Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 15:37

Al lange tijd zit ik met een groot raadsel.

Onze poes is een jaar of 6 oud. Boerderij poesje dat weinig gewend was. Kwam helemaal onder de vlooien bij ons. Meteen ontwormd, ontvlooid, prikjes gehad, gesterriliseerd, alles erop en eraan zoals het (naar mijn mening dan) hoort.

Toen Puck een half jaar was begin ze zich te likken, niet zomaar likken maar tot ze compleet kale plekken in haar vacht had. Mee naar de dierenarts geweest maar die kon zo niets vinden. Kon stress zijn, kon voedselallergie zijn, vlooien allergie..

Vlooien had ze niet en word ook regelmatig ontvlooid dus zou het niet moeten zijn. Voor de zekerheid hypo-allergeen voer gaan voeren en het was een poos rustig.

Verhuisd en ook toen niet echt problemen gehad. Tot het een jaar of 3-4 geleden ineens weer "mis" was. Nu ging ze niet zomaar door met likken maar tot bloedens toe ook krabben. Weer naar dierenarts en zelfs bloedonderzoek laten doen.

Allergie was het niet dus stress. Ondanks dat wel hypo allergeen voer blijven geven omdat dat de eerste keer wel verlichting leek te geven (baat het niet dan schaadt het niet). Waar stress vandaan kon komen is gewoon niet duidelijk.

Poes kwam buiten, had haar natje en droogje, heeft geen gezelschap van soortgenoten (daar kan ze overigens niet mee omgaan, is de enige stressfactor die ik wel heb kunnen achterhalen) maar wel van konijn en mij. Komt ook gewoon relaxed over. Ligt op haar gemak op haar favoriete plekken in huis en lijkt behoorlijk zen (voor zover ik dat kan zien).

Toen werd ik zwanger van onze zoon en waren we bang dat dit een stress factor kon gaan zijn. Preventief feliway gekocht en aangezet toen hij van het ziekenhuis thuis kwam.
Hier werd ze gewoon compleet stoned van. Waar ze normaal uit de weg blijft van de stofzuiger lag ze er nu naast met een soort van "wow cool" blik die je van slechte films over drugs kent.

Omdat poes echt poes niet was toch de feliway gestopt. Krabben en likken werd niet minder en ook niet erger.

Toen onze zoon 1-1.5 was begon het weer erger te worden. Inmiddels is de irritatie in haar oortjes gaan zitten. Overdreven likken doet ze niet meer zo maar des te erger is het krabben van haar oortjes. Er zit geen haar meer op en is een grote korst die ze keer op keer kapot krabt (met overal in huis bloed tot gevolg).

Toch maar weer feliway geprobeerd maar dit doet compleet niets meer. Dierenarts weer gecontacteerd maar die zegt simpelweg: meer kan je niet doen.

Nu zijn we weer een (ruim) jaar verder, tweede kindje erbij, nieuw huis waar ze dagelijks buiten komt. Happy poes, zolang ze buiten is als de kinderen wakker zijn. Dat gaat namelijk gewoon niet zo lekker. Ze vindt de kinderen te druk (qua herrie). Heeft een paar keer lelijk gedaan maar kinderen en zij laten elkaar verder links liggen.

Na een dag buiten spelen ligt ze heerlijk op de bank tussen mij en mijn man in en is ze echt een lief knuffelbeest dat tevreden lijkt.

Maar ondertussen is het krabben onverminderd door gegaan. Overal in huis kan ik bloedspetters wegpoetsen (super onhygiënisch met 2 jonge kids natuurlijk).

Het zit me echter gewoon dwars dat er iets gewoon mis is. Dat krabben doet ze echt niet zomaar. Overigens: verschillende smeersels ervoor gehad maar daar wordt ze enkel hysterisch van, gaat compleet door het lint als ik er wat dan ook op smeer. Kap omdoen hangt ze zich gewoon op om hem maar af te krijgen en het smeersel weg te krijgen.

De situatie thuis is onveranderbaar: kindjes doen niets met haar maar stil zullen ze ook niet gaan zijn ineens. Over 2 maanden verhuizen we weer en zal ze dus ook weer een paar maanden binnen moeten zitten om te wennen.

Andere dierenarts erbij gehad en die zegt eigenlijk ook het is stress en je kan alleen symptomen bestrijden..

Heb al gezocht naar een ander plekje maar dat vind ik ook lastig. Doordat ze tot bloedens krabt nog niemand gevonden die haar überhaupt hebben wil.

We zitten nu op het punt.. is het dan misschien beter haar te laten gaan? Nog een 3e keer bloedonderzoek doen zal geen andere uitslag geven. Feliway doet niets en door de aanstaande veranderingen zal de stress alleen erger worden.

Hebben jullie nog ervaringen of tips? Ik ben dol op Puck en geniet echt van de avonden dat ze lekker bij je ligt. Ze komt ook echt over als een relaxede, vrolijke poes, op het gekrab na...


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 15:51

Nieuw bloedonderzoek zou zijn omdat we hier een andere dierenarts zullen hebben en ik vermoed dat ze daar weer mee zullen willen starten.

Ik heb zelf ook moeite met het idee dat het stress is. Ze vindt de kinderen niet zo leuk (maar ligt even makkelijk in hun kamer) en is verder zo onwijs relaxed.

Hoe heb jij de vlooien allergie behandeld? Wij hebben zelf altijd het vermoeden gehad dat dit de oorzaak is namelijk. Zie het best als optie om (zolang het niet slecht is voor een kat die het niet heeft) zo ook te handelen om te zien of het helpt.
We ontvlooien volgens schema met adventix. Binnen houden is een optie helaas want ze vindt haar weg naar buiten desnoods van het dak wel. Is echt een straatkat.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 16:56

Oeps. Is advantage indd. Netjes voor de kat met juiste gewicht :)

Ik zal eens gaan proberen met Stronghold. Hebben toch nieuwe nodig momenteel.

Qua voer hadden we altijd hills prescription ZD. Toen die even niet verkrijgbaar was gewisseld naar een andere variant maar kan de verpakking niet vinden. Staat wel los van een moment van meer/minder likken. In ieder geval wel een idee om die weer te gaan nemen want ik had het idee dat het daar wel iets beter mee ging in het begin.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 06:53

Humpiedumpie schreef:
Ben je tevreden met “iets beter”? Ik zou je adviseren verder te kijkrn naar een ander type voer..


Lekker aardig dit. Allereerst is iets beter op dit moment vooruitgang en zou ik daar wel blij van worden.

Maar natuurlijk is "iets beter" geen oplossing. Daarom grijp ik juist alle opties aan en heb ik dit topic geopend IPV mijn dierenarts te volgen en het maarop stress te houden.

Met de term iets beter bedoelde ik dat het destijds beter ging en na een poos het likken en krabben terug kwam. Of dat direct verband met het voer of toch iets anders had is nu gewoon niet duidelijk.
We zijn nu een jaar of 4 verder, ik weet niet of ze tussendoor misschien iets anders gegeten heeft buiten...

Volgens de arts was het ook geen allergie. Wat ik wel weet is dat het met dit voer in ieder geval tijdelijk goed gegaan is. Ik kan alleen nu niet zeker zijn of dat door afwezigheid van stress, vlooien of bepaalde allergenen geweest is en of er een trigger geweest is tussendoor waardoor het terug gekomen is. Daarom: iets beter. Het kwam weer terug, voor zover wij op dat moment wisten: het likken en krabben door stress.

Als ik nu weer alles tegelijk ga behandelen weten we nog niet waar het probleem vandaan komt. Niets doen en stap voor stap elimineren is daarentegen niet wenselijk voor Puck.

Feit is wel dat ze het op dit voer beter deed dan ervoor, en ik haar ongemak per direct weg wil nemen. Ik ga dus NIET dingen stap voor stap aanpakken maar meteen behandelen op zowel vlooien als eten. Daarbij kan het in ieder geval niet meer kwaad (dan niets doen) om te beginnen met het voer waar het een poos goed mee ging.

Oren zijn trouwens ook onderzocht geweest. Waren mooi schoon, geen viezigheid, geen mijten lid.

Middel tegen de jeuk heeft ze nooit gehad, is wel een goede op termijn. Eerst even zien of ander vlooienmideel en ander eten iets doen. Als we daarmee niets bereiken een goed symptoom-bestrijding.

Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik zal jullie op de de hoogte houden hoe het gaat.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Wat te doen met zichzelf krabbende poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 21:32

Update. We hebben de 21e Puck ontvlooid met stronghold. Haar oren zien er een stuk beter uit.. alleen is ze wel weer meer gaan likken. Of dit de sleutel is weet ik dus helaas nog niet.

Het voer heb ik uiteindelijk toch nog niet aangepakt, anders had ik nog geen flauw benul wat de oplossing kan zijn.

Twijfel nu even of ik nog even moet wachten en aanzien of het echt beter gaat/hetzelfde blijft of ook al met eten moet gaan proberen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 23:28

Ik gebruikte tot nu toe Advantage. Op advies van hier Stronghold gehaald.

Gelukkig hier geen sprake van elders plassen/sproeien.

Poes komt inderdaad wel buiten.. dus geen 100% controle op voeding en meer mogelijkheden vlooien op te lopen. Echter is ze er zo op gebrand buiten te komen dat haar nu opsluiten gegarandeerd stress gaat opleveren (zie al onwijs op tegen komende verhuizing om die reden) dus dat gaan we ook maar niet doen.

Staan best wat "belangen" daarin haaks op elkaar.. maar ze is gewoon veel gelukkiger buiten en dat is ook heel veel waard natuurlijk. Dat is trouwens wel een van de redenen waarom ik niet zo in stress geloof. Sinds ze veel buiten komt is het krabben verergerd, maar poes komt "gelukkiger" over (klinkt misschien zweverig maar ze is gewoon echt tevreden waar ze bijv eerst nog wel eens ijsbeerde voor het raam).

Als ik zelf moet gokken zet ik eigenlijk in op vlooienallergie.

Ik had hier de nieuwe dierenarts gesproken. Zij adviseerde wel eerst met dit nieuw vlooienmiddel te beginnen en daarna pas naar voeding te kijken. Na 2x behandeld te hebben zou ik verschil moeten zien, anders voeding gaan proberen was haar advies. Zij vond gezien conclusie (en mijn twijfel daarbij) van andere dierenarts injectie geven op dit moment niet aan te raden. Zeker met oog op verhuizen beter eerst oorzaak op korte termijn zien te achterhalen en anders verhuizing namelijk anders aanpakken.
Je kan nu namelijk relatief snel vooruitgang zien (maar waarschijnlijk geen verslechtering gezien omstandigheden hooguit beter worden, met verhuizing zou situatie voor stress wel slechter zijn en dat wil je voorkomen).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ogidni en 94 bezoekers