Help! Mijn hond word een monster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 20:20

Help,

We hebben sinds 1 jaar een 2e hond. We hadden al een gesteriliseerd 6 jarig teefje, en er is een nieuwe pup bijgekomen ook een teefje.

Sinds een maand of 2 gaat de jongste de oudste geregeld te lijf, als we er niet tussen komen houdt t niet vanzelf op. Beide honden worden gecorrigeerd, toch wordt t niet minder.

Zou dit te maken hebben met de puberteit of denken jullie iets anders? De jongste is nog niet loops geweest.

Ik hoop echt op goed advies en geen vervelende berichten. Ik doe echt wat het beste is voor mijn honden.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:27

Wat voor honden zijn het?
Maken ze gaten in elkaar of is het grauwen en snauwen?
Sowieso is de jongste volwassen aan het worden en de grenzen aan het aftasten.. zou ook best binnenkort loops kunnen worden

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 20:33

Billy schreef:
Wat voor honden zijn het?
Maken ze gaten in elkaar of is het grauwen en snauwen?
Sowieso is de jongste volwassen aan het worden en de grenzen aan het aftasten.. zou ook best binnenkort loops kunnen worden


Het begint met grommen maar de oudste mist intussen wel een stuk van haar oor. Het is dus wel echt fanatiek vast grijpen. Vooral de jongste grijpt echt en bijt door.
Het zijn Jack Russels.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:43

Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 20:45

Zoe_97 schreef:
Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.


Ik ben hier van op de hoogte maar heb al sinds mijn geboorte 2 teven. En dit is echt nooit mis gegaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:46

Ik ken russels als echte haaibaaien en vraag mij dan ook af of dit goed gaat komen tussen twee teefjes.
De jongste gaat positie bepalen en neemt blijkbaar geen genoegen met tweede rang.
Volgende keer een reu nemen. Teefjes staan erom bekend dit gedrag te kunnen vertonen en dan mekaar letterlijk naar de strot te vliegen.

Tigress

Berichten: 8939
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:47

Waarom worden beide honden gecorrigeerd? En niet de aanstichter?
Ik zou mij persoonlijk meer richten op de aanstichter, dan op degene die zichzelf verdedigd.

Kan een stukje rangen/standen bepalen zijn, jonge hond tast grenzen af...echter vind ik de heftigheid wel iets waar hulp bij nodig kan zijn. Trainen jullie ook met de hond? Zo ja, wat zegt de hondenschool ervan? Anders misschien een GT erbij halen?

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:53

Ookal kom je tussen en corrigeer je op het juiste moment, dan nig zullen ze blijven doorgaan. Een onderlinge rangorde is iets dat ze zelf moeten bepalen. Kom jij tussen blijft “de strijd” onbeslist en lopen de spanningen enkel maar op en escaleerd het meer.
Maar teven geven niet snel op. En zeker terriërs staan bekend gewoon tot de dood door te gaan.
Er zijn blijkbaar al serieuze wonden ontstaan. Voor de rust van de oudste, houdt ze aub apart...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:56

Misschien kan anniek winters jullie helpen een goede gedragsdeskundige. Kost wat maar dan weet je zeker dat t goed wordt opgelost.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 20:58

Zoe_97 schreef:
Ookal kom je tussen en corrigeer je op het juiste moment, dan nig zullen ze blijven doorgaan. Een onderlinge rangorde is iets dat ze zelf moeten bepalen. Kom jij tussen blijft “de strijd” onbeslist en lopen de spanningen enkel maar op en escaleerd het meer.
Maar teven geven niet snel op. En zeker terriërs staan bekend gewoon tot de dood door te gaan.
Er zijn blijkbaar al serieuze wonden ontstaan. Voor de rust van de oudste, houdt ze aub apart...


Zou je bedoelen dat ze dan niet meer bij elkaar mogen? Het gaat soms een week goed en vandaag gaat t bijv 3x mis.

Ik heb zelf soms het idee dat het is omdat de jongste jaloers is op de oudste. Ik vind lastig hoe is ze moet aanpakken en vooral hoe te straffen.

Indien t niet beter gaat zal ik zeker een GT inschakelen.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:14

plutolover schreef:
Misschien kan anniek winters jullie helpen een goede gedragsdeskundige. Kost wat maar dan weet je zeker dat t goed wordt opgelost.


Ik ben met haar bekend. Misschien hebben meer mensen tips voor goede GT

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:18

Wat enorm frustrerend is, is dat ze nu weer lepeltje lepeltje als de twee beste vriendinnen liggen te slapen. Dit doen ze groot en deels van de dag. Ze spelen ook erg leuk en spel loopt nooit uit in ruzie.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:18

Wij hebben in het verleden zowel twee reuen tegelijk gehad als twee teven en in beide gevallen ging dat prima. Altijd een pup bij een oudere hond gehad en - afkloppen - nooit problemen gehad. Uiteraard komt er een punt dat er een grens gezocht wordt, maar dat er bijna sprake is van kannibaal gedrag gelukkig niet. Heb je al hulp van een gedragsdeskundige gehad? Zo nee, dan denk ik dat het een goede stap is. Een goede kan jou helpen om de kleine signalen te herkennen en voortijdig al in te grijpen voordat het uit de hand loopt. Ook kan deze handvatten geven om dergelijke situaties sowieso te voorkomen. Deze handvatten zijn over het algemeen gericht op de opvoeding en handelen door de eigenaar van de hond(en). Ik begrijp dat je het beste voor hebt met jouw honden!

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:20

Shenavallie schreef:
Wij hebben in het verleden zowel twee reuen tegelijk gehad als twee teven en in beide gevallen ging dat prima. Altijd een pup bij een oudere hond gehad en - afkloppen - nooit problemen gehad. Uiteraard komt er een punt dat er een grens gezocht wordt, maar dat er bijna sprake is van kannibaal gedrag gelukkig niet. Heb je al hulp van een gedragsdeskundige gehad? Zo nee, dan denk ik dat het een goede stap is. Een goede kan jou helpen om de kleine signalen te herkennen en voortijdig al in te grijpen voordat het uit de hand loopt. Ook kan deze handvatten geven om dergelijke situaties sowieso te voorkomen. Deze handvatten zijn over het algemeen gericht op de opvoeding en handelen door de eigenaar van de hond(en). Ik begrijp dat je het beste voor hebt met jouw honden!



Fijne reactie! Dankjewel daarvoor! Inderdaad heb ik t beste met ze voor, ik denk zelf jaloezie en stukje puberen wat samen komt. Wat je zegt lijkt me goed heb je nog tips kwa GT

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:20

Ik bedoel inderdaad niet samen. En zeker niet als je er niet bij bent dat je niet in kan grijpen. Voor je het weet kom je thuis met een bloedbad.

Sommige mensen zullen zeggen dat ik overdrijf, maar ik heb in een asiel vrijwilligerswerk gedaan en je wil niet weten wat ik al gezien heb...

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:21

Zoe_97 schreef:
Ik bedoel inderdaad niet samen. En zeker niet als je er niet bij bent dat je niet in kan grijpen. Voor je het weet kom je thuis met een bloedbad.

Sommige mensen zullen zeggen dat ik overdrijf, maar ik heb in een asiel vrijwilligerswerk gedaan en je wil niet weten wat ik al gezien heb...


Ze staan als ze alleen zijn altijd onder camera toezicht. Maar ik vraag me af waarom ik ze moet scheiden. Het zijn ook echt beste vriendinnetjes. Die heerlijk kunnen spelen.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:23

Ik heb 1 eigen teef 1 volle reu en 1 geholpen reu. Daarnaast heb ik 2 teven als oppas hondjes. De oudste is 3 nu jongste 1 jaar. Ook 2 russels thuis knokken zij ook soms. Hier wagen ze het niet omdat mijn teef ze 1 keer heeft gecorrigeerd.

Ik lees dat het al 2 maanden aan de gang is? Je zegt dat de oudste al een stuk oor mist ik denk ook dat apart houden in ieder geval totdat een GT is geweest het komt op mij over dat de jongste dus echt geen respect heeft. Ik bedoel luna is ook een echte dominante trut maar als karma een correctie geeft als oudere hond luisterd ze echt wel.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:25

Wanneer begint gevecht? Wat gaat er aan vooraf bedoel ik?

Wie is de hoogste in rang? Behandel jij de hoogste in rang ook als hoogste in rang ( ten opzichte van de andere hond )?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:27

Ik denk dat een goede GT inderdaad wel een optie is. Ik heb het idee dat er zomaar eens heel veel signalen gemist kunnen worden van wat er speelt.

Scheiden als je weg gaat zou ik altijd doen. Dat doen wij ook. Beide een eigen bench waaar ze in gaan als we weg zijn maar ook voor de nacht. Zo hebben ze ook altijd een eigen plekje waar ze niemand hoeven te verwachten en wat echt hun veilige eigen plekje is. Die van ons willen de bench ook niet delen. Niet met elkaar en niet met de katten. Niet dat ze dan vechten ofzo maar dan komen ze ons wel halen om het op te lossen.

Camera is leuk als je weg bent, maar ja als er iets fout gaat ben je ook nooit optijd..

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:30

KarmaChansy schreef:
Ik heb 1 eigen teef 1 volle reu en 1 geholpen reu. Daarnaast heb ik 2 teven als oppas hondjes. De oudste is 3 nu jongste 1 jaar. Ook 2 russels thuis knokken zij ook soms. Hier wagen ze het niet omdat mijn teef ze 1 keer heeft gecorrigeerd.

Ik lees dat het al 2 maanden aan de gang is? Je zegt dat de oudste al een stuk oor mist ik denk ook dat apart houden in ieder geval totdat een GT is geweest het komt op mij over dat de jongste dus echt geen respect heeft. Ik bedoel luna is ook een echte dominante trut maar als karma een correctie geeft als oudere hond luisterd ze echt wel.


Apart houden ga ik niet doen. Ze vechten echt alleen als we thuis zijn zodra ik wegga slapen ze beide. Bij elke beweging krijg ik een melding, ze worden dus echt de hele dag in de gaten gehouden.

Wat je zegt mbt respect denk ik dat je gelijk hebt. Een correctie van de oudste doet weinig met haar. Wat zou ik kunnen doen om meer respect voor de oudste te kunnen krijgen.

Ineke, het probleem is dat ze gewoon aanvalt als ze langs loopt of als ik ze beide naar buiten roep om even te spelen. Ze is verder super lief naar andere honden en snapt volgens de dame van Puppycurcus de hondentaal onwijs goed. Bij ons is de oudste de eerste die haar eten krijgt en als eerste een aai. Heb je nog tips om de rangorde beter te maken? hoop dat je snapt wat ik bedoel.

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:31

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat een goede GT inderdaad wel een optie is. Ik heb het idee dat er zomaar eens heel veel signalen gemist kunnen worden van wat er speelt.

Scheiden als je weg gaat zou ik altijd doen. Dat doen wij ook. Beide een eigen bench waaar ze in gaan als we weg zijn maar ook voor de nacht. Zo hebben ze ook altijd een eigen plekje waar ze niemand hoeven te verwachten en wat echt hun veilige eigen plekje is. Die van ons willen de bench ook niet delen. Niet met elkaar en niet met de katten. Niet dat ze dan vechten ofzo maar dan komen ze ons wel halen om het op te lossen.

Camera is leuk als je weg bent, maar ja als er iets fout gaat ben je ook nooit optijd..



Ik ben er dan met max 5 minuten. Dat risico durf ik te lopen. Zou het helpen haar “eigen” plek te geven.

BigOne
Berichten: 38230
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help! Mijn hond word een monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:32

Laat die jongste ook gewoon steriliseren, ze is wel laat om loops te worden dus dat kan er ook nog achter zitten.

Lukasje
Berichten: 11243
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:34

Zoe_97 schreef:
Dit is de reden waarom ik als mensen me advies vragen om het nemen van een tweede hond altijd aanraad het andere geslacht te nemen dan ze al hebben. 2 reuen gaat vaak nig goed als er geen teef in de buurt is, maar 2 teven gaan eens in/na de puberteit vaak vechten. Als je geluk hebt gaat het over maar in de meeste gevallen blijft dit zo. Teven vechten en zullen blijven vechten. Reuen zullen vechten en een rangorde bepalen.
Ik ken talloze gevallen van mensen die zelfs na gedragsterapeuten een teef hebben moeten herplaatsen.


Dit advies, een reu bij een teef, geldt dit ook voor een gesteriliseerde teef?

netjuh6
Berichten: 577
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 21:35

bigone schreef:
Laat die jongste ook gewoon steriliseren, ze is wel laat om loops te worden dus dat kan er ook nog achter zitten.


Dat wil ik ook erg graag alleen de dierenarts weigert omdat ze nog loops moet worden.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:38

Bereid je er maar vast op voor dat dit wel eens een onhoudbare situatie kan worden.

Wij hebben in onze gemengde roedel met twee cattledog teven problemen gekregen toen de jongste volwassen werd. Het begon met af en toe een robbertje knokken, maar het werd steeds grimmiger en de frequentie ging omhoog. We hebben alles geprobeerd wat je maar kan verzinnen... Steriliseren, gedragsbegeleiding, medicatie... niks hielp.
We hebben ze een jaar volledig gescheiden gehouden omdat ze elkaar naar de strot vlogen zodra ze elkaar zagen. Uiteindelijk hebben we de jongste herplaatst omdat ik niet het risico wilde lopen dat het een keer mis ging met slachtoffers tot gevolg. Ze zouden echt gevochten hebben tot één van de twee dood was. En dat terwijl ze de eerste anderhalf jaar dikke vriendinnen waren.

Binnen de familie hebben we in mijn jeugd ook zoiets gehad tussen een cairnterrier en een Welshterrier, beide teven. De cairn is uiteindelijk bij ons komen wonen.