welk hondenras?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 16:14

Dit jaar heb ik veel pech met mijn honden. In januari is het vrouwtje van mijn stelletje boerenfoxen overleden door een alveesklierontsteking. Ze was 12 jaar en we hebben van alles geprobeerd maar ze heeft het niet gered. Het mannetje was hierna behoorlijk van slag en wilde hierna niet meer alleen in de kennel buiten zitten. Hij bleef daar maar blaffen en onrustig.
Heel begrijpelijk en zielig. Hij is toen een poos bij ons in huis geweest, maar hij is 12 jaar buitenhond geweest dus niet gewend om in huis te zijn. Begin maart heb ik als maatje voor hem een labradorpup gevonden, een heerlijke hond.
Ze konden het samen goed vinden, en hij was zo vriendelijk en mensgericht en vrolijk.
Helaas na drie maanden begon hij moeilijk te lopen, en na onderzoek van de dierenarts bleek dat hij zo goed als geen heupkommen had. Dat betekende dus een leven vol met pijn en niet kunnen rennen en spelen, advies was laten inslapen. Opereren was geen optie, zo slecht waren zijn heupen aangelegd.
De moeilijke beslissing genomen om hem in te laten slapen.
we hebben onze oude boerenfox afscheid laten nemen en er bij gelaten bij het begraven van de labrador.
Hij was hierna rustiger en na drie ochtenden blaffen en piepen is hij rustig geworden en vind hij het oke om in de kennel te zitten.

de fokker, is een prima fokker en heeft dit ook volledig ok afgehandeld. Het was gewoon dikke pech, ook volgens de dierenarts kan dit gebeuren bij 2 HD vrije ouders, door genetische pech van verre voorouders.

Na in een half jaar afscheid te moeten nemen van 2 lieve honden, kan ik het even niet aan om weer met een pup aan de slag te gaan. Ook i.v.m. drukte op ons bedrijf wil ik dit jaar niet meer een pup beginnen.
wel wil ik me vast verdiepen in een geschikte hond voor bij onze oude boerenfox.
mijn man wil het liefst weer een boerenfox, ik het liefste een labrador, maar die vind hij te groot.
dus ben ik op zoek naar een hondenras dat wat kleiner is als een labrador, maar wel met dat lieve mensgerichte karakter, weet iemand welke hond geschikt zou zijn ?

alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal en hopelijk hebben jullie advies.



Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 16:50

De honden moeten niet speciaal waken, alleen de aanwezigheid van een hond werkt vaak al.
We willen graag wandelen met de honden, en als ze goed in de buurt blijven kunnen ze ook mee met het werken op ons bedrijf. Het zijn wel buitenhonden, dus de bedoeling is dat ze het hele jaar in de kennel zitten, dus geen kleine of hele gevoelige honden. Als onze oude hond komt te overlijden, komt er weer eentje bij, ik vind het niet leuk voor ze om heel lang alleen te moeten zitten.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 18:12

Bedankt voor alle suggesties.
Rotweiler is niet mijn ras, veel te groot. En het moet geen specifieke waakhond zijn. Pitbull of andere bullterriers spreken mij ook niet zo aan.
Gisteren heb ik nog wat gegoogled, en een friese stabij lijkt me wel wat of kooiker.
Ik heb al een paar keer een asielhond gehad, maar op dit moment zitten in het asiel hier in de buurt alleen mechelse herders en pitbulls met problemen. Maar wie weet over een paar maanden zit er misschien wel een geschikte hond.
Buitenlandse asielhonden begin ik niet aan, ik vind dat eerst de honden hier een fijn plaatsje moeten krijgen en dat andere landen hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar dat is mijn mening.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: welk hondenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 22:36

Mooi om je hond aan het werk te zien Essiesilly, maar je hebt gelijk, zo'n hond is niks voor ons. Wij hebben niet de tijd om zo aan het werk te gaan met onze honden.
Ze gaan mee de boomgaard in en we maken regelmatig wandelingen door de polder.
Verder zie ik niet zo veel verschil met een kennel of een huiskamer, ze hebben bij ons wel een kennel van 6x5 meter met verschillende ligplekken en hokken. ze komen er meerdere keren per dag uit en ook als we langs de kennel lopen krijgen ze altijd even aandacht.
Ik heb gereageerd op een hond op de site van stichting zino. Ik was het eigenlijk nu nog niet van plan, maar we denken dat het toch beter voor onze boerenfox is als hij wat sneller gezelschap krijgt. Ik ben benieuwd naar de reactie van de stichting.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, Eleeke, GrapeshotBot, saltshaker23 en 72 bezoekers