Pup buikpijn of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 22:00

Sinds vrijdag heeft mijn 5 maanden oude Duitse Staande Draadhaar pup diarree. Zaterdag naar de DA geweest. Deze gaf aan dat mijn pup een maag darm infectie heeft. Giardia is door een test uitgesloten. Skip is al die tijd gewoon vrolijk en druk geweest, lekker rennen en gek doen. Vanochtend was dat ineens anders. Niet willen lopen en wat hij loopt is "op eieren" met een hele bolle rug, zn 4 poten dicht bij elkaar.

Ik ben daarom vanmiddag terug gegaan naar de DA die een pijnstiller heeft gegeven. Deze lijkt alleen niet te werken. Ik zie geen verschil.

Kan een hond met een bolle rug "gewoon" buikpijn hebben? Ik ben namelijk bang voor heup, bekken of rug pijn. Pup maakt een zieke indruk.

Natuurlijk ga ik morgen gelijk weer naar de DA.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:04

Zich zo ellendig voelen en bolle rug hebben van de pijn is echt van maag/darmen. Maar terug gaan zou ik zeker doen en geen risico nemen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:05

Dat is niet leuk.
Als je het nu niet vertrouwt, als je ziet dat je hond nu pijn heeft en eigenlijk zieker is.
Dan kun je misschien het spoednummer bellen en niet wachten tot morgen.
Ze kunnen in ieder geval advies geven dan.
Heb je nog een pijnstiller voor je hond mee gekregen die je nog mag geven?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-08-18 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:05

Ik zou zorgen dat er verder onderzoek gedaan wordt in de vorm van echo/röntgen. Mis je iets in huis aan speeltjes o.i.d.?

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:08

Ik zou inderdaad even bellen naar het spoednummer. Kan wel zijn dat er even een foto gemaakt moet worden.
Braakt de pup ook?
Is de giardia op 1 drol getest?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 22:10

Ik heb het spoednummer al gebeld. Er is geen verslechtering maar ook geen verbetering. Morgen ga ik een röntgenfoto laten maken van zn buik.

Ik mis niets aan speeltjes, wel eet hij van alles als hij buiten loopt. Heeft van de week dus ook een kippenbotje te pakken gehad. Helaas laat hij zich niet meer vangen zodra hij iets eetbaars heeft. Daarom morgen ook röntgen om uit te sluiten dat dit botje een beschadiging heeft veroorzaakt.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:11

Is get botje er weer uit gekomen?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 22:13

De giardia test is op iets van 6 drollen uitgevoerd. Ik woon 12 hoog en Skip is nog niet helemaal zindelijk, zeker met diarree niet. Ik heb daarom een poepemmer buiten staan en deze had genoeg poep van verschillende dagen.

Ik ben het botje niet tegen gekomen, maar er werd ook druk op gekauwd vóórdat het doorgeslikt werd. Hij krijgt vaker een RAUW kippennek en daar vind ik ook niets van terug.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:32

Was het botje rauw? Dat kan natuurlijk ook hinder veroorzaken maar het splintert niet zoals een gekookt wel doet.

Wanneer het rauw was, kan het dan weer wel een bacterie bevatten wat de diarree veroorzaakt.

En ja hoor, ze kunnen echt krom (bolle rug) staan van buikpijn !

Veel beterschap voor je pup!

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:36

Sterkte, niet fijn wanneer je dier pijn heeft. Zou wel morgenvroeg aandringen dat ke zo snel mogelijk kunt komen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 22:55

Het botje was dus niet rauw. Er lopen hier iedioten rond die het leuk vinden na de bbq in het park, hun botten gewoon in het gras te gooien. Mijn pup heeft hier nogal een goede neus voor en weet ze altijd wel te vinden. Meestal ben ik wel op tijd om het bot uit zn bek te vissen voordat hij de kans krijgt om het op te eten. Deze keer dus niet.

Maar kan ook "gewoon" een virusje zijn. Kennis gaf al aan dat er hier iets rondzwerft en de pup van de collega van mam was ook al aan de diarree en niet eten. Die pup braaktte ook. Skip gelukkig niet

Maar omdat Skip gisteren ook een paar slidings heeft gemaakt richting bas en ik 's avonds een glijer van de bank af hoorde, ben ik bang voor rug of bekken probleem

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:37

Ai, ... ja ... vandaar je twijfel. Maar de dierenarts moet dat verschil wel kunnen voelen hoor.

Toen mijn hond een maand of 3 geleden ook echt krom stond en nog nauwelijks wilde lopen heeft de DA door betasten en wat laten bewegen gecheckt of ze geen pijn in rug, bekken of achterhand had. Daarop reageerde ze niet. Wèl wanneer hij haar buik betastte. Omdat ze ook diarree had, is toen een echo en RX genomen van de buikstreek en uiteindelijk bleek dat ze een buikontsteking had. Om maar te zeggen dat onze DA dus erg snel wist waar haar pijn vandaan kwam en dat onze hond haast zo krom stond als een banaan en amper nog wilde lopen, enkel van buikpijn.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 23:48

Dat krom staan en echt niet willen lopen heeft Skip ook.

Hoe boos ik ook op hem kan worden als hij weer eens vuile was jat, zo graag zou ik willen dat hij nu opstond en de wasmand zou plunderen

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 00:23

Die van mij had zo'n kauwstaafje door geslikt. Laatste stuk was wel slap genoeg om in dr buik te komen, maar te groot om eruit te komen. Overigens braakte ze wel.

Al getest op listeria, e-coli en salmonella? Meest gevonden bacterie in rauw hondenvoer.

Ik weet dat Caesar Milan ooit eens een familie had met een hond die alle sokken op vrat en ze dus ook niet liet afpakken. Misschien kun je daar nog wat ideeën uit halen?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 02:40

In huis krijg ik alles afgepakt, buiten aan de riem ook. Dan maar niet meer los? En eigenlijk vind ik dat geen optie, hij rent altijd 3x de afstand die ik afleg. Aan de riem betekend dat hij nooit zn energie kwijt raakt en hij geniet zo enorm van los lopen. Mensen moeten hun zooi opruimen. En ik hoop dat het niet het botje is wat hem buikpijn veroorzaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 04:17

Laat je hem los op plekken waar hij niet los mag lopen? Want het komt regelmatig voor dat mensen daar dingen neerleggen om het voor hondeneigenaren te ontmoedigen (zoals gebakken spons etc).

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Pup buikpijn of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:16

En laat een uitgebreid ontlasting onderzoek doen
Echt op kweek zetten.
De pup hier had ook echt Diarree
En daar speelde niet enkel Giardia .
De DA waar ik was testte alleen giardia met zo een simpele test.
Maar hond knapte niet op
Fokker wilde dat ik ontlasting naar haar Da bracht voor uitgebreid onderzoek
En er speelde nog 2 parasieten parten.
Coccidiose en campylobactor.

Hij is volledig hersteld

NoTwixLeft
Berichten: 595
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:55

Te, gelukkig geen ervaring met een hond die alles eet, want vanaf het begin gestart met het leren voedsel negeren.
Ik raad je aan om te zorgen dat je hond de kans niet meer krijgt. En als je hem niet aan de lijn wilt houden, zorg voor dat hij dmv een muilkorf het niet (zo makkelijk) meer kan, zeker op de plekken waarvan je weet dat etensresten worden achtergelaten. Daarnaast leren om voedsel te negeren. Niet alleen om voedselresten te laten voor wat het is, maar ook om wat Cayenne zegt.
Anderen moeten idd hun rotzooi opruimen, maar kijk alleen al eens naar de hondenpoep die niet wordt opgeruimd of langs de kant van de weg. Dan zie dat afval opruimen niet onze hoogste prioriteit is...

Heel veel sterkte met je hond. Hoop dat ie snel opknapt!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:20

Muilkorf halen en om doen is de enige manier om dit soort dingen te voor komen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:31

marleen_usar schreef:
Muilkorf halen en om doen is de enige manier om dit soort dingen te voor komen.


:wow: Een pup muilkorven, want dan leert hij het af ?! Puppy's eten nu eenmaal alles op, dat doet een peuter/kleuter ook en vooral als je zegt dat het niet mag. Heb een pup van 4 maanden rondlopen die echt alles wat los zit in zijn mond stopt en zodra hij ziet dat ik hem zie begint hij wat sneller te knagen. Tot hondenstront van andere honden toe. Dit houd van zelf op als je maar consequent corrigeert. Ik pak het van mijn pup af en word heel erg boos op hem, en dit zal nog wel even gaan duren mijn teef van 2 hield hier pas mee op toen ze een maand of 7 was.

TS, ik zou je pup niet zonder toezicht (als je dat al niet deed) laten lopen, heb die van mij alleen uit zijn bench als ik tijd heb om hem in de gaten te houden, al moet ik zeggen dat hij regelmatig blaadjes en takjes op zit te vreten in de tuin, probeer ik altijd alert te zijn. Ook probeer ik alles van de grond af te houden behalve zijn speeltjes en heb ik mijn meubels allemaal aan de onderkant ingesprayed met haarlak en dat werkt super :)

Veel sterkte en beterschap met je puppy!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:33

_xManadisx_ schreef:
Is get botje er weer uit gekomen?


Een botje is geen probleem zodra het in de maag zit. Maagsap lost het gewoon op. Ook al is het geen rauw bot. Het risico zit vooral in de weg ernaar toe. Ik verwacht niet dat het een botje is, maar het kant natuurlijk wel iets anders zijn dat niet verteert.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 09:59

CharmingS schreef:
marleen_usar schreef:
Muilkorf halen en om doen is de enige manier om dit soort dingen te voor komen.


:wow: Een pup muilkorven, want dan leert hij het af ?! Puppy's eten nu eenmaal alles op, dat doet een peuter/kleuter ook en vooral als je zegt dat het niet mag. Heb een pup van 4 maanden rondlopen die echt alles wat los zit in zijn mond stopt en zodra hij ziet dat ik hem zie begint hij wat sneller te knagen. Tot hondenstront van andere honden toe. Dit houd van zelf op als je maar consequent corrigeert. Ik pak het van mijn pup af en word heel erg boos op hem, en dit zal nog wel even gaan duren mijn teef van 2 hield hier pas mee op toen ze een maand of 7 was.

TS, ik zou je pup niet zonder toezicht (als je dat al niet deed) laten lopen, heb die van mij alleen uit zijn bench als ik tijd heb om hem in de gaten te houden, al moet ik zeggen dat hij regelmatig blaadjes en takjes op zit te vreten in de tuin, probeer ik altijd alert te zijn. Ook probeer ik alles van de grond af te houden behalve zijn speeltjes en heb ik mijn meubels allemaal aan de onderkant ingesprayed met haarlak en dat werkt super :)

Veel sterkte en beterschap met je puppy!


Skip is 95% van de tijd in mijn viezier buiten. Soms dendert hij even een bosje in of sprint hij alvast de hoek om terwijl ik er 20 seconden later ook ben. Het probleem is dat ik hem los niet meer te pakken krijg als hij iets eetbaars heeft. Maar 100% van de tijd aanlijnen zie ik ook niet zitten. Het is een ras dat veeeel beweging nodig heeft en aangelijnd wandelen is niet genoeg.

Hij stopt echt alles in zn bek, maar eet niets op wat echt niet eetbaars is. Alleen echt "eten" zoals bbq botten of een stroopwafel of een dode eend of vogel wil hij graag opeten. Thuis is het meer spelen en wordt er niets echt opgegeten. Ook krijgt hij een stevig standje als hij weer eens iets te pakken heeft. Maar buiten blijft hij dus buiten handbereik.

Hoe los jij dat op? Wel aanlijnen?
Laatst bijgewerkt door mvdende op 15-08-18 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:02

mvdende schreef:
In huis krijg ik alles afgepakt, buiten aan de riem ook. Dan maar niet meer los? En eigenlijk vind ik dat geen optie, hij rent altijd 3x de afstand die ik afleg. Aan de riem betekend dat hij nooit zn energie kwijt raakt en hij geniet zo enorm van los lopen. Mensen moeten hun zooi opruimen. En ik hoop dat het niet het botje is wat hem buikpijn veroorzaakt.


Ik gebruik bij mijn puber momenteel een lange lijn, omdat hij het hele bos leegtrekt en je met je mond vol mijn commando's niet goed kan verstaan }:0 :+ . Ik werk met een 5 meter lijn, hij kan lekker snuffelen/rommelen/sprintje trekken, maar als het nodig is kan ik nu ingrijpen.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:04

Ga naar een omheind losloopgebied en neem een bal mee dan krijgt zijn beweging wel of iets anders bedenken. Spelletjes waarbij hij geestelijk word uitgedaagd bvb, daar word hij ook moe van. Verder kun je je hond leren dat hij spullen afgeeft. Eerst aan de riem, pakt hij iets op dan afpakken en meteen belonen met iets wat hij ontzettend lekker vind. Wanneer je dit volhoud zal hij op den duur alles bij je brengen in ruil voor een beloning ( stukje gekookte frikandel, blokje kaas bvb)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:08

Ja ik houd mijn pup buitenhuis altijd aangelijnd, die van mij heeft nu ook de streek om gewoon hard weg te rennen als hij iets heeft wat hij niet mag hebben (etterbakkie weet precies wat hij wel en niet in zijn mond mag stoppen :') ) ik probeer rustig te blijven en hem te lokken met een balletje of een honden koekje. Zodra hij dan bij me is geef ik het commando los en krijgt hij het koekje (als hij niet los laat dan haal ik het uit zijn mond en geef ik weer het commando los).

Als hij het buiten op straat tijdens het wandelen doet dan word ik wel boos op hem, en verhef ik mijn stem, aangezien hij dus poep van andere honden op eet. Had hem vorige week ontwormd en hij zat vol met spoelwormen.

In het bos laat ik hem wel los lopen trouwens, maar dan is hij te druk bezig met achter mijn teef aan hollen om dingen op te eten. Ik zou ook nog rustig aan doen met je pup en nog niet teveel laten bewegen om hem zijn energie kwijt te laten raken. Die energie kun je beter drainen door hem mentaal moe te maken door hem opdrachten te geven, en te trainen met hem.

Mijn pup laat ik 5 keer per dag 10 minuten uit om te poepen en plassen, daarnaast mag hij nog een half uurtje spelen in de tuin op mijn werk samen met mijn teef.

Zou hem zeker nog niet al te veel laten bewegen, aangezien hij nog volop in de groei is. Veel kleine korte wandelingen zijn dan weer wel goed.

Ik heb trouwens een mechelse herder ( al denkt hij dat hij een t-rex is :') )