Hyperseksueel gedrag hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 19:54

Hallo allemaal,

Wij hebben een bouvier van 8 jaar, helaas heeft hij niet erg lang meer. Hij is al tig operaties ondergaan omdat hij bulten krijgt. We hebben ze laten testen en ze zijn tot nu toe allemaal goedaardig geweest. Inmiddels is hij een oor kwijt, teenkussentje, wenkbrauw en stukje elleboog. De dierenarts heeft ons op de hoogte gesteld met de korte tijd die wij nog hebben met hem. Wij zijn hier erg emotioneel van omdat het een schat van een hond is.

Nu komt dus de vraag.. wij denken te maken te hebben met hyperseksueel gedrag. De dierenarts beaamt dit ook. Hij is niet gecastreerd.

De hele dag is hij aan het piepen, janken. De urine van onze andere reu op aan het likken. Rijden op de andere reu zijn kussen. Zodra de andere reu van zn plek komt springt hij op en begint hij al likkend hem te volgen. Hij wil erop rijden wat onze andere reu niet accepteert.

Wat kunnen we doen om dit te verhelpen?! Castreren op deze leeftijd en gezien zijn gezondheid vindt de dierenarts niet verstandig.

We willen graag onze laatste maanden samen goed doorkomen maar op deze manier is het niet mogelijk.. heeft iemand een tip of ideeën?

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:55

Chemisch castreren?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 19:57

Chemisch castreren geen optie? Met een soort implanon (staafje onder de huid) voor dieren.
Gebruikte mijn moeder wel in haar kattenfokkerij. Werkt een dik jaar tot twee jaar.

Edit: zelfde idee!

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 20:00

Vergeten te vermelden, ons spaarpotje na de vele operaties is behoorlijk op. We willen niks 'groots' meer doen. Duizenden euros aan operaties heeft onze tol gekost en we zouden ook liever niet meer geld kwijt zijn aan de dierenarts. Tenzij geen andere optie.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:12

Een chemische castratie is niet duur. De kosten liggen naar mijn weten tussen de €50,00 en €100,00.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:18

Ik vermoed dat de gezwellen ook met de hormoonhuishouding spelen.
Als je niet wil chemisch castreren (als is dat de vraag of dat in deze situatie helpt) zou ik kijken is hoe eerlijk het voor de hond is hem nog een paar maanden door te sleuren. Want ook van hormonen heeft hij last en dan is het ook de vraag of hij geen lichamelijke last heeft. Er loopt momenteel nog een topic over euthanasie waar een aantal bokkers hebben aangehaald dat het voor een hond nooit te vroeg is, enkel voor het baasje. En beter een week te vroeg dan een uur te laat.
Voor je verdere stappen onderneemt zou ik tich naar de levenskwaliteit van de hond kijken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:41

Ik heb er misschien overgelezen maar waardoor is hij nu "terminaal" verklaard?

Mijn boerenfox van 14 heeft de laatste jaren ook bulten: soms goedaardig maar soms ook kwaadaardig. Na elke resectie huppelt hij terug vrolijk rond.
Hij was 10 toen zijn prostaat vergroot was en dan is hij nog gecastreerd. Ik weet dat je grote honden niet kunt vergelijken met kleine maar een castratie is nu niet direct een zware operatie...

Alvast veel sterkte...

annepaardoes

Berichten: 7155
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:45


Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:53

Je kan de chemisch castratie doen als 'test', als die werkt, gewoon casteren, ook al is hij ouder. Ja grotere risico's aan de narcose, maar een boef is toch nog helemaal niet afgeschreven op 8?!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:07

Hoppit schreef:
Je kan de chemisch castratie doen als 'test', als die werkt, gewoon casteren, ook al is hij ouder. Ja grotere risico's aan de narcose, maar een boef is toch nog helemaal niet afgeschreven op 8?!

Heb je wel goed gelezen? Hij heeft blijkbaar niet lang meer te leven.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:07

Een boef is ook niet afgeschreven bij 8. Helaas wil zijn lichaam niet meer. Verder wil ik aangeven dat ik snap dat er vraagtekens komen maar wij vinden het erg lastig om onze grote vriend in te slapen. We overleggen veel met de dierenarts en die heeft aangegeven dat de operaties niet oneindig door kunnen gaan. Zijn lichaam is al vrij oud en onstabiel. Daar zijn karakter nog van een pup is.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:10

Ianthe schreef:
Hoppit schreef:
Je kan de chemisch castratie doen als 'test', als die werkt, gewoon casteren, ook al is hij ouder. Ja grotere risico's aan de narcose, maar een boef is toch nog helemaal niet afgeschreven op 8?!

Heb je wel goed gelezen? Hij heeft blijkbaar niet lang meer te leven.

Ik zie wel lastigere dingen gefixt worden en nog langer dan je denkt leven.

Heeft ie niet gewoon een teelbaltumor? Kan je zelf goed voelen, in de hand nemen, formaat en 'gevoel' vergelijken. Ze horen gewoon een beetje flexibel te voelen, als het hard is zit er een tumor.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:12

Op dit moment heeft hij een bult bij zijn andere wenkbrauw alleen. Dierenarts heeft overal gevoeld, ook bij zijn juwelen. Daar is alles prima.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:21

Jij kent je hond natuurlijk het beste.
Misschien kan je dit topic lezen? Hier werd ook een boekje dat dierenartsen zouden hebben aangehaald. Misschien ben je er in de toekomst iets mee. [BB] Afweging euthanasie huisdier - wanneer is het tijd?

Al hoop ik natuurlijk het beste voor je hond!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:24

Annettu_ schreef:
Vergeten te vermelden, ons spaarpotje na de vele operaties is behoorlijk op. We willen niks 'groots' meer doen. Duizenden euros aan operaties heeft onze tol gekost en we zouden ook liever niet meer geld kwijt zijn aan de dierenarts. Tenzij geen andere optie.

Een chemische castratie is niet iets 'groots' op medisch/financieel vlak.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:34

Er zijn geen goedkope wondermiddelen om hormonen te onderdrukken. Het goedkoopste wat je kan doen is inderdaad een implantaat, voor een half jaar zul je dan zo'n €100 kwijt zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:40

Negen van de tien keer ben je te laat met inslapen omdat je je dier niet kwijt wil, begrijpelijk. Maar de bulten , waren dat vetbulten of andere tumoren? Want vetbulten kunnen vaak gewoon blijven zitten.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:58

Is dat gedrag nu ineens of altijd al zo heftig geweest?
Als het het eerste is, is er dus 'iets' en ik zou voorzichtig denken aan afscheid nemen. Ja dat is moeilijk,maar de hond blijkt op en steeds dingen erbij te krijgen. Daarnaast lijkt me dit gedrag ook niet fijn voor hem, geeft natuurlijk veel onrust. Chemisch castreren is een optie maar je geeft aan geen geld meer uit te willen besteden vandaar dat ik zou denken aan loslaten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:08

Ik denk dat chemisch castreren zeker iets moet zijn om over na te denken en te bespreken met je DA. Kosten vallen mee, geen narcose en operatie en het is een tijdelijke oplossing. Mocht het helpen en is het weer uitgewerkt kun je er voor kiezen hem nogmaals chemisch te laten castreren.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 01:27

Bedankt allemaal voor de tips, we hebben de emotionele en de 'harde' denkers in onze familie. Zijn het er allemaal mee eens dat onze boef nog niet wil gaan en nog wil strijden even. Volgens de DA is er geen pijn. We gaan ons verdiepen in het chemisch castreren. Wij zijn er van op de hoogte dat loslaten moeilijk is maar zouden graag hoe het ook gaat nog enkele maanden rustig afscheid willen nemen. Onze boef toont geen ziekte of lijden. Hij eet voor 10, dendert door de kamer als we gaan wandelen en is nog steeds zo speels als toen hij een pup was. Bedankt voor de info.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:23

Maar waarvoor werd hij dan geopereerd? Goedaardige bulten hoeven helemaal niet weg lijkt mij. En is je dierenarts wel bekend met chemische castratie? Ik zet een beetje mijn vraagtekens rond de handelingen van de dierenarts, sorry.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:02

Loiz schreef:
Maar waarvoor werd hij dan geopereerd? Goedaardige bulten hoeven helemaal niet weg lijkt mij. En is je dierenarts wel bekend met chemische castratie? Ik zet een beetje mijn vraagtekens rond de handelingen van de dierenarts, sorry.


Nou indd ik vind het ook een vaag verhaal.
Waarom opgeven en alles weghalen bij goedaardig??
Ben al zoveel jaar trimster maar dat nog niet tegen gekomen.
Wellicht andere dierenarts eens raad plegen?

Wat me wel opvalt maar dat hoeft bij jullie helemaal niet van toe passing te zijn en dat is mijn ervaring en dus helemaal niet wetenschappelijk bewezen.
Is dat de wat oudere honden waarvan de baasjes roken(ruik je aan de vachten) vaak eerder en meer bulten hebben.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:25

Loiz schreef:
Maar waarvoor werd hij dan geopereerd? Goedaardige bulten hoeven helemaal niet weg lijkt mij. En is je dierenarts wel bekend met chemische castratie? Ik zet een beetje mijn vraagtekens rond de handelingen van de dierenarts, sorry.

Goedaardig wil niet zeggen dat ze maar kunnen blijven zitten.
Goedaardig houdt in dat ze niet agressief verspreidend zijn, maar kunnen best hinderlijk of zelfs dodelijk zijn.

Een gezwel tussen de tenen kan voor loop problemen zorgen (en dat hij open gaat), bij het oog dat hij in het oog gaat zitten irriteren.
Mijn paard heeft goedaardige melanomen; maar in de darmen kan dat op den duur voor opstoppingen/koliek veroorzaken.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:09

Annettu_ schreef:
Een boef is ook niet afgeschreven bij 8. Helaas wil zijn lichaam niet meer. Verder wil ik aangeven dat ik snap dat er vraagtekens komen maar wij vinden het erg lastig om onze grote vriend in te slapen. We overleggen veel met de dierenarts en die heeft aangegeven dat de operaties niet oneindig door kunnen gaan. Zijn lichaam is al vrij oud en onstabiel. Daar zijn karakter nog van een pup is.


Ik ga even heel hard zijn maar wij vonden het ook erg lastig om onze bouvier in te laten slapen. Hij had ook al meerdere ingrepen gehad op latere leeftijd en had uiteindelijk een agressieve bottumor in zijn poot maar hij had ook het karakter van een pup, om even in jouw woorden te spreken.
De dag voordat we de röntgenfoto lieten maken vertelde ik aan de DA dat ik enorm opzag tegen het moment dat ik met alleen een riem thuis zou komen waarop ze zei: "Joh, daar hoef je voorlopig nog niet bang voor te zijn". Hij was nog zo vrolijk en kwiek. De volgende dag hebben we afscheid moeten nemen.
Onze hond was tot op het laatst gelukkig en is kwispelend ingeslapen. Dan breekt je hart maar hij kon hiermee niet leven. Het was wachten tot het mis ging.
Is dat wat jullie willen?
Het is aan jullie om de keuze te maken voor de hond, dat is ook 'houden van'. Ik wil niet beweren dat je er nu per direct een eind aan moet maken maar staar je niet blind op hoe gelukkig hij oogt. Bedenk je ook dat hij mogelijk een boel frustraties heeft als hij werkelijk zo opgewonden is en er niets mee kan.
Uiteindelijk is afscheid nemen van je trouwe viervoeter 1 van de moeilijkste dingen in het leven, zeker als jij die keuze voor hem moet maken. Geloof me, I've been there.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hyperseksueel gedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:24

Goedaardig wil inderdaad niet zeggen dat de bulten maar kunnen blijven zitten.
Ze kunnen als je ze laat zitten ook veranderen in kwaadaardig of ze kunnen snel groeiend zijn waardoor ze in de weg zitten of op een oncomfortabele plek zitten.

Wel wil ik kwijt dat het voor een dierenarts soms erg lastig is om te zeggen hoe lang een dier nog heeft.
Die van ons zou nooit de 10 halen werd ons altijd verteld. Nou die heeft de DA mooi te kakken gezet met haar 17 jaar.

Ik denk ook dat gemisch castreren een optie kan zijn.
In ieder geval een optie om te overwegen.