Algeneter heeft vreemde vlekken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Algeneter heeft vreemde vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:45

Hoi !

Ik heb sinds een paar weekjes een aquarium met wat mooie visjes. Waaronder 2 algeneters, 2 visjes waarvan ik de soort kwijt ben en 4 Betta’s. 1 man en 3 vrouwen. Wat helemaal prima gaat. Geen van alle is agressief en alle vissen leven rustig samen.
Enkel is 1 van de algeneters erg actief en dominant, hij schiet regelmatig door de bak en jaagt de andere de stuipen op het lijf. Tegen mijn andere, kleinere, algeneter is hij ook niet altijd even vriendelijk.

Nu merkte ik dus dat mijn kleinere algeneter witte vlekken op zijn lijfje heeft.. het lijkt niet op schimmel maar je weet het nooit. Alle andere vissen zijn gezond.

Afbeelding

Weet iemand wat het is?

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram


Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 19:24

Bedankt voor de reacties!
Hier nog wat informatie. Mijn aquarium is groot genoeg met verschillende schuilmogelijkheden voor zowel vis als algeneter. Ik voer voor de algeneters speciaal idd die tabletjes mee en als ik diepvries garnaaltjes voer eten zij daar ook van mee wat naar de bodem zakt. Ook het overige voer wat op de bodem komt pikken ze mee. Alg heb ik nog niet echt in mijn bak, het filter is best goed en het is nog een recente tank. Wel eten zij of de andere visjes mijn plant een beetje op..


Het witte op de algeneter is geen nieuwe stip, maar het is ook geen pluis. K vond het daarin eerder op een verkleuring op de huid lijken of zelfs een kneuzing of wond. Ik las ergens dat ze van stress van kleur kunnen veranderen... dat zou misschien wel kunnen als de andere algeneter hem zo pest..

Afbeelding de plant.. ze eten de omhulsels weg zegmaar. Inmiddels heb ik van deze plant nog maar 3 stengels over want ze vreten ze compleet weg en ik voer toch best flink

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Algeneter heeft vreemde vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 00:23

Als hij tegen het warmte element aan heeft gezeten moet dat 2 weken terug geweest zijn maar toen had hij niks.. en anders moet hij letterlijk bij het filter erin zijn gekropen..

Ik weet de precieze afmetingen even niet maar de bak is zo’n 60 liter. Waterwaardes ook geen idee, ben nog maar een beginneling en er dus niet heel erg in thuis..
Ik heb zo’n bodem zuigertje die alle rotzooi op de bodem eruithaalt. Tegelijk haalt hij er ook 1/3e water uit en dat doe ik eens per week. Verder houd het filter en de algeneters zelf het best goed schoon..

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Algeneter heeft vreemde vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 13:25

Het zijn 2 dezelfde soort algeneters. Ze kwamen bij de viswinkel ook uit dezelfde tank en ze hebben daar alles zegmaar op geslacht gescheiden om voorplanting te voorkomen.
Wat voor soort algeneter weet ik eigenlijk niet. Het staat ook niet op de bon..

Jammer dat de bak te klein is.. de verkoper vertelde me dat het makkelijk kon en dat ik juist 2 algeneters moest nemen omdat ze anders zo eenzaam waren..


Het aquarium zelf heeft een 2 weken voordat ze erin gingen gedraaid.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Algeneter heeft vreemde vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 16:39

Mijn algeneters hebben niet van die stekeltjes op hun neus hmmm maar verder lijken ze er wel heel erg op!
Uiteindelijk wil ik ook wel een grotere bak en deze dan voor wat minder andere visjes ofzo. Maar ik mocht van mijn moeder nu nog niet groter omdat we ook gaan verbouwen en ze vind het onhandig om die bak dan ergens anders kwijt te moeten als ie zo enorm is.. ze vond dit al te groot hahahah
Zelf heb ik plannen om op een ikea kast waar nu mijn tv op staat een grote bak te houden als afscheiding in mijn kamer. Er zijn dus wel plannen haha!

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Algeneter heeft vreemde vlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 21:50

Jongens... helaas is het algenetertje overleden.. net gebeurd, ging de bak nog even ontdoen van de bodempoepjes en de wekelijkse waterwissel.. en daar lag hij dan.
Het witte is aanzienlijk erger geworden waardoor ik toch vermoed dat hij ziek was.. of naja zij. Vind het klote want vond het echt een leuk dier maar ik weet nu dus wel dat er geen nieuwe algeneters bij komen omdat ik de ruimte niet heb..

Afbeelding

De andere heb ik niet kunnen spotten die zal wel achter het filter verstopt hebben gezeten. Ik twijfel om dinsdag de hele bak compleet schoon te maken want dat zal wel nodig zijn, ondertussen het water even goed laten filteren denk ik?

En voor de geinteresseerde mijn andere vissies:

Afbeelding

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 22:15

Ik had idd al veel gegoogled waardoor ik bij mijn vorige goudvis zijn zwembuik kon genezen, was ik er trots op. Jaws overleefde het hahah, uiteindelijk is hij naar een vijfer gegaan want hij groeide als een idioot . Mijn moeder zei toen met de zwembuik gewoon doorspoelen, maar nee ik speelde gewoon ff visdokter haha.

Op dit moment heb ik er zand in zitten, ik had eerst grof grind maar dat vonden ze niks kwam k na 3 dagen al achter dus dat heb k geswitcht.
Een paar van mijn planten doen het goed. Eentje hebben de algeneters al kapot gekregen en de andere waren ze nu natuurlijk ook mee bezig... zonde maar ja. Ik heb wel af en toe dat k een blaadje bruin vind worden.. mn waterwaardes zullen dan wel niet goed zijn?? Misschien dat ie daarom ook ziek is geworden
Voorlopig hoop ik geen visjes meer te verliezen. Mijn 1 is nu geweest maar hoop geen 2 ......

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram


Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 22:31

blacksheep schreef:
Wat typisch, mijn algeneter heeft dit ook gehad. Precies hetzelfde en het was volgens mij ook dezelfde soort. Zwart met witte stippen, de L-201 als ik het me goed herinner. Mijne was ook kort daarna overleden. Ik dacht dat het schimmel was, mijn buurman die al lang aquaria heeft dacht dat ook, maar behandeling mocht niet baten. Ben er nooit achter gekomen of het daadwerkelijk schimmel was. Mijn andere vissen hadden nergens last van.


Heel vreemd!! Misschien stress dan toch.. mijn andere algeneter heeft ook nergens last van en mijn visjes ook niet..
Klinkt gek maar als jouwe hetzelfde had en dezelfde soort was dan misschien toch een genetische fout? Met een bacterie waar ze niet tegen kunnen.

julius_juut schreef:
Heb je nou vier betta's in een bakje van zestig liter? Dat is ook niet echt een goed idee over het algemeen.


Verbazend genoeg ging dit het eerste uur dus idd niet goed. De visverkoper vertelde me ook dat het mogelijk was maar niet ideaal, maar dat mocht ik het echt willen proberen ik het licht uit moest doen als ze ruzie gingen maken. Dus de eerste dag de lampen uit gehad, scheen stress te verminderen en het heeft gewerkt. Mijn mannetje vertoont geen agressie naar welke andere vis dan ook, ook niet met voedertijd. En mijn 3 vrouwtjes gaan ook lekker hun gangetje, zwemmen af en toe met het mannetje maar meestal met elkaar. Ook zij vertonen geen agressie. Sterkernog, sinds de collage foto zijn ze een stuk mooier geworden. Iets meer gevormd en feller van kleur.
Ze vertonen dan ook geen paringsgedrag, gelukkig.

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Zsazsa_, amy495, Diddykong, GoogleAdsense, Nickeltje, nobility, Plus_en_Min, soeboenoe, Supertje en 147 bezoekers