgen ze 1 soms 2 keer (in actieve periodes) per dag nat voer. (1/2 zakje/bakje per kat per keer)
Ze zijn al vanaf het moment van volwassen worden hetzelfde gewicht en daar ben ik best wel trots op.
Luna is 3.9 en Fanny 4.3 (Fanny is iets groter dan Luna)
Ik hou ze qua gewicht ook sterk in de gaten. (voel geregeld aan hun buikjes of ze niet te dik/dun worden)

Ze hebben verder een drinkfontein in de gang.
En dan heb ik nog een woonkamerfontein die eigenlijk voor de sier is en niet voor de katten, maar die hebben ze geclaimd :') Ze vinden hem echt helemaal geweldig :')
En als je dan een emmer water neerzet om de planten water te geven, is die ook heel erg aantrekkelijk.
Dus water drinken doen ze op zich ook goed.

Als ik twijfel/ of ze symptomen gaan vertonen ga ik ook zeker naar de dierenarts om uit te laten sluiten of ze wel of geen suiker hebben.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:25

ik begrijp niet goed het idee erachter.

je zegt omdat moeder en broer(s) en zus(sen) zijn overleden wil je je eigen katten ander voer geven?
dan lijkt het mij dat je eerst goed moet uitzoeken waaraan ze zijn overleden.

Je schrijft aan nierfalen maar als je dat weet kan je toch ook aan eigenaars vragen wat ze te eten kregen?

Verder krijgt de een wat de pot schaft en een ander geeft vers vlees, je weet toch niet of de katten van jou slechte nieren hebben.

Waarom je katten niet laten nakijken bij dierenarts met bv urine onderzoek en bloedonderzoek, dan heb je feiten.

Nu gis je maar wat.

wie weet hadden de andere katten wel bv niertumor…...

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 15:45

connie64 schreef:
ik begrijp niet goed het idee erachter.

je zegt omdat moeder en broer(s) en zus(sen) zijn overleden wil je je eigen katten ander voer geven?
dan lijkt het mij dat je eerst goed moet uitzoeken waaraan ze zijn overleden.

Je schrijft aan nierfalen maar als je dat weet kan je toch ook aan eigenaars vragen wat ze te eten kregen?

Verder krijgt de een wat de pot schaft en een ander geeft vers vlees, je weet toch niet of de katten van jou slechte nieren hebben.

Waarom je katten niet laten nakijken bij dierenarts met bv urine onderzoek en bloedonderzoek, dan heb je feiten.

Nu gis je maar wat.

wie weet hadden de andere katten wel bv niertumor…...

Misschien moet je even goed lezen dan.

Want het is duidelijk waaraan de andere katten overleden zijn:
Er zijn twee katten aan suiker overleden. (moeder + zusje)
Eén kat aan nierfalen (broertje)

Omdat het mij duidelijk is dat het niet zo'n heel gezond nest is, wil ik kijken of ik misschien beter voer kan geven en zo een hoop problemen kan voorkomen.
Wat is daar niet aan te begrijpen?????

Het gaat mij op dit moment dus niet zo zeer om de nieren, maar om de suiker.
Omdat suiker dus al in die familielijn zit wil ik VOOR er problemen komen naar mijn voer kijken.
Want je kan een hoop problemen voorkomen door voer te geven wat meer bij de natuur van een kat ligt.

Wat is daar niet aan te begrijpen?????

Ik gis niets. Ik wil gewoon het beste voor mijn katten.
Mijn katten zijn op dit moment gezond.
Vertonen geen symptomen. Op het moment dat ik iets niet vertrouw ben ik de eerste die bij de dierenarts zit.
Ik wil gewoon VOOR ze symptomen krijgen naar hun voer kijken. Of ik niet beter iets anders kan geven.
Om zo te voorkomen dat ze misschien diabetes ontwikkelen. Onder het mom van beter voorkomen dan genezen.
Is dat zo raar?

Ja, met diabetes valt te leven, ik heb zelf tijdens mij zus vakanties vroeg op moeten staan om mijn zus haar kat te verzorgen. Het vergt veel planning.
Dus als ik door naar hun voer te kijken een hoop gedoe kan voorkomen, waarom zou je dat dan niet doen?

Dat is mijn idee hierachter.

nate

Berichten: 358
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:57

Ik voer een "goedkoper" alternatief: Smolke grainfree, nadat ik meerdere soorten graanvrij brok heb gevoerd waarvoor madam simpelweg haar neus ophaalde :( ze heeft een granenallergie, en raakt ernstig aan de diarree als ze wel graanproducten eet.
Dit is het enige soort brok welke ze wel opeet.

Op de site van Smolke vindt je de samenstelling en bestanddelen e.d., maar ik kan alleen niks vinden over suikers in het product.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 16:09

nate schreef:
Ik voer een "goedkoper" alternatief: Smolke grainfree, nadat ik meerdere soorten graanvrij brok heb gevoerd waarvoor madam simpelweg haar neus ophaalde :( ze heeft een granenallergie, en raakt ernstig aan de diarree als ze wel graanproducten eet.
Dit is het enige soort brok welke ze wel opeet.

Op de site van Smolke vindt je de samenstelling en bestanddelen e.d., maar ik kan alleen niks vinden over suikers in het product.

er zijn rekenmethodes om de koolhydraten in voer te kunnen bepalen.
(die berekening heb ik ondertussen ook weer gevonden)
Maar hij staat ook op het het lijstje van Letizia net geplaatst heeft en Smolke heeft helaas nog best veel Koolhydraten.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:23

graanvrije brok betekent niet automatisch weinig koolhydraten.
i.p.v. granen wordt dan aardappel, rijst of mais gebruikt.
ik heb nu 2 weken een kitten en die krijgt vlees van cat lovers gold. en af en toe wat kvv.
brokken ga ik niet voeren. te veel rommel in en weinig vlees. en in brok zit bijna geen vocht. en katten drinken al weinig.
de enige die ik wel acceptabel zou vinden is "power of nature" . 70-80% vlees en laag in koolhydraten.

Zusammensetzung: 80% Hühnerfleisch (Getrocknetes Hühnerfleisch, Frisch zubereitetes Hühnerfleisch), 6% Hühnerfett, Luzerne, Mineralsto e, Leinsamen, 2% Hühnerbrühe, 0,7% Lachsöl, Meeresalgen, Cranberries, prebiotische Faser (Mannanoligosaccharide (0,06%), Fructo-oligosaccharide (0,06%)
•ohne minderwertige tierische oder pflanzliche Nebenerzeugnisse
•ohne pflanzliche Proteine aus Soja, Gluten, Erbsen, Bohnen oder Kartoffeln

maar dan in combinatie met vlees.
verkrijgbaar via duitse website.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:28

Er zijn ook brokken die goed zijn voor nierkatten en diabeten. Als je wilt kan ik dat nog even nakijken :)

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:11

Nogmaals: waarom benader je de DA niet? Voor voedingsadvies hoef je de kat(ten) niet per se mee te nemen.

@Dingogirl: Brok is prima hoor, wetenschappelijk gezien heeft rauw/vers vlees 0,0 gezondheidsvoordelen tov conventioneel voer. Sterker nog, het heeft alleen maar meer risico's (in de vorm van bacteriën die het huisdier of zelfs de eigenaar ziek kunnen maken). Bovendien zijn granen niet schadelijk (graanallergeen zijn zeldzaam, veel zeldzamer dan allergieën voor vlees) en kunnen zowel katten als honden granen prima verteren, zeker die uit brokken, want brokken zijn immers speciaal voor het dier ontworpen nav lange onderzoeken (zeker die van de bekende merken zoals Royal Canin). Bovendien bevatten granen ook vitaminen, mineralen en andere stoffen die goed zijn voor je kat. Koolhydraten zijn verder niet schadelijk. En hoezo zit er rommel in? Het klopt dat brokken weinig vocht bevatten, maar dat kan je oplossen door een fontein of continu water verversen. Of gewoon nat kattenvoer geven. Daar zitten alle voedingsstoffen in die een kat nodig heeft ;). Sorry, rant over :-). Er heersen gewoon zo veel fabeltjes haha.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:20

tjeuh zeg bijt mn kop eraf.....wat een reactie.....

je katten blaken van gezondheid zeg je, nou klaar...

als je erachter komt wat de rest van t nest te eten heeft gehad is dat misschien een verklaring waar het nierfalen vandaan kwam.

Je zegt zelf dat het nierfalen is geweest, en verder schrijf je dat ze allemaal aan de andere kant van het d wonen...je hoeft er toch niet naar toe? mailen of bellen?

Maargoed, ik wilde gewoon met je meedenken maar blijkbaar zit ik niet in je straatje of zeg niet wat je wilt horen (diepe zucht)

sukses verder met je gezonde poezebeesten!ik ontstip

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Graanvrij, suikervrij, koolhydraatarme brok voor de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:29

Mijn ervaring met dierenarts is dat ze toch wel snel met voer aankomem waar veel kh in zit. Voor mijn diabeet is dat echt een no go.

Mijn diabeet krijgt btw alleen maar natvoer :)