Advies gevraagd wennen 2 kittens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 20:49

Even een vraag of jullie advies hebben. Het gaat om kitten Bob van nu 15 weken behoorlijk pittig mannetje. Hij vond het best saai in zijn eentje dus sinds gisteren een kitten Guus van 12 weken erbij.

Ze eerst kennis laten maken door het deurtje van de Bench en daarna los. Alleen Bob doet echt niet vriendelijk en zit er iedere keer bovenop en pakt hem dan echt in de houdgreep.
Guus is op zich niet heel bang uitgevallen en blaast wel van zich af. Maar delft wel iedere keer het onderspit. Als er en niet ben en ‘s nachts heb ik ze gescheiden van elkaar.
Heb Bob nu zijn tuigje met een riempje eraan om gedaan zodat ik hem iets makkelijker kam corrigeren. Maar iemand nog tips hoe ze vrienden te maken?

Dit is bob :


Afbeelding


Afbeelding

En Guus :


Afbeelding


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:00

Ben wel benieuwd wat een ander gaat zeggen,maar zou ze niet van elkaar scheiden en ook niet teveel corrigeren.
Hoogstens als het echt vechten is, een keer een schreeuw geven, of even uit elkaar halen.Maar vechten ze echt,of is het meer grens opzoeken?
zijn nog 2 jonge katten en denk dat je ze even tijd moet geven om de rangorde te bepalen...en dat gaat niet altijd heel snel
Heb hier 2 zussen (inmiddels ok alweer 4 jaar oud)
die elkaar ook wel in de haren hangen, ik laat ze het meestal samen uitknokken.


Wat ik wel zou doen:
Heel veel met ze spelen, met veertjes, balketjes,propjes, samen spelen maakt samen vriendjes :j
Ook samen voeren, weet niet of je ze ook uit de hand eventueel wat lekkers kunt geven?
Maar afleiden dus met spelen , maar apart zou ik niet doen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 24-08-18 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:03

Hier het zelfde gehad met 2 kittens van toen bijna een half jaar oud. Die waren beide andere katten gewend waar ze vandaan kwamen en de 2e kitten die erbij kwam zat daarvoor ook gewoon met een maatje. De eerste week was het ook veel blazen. En na een week speelden ze ineens samen en lagen ze ook gewoon samen te slapen.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:03

Veel mee spelen,afleiden mt een spelletje, iets lekkers geven en zeker niet van elkaar scheiden want dan begint het elke dag opnieuw. Die jongste word groter en sterker en mept straks wel van zich af.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:14

De oudste neemt de jongste echt in de houdgreep en bijt echt de kleine gilt dan echt. Zal het eens filmen als het weer gebeurt.
Eten geef ik ze wel apart maar als Guus brokjes gaat eten die er de hele dag staan vindt Bob dat gewoon prima.
Vindt het best eng ze samen te laten als ik er niet bij ben omdat het naar mij idee best hard gaat. (Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd inschatten)

We gaan in iedergeval nog meer spelen samen

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:32

Ze zijn nog in de groei he, heb hier onbeperkt brok staan en ze zijn echt niet te zwaar.


Moest even filmpje zoeken,maar echt vechten is dit


En bij jou doen ze waarschijnlijk dit

Of dit



Soms gaat het er hardhandig aan toe, en dan gilt er inderdaad wel eens een omdat het zeer doet.
Over het algemeen is het daarna ook wel over.
Denk dat je vooral niet te bang moet zijn,als ze echt vechten als in het bovenste filmpje dan zou je het introduceren wat anders moeten doen denk ik...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 21:42

Super bedankt voor de filmpjes maakt het inderdaad wat duidelijker. Zo erg als in 1e filmpje is het inderdaad (gelukkig ) niet. Wel iets heftiger Als 2e en 3e filmpje ze liggen nu allebei lekker te slapen. Zal binnenkort een filmpje van ze maken.

Brokjes wil ik ze zolang ze nog in de groei zijn continue aanbieden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:46

Zou het even aankijken,maar beter niet apart.
Net wat bigone zegt, anders zit je elke dag opnieuw
ze moeten even wennen...zorg voor genoeg slaapplek/rustplek
Net paarden,eerste dagen is het ook vaak mis en daarna staan ze met elkaar te kroelen :D

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:47

Hou oud was Bob toen hij bij zn moeder weg ging?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:54

Zorg voor voldoende voerplekken, waterbakken en kattenbakken.
Zodat ze geen stress hoeven te hebben rondom de eerste levensbehoeften.
En zet een aantal lege dozen door het huis heen.
Katten voelen zich veilig en prettig in een doos. Zo hebben ze meerdere veilige plekjes om zich terug te trekken.
Corrigeren zou ik niet doen, dat werkt bij katten eerder averechts.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 22:29

cissy schreef:
Hou oud was Bob toen hij bij zn moeder weg ging?


Redelijk jong (na mij zin te jong ) 8,5 week maar was bij een boer en anders ging hij naar iemand anders. Guus daarom ook pas bij 12 weken opgehaald maar dat was bij iemand in huis daar was het geen probleem.

Ze hebben net allebei bij mij liggen slapen en dat ging goed.

Mijn huis is niet heel groot maar ze hebben wel genoeg plekjes om te gaan liggen en van elkaar af te zonderen

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:32

Achtenhalve week kan prima, misschien is iets langer beter maar ik heb al twee nesten met de fles grootgebracht en dat zijn hele gewone katten geworden.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 22:51

Ooit heeft mijn vriend onze twee vogels (we hadden toen de tweede erbij gehaald) samen in een reiskistje gezet en in het zicht gezet.
Na even wat gekibbel kropen ze dicht tegen elkaar aan en begon het elkaar te pluizen en de liefde is nooit meer weg gegaan.

Met katten zal dat vast niet zo werken. Volgens mij kun je ze het beste met rust laten en gewoon met beide spelen

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-18 09:32

Nou heb ze vannacht samen gelaten( ik denk beter als ik thuis ben dan hoor ik het wel als echt bonje is)
En ben 1x wakker geworden omdat het wel heftig ging maar verder is het goed gegaan .
Thanks vast voor de adviezen

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:37

Lekker samen laten uitzoeken.
Gewoon onbeperkt brokjes laten staan
Samen voeren
Veel spelen ... heel veel spelen vooral in het begin.
Laat ze maar dollen en rennen zijn ze lekker moe.
Dan ineens zie je ze samen liggen... komt wel goed

Onze Maes heb ik gewoon bij de 2 grote gezet en dat was wel zoeken en mopperen en meppen en na een tijdje was het over.
Niet teveel corrigeren dan beperk je de ene in zijn vrijheid die pissed wordt en het op de andere gaat afreageren

Hevonen

Berichten: 5616
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 09:41

Ze schelen niet zoveel in leeftijd, dat gaat wel goed, verwacht ik. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat er voldoende ruimte en schuilgelegenheid is, zodat de kat die zich bedreigd voelt zich uit de voeten kan maken en eventueel een schuilplaats kan zoeken. Als het heel erg wordt kun je best ingrijpen, maar over het geheel zou ik ze gewoon laten.

geef ze speelgoed als afleiding, of voer ze samen snoepjes...

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 20:11

Even een up-date jullie hadden helemaal gelijk laat ze nu bij elkaar en het gaat soms nog best pittig maar ze spelen ook heel leuk en slapen Soms zelfs al samen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Advies gevraagd wennen 2 kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:13

Kijk eens aan... Top

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:27

Dat de kleinere begint te krijsen/piepen is heel normaal dat doen kittens nou eenmaal heel snel, zolang ze allebei nog helemaal heel zijn is er echt niks aan de hand. Wat jij beschrijft is super herkenbaar zo ging het bij mij ook (toevallig ook een rooie en een grijze) en dat zijn nu de beste vrienden. Gezien jouw laatste post komt dat bij jou ook helemaal goed :D


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:28

Mooi dat het nu goed gaat! :D