Weten jullie of dit een adder is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Weten jullie of dit een adder is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:21

Via google kan ik geen plaatje vinden van een soortgelijk dier.
Vandaar mijn vraag aan jullie: weten jullie of dit een adder is?
Aan het formaat van de straatklinker is wel te zien hoe groot het beestje is.

Ik durfde de hond niet buiten te laten omdat ik bang was dat ze door dit beestje gebeten werd, maar misschien is het wel helemaal geen adder....

Afbeelding

Bedankt voor het meedenken :) .

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:23

Oh. Praktisch alle sightings zijn hazelwormen, maar dat is dit zeker niet.
Lijkt een jonge gladde slang.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:25

Het heeft wel wat weg van een hazelworm toch? Ik heb er verder ook geen verstand van, volg graag mee :)

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:25

Aan de grote vlek op zijn kop zou het een gladde slang kunnen zijn. Heb je een foto van de zijkant van zijn kop?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:26

Lijkt er wel op. Het is iig geen ringslang volgens mij.

Op Wikipedia staat dat je het aan de ogen kan zien:

Onderscheid met andere soorten[bewerken]

In Nederland en België is de adder het eenvoudigst van de andere twee hier voorkomende slangensoorten te onderscheiden aan de ogen. Deze hebben een verticale pupil en lijken enigszins 'boos' te kijken door de wat uitstekende schub boven het oog die doen denken aan een frons. Daarnaast heeft de adder een opstaande snuitpunt die bij andere soorten ontbreekt.[13] De ogen van de ringslang (Natrix natrix) neigen meer naar geel en de pupil is rond. De gladde slang (Coronella austriaca) heeft net als de adder roodoranje ogen maar net als de ringslang een ronde pupil. De zigzagtekening op de rug komt veel voor bij adders maar soms ook bij andere slangen wat tot verwarring kan leiden bij soorten buiten de Benelux. De schubben van de adder zijn evenals bij de ringslang gekield, wat betekent dat ze niet plat zijn maar een Λ- vorm hebben. Hiermee verschilt de adder van de gladde slang, die ongekielde (gladde) schubben heeft wat ook aan de vervellingshuiden is te zien.[15]

Het onderscheid met de aspisadder, die sterk op de adder lijkt, is voornamelijk zichtbaar door de bouw van de schedel, die bij de aspisadder aan de achterzijde wat breder is. Ook zijn de schubben aan de achterzijde van de kop bij de adder groter in verhouding tot die van de aspisadder.[15]

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:28

Hij doet me een beetje denken aan een gladde slang met dat patroontje (voor zover ik het kan zien)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:30

Wat een mooi diertje.. Heb geen idee wat het is maar vind m prachtig :)

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:31

Volgens mij is het toch wel een heel jonge ringslang. Ben ze wel eens tegengekomen. De kip at hem bijna op. Heb er nog ergens een foto van. Was kleiner dan het doosje van de wormenkuur. Jonge ringslangen zijn niet zo groot.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:33

Storm schreef:
Aan de grote vlek op zijn kop zou het een gladde slang kunnen zijn. Heb je een foto van de zijkant van zijn kop?



nee sorry, dit is de enige foto en het beestje heeft zich nu blijkbaar ergens verstopt....

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:33

Diane_ schreef:
Het heeft wel wat weg van een hazelworm toch? Ik heb er verder ook geen verstand van, volg graag mee :)


Een hazelworm is veel 'gedrongener' (is dat een woord :?). Zn hoofd loopt meer door in zn lijf. Deze heeft echt een bredere kaak.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:34

Diane_ schreef:
Het heeft wel wat weg van een hazelworm toch? Ik heb er verder ook geen verstand van, volg graag mee :)



had ik ook aan gedacht, maar bij een hazelworm is de kop anders dacht ik te zien.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:34

CharmingS schreef:
Wat een mooi diertje.. Heb geen idee wat het is maar vind m prachtig :)



is inderdaad mooi, maar niet bij mijn huis... :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:36

NatasjavE schreef:
Lijkt er wel op. Het is iig geen ringslang volgens mij.

Op Wikipedia staat dat je het aan de ogen kan zien:

Onderscheid met andere soorten[bewerken]

In Nederland en België is de adder het eenvoudigst van de andere twee hier voorkomende slangensoorten te onderscheiden aan de ogen. Deze hebben een verticale pupil en lijken enigszins 'boos' te kijken door de wat uitstekende schub boven het oog die doen denken aan een frons. Daarnaast heeft de adder een opstaande snuitpunt die bij andere soorten ontbreekt.[13] De ogen van de ringslang (Natrix natrix) neigen meer naar geel en de pupil is rond. De gladde slang (Coronella austriaca) heeft net als de adder roodoranje ogen maar net als de ringslang een ronde pupil. De zigzagtekening op de rug komt veel voor bij adders maar soms ook bij andere slangen wat tot verwarring kan leiden bij soorten buiten de Benelux. De schubben van de adder zijn evenals bij de ringslang gekield, wat betekent dat ze niet plat zijn maar een Λ- vorm hebben. Hiermee verschilt de adder van de gladde slang, die ongekielde (gladde) schubben heeft wat ook aan de vervellingshuiden is te zien.[15]

Het onderscheid met de aspisadder, die sterk op de adder lijkt, is voornamelijk zichtbaar door de bouw van de schedel, die bij de aspisadder aan de achterzijde wat breder is. Ook zijn de schubben aan de achterzijde van de kop bij de adder groter in verhouding tot die van de aspisadder.[15]



oke, dank je.
Hoe de ogen er uit zagen weet ik zo niet.
Echt schubben zag ik niet, leek heel glad/plat.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:36

Hazelworm is egaal van kleur, heeft geen tekening op de rug zoals deze.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:39

ik heb nu de ringslang gegoogeld, daar heeft ie wel van weg vind ik.

Ik hoop dat het er zo'een was, ik lees dat hij niet giftig is :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:39

Ibbel schreef:
Hazelworm is egaal van kleur, heeft geen tekening op de rug zoals deze.


ja precies, dat had ik ook gevonden!

pien_2010

Berichten: 43135
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:40

https://www.dierenfun.com/de-3-slangen- ... er-giftig/

Ik vind je foto niet scherp. Zie link, als het een ringslang is of gladde slang niets aan de hand. Alleen met een adder oppassen en je hond aangelijnd houden. Dan gebeurt er ook niets.

Vooralsnog ga ik voor gladde slang. De twijfel is dat dit een zeldzame beschermende slang is.

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:41

Ik denk dat het een mannelijke adder is..

Mannelijke adders hebben meer contrast in hun patroon dan de vrouwtjes.

Weet niet of ze in jullie gebied voorkomen, ik zou als ik jou was de foto naar RAVON sturen die hebben heel veel aan dit soort spottingen en dan weet je zeker wat het is ;)

Edit: na research denk ik ook de gladde slang xD

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:45

Iris82 schreef:
Diane_ schreef:
Het heeft wel wat weg van een hazelworm toch? Ik heb er verder ook geen verstand van, volg graag mee :)


Een hazelworm is veel 'gedrongener' (is dat een woord :?). Zn hoofd loopt meer door in zn lijf. Deze heeft echt een bredere kaak.


Ah, vandaar. :) Weer wat geleerd.
Ik blijf volgen, vind het wel interessant! :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:48

Ik stem op gladde slang met dit patroontje en die vlek op de kop. Een andder heeft meestal een aan elkaar verbonden donker(der dan de rest) zig zag patroontje op de rug, een ringslang heeft meestal niet zoveel contrast en de lichte vlekken achter de kop ogen anders, en een hazelworm is het idd zeker niet.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:52

DonnnavZ schreef:
Ik denk dat het een mannelijke adder is..

Mannelijke adders hebben meer contrast in hun patroon dan de vrouwtjes.

Weet niet of ze in jullie gebied voorkomen, ik zou als ik jou was de foto naar RAVON sturen die hebben heel veel aan dit soort spottingen en dan weet je zeker wat het is ;)

Edit: na research denk ik ook de gladde slang xD



Ik woon op de Veluwe, dus ja, adder zou kunnen.
Bedankt voor tip van melden aan RAVON, ik had er nog nooit van gehoord, maar ik ga ze even mailen.
Ik hou jullie op de hoogte!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:53

Uhhhh leeft dit soort slangen gewoon in de vrije natuur? :+
Gelukkig ben ik er nog nooit 1 tegengekomen, mag ik vragen waar je woont?

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:54

op de Veluwe.
Ach, hij is niet groot, maar ik was meer bang dat hij de hond zou bijten....

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 11:55

pien_2010 schreef:
https://www.dierenfun.com/de-3-slangen- ... er-giftig/

Ik vind je foto niet scherp. Zie link, als het een ringslang is of gladde slang niets aan de hand. Alleen met een adder oppassen en je hond aangelijnd houden. Dan gebeurt er ook niets.

Vooralsnog ga ik voor gladde slang. De twijfel is dat dit een zeldzame beschermende slang is.


Sorry, foto is niet duidelijk, ik maakte snel een foto, viel niet mee met aan de andere hand de hond :)
ik hoop ook dat het een ring- of gladde slang is.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:28

Ik gok op een gladde slang.
Ik kom met het trailrunnen ook regelmatig slangen en hazelwormen tegen. Toevallig laatst nog beiden op de foto gezet.
Hier zie je het verschil goed tussen de hazelworm links en de gladde slang rechts.

Afbeelding