Is dit een hoornaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Is dit een hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 23:59

Hi

Panisch als ik ben voor wespen ( allergie) kreeg ik zojuist de schrik van mijn leven. Ineens vloog er een mega groot ding voorbij met luid kabaal.

We hebben hem nu gevangen maar durven hem niet los te laten :(


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Is dit een hoornaar? En kan ik hem loslaten zonder dat die direct aanvalt?

Groetjes

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Is dit een hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:01

Volgens mij is dit inderdaad een hoornaar. Ik zou hem zeker niet loslaten nu. Een steek van een hoornaar is gevaarlijker dan een wespensteek. Volgens mij zijn ze ook agressiever dan wespen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:03

Ja hoor, hoornaar. En je kan hem gewoon buiten loslaten. Hij zal niet (!!!) terugvliegen om je aan te vallen. Pak die beker, en "gooi" hem buiten weg, terwijl je zelf snel naar binnen gaat en de deur dicht doet :Y)

PS: laat effe weten of je het gedurfd hebt

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 00:06

Ik zit nog steeds hier met dat beest voor mijn neus... Gadverdamme wat is dat ding groot. Hoornaar dus
Laatst bijgewerkt door sunshine op 07-08-18 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Is dit een hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:18

Beetje vergelijkbaar met hommeltjes. Doen weinig kwaad zolang jij niks raars doet. Gewoon glas omkeren en stap naar achteren doen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Is dit een hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:19

Jep. Hoornaar. Als je allergisch bent, zou ik voor de zekerheid iemand anders vragen hem los te laten

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 00:32

Hij is vrij!!

We hebben eerst zorgvuldig alle ramen en deuren dicht gedaan voor het geval dat, daarna ben ik met het schaaltje en sinterklaas boek naar het einde van de straat gelopen... Want vriendlief kreeg ook een inzinking (heel fijn) -O-

Eenmaal aan het einde van de straat eerst het sinterklaas boek eronder uit gehaald en gewacht tot hij op de grond ging zitten... Heeft uiteindelijk nog een hele tijd geduurt voordat ik het schaaltje om durfde te draaien.
Schaaltje eraf getrokken en met een noodgang door de straat terug naar huis gerend.

Volgens mij heeft hij me niet achtervolgt :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:34

Jep zoals gezegd is dit een hoornaar. Maar ze zijn minder agressief dan de ‘kleine’ wespen die we kennen. Ik heb nog nooit een hoornaar weten ‘aanvallen’ zoals hun kleinere neefjes wel graag doen. Zelfs niet als ik iets had dat hen wel boeide. Dus ondanks hun grootte heb ik liever een hoornaar dan een gewone wesp die een klein leger gaat halen om je te terroriseren als ie eten gevonden heeft. De steek is wel pijnlijker maar mensen zijn niet hun doelwit dus idd gewoon ‘uitgooien’. (Ze zijn vaak ook minder nerveus in hun doen). Zolang je hem niet gaat vastpakken of op een andere manier ‘geen andere uitweg’ geeft steekt een hoornaar normaal niet.

Hij is trouwens niet alleen minder agressief maar ook minder giftig dan de gewone wesp in tegenstelling tot wat men vaak beweerd.

De Aziatische hoornaar is een ander verhaal (die is agressiever en een grote bedreiging voor onze bijen dat de bijen die niet herkennen als vijand om een of andere reden met alle gevolgen van doen) maar dit is een gewone.

Edit: fijn dat ie vrij is! Ze hebben nl. wel enig nut. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-08-18 00:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:36

Wij hebben denk ik een nest hoornaars vlakbij ergens. Heb er al veel gezien. Ze jagen 's avonds en komen dan vaak op het licht af waardoor je ze ziet (en hoort). Heb er daarom het een en ander over opgezocht, maar ze zijn dus niet zo aggressief als bijvoorbeeld wespen, komen niet op eten of zoet af. Want, nu komt het, ze eten dus insekten. En wij wonen redelijk achteraf, het stikt hier normaal in de zomer van de vliegen en muggen, en nu dus bijna geen. Heerlijk! Als je echt een nest in de buurt hebt, kunnen die zomaar 10.000 insekten per dag opruimen.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:36

_/-\o_ :D Goed zo!!! Overwinning die je kan opslaan in je herinneringen +:)+

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 07:28

Ik zal zoiets ook nooit dood maken, doe ik ook met wespen niet. Maar daar kom ik helemaal niet bij in de buurt en maak dat ik weg kom. :o

Ik vond hem echt heel angstaanjagend, maar wist niet dat ze eigenijk minder agressief zijn dan wespen.. Maar dan nog kan ik er beter uit de buurt blijven, heb wel medicatie liggen voor het geval dat maar ga het echt niet opzoeken :')

Mijn vriend vertelde er laatst ook al een te hebben gezien onder de overkapping, heb gevraagd of er geen nest zit maar hij zegt van niet...