oude hond piept en jankt s'nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 05:58

Hallo allemaal,

ik zal de situatie even uitleggen. ik heb een kruising labrador bordercollie van 14 jaar. Hij kan de trap al een poosje niet meer op dus slaapt al maanden beneden. Nu is het zo dat hij de laatste twee weken zijn hele ritme heeft omgedraaid. overdag slaapt hij vreselijk veel maar in de nacht begint het gespook. Piepen, janken hijgen heen en weer lopen. En dat allemaal voor de trap. Nu doen we de woonkamer dicht maar het houd niet op. Naar boven tillen is geen optie gezien zijn formaat.

Ik wordt er gek van en heb ook mijn nachtrust nodig en dat gaat nu al twee weken niet.

De eerste keer dacht ik dat hij moest plassen dus heb hem laten plassen, maar meneer is gewoon heel erg blij als ik beneden kom en plassen ho maar. Op zn donder geven helpt niet, hem in mand leggen helpt niet want zodra ik boven ben begint het weer. negeren uiteraard ook al gedaan maar hij gaat zo hard janken en piepen dat de buren hebben gevraagd wat er aan de hand is.

Ik ben echt gek op hem hij is al 13 jaar mijn kind maar niet slapen drijft me tot wanhoop.

De dierenarts is uiteraard al gebeld en die denkt aan dementie in begin stadium gezien zijn leeftijd en gedrag. Twee maanden geleden is hij nog elke week geweest en in de gaten gehouden wegens een allergische reactie op een koelband. Dus verder medisch is er niks aan de hand.

Wat kan ik nou toch doen zodat we beide weer normaal kunnen slapen in de nacht of in ieder geval ik want mijn werk lijd er ondertussen ook onder.

Dit is mn draakje!
Afbeelding

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:10

Ach wat sneu voor hem en ook moeilijk voor jou.
Het zou best kunnen hoor wat de dierenarts zegt over beginnende dementie.
Het zou voor hem fijn zijn als hij in de nacht bij jou kan zijn..

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:16

Heel herkenbaar! Onze golden(hebben we helaas 2 maanden geleden in moeten laten slapen) had precies hetzelfde!
Hij is uiteindelijk 14,5 geworden, mooie leeftijd.

Maar hij was ook dement,zijn hele ritme was van slag.

Vooral niet boos op hem worden.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 06:24

KarinLF schreef:
Heel herkenbaar! Onze golden(hebben we helaas 2 maanden geleden in moeten laten slapen) had precies hetzelfde!
Hij is uiteindelijk 14,5 geworden, mooie leeftijd.

Maar hij was ook dement,zijn hele ritme was van slag.

Vooral niet boos op hem worden.


Ik wordt niet boos maar het is zoooo moeilijk gezien de frustratie van het niet slapen. wat hebben jullie er aan gedaan of is er gewoon niks aan te doen?

Ik zit nu vanaf half 4 beneden en meneer slaapt een diepe slaap naast me.

Bij mij laten slapen is gewoon echt niet mogelijk. Ik kan hem de trap niet op tillen en bovendien zou dat gevaarlijk zijn voor beide wegens vallen gezien hij gaat spartelen als je hem wilt tillen. (al geprobeerd)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:28

Ik geloof dat ik dan beneden zou gaan slapen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:29

snap de frustratie! Wij hebben er niks op uit gedaan. Helaas ook niks aan te doen.
Wij slapen ook beneden, dus die van ons kon naar de slaapkamer komen, hoewel hij die in de nacht vaak niet kon vinden, moest ik er alsnog uit om hem de weg te wijzen
En de trap optillen is helaas geen optie meer, dus tja lastig.

Met z'n tweeen optillen is ook geen mogelijkheid?

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:35

Ik zou beneden gaan slapen, denk dat jij en de hond dan duidelijk meer rust en slaap zullen hebben.
Mogelijk draai je daarmee het ritme ook weer wat goed als hij in de nacht weer gaat slapen.
Misschien is er ook medicatie om hem wat rust te geven? Ik zou daar naar vragen bij de dierenarts. Niet ideaal, maar misschien ter ondersteuning

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:36

Ik zou dan beneden slapen bij de hond, zodat jullie beide goede nacht rust hebben de tijd dat je hond er nog is.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 06:40

Ik kan niet beneden slapen, ja op de bank en dat doe ik ook als mijn vriend nachtdienst heeft maar ook daar slaap je natuurlijk niet goed. Een bed beneden zetten is geen optie en denk ook niet dat mijn partner daar heel gelukkig van wordt.

Bedankt voor de tip van de medicatie zou dat nog kunnen voorleggen bij de dierenarts. Heb er niet aan gedacht omdat ze er zelf ook niet over begon.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:28

Je dierenarts gaf het al aan en ik ben het daar mee eens, dit klinkt als dementie.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:45

Bij de hond van mijn zus is ook dementie geconstateerd door de DA. Zij voert haar hond nu een speciaal voer voor demente honden van Royal Canin. In dat voer zitten schijnbaar stofjes die een demente hond niet meer aanmaakt. Volgens mij reageert de hond positief op het voer en kunnen haar baasjes s’nachts weer slapen. Als je wilt weten welk voer het precies is moet ik het even navragen, maar volgens mij kom je met Google al een heel eind.

Veel succes met je hond.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:03

Wellicht ook nog goed om te laten checken op zijn nierfunctie. mijn oude hond had dit nl. ook. Heel onrustig 's nachts, piepen, eruit willen om te plassen, maar die had 'ineens' last van slecht verminderde nierfunctie. En door de afvalstoffen in z'n bloed was die niet helemaal meer 'helder' --> daarom leek het wel dement. hond kreeg medicatie ervoor en heeft het zeker nog een jaar of wat pijnloos volgehouden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:09

Stephanie_86 schreef:
KarinLF schreef:
Heel herkenbaar! Onze golden(hebben we helaas 2 maanden geleden in moeten laten slapen) had precies hetzelfde!
Hij is uiteindelijk 14,5 geworden, mooie leeftijd.

Maar hij was ook dement,zijn hele ritme was van slag.

Vooral niet boos op hem worden.


Ik wordt niet boos maar het is zoooo moeilijk gezien de frustratie van het niet slapen. wat hebben jullie er aan gedaan of is er gewoon niks aan te doen?

Ik zit nu vanaf half 4 beneden en meneer slaapt een diepe slaap naast me.

Bij mij laten slapen is gewoon echt niet mogelijk. Ik kan hem de trap niet op tillen en bovendien zou dat gevaarlijk zijn voor beide wegens vallen gezien hij gaat spartelen als je hem wilt tillen. (al geprobeerd)



Een matras beneden leggen? ALs ze zo oud zijn slapen ze heel diep en schrikken dan zo wakker niet wetende waar ze precies zijn.... ik doe dat vaak en dat vinden ze heel fijn.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:12

Eén van mijn honden lijkt ook een tikkie dement te worden. Ik ben met Adaptil begonnen. Dat zijn tabletjes die gewoon vrij verkrijgbaar zijn en ook worden gebruikt om vuurwerkangst te verminderen. Werkzame stoffen zijn oa GABA (een neurotransmitter), tryptofaan (essentieel aminozuur) en magnesium. Bij mijn hond werkt het perfect, ben begonnen met 1 tablet, nu afgebouwd naar 1/4.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:23

En iets bij hem leggen dat heel erg naar jou ruikt? Of is dat niet voldoende en heeft hij echt jouw aanwezigheid nodig?

Och tis altijd zo sneu he, oudere dieren die kwaaltjes krijgen. Uiteraard in deze situatie ook heel vervelend voor jou want niet slapen breekt je op een gegeven moment wel op.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:26

Hij hoeft heus niet meteen dement te zijn, hoor. Misschien wordt hij onzeker omdat zijn lichaam hem in de steek laat (minder goed zien, horen? ), en wil hij gewoon veilig bij jullie zijn. Als hij 's nachts daardoor niet slaapt, is het ook niet gek dat hij dat overdag inhaalt.

Je zou misschien twee matrassen naar beneden kunnen brengen? Dan slapen jullie toch gezellig allemaal beneden. Of spierballen kweken en hem toch naar boven tillen. :*

Ik zou niet te snel de meest logische opties afschieten en op pillen overgaan, hij is zo lang jullie lieve hond geweest en het lijkt erop dat hij jullie nu nodig heeft. Hij is een mooie aanvulling op jullie leven maar bij jullie houdt zijn wereld waarschijnlijk wel op.

Maar sterkte hoor, het zorgen voor een oudere hond vraagt best veel van jullie. Wij hebben nu hetzelfde met onze lieverd. Die kan helemaal niet meer alleen zijn :(:)
Laatst bijgewerkt door Speirs op 16-08-18 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:26

Kan je vriend de hond niet naar boven tillen.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 08:37

Als je hem op tilt gaat hij onwijs spartelen maar zo dat het gevaarlijk wordt op de trap dat hebben we al geprobeerd.

Het doet me echt heel veel verdriet om hem oud te zien worden, in mijn hoofd is hij nog die actieve jonge hond.

Ik wist nieteens dat honden dementie konden krijgen, ik ging naar de dierenarts omdat hij ander gedrag vertoonde. Zijn ogen hebben wat staar maar de testen die gedaan zijn kwam uit dat hij nog goed ziet en hoort.

Nogmaals het is mijn kind en het doet me echt verdriet om hem zo oud te zien worden. Ook ik laat snachts veel tranen omdat ik het besef nu maar al te goed krijg dat hij niet het eeuwige leven heeft.

Als ik snachts op de bank slaap omdat mijn vriend nachtdienst heeft komt hij ook vaak met een bal of zn flos me wakker maken om te spelen.

Ik vind het ook niet raar dat hij overdag meer slaapt. Hij is oud en de dierenarts vond dat ook niet raar vanwege zijn leeftijd.

Zijn nieren zijn oké, alles is vorige maand Uitgebreid getest (bloed en urine) wegens die allergische reactie. Waarvan we eerst niet wisten wat het was.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:43

Ach wat sneu. Zo'n oudje die de weg kwijt is moet je echt niet op zijn donder geven hoor.

Hij heeft je nodig, ga lekker bij hem slapen. Natuurlijk is dat niet ideaal, maar je oudje voelt zich duidelijk verloren dus naar mijn mening moet je daar dan ook gewoon wat voor over hebben. Het is ook maar tijdelijk hè, hij heeft niet het eeuwige leven.

Verder zijn er tegenwoordig meerdere medicijnen die ingezet kunnen worden bij dementie bij honden, dus mogelijk gaan die hem helpen. Ondertussen wel bij hem gaan slapen uiteraard, maar mogelijk heeft hij dat niet meer nodig als de medicijnen aanslaan en dan kun je weer naar boven.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:54

Moeilijk he :(:) zo confronterend.

Als je bij hem slaapt en hij je wekt, kan je hem best op z'n plaats sturen ofzo. Hij kan wel leren dat dát nou ook weer niet de bedoeling is.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: oude hond piept en jankt s'nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:05

Arm dier, hij is je kwijt snachts en in paniek. Op zijn donder geven verergert het alleen maar.

Ook ik zou de keuze maken om beneden te slapen of er voor te zorgen dat de hond naar boven kan. Hij is 13 jaar lang je beste vriend geweest en nu heeft hij je nodig om hem te helpen.

Als geen van deze keuzes een optie zijn is er altijd nog een laatste en definitieve keuze... Is misschien voor de hond ook beter als hij niet elke nacht verward en eenzaam hoeft te piepen aan de trap. Dit zijn keuzes die je zelf moet maken en achter moet staan. Wees vooral eerlijk naar jezelf (wat kan ik en wat wil ik) en naar je hond (wat heeft hij nodig en wat wil ik geven)

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:10

Misschien domme opmerking van mij hoor. :o
Maar trap op gaat niet zeg je en tillen ook niet.
Als je nou echt pal achter hem loopt de trap op en als je trap af moet juist voor hem naar beneden gaat.
Zou je hem dan niet wat kunnen ondersteunen?
Beetje omhoog helpen "duwen" en naar beneden "glijden" en tegenhouden? Uiteraard héél voorzichtig!
Zo durft onze hele grote hond wel naar boven en naar beneden. Zo wordt ze wat geholpen en heeft ze niet de angst dat ze naar beneden stort.

Ik zou als niets werkt toch ook maar een matras beneden neer zetten... zolang het dier en nog is zou ik het ook zo aangenaam mogelijk willen maken.. En slaap is heel belangrijk (weet ik alles van).

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:52

Wat goed werkt bij onrustige oudjes is valeriaan tabletjes.Je heb ze in extra sterk en 1 is voldoende.Hier in de opvang komen ook oudjes en die krijgen het als het nodig is

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:55

Als hij niet bij je kan slapen, is een gedragen t-shirt bij hem leggen dan geen optie?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:12

Nou ik snap ook wel dat je niet beneden gaat slapen.. en ik snap ook dat het voor frustratie zorgt, natuurlijk ben je niet boos op je hond maar het is menselijk om hier gefrustreerd van te raken.

Je zal het vast wel geprobeerd hebben, maar wellicht heeft het zin om hem overdag wat meer wakker te houden. Je gaat met zo'n oudje natuurlijk niet uren achtereen wandelen, maar wellicht kan je ervoor zorgen dat hij tegen de tijd dat het bedtijd is moe is