Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 12:11

Goedemiddag allemaal,
Voor mijn werk zit ik er over te denken om eventueel een paar mini ezels aan te schaffen. Minimaal twee en afhankelijk van de ruimte die ik nog meer kan regelen uiteindelijk meer misschien. Ze komen op er klein schalige kinderboerderij in een weitje waar geen bezoekers bij komen. Wel zullen ze regelmatig onder begeleiding geborsteld worden en zal er met ze gewandelt worden. Misschien willen we (begeleide) picknick tochten met ze gaan organiseren.

Ik ben benieuwd of er op bokt mensen zijn met ervaringen met deze leuke dieren en of er ervaringen zijn met verschillende fokkers.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:28

Ik vind ezels ook leuk tijdens een vakantie in Griekenland heb ik er wel eens op gereden .Bij mij in de buurt was vroeger een jaarlijkse ezeltjesdag, met ook een hengsten keuring.Daar heb ik ook Poitou-ezels gezien,hele grote,die worden gebruikt voor de fokkerij van muildieren.Kleine ezels zag ik geregeld in kinderboerderijen enzo.Het zijn schattige dieren.Rustig en eigenwijs.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 14:34

Poitou ezels zijn inderdaad prachtig. Zou ik zelf zo willen hebben maar vind ik niet geschikt voor onze kinderboerderij...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:39

Je zou contact op kunnen met de koperen ezel in Ede (doet veel met ritjes ed) of een ezelopvang. Misschien hebben die een paar leuke en geschikte ezels en zou je die een plaatsje kunnen geven?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:49


belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:54

Ik ben onlangs een weekendje bij de Sneppelhoeve net over de grens in Belgiƫ geweest. Daar fokken ze op kleinschalige wijze mini ezels en een speciaal ras schapen. Ezeltjes lopen de hele dag in ruime weides buiten en snachts bij elkaar op stal. Super vriendelijke mensen, met veel kennis. Er komen veel kinderen over de vloer (er zit een bed en breakfast bij de boerderij). Wellicht kunnen zij je verder helpen.

http://www.desneppelhoeve.be/nl/

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:58

Hoi! Il heb ervaring met ezeltjes. Je mag gerust een berichtje sturen voor adresjes :)

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:18

en waarom specifiek mini-ezels?

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:28

In Baarle Nassau zit een ezelopvang. Ik weet niet of ze mini ezeltjes hebben, maar je kunt ze kopen als je ze een liefdevol huisje kunt bieden.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:29

de echte mini-ezels zijn enorm duur,zou me enorm verwonderen als zo eentje in een asiel raakt...

net daarom de vraag waarom net specifiek die mini-ezels?ook onder de gewone ezels heb je behoorlijk kleine qua stokmaat.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:44

Het is me verteld dat ezels niet tegen regen kunnen,omdat hun vacht niet waterdicht is. Logisch want ze komen oorspronkelijk uit hete droge gebieden (net zoiets als momenteel in Nederland!) Maar je kunt ze normaliter dus niet houden zonder stalmogelijkheid hier.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mini ezels, ervaringen met ras en fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:47

volgens mij is het gewoon de bedoeling dat elk dier schuilmogelijkheid heeft?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 16:57

Tja waarom perse mini ezels. Voor een leuk formaat zou ik idd ook opzoek kunnen naar een kleine gewone ezel. Omdat we wel een specifieke doelgroep en omgeving hebben wil ik het liefst wel veulens om ze echt aan alles te laten wennen. Of dieren die dat al zijn... Denk dat 't bij een gewone ezel fokker toch net geluk hebben is dat er wat leuks kleins tussen zit. Maar is idd het uitzoeken waard gezien de kosten...

Het is ook meer dat ik ze toevallig tegen kwam, een prachtig veulen zag en opslag verliefd was, haha.

En ik wil iig niet ergens per ongeluk bij een handelaar terecht komen en uiteindelijk een miskoop doen. Mijn idee was dat met de koop bij een goede mini ezel fokker dat risico minimaal is aangezien zij evt een goede naam op het spel zette

Anjali:Wat betreft verzorging en houden van ezels of dieren in het algemeen: ik ben gediplomeerd dierverzorger en werk ondertussen ook al 20 jaar in de dierverzorging dus dat komt wel goed.