Ouder teefje en gedragsverandering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 16:58

Nou, om gék van te worden. Voor haar en voor mij!

Ik heb een 11 jaar oude Berner sennen hond die overdag in onze tuin ligt met mooi weer en savonds lekker bij ons binnen komt.
Ze komt van de boerderij bij ons vroeger en zit nu in een rijtjeshuis, maar dat is helaas niet anders.

We proberen haar zo veel mogelijk buiten te laten, doorgaans geniet ze hier erg van en weet dus ook niet beter. Sinds kort MOET mevrouw met grof geweld naar binnen. Ze is altijd graag binnen geweest omdat ze dan bij ons was, maar wanneer ze loops is en verhaard, moet ze van mij echt naar buiten.

Ik zit volledig thuis en ze vind het dus maar wat gezellig dat ik er ben. Naar buiten is fijn, mits ik er bij zit.

Sinds een aantal weken/maanden is ze helemaal panisch voor vliegen, wespen en alles wat vliegt. De hele dag is ze aan het kijken en vluchten, ze slaapt alleen binnen want buiten is ze te afgeleid om te rusten (tenzij ik er ben, dus.)
Ik kan haar niet binnen houden. Het is een grote hond en vanwege haar atrose glijd ze continu uit op het laminaat. Ze gooit alles omver en als ze dan ook nog eens loops is en in de rui, moet ze van mij echt naar buiten. Ze is 11 en heeft 11 jaar buiten geleefd. :=

Nu snap ik dat vanwege ouderdom ze slechter kan zien of horen en dat eng is, daarom hebben we onze schuur omgebouwd en kan ze daar ook in. Dat doet ze regelmatig, maar toch gaat het niet lekker.
Eerst gaat ze er achter aan happen en springen, dan vlucht ze hard weg.

Verder zie ik nog meer gedragsveranderingen bij haar, onderandere:

- Ze eet ineens het voer van onze kat op, ze ‘steelt’ het bakje snachts en doet dit alleen wanneer wij er niet zijn.
- ze steelt eten van de tafel als wij even weg lopen
- ze wilt niet meer poepen aan de riem, alleen los.
- ze is dus hysterisch voor alles wat vliegt en rent gerust tegen een muur aan.
- Ze gritst eten hardhandig uit onze handen, zonder aanleiding.
- Wanneer we haar buiten laten, springt ze tegen de muur en deuren op.
- Ze jankt de hele dag door, loops of niet, bij ons binnen of niet.
- Ze trilt wanneer ze ‘haar zin niet krijgt’
Zo bedoel ik het niet letterlijk, maar onder andere naar buiten gaan, in de mand blijven, even wachten, stapje achteruit, af, wachten, zachtjes happen, etc is aanleiding tot trillen en spanning opbouwen.


Ze heeft een medisch verleden;
- 2007 geboren.
- 2012 geopereerd aan knieën/kruisbanden
- 2016 grote controle, blijkt nierfalen, vergroot hart en serieuze atrose te hebben.
- 2017 gestopt met speciaal voer, nierwaardes blijven verslechteren, gestopt met eten, weegt ongeveer 35 kg.
- 2018, krijgt te eten wat ze wilt, beter iets dan niets. Krijgt pijnmedicatie en medicatie tegen misselijkheid.

Zoals je kunt zien is ons meisje een beetje aan het einde van haar leven en zoals wij haar nu lichamelijk zien aftakelen, hopen wij dat ze de winter nog door komt.
Steriliseren, hondentrainers etc is voor ons geen optie. Maar we willen het wel nog zo prettig mogelijk voor ons allemaal maken.

Sorry voor een evt onsamenhangend verhaal, maar ik kan een boek over haar schrijven. Ik ben vast veel belangrijke informatie vergeten, maar vraag maar raak..

Wij zitten met onze handen in het haar en onze lieve Berner lijkt zo te veranderen zonder voor ons bekende oorzaak.
Wij vinden haar nog te ‘goed’ om in te slapen, als zien wij heus dat het niet zo goed gaat als een half jaar geleden.

Edit: 2 weken geleden ben ik naar de dierenarts geweest en dit verhaal voorgelegd. Buiten de bekende dingen om in bovenstaande lijst is er niets vreemds uit gekomen.


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:27

Ik vermoed ook dat ze wat dementerend is. Dat is wel benoemd door de DA, maar verder zijn we alleen met lichamelijke dingen bezig geweest ipv psychisch.

Ik zal het eens moeten filmen, wanneer ik op de bank lig en ze ligt aan mijn voeten eind, moet ik me langs haar manoeuvreren. Wanneer ik naar het toilet ga, loopt ze strak langs me gaat voor de deur liggen, waardoor ze weer schrikt als deze open gaat, uitgeleid op het laminaat en valt. Ik breng haar dan weer terug naar haar mand en ga dan weer op de bank zitten. Ik weet het ook echt niet wat ik anders moet doen? Ik straf het niet, ik corrigeer haar niet, ik geef haar een aai als ze in de mand ligt en denk dat ze extra graag bij me is op dit moment. Maar dat maakt het voor mij praktisch onmogelijk om mij vrij te bewegen in huis. :n

Wanneer ik wat drinken ga pakken, loopt ze mee en gaat letterlijk op mijn voeten liggen, wanneer ik naar boven loop probeert ze de trap op te klimmen (wat ik tegen ga, want ze valt) wanneer ik even een diepe zucht geef, zit ze al naast me.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:37

Maartje1990 schreef:
Ik durf t bijna niet te zeggen :o maar he bedoeld denk ik "met grof geweld naar buiten" er staat nu namelijk binnen.... :o

Kun je buiten prettiger maken? Als in, buiten voeren, buiten koekjes geven.... belonen zodra ze buiten is. Clickertraining , maar met een hond van 11 weet ik niet of dat een succes is behalve als ze het al kent?


Nee ik bedoel echt naar binnen. Zodra ik de deur open doe Stormt ze als een idioot naar binnen... :n
Haar eten, drinken en snoepjes krijgt ze buiten...

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:29

Als ik van haar af wilde, had ik haar wel bij mijn ouders gedumpt (waar ze van is) of haar vanwege gezondheid laten inslapen.

Wat een rare vraag waarom ik haar gezondheidgeschiedenis hier neer zet. Wat dacht je van omdat mensen daar wellicht naar gaan vragen wanneer ze gedrags’problemen’ horen?
Alsof dat zo gek is...
Deze hond is al 11 jaar mijn maatje, ik ben met haar opgegroeid en ik ben rete dol op haar. Dat ik haar zo zie, doet pijn omdat ze zichzelf niet is. Dat zij bijvoorbeeld nooit geholpen is geweest, is niet mijn keuze geweest maar van mijn ouders.
Wat meer tact zou je overigens sieren. :x
Laatst bijgewerkt door Giolli op 27-08-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:32

Maartje1990 schreef:
Oh!!! Ik dacht dat je haar met "grof gewelld" buiten moest zetten! Sorry!


Nee, ik ga juist heel zacht met haar om. Het is een enorm gevoelige hond en daarnaast weet ik ook dat dit gedrag niet ‘haar’ is en niet is om te pesten. Ze gaat niet naar buiten als straf.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:35

Romeo15 schreef:
Misschien toch iets van dementie oid. Ik zou de hond meer binnen laten, zeker dalijk van de winter, kou en artrose is echt niet fijn.
Je hond geeft duidelijk aan dat ze naar binnen wilt dus waarom niet.
Als ze loops is kun je der een broekje aantrekken.
En haren heb je ook als ze even binnen is, gewoon wat vaker stofzuigen en opgelost.
Glad laminaat zijn ook wel oplossingen, andere vloer of bijv stukken vloerkleed neerleggen oid.

Dat ze constant achter je aanloopt is wel vervelend, als je haar naar haar plaats stuurt en blijf zegt komt ze dan ook achter je aan?
Ik weet niet hoe je huis eruit ziet maar heb je de mogelijkheid haar bijv in de woonkamer te laten met de deur dicht wanneer je bijv naar de wc gaat zodat ze niet achter je aan kan.
Als je naar boven gaat ook weer de deur dicht indien mogelijk anders kun je een traphekje plaatsen.

Het panisch zijn op insecten zou misschien kunnen komen doordat ze gestoken is.

Buiten heeft ze het duidelijk niet meer naar haar zin, als je haar niet meer naar binnen kunt of wilt laten zou ik toch overwegen haar voor de winter in te laten slapen.


In de winter laten we haar sowieso altijd binnen. :j Maar met deze temperaturen deed ik haar altijd naar buiten. Ze heeft hier ook haar eigen mand en plekje en dat is altijd goed gegaan.

Uit bloedonderzoek zijn geen allergische reacties, tekorten of ontstekingswaardes tevoorschijn gekomen. Zou dit wel zo moeten zijn bij een evt dementie?

Eerlijk gezgd heb ik het naar haar plaats sturen wat opgegeven. Het janken en piepen is zo dusdanig dat ik het vaak maar laat. Vervelend is het wel, want ik weet de oorzaak niet. Nu ben ik zwanger dus zou het daar ook wat mee te maken kunnen hebben? Maar het is wel echt extreem gedrag.


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:39

Ragdollcat schreef:
Giolli schreef:
Als ik van haar af wilde, had ik haar wel bij mijn ouders gedumpt (waar ze van is) of haar vanwege gezondheid laten inslapen.

Wat een rare vraag waarom ik haar gezondheidgeschiedenis hier neer zet. Wat dacht je van omdat mensen daar wellicht naar gaan vragen wanneer ze gedrags’problemen’ horen?
Alsof dat zo gek is...
Deze hond is al 11 jaar mijn maatje, ik ben met haar opgegroeid en ik ben rete dol op haar. Dat ik haar zo zie, doet pijn omdat ze zichzelf niet is. Dat zij bijvoorbeeld nooit geholpen is geweest, is niet mijn keuze geweest maar van mijn ouders.
Wat meer tact zou je overigens sieren. :x



Nou zou kunnen toch..........achteraf gezien toch tegengevallen en je wordt er gek van......
Dit had je tevoren niet verwacht.

Niks om je voor te schamen..........het is alleen wat tegengevallen nu je hond in een rijtjeshuis bij jou woont..............Zeker als het ook nog eens gaat dementeren waardoor het nog lastiger is.......door het gedrag wat erbij hoort.

We hebben zelf een dementerende hond en kat gehad.

Ik ben niet erg sterk in het tactvol brengen, maar gewoon zoals het is


Wat maakt het uit of het mij is tegengevallen, ik het leuk vind, ik het wel zo wilde? De situatie is zoals het is en ik zou het voor geen goud willen ruilen. Ik vraag advies voor de situatie nu en niet iemand die mij gaat vertellen over wat ik al dan wel niet zou moeten voelen nu.

Maar aangezien je het persee wilt weten; Nee ik heb geen spijt want ik ben dol op haar. Ik geniet me dood wanneer ik haar hoor snurken en ik hou van onze wandelingen. Ze is de liefste hond op de wereld en ik ken haar al haar hele leven.
Natuurlijk vind ik het rot dat mijn hele familie zijn handen aftrekt en ik met ‘haar zit’, maar dat zou nooit een reden zijn om minder goed voor haar te zorgen of haar zat te zijn. Ik wil haar dolgraag een zo fijn mogelijke laatste tijd geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 19:00

beatje schreef:
Giolli schreef:
Als ik van haar af wilde, had ik haar wel bij mijn ouders gedumpt (waar ze van is) of haar vanwege gezondheid laten inslapen.

Wat een rare vraag waarom ik haar gezondheidgeschiedenis hier neer zet. Wat dacht je van omdat mensen daar wellicht naar gaan vragen wanneer ze gedrags’problemen’ horen?
Alsof dat zo gek is...
Deze hond is al 11 jaar mijn maatje, ik ben met haar opgegroeid en ik ben rete dol op haar. Dat ik haar zo zie, doet pijn omdat ze zichzelf niet is. Dat zij bijvoorbeeld nooit geholpen is geweest, is niet mijn keuze geweest maar van mijn ouders.
Wat meer tact zou je overigens sieren. :x

Ik vind ragdoll haar opmerking niet zo raar.Ik las het net zo.Ik kan ook echt niet snappen dat als je thuis bent last heb van vuil van een hond,je hebt dan toch tijd om schoon te maken?Ik heb er 6 in huis,veel poetswerk maar wel zo gezellig.De hele dag staat de deur open en kunnen ze een groot domein in.Maar ze kiezen allemaal om te hagen waar ik ben.Een hond is nu eenmaal een roedel dier wat zeker als hij onzeker is zijn roedel opzoekt.Die heeft deze hond niet dus die zoekt vooral jou op.
Verder mag je er trots op zijn dat ze zo goed 11 is geworden,dat is oud voor een berner.Als ik jou was zou ik restanten vloerbedekking in huis leggen voor die korte tijd dat ze er nog is.


Als je toch al je eigen idee hebt gecreeerd en mijn reacties en oprechte vragen niet leest, bespaar je dan ook de moeite om te reageren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 19:10

maj0 schreef:
Neem eens contact op met een goede homeopaat ik denk namelijk dat die best nog wel kan helpen. Ook als het dementie is. Ook met het eten kunnen ze wat.



Oh! Dankjewel. Ik ga hier eens naar op zoek. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 22:55

Bedankt. :)

Ik ben vandaag overigens naar de dierenarts geweest voor wat van deze klachten.
Door nierproblemen heeft zij waarschijnlijk een allergische huid aandoening gekregen waardoor ze nu ook veel krabt. Ze krijgt nu een lage dosering prednison en verder, ach.. verder is ze gewoon ons meisje en mag ze er gewoon zijn.

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 22:56

:')

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 23:11

Marjo, een eigen waterblazer? Ik wist niet dat dat kon behalve bij de trimsalon. Ik ga eens kijken wat die dingen kosten..

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 10:11

Bedankt. :)
Ja. Ze staat onder toezicht van mijn DA en gaan regelmatig even voor een check er heen.
Ze is erg happy en vrolijk. Rent en springt nog rond en daardoor is het extra zuur als ze valt omdat ze haar pootjes niet meer onder haar lijf kan zetten. Ze is dan zelf vooral heel erg verbaasd. :? ;(
Autorijden vind ze leuk dus we hebben een loopplank en gaan vaak ergens naar toe. Ze kan het niet meer zo lang volhouden, maar leuk vind ze het wel! :D

Onderschrift

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Ouder teefje en gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 10:27

Ik wilde haar laten scheren inderdaad, maar volgens de trimsalon waar ze altijd komt is dat niet echt een optie vanwege wol-vacht. Je krijgt dan een afro-hond terug. :+ Dinsdag mag ze weer. :) Lekker wassen

Onderschrift


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, YandexBot en 142 bezoekers