Pup ‘s nachts vaak eruit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 08:14

Wij hebben een pup van bijna 13 weken. We hebben hem opgehaald toen hij 10 weken was. Hij plast en poept al netjes buiten. Hij gaat ‘s nachts in de bench en overdag soms ook.
De 1ste 1,5 week hebben wij naast hem geslapen (in de huiskamer) hij kwam meestal ongeveer 2x per nacht. Deden dan de bench open, namen hem mee naar buiten en zetten hem terug in de bench. Hij heeft ook een enkele nacht doorgeslapen.
Inmiddels slapen we niet meer naast hem. We gaan eruit als hij gaat piepen om even te plassen en te poepen. Maar inmiddels kunnen we er 5x per nacht uit. Hij gaat piepen en moet dan ook plassen en poepen.

Hij krijgt 3x per dag eten (brok). Hij mag in de tuin poepen en plassen (op een speciale plek) (er wordt ook mee gewandeld uiteraard) laatste x eten is rond 18.30 laatste wandeling rond 22u.

Als hij er s nachts uit gaat poept hij eigenlijk iedere x wel, terwijl dat overdag maar een x of 2 is.
Kan het aan het voer liggen? Hij krijgt bij ons brok van Canagan. De fokker voerde KVV. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:19

Het kan aan het voer liggen. Maar je kan daarnaast ook proberen of het beter gaat als je wekkers zet en hem uitlaat voor die zelf wakker wordt omdat hij iets moet doen. Dat hebben wij na een tijdje met één van de pups ook gedaan en konden zo de wekker steeds verder verplaatsen, een wekker 's nachts weglaten en dat uitbouwen tot doorslapen van 23 uur tot 6. Het moeilijke is dat je er wel uit moet, omdat hij blijkbaar echt iets moet doen. Je kan nog proberen of het verschil maakt als je de voertijden aanpast. De laatste maaltijd later bijvoorbeeld?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:24

Ergens klinkt dit alsof hij jullie af aan het richten is, als hij piept komen jullie immers afleiding bieden.
Hebben jullie al getraind op het negeren van het piepen, overdag bijvoorbeeld?
Het voer ziet er zo vlug niet zo slecht uit.

Het nest waar mijn pup uit komt was gezamenlijk met een week of 8 zeker al de hele nacht stil en zindelijk. Laatste voerbeurt om 10 uur in de avond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:26

Dat kan inderdaad aan het voer liggen. Het is een beetje balans zoeken: je wil ze niet met een te lege maag 's avonds in de bench leggen, omdat ze dan kunnen gaan spugen (gal). Je wil ze ook niet met een te volle maag in de bench leggen, omdat ze dan dus inderdaad 's nachts eruit zullen moeten meermaals.
Ik voer de 'grootste' maaltijd 's ochtends - als ze dus overdag ook nog energie nodig hebben om te gaan spelen en wandelen - en voer rond de middag en rond het eind vd middag kleinere maaltijden. Let ook op met tussendoortjes: ieder tussendoortje in mindering brengen op het voer is verstandig.

Verder kan het enorm schelen per merk waar ze op reageren. op KVV hebben veel honden minder ontlasting, maar ook per merk brok kan het wisselen hoeveel ontlasting er is. Bij mijn hond was Purizon bijv. drama, daar blééf hij van gaan.

Het kan overigens goed een reactie zijn op de zoete aardappel in Canagan. Sommige honden geven daar meer ontlasting van (die van mij ook) en doen het beter op vers vlees met groente/fruit of (en dit is mogelijk vloeken in de kerk) rijst als hulpstof in de brok (zo bevalt James Wellbeloved hier aanzienlijk beter, drager/toevoeging op het vlees is rijst).

Ook kan het soort vlees in de brok nog uitmaken. Lam kan de darmen bijvoorbeeld best wel prikkelen. Eend, rund of varken in sommige gevallen ook. Hier gaat kalkoen of kip over het algemeen het beste en lam gaat beduidend slechter. Je kunt met een 'single protein source' dieet uitsluiten of er op bepaalde vleessoorten wordt gereageerd door de darmen.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:29

Dat vind ik erg ver gezocht, Azmay, als hij wel elke keer moet plassen en poepen als ze hem er uit laten. Daarnaast een nest dat stil en zindelijk is is wat anders dan een pup alleen in een vreemde omgeving. En het hangt enorm van de pup af, mijn reu was bij de fokker stil en zindelijk, bij ons absoluut niet en dat heeft enorm lang geduurd. De teef komt bij dezelfde fokker vandaan en was wel meteen stil en 's nachts zindelijk, maar had wel nestgenootjes die bij nieuwe eigenaren dat niet meer waren.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 08:36

Hij gaat overdag ook in de bench en kan dan ook even alleen zijn zonder dat hij gaat piepen. Zijn nu sinds deze week over op brok. Heb KVV langzaam afgebouwd. Eerste paar dagen enkel KVV en de brokjes als beloning, daarna ‘s ochtends brok en ‘s middags kvv en nu dus alleen brok. Ga liever niet over op kvv.
Hij krijgt de kip versie van canagan. Wat is een goed alternatief?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:40

mag schreef:
Hij gaat overdag ook in de bench en kan dan ook even alleen zijn zonder dat hij gaat piepen. Zijn nu sinds deze week over op brok. Heb KVV langzaam afgebouwd. Eerste paar dagen enkel KVV en de brokjes als beloning, daarna ‘s ochtends brok en ‘s middags kvv en nu dus alleen brok. Ga liever niet over op kvv.
Hij krijgt de kip versie van canagan. Wat is een goed alternatief?

Maar hij deed het op de kvv dus een heel stuk beter?
Dan zou ik ander voer proberen.

Had niet geregistreerd dat hij ook elke keer poepte, plassen kunnen ze 100x per dag maar enkele keren per nacht poepen is wel vreemd.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:50

Azmay schreef:
Ergens klinkt dit alsof hij jullie af aan het richten is, als hij piept komen jullie immers afleiding bieden.
Hebben jullie al getraind op het negeren van het piepen, overdag bijvoorbeeld?
Het voer ziet er zo vlug niet zo slecht uit.
.


Hier zat ik ook aan te denken. Niet meteen reageren als hij piept. Ook niet meteen uitlaten. Zeker als er een paar uur tussen zit. Met 13 weken hoeven ze echt niet een paar keer naar buiten.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:55

Azmay schreef:
mag schreef:
Hij gaat overdag ook in de bench en kan dan ook even alleen zijn zonder dat hij gaat piepen. Zijn nu sinds deze week over op brok. Heb KVV langzaam afgebouwd. Eerste paar dagen enkel KVV en de brokjes als beloning, daarna ‘s ochtends brok en ‘s middags kvv en nu dus alleen brok. Ga liever niet over op kvv.
Hij krijgt de kip versie van canagan. Wat is een goed alternatief?

Maar hij deed het op de kvv dus een heel stuk beter?
Dan zou ik ander voer proberen.

Had niet geregistreerd dat hij ook elke keer poepte, plassen kunnen ze 100x per dag maar enkele keren per nacht poepen is wel vreemd.


Daarom ;) Plassen konden ze hier inderdaad altijd wel als je ze uit liet, poepen echt niet alleen als ze echt moesten.

Qua voer is het uitproberen, dat kan je van te voren niet zeggen. Mijn honden deden het bijvoorbeeld goed op Purizon, behalve 1, die moest er enorm vaak en zacht van poepen. Die doet het weer beter op ander voer, terwijl dat 'slechter' is op papier.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 09:01

Hij heeft nu vanmorgen brok op, ga vanmiddag en vanavond weer kvv geven, kijken of dat beter gaat vannacht.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:06

Kvv geeft minder ontlasting als brok. Dus ik denk dat in je voeding je antwoord zit. Verder vind ik 10.00 vrij vroeg voor een laatste wandeling. Bij ons was die 24.00 en dan 5.30 als mijn man op stond . Het is altijd even zoeken in die beginnende puppytijd

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:41

mijn pup is nu ook 13 weken, en ik vertik het om snachts mijn bed uit te gaan.. Hij is altijd droog in de ochtend, en hoor hem niet als ik ga slapen. Hij doet af en toe een plasje nog binnen maar voor een groot deel is hij zindelijk. Mijn pup gaat er ook om 22.00 voor het laatst uit, en ik was vanochtend om 8.30 op voor zijn eerste rondje. Als ik die van mij snachts uit zou laten zou hij ook poepen hoor, is ook normaal voor een pup dat hij wat vaker poept, word vanzelf minder :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:43

Ik zou overdag hem ook eens in de bench zetten bv 4 u als je weg gaat. Als dat lukt weet je dat hij dat s'nacht ook moet kunnen. En dan ga je het steeds uit bouwen. En niet op ieder piepje en gejank reageren effe door zetten.
Wel vind ik dat hij veel poept dus kvv of andere brok bv acana ,orijen, taste of the wild, wolf of wildernes,jachtinstinct

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:45

MyWishMax schreef:
Dat vind ik erg ver gezocht, Azmay, als hij wel elke keer moet plassen en poepen als ze hem er uit laten. Daarnaast een nest dat stil en zindelijk is is wat anders dan een pup alleen in een vreemde omgeving. En het hangt enorm van de pup af, mijn reu was bij de fokker stil en zindelijk, bij ons absoluut niet en dat heeft enorm lang geduurd. De teef komt bij dezelfde fokker vandaan en was wel meteen stil en 's nachts zindelijk, maar had wel nestgenootjes die bij nieuwe eigenaren dat niet meer waren.

Dat kan mee vallen denk ik.
Toen Boellie nog pup was, kon ik er gerust 5x per nacht uit en dan plaste en /of poepte hij en altijd een natte bench met soms poep in de ochtend. En dan wachtte ik wel met eruit gaan tot hij stil was. Terwijl bij de fokker hem ''geleerd'' was dat piepen betekende dat hij uit de bench mocht. Sinds dat hij op de slaapkamer ging in de bench was ie in 1 klap snachts zindelijk en sliep gelijk hele nachten door.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 01-08-18 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:46

CharmingS schreef:
mijn pup is nu ook 13 weken, en ik vertik het om snachts mijn bed uit te gaan.. Hij is altijd droog in de ochtend, en hoor hem niet als ik ga slapen. Hij doet af en toe een plasje nog binnen maar voor een groot deel is hij zindelijk. Mijn pup gaat er ook om 22.00 voor het laatst uit, en ik was vanochtend om 8.30 op voor zijn eerste rondje. Als ik die van mij snachts uit zou laten zou hij ook poepen hoor, is ook normaal voor een pup dat hij wat vaker poept, word vanzelf minder :)


Een keertje poepen in de nacht vind ik ook niet gek, maar meerdere keren?
Nou heb ik niet heel veel vergelijk, ik geef kvv dus ze poept ook maar een paar keer per dag.

Maar leren dat ze hun zin niet altijd krijgen als ze beginnen te piepen is wel erg nuttig.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:53

kiwiwitje schreef:
MyWishMax schreef:
Dat vind ik erg ver gezocht, Azmay, als hij wel elke keer moet plassen en poepen als ze hem er uit laten. Daarnaast een nest dat stil en zindelijk is is wat anders dan een pup alleen in een vreemde omgeving. En het hangt enorm van de pup af, mijn reu was bij de fokker stil en zindelijk, bij ons absoluut niet en dat heeft enorm lang geduurd. De teef komt bij dezelfde fokker vandaan en was wel meteen stil en 's nachts zindelijk, maar had wel nestgenootjes die bij nieuwe eigenaren dat niet meer waren.

Dat kan mee vallen denk ik.
Toen Boellie nog pup was, kon ik er gerust 5x per nacht uit en dan plaste en /of poepte hij en altijd een natte bench met soms poep in de ochtend. En dan wachtte ik wel met eruit gaan tot hij stil was. Terwijl bij de fokker hem ''geleerd'' was dat piepen betekende dat hij uit de bench mocht. Sinds dat hij op de slaapkamer ging in de bench was ie in 1 klap snachts zindelijk en sliep gelijk hele nachten door.


Wat valt wel mee dan? Ik snap jouw antwoord even niet op mijn quote. :')

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:56

Mijn pup komt zijn bench niet uit als hij piept.. Zodra hij stil en rustig is mag hij er uit. Wat hij later niet mag, mag hij nu ook niet (uitzonderingen daargelaten). Met hele jonge pups <10 weken snap ik dat ze snachts niet droog kunnen blijven, maar ik heb verschillende maten van benches en de eerste paar weken zit hij in een bench waar hij in kan staan en zichzelf kan omdraaien, hoe meer ruimte ze hebben hoe moeilijker het word om droog te blijven.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:57

Ik ga met KW mee, ik denk dat je pup zich vooral een beetje alleen voelt zo'n lange nacht. Kan je de bench niet op de slaapkamer zetten?

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:00

Ik heb mijn pup meegekregen met 8 weken. Ben er serieus nog nooit uitgeweest snachts. Heb 1x een drolletje gevonden en verder nooit. Je moet ze gewoon niet te snel willen "verwennen"

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:05

MyWishMax schreef:
Wat valt wel mee dan? Ik snap jouw antwoord even niet op mijn quote. :')

Dat het vergezocht is van Azmay :P

Kabayo schreef:
Ik heb mijn pup meegekregen met 8 weken. Ben er serieus nog nooit uitgeweest snachts. Heb 1x een drolletje gevonden en verder nooit. Je moet ze gewoon niet te snel willen "verwennen"


Dat is echt per hond verschillend en wat de fokker wel of niet gedaan heeft. Heeft niks met verwennen te maken als de hond zn bench onder piest en poept...

Door op de slaapkamer te zetten hier, had ik een pup die op 10 weken hele nachten doorsliep zonder ongelukjes. De eerste 2 weken heb ik mij braaf aan alle tips en adviezen gehouden mbt zindelijk maken en niets hielp. Maar door hem op de slaapkamer te zetten was alles over. Niks om te verwennen, maar hond was wel in 1 klap zindelijk.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 10:22

Hij heeft nog nooit in de bench gepoept en geplast in huis op een enkel ongelukje na ook niet. Als we hem s nachts uit de bench halen gaat hij wel poepen. Is het niet sneu (of poept hij in de bench misschien) om hem dan maar te laten piepen als hij wel echt moet?
Overdag geven we hem geen aandacht als hij piept, pas als hij stil is krijgt hij aandacht/ mag hij uit de bench.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:30

Mijn hond sliep als pup (nou ja nu nog steeds ;) ) naast mijn bed. Als hij onrustig was stak ik even een hand uit en aaide hem geruststellend of sprak hem even toe en dan sliep hij weer verder. Ik vind het onzin dat pups al zo jong in staat moeten zijn een hele nacht alleen te zijn. Waarom moet dat?

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Pup ‘s nachts vaak eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:36

Dit klinkt niet als uitproberen
Pup is overgegaan van kvv naar brok
Dat is een behoorlijke belasting voor de darmen .
Ik fok honden en voer kvv. Ik hoor dit vaker
Ik zou hem terug zetten op kvv. Dan duurt het wel een paar dagen voor de frequentie weer minder wordt
De darmen hebben behoorlijke prikkels gehad

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:39

mag schreef:
Hij heeft nog nooit in de bench gepoept en geplast in huis op een enkel ongelukje na ook niet. Als we hem s nachts uit de bench halen gaat hij wel poepen. Is het niet sneu (of poept hij in de bench misschien) om hem dan maar te laten piepen als hij wel echt moet?
Overdag geven we hem geen aandacht als hij piept, pas als hij stil is krijgt hij aandacht/ mag hij uit de bench.


Ik zou hem zeker niet laten piepen!
Als hij piept om aandacht kun je m gerust is even laten piepen maar je schrijft dat hij ook echt zijn behoefte moet doen, dit zou ik niet negeren aangezien je juist blij bent dat hij het aangeeft als hij iets moet doen.

Ik zou is overstappen van voer, kijken of dit verschil maakt.
Geef sochtends de grootste portie en wellicht kan het ook nog verschil maken als je de tijd van de avondvoerbeurt aanpast.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:49

Even het wel of niet reageren op piepen buiten beschouwing gelaten.
Het vele poepen kan zeker komen door de brokken of de overstap van kvv op brok. Het is nu eenmaal zo dat honden (het overgrote deel tenminste) minder ontlasting hebben van kvv. Niet dat (alle) brokken slecht zijn, maar misschien is dit gewoon niet de brok die past bij jouw hond. Hoe ziet zijn ontlasting eruit?

Mijn pup (16 weken) en volwassen hond poepen twee keer per dag op de brok die ze nu krijgen. Krijgen ze kvv dan poepen ze ook twee keer per dag, maar wel minder grote hopen.