Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 12:14

Wie geeft zijn hond vegetarische brok en welk merk?
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoef dus geen discusie over het wel of niet voeren van deze soort brokken.
Ik ben echt opzoek naar ervaringen van bokkers die vegetarische brokken voert aan zijn hond.
Laatst bijgewerkt door Ylana op 03-09-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:21

Dit zou mijn laatste optie zijn, en dan enkel als de hond allergisch is voor dierlijke eiwitten.

Maar ik zou niet weten waarom je je hond vegetarisch zou willen maken? Ze zijn uit oorsprong nog altijd carnivoren...

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 12:23

Dank je voor je reactie. Ik had mijn openingspost aangepast, net te laat.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:23

Duhelo schreef:
Dit zou mijn laatste optie zijn, en dan enkel als de hond allergisch is voor dierlijke eiwitten.

Maar ik zou niet weten waarom je je hond vegetarisch zou willen maken? Ze zijn uit oorsprong nog altijd carnivoren...


Dit ja.
Leuk om te zeggen dat je geen discussie wilt, maar een dier voedsel geven waar hij totaal niet voor gemaakt is vind ik niet iets dat je zonder weerwoord moet kunnen doen. -O-

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:25

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom. Absoluut niet om een discussie te starten, maar oprecht uit interesse :)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:26

Ik ben in afwachting van de foto van het vosje dat een tijd geleden viraal ging.
Het baasje van het arme dier heeft de vos een vegetarisch dieet gevoerd, en de foto’s daarna zijn schokkend. Het dier was op sterven na dood.

Discussie of niet, ik begrijp niet waarom mensen zoiets zouden willen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:29

Waarom wil je dat aan je hond voeren?
Gaat er niet om of je wel/geen discussie wil.
Maar heeft je hond problemen of allergische reacties op vlees?

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 12:31

Barbet schreef:
Gaat er niet om of je wel/geen discussie wil.


Nou, lijkt me wel.
Ik ben opzoek naar ervaringen, niet naar meningen.
Dus graag alleen reageren met ervaringen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:31

Een hond kàn vegetarisch leven als het moet maar het is niet waarvoor ze ontworpen zijn.

Is het uit medische noodzaak voor de hond of uit persoonlijke overtuiging van de eigenaar?

Uit persoonlijke overtuiging vind ik niet kunnen. Dat iemand zelf vegetarisch of veganistisch wil zijn is eigen keuze en zijn/haar goed recht.
Maar een dier kiest daar niet voor en zeker (overwegend) carnivore dieren zou men niet zo verschillend van hun natuur mogen voeren.

Anyhow, vegetarische brokken bestaan (bedenk wel dat een overvloed aan granen ook niet goed is voor een hond) en er is vast wel informatie over te vinden.
Zelf geen ervaring mee.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 12:33

Thioro schreef:
vegetarische brokken bestaan (bedenk wel dat een overvloed aan granen ook niet goed is voor een hond) en er is vast wel informatie over te vinden.
Zelf geen ervaring mee.


Er bestaat ook een graanvrije variant, zag ik.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:34

Ik heb goede ervaringen gelezen en gehoord over Yarrah :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:35

Gelukkig is een hond geen vos.

Vergis je niet dat honden al heel lang leven met de mens en daardoor ook gewoon met de pot mee eten, al heel wat honderden jaren. Denk maar niet dat honden het schaarse vlees kregen van de mens, die kregen vaak gewoon de overblijfselen zoals groenten, aardappel en brood. Het verteringssysteem heeft zich daar in de jaren wel op aangepast, in tegenstelling tot een vos of wolf.

Net zoals dat wij mensen ook van de apen afstammen maar allang geen aap meer zijn, stamt de hond van de wolf af, maar is allang geen wolf meer. ;)

Daarnaast zijn de meeste goedkope brokken gemaakt van voornamelijk graan en soja en is het dieet van de gemiddelde hollandse huishond daardoor ook grotendeels vegetarisch.

@TS, ik kan je niet helpen want heb geen ervaring met een hond op een vegetarisch dieet zetten. Wat je beweegredenen ook zijn, ik denk dat het prima moet kunnen.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:43

_Nelleke_ schreef:
Gelukkig is een hond geen vos.

Vergis je niet dat honden al heel lang leven met de mens en daardoor ook gewoon met de pot mee eten, al heel wat honderden jaren. Denk maar niet dat honden het schaarse vlees kregen van de mens, die kregen vaak gewoon de overblijfselen zoals groenten, aardappel en brood. Het verteringssysteem heeft zich daar in de jaren wel op aangepast, in tegenstelling tot een vos of wolf.

Net zoals dat wij mensen ook van de apen afstammen maar allang geen aap meer zijn, stamt de hond van de wolf af, maar is allang geen wolf meer. ;)

Daarnaast zijn de meeste goedkope brokken gemaakt van voornamelijk graan en soja en is het dieet van de gemiddelde hollandse huishond daardoor ook grotendeels vegetarisch.

@TS, ik kan je niet helpen want heb geen ervaring met een hond op een vegetarisch dieet zetten. Wat je beweegredenen ook zijn, ik denk dat het prima moet kunnen.


wat ik altijd hoor over die vroegere tijd is dat honden heel veel last hadden van huidproblemen omdat ze dus voornamelijk met de pot mee aten en essentiele bouwstenen misstte.

ik ben zelf tegen BARF of 100%vlees, maar een goede brok bevat een omnivoor dieet.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:49

Laatst bijgewerkt door A3a1 op 03-09-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:49

Ylana schreef:
Barbet schreef:
Gaat er niet om of je wel/geen discussie wil.


Nou, lijkt me wel.
Ik ben opzoek naar ervaringen, niet naar meningen.
Dus graag alleen reageren met ervaringen.



Je begrijpt het verkeerd, mijn vraag was niet bedoeld om een discussie uit te lokken.
Alleen of je hond misschien problemen heeft, waarom je hem zo'n dieet wilt geven.
Dan zou er gerichter advies gegeven kunnen worden.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:50

Essentiele bouwstenen worden in een goede brok gewoon toegevoegd. Ik denk dat wat je ook voert, je moet vooral naar je dier blijven kijken.

Je dier uit principiele overweging vegetarische brok geven is prima, als je hond het daar net zo lekker op doet als op zijn oude dieet. Gaat je hond veranderen in conditie, en je blijft steevast vasthouden aan je vegetarische brok, dan vind ik dat inderdaad zielig. Maar als je hond het daar net zo lekker op doet en het gewoon lekker vind, waarom dan ook niet?

Ik ben zelf een paar jaar geleden uit principiele overweging overgestapt van carnibest naar Acana Classic (minder vlees maar het vlees wat erin zit is redelijk 'verantwoord'). Heb heel goed naar mijn hond gekeken, energie, huid, gewicht etc. Hij eet het net zo graag, is nog steeds in perfecte conditie en de dierenarts is ook tevreden over zijn conditie.

In deze brok zit o.a. ook ei (vegetarisch) en gestoomde haver eiwit (vegetarisch) maar ook spiervlees en orgaanvlees in een mooie verhouding.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:54

Ik zou niet op graanvrij overstappen. Nu honden wat langer graanvrij gevoerd worden zie je steeds meer problemen met niet-erfelijke DCM, wat komt door een taurinetekort. De graanvervangende ingredienten blijken een taurinetekort te veroorzaken, danwel doordat ze de taurine in het voer onbruikbaar maken, danwel doordat ze de taurineopname (grotendeels) verhinderen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar het levert je hond een lel van een hartkwaal op als je pech hebt.

En nee, het gaat lang niet altijd fout, maar stiekem toch best regelmatig.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 13:00

Barbet schreef:
Je begrijpt het verkeerd, mijn vraag was niet bedoeld om een discussie uit te lokken.
Alleen of je hond misschien problemen heeft, waarom je hem zo'n dieet wilt geven.
Dan zou er gerichter advies gegeven kunnen worden.


Sorry, mijn fout. :o
Ik wil mijn hond op vegetarisch zetten omdat ik grote vermoeden heb dat ze allergisch is voor dierlijke eiwitten.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:04

Mizora schreef:
Ik zou niet op graanvrij overstappen. Nu honden wat langer graanvrij gevoerd worden zie je steeds meer problemen met niet-erfelijke DCM, wat komt door een taurinetekort. De graanvervangende ingredienten blijken een taurinetekort te veroorzaken, danwel doordat ze de taurine in het voer onbruikbaar maken, danwel doordat ze de taurineopname (grotendeels) verhinderen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar het levert je hond een lel van een hartkwaal op als je pech hebt.

En nee, het gaat lang niet altijd fout, maar stiekem toch best regelmatig.

Uit interesse: geldt dit voor alle graanvrije brok of alleen voor de vegetarisch graanvrije brok?

@TS: je wilt geen discussie. Dan geef ik dus gewoon mijn mening zonder discussie. :D
Ik vind, indien je dit uit eigen overtuiging doet, je dus een dier moet nemen dat al vegetarisch is. Een konijn ofzo. Maar een dier dat duidelijk ook vlees in het menu nodig heeft dwingen tot een vegetarisch menu vind ik net zo schandalig als een vegetariër een rauwe biefstuk door de strot drukken.

En een edit: gezien je laatste post ben ik wellicht te vlot met mijn oordeel.
Maar als je dat vermoeden hebt, kun je dat dan niet op enige wijze onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:10

Ik heb Benevo, Yarrah en Amidog geprobeerd en met allen geen goede ervaring. Drie van onze honden kregen het. Ik heb een hond die allergisch is en omdat Amidog hypoallergeen is hebben we dat geprobeerd. Uit 'handigheid' zodat ze alledrie hetzelfde konden krijgen in plaats van de allergische hond brok van de DA en de andere twee Acana. Het was geen succes. De vachten werden dof, ze hadden enorm veel ontlasting en twee van de drie weigerden gewoon te eten op een gegeven moment. Nummer drie is een straatschoffie die alles eet, zij heeft het opgemaakt maar zelfs aan haar was te merken dat ze het niet superlekker vond. De allergische hond hebben we overgezet op zijn oude voer, voor de anderen heb ik nog twee andere merken geprobeerd met hetzelfde effect.

Onze pup kreeg toen ze ziek was de kuipjes van Yarrah, ik had vlees en vegetarisch gekocht. De vegetarische at ze niet.

Hier inmiddels weer Acana brok en mooie vachten, goede ontlasting en honden die graag eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:11

Ylana schreef:
Barbet schreef:
Je begrijpt het verkeerd, mijn vraag was niet bedoeld om een discussie uit te lokken.
Alleen of je hond misschien problemen heeft, waarom je hem zo'n dieet wilt geven.
Dan zou er gerichter advies gegeven kunnen worden.



Sorry, mijn fout. :o
Ik wil mijn hond op vegetarisch zetten omdat ik grote vermoeden heb dat ze allergisch is voor dierlijke eiwitten.


Onze hond krijgt Sanimed Atopy en doet het daar super op.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 13:13

RedPassion schreef:
Onze hond krijgt Sanimed Atopy en doet het daar super op.


Dit voer heb ik tot 2 keer toe geprobeerd, maar eet ze niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:16

Dat is jammer. Hypoallergeen voer van een ander merk? En heb je al een eliminatiedieet geprobeerd? Onze hond kan bv wel tegen vis en paard. Er bestaat ook visbrok.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:38

Palmera schreef:
Mizora schreef:
Ik zou niet op graanvrij overstappen. Nu honden wat langer graanvrij gevoerd worden zie je steeds meer problemen met niet-erfelijke DCM, wat komt door een taurinetekort. De graanvervangende ingredienten blijken een taurinetekort te veroorzaken, danwel doordat ze de taurine in het voer onbruikbaar maken, danwel doordat ze de taurineopname (grotendeels) verhinderen, dat is me nog niet helemaal duidelijk. Maar het levert je hond een lel van een hartkwaal op als je pech hebt.

En nee, het gaat lang niet altijd fout, maar stiekem toch best regelmatig.

Uit interesse: geldt dit voor alle graanvrije brok of alleen voor de vegetarisch graanvrije brok?


Dit geldt voor alle graanvrije brok. https://www.facebook.com/groups/1952593284998859/about/

Hier een lijst van allerlei bloedtest-resultaten, waarbij de gele de slechte resultaten zijn. Acana en Taste of the Wild scoren angstaanjagend slecht o.a.
https://lookaside.fbsbx.com/file/2018-0 ... PxPej3-qIA

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Ervaringen vegetarische brokken voor de hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:49

Dank je Mizora, dit wist ik niet. Ik voer zelf wel graanvrij omdat mijn kleintje gewoon duidelijk ziek word van graan. -O-