Baby vogel gevonden

Moderators: Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz, Essie73, NadjaNadja

FatCat

Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 17:27

Eerst en vooral:

Ja - ik weet dat je jonge vogels met rust moet laten, en dat doe ik normaal altijd. Echter deze keer was het anders.

Birdy was al de hele middag doelloos aan het rond lopen op de parkeerplaats van mijn werk. Wegens hitte zocht die schaduw op, en dit was net aan de ingang van het gebouw en naast de uitrit. Rond 16:30 verlieten de eerste mensen hun werk, en was risico om doodgereden de worden erg groot. Intussen zat het dier al de hele middag in het hitte zonder water. Mama vogel niet te vinden en dit alles in het midden van een industrie terrein.

Dierenambulance hebben we natuurlijk eerst proberen te bellen, maar die namen niet op.

Dus meegenomen naar huis. Beestje zit nu in een grote doos in mijn trapkast (open met horrengaas erop), met een bakje water en wat graantjes. Ziet er goed uit, en begon meteen te drinken en zijn veren goed te leggen.

Mogen probeer ik weer te bellen. Intussen zit ik wel met een wilde vogel in huis :')

Ik heb gelezen dat je gevonden vogels eigenlijk geen eten en drinken mag geven wegens verslikkings gevaar, maar deze is bijna volwassen dus het kan volgens mij geen kwaad?

Enig idee wat voor vogel dit is zodat ik de juiste voeding kan geven?

Uiteraard laat ik het dier zo veel mogelijk met rust.

Alle tips welkom. Dat ik had moeten laten zitten, en dat er elke dag vogels sterven weet ik wel...echter een groot verschil tussen weten dat het zo is, en het laten gebeuren voor je ogen. Ik ben zwak, ik weet :j

Afbeelding

FatCat

Re: Baby vogel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 17:35

We zitten hier helemaal niet dicht bij de zee - of zijn er ook zoetwater meeuwen?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 17:45

Op een Zilvermeeuw lijkt die idd sprekend.

OK ik blijf bellen.

Wilde het graan weghalen maar birdie was aan het rusten. Wilde het niet verstoren.

Zelf wegbrengen is geen probleem. Ik heb een auto.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:06

Wat lief RaafSmits :)

Ik krijg niemand te pakken. Ook de dieren ambulace van leiden gebeld maar die is bezet. Denk dat er veel noodgevallen zijn in deze hitte :(

Ik denk eraan om verse vis te kopen, zou ze een voorkeur hebben? Uiteraard niets met zout of pepper erop :P

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:27

Bedankt voor de tip van de opvang in Delft!

Ze adviseerden om idd kattenbrokjes te geven. Die hebt ik gewoon in huis dus die zijn nu aan het weken :) Mocht ze dit niet eten ga ik nog even naar de AH voor vis.

Ook dat ik een bak water met voldoende diepte moest neerzetten, ander kunnen ze niet drinken. Dat had ik gelukkig al gedaan.

Ze vertelde me dat er veel meldingen binnen komen van dieren die de klust kwijt zijn wegens de warmte. Volgens mij is dit hier ook gebeurd.

Beestje blijft gewoon hier vannacht en dan morgen bel ik naar de lokale opvang. Beestje mag ook hier blijven hoor mochten ze vol zitten of zo.

Bedankt iedereen :) IK plaats nog wel een update morgen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:30

Ik weet het cowgirl - en ik heb de beslissing dan ook genomen met gemengde gevoelens. Was er een rustig plekje gras dichtbij had ik hem daar neergezet.

Terug zetten is idd een optie, maar dan lijk het beter om dit te doen morgen avond, dan is het rustig en de hitte golf gepasseerd.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 18:48

Idd een bandje dat ze gesloten zijn. Er is wel een ander nummer voor noodgevallen buiten opening uren via meldkamer van de politie, maar dit vind ik toch echt geen noodgeval. Beestje is gezond en niet gewond.

Over het terug zetten vanavond, ik zou niet weten waar ik een veilige schaduw plek kan creeren. En als het dan weer zo warm is. hmmmm.

Kan me goed voorstellen dat het enorm zwaar is! Dikke pluim dat jij je inzet voor deze beestjes.

Wat doen jullie eigenlijk met deze meeuwen eens opgevangen? Voeden tot ze kunnen vliegen?

Denk dat het vliegen niet veraf is voor deze. Heb zelf een vellige tuin met schuur. Als ze overvol zitten mag ze hier blijven tot ze kan vliegen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 22:58

Bedankt voor je reactie Sabri

Is het normaal zo erg of heeft dit met het weer te maken?

Weet je hoe lang ik het beste wacht om te checken of de ouders komen? Birdie was aan het rondlopen sinds de middag op de parkeerplaats en we hebben geen ouder gezien. Dus dat was 4-5uur.

Hoe lang zoeken de ouders nog naar hun jong? En hoe pak ik dit het beste aan? Beestje in in een door of los? Ik weet niet of ik het nog kan vangen in mijn eentje als de ouders niet komen opdagen.

@ Hoppit - wij zitten midden in een industrie terrein dus geen bosjes of veilige vrije ruimte.

Binnen welke radius moet ik de vogel terug zetten zodat zijn ouders hem kan vinden. Mogelijk vind ik een betere plek verder op.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-18 23:55

jaa ze is heel chaggie en fel beestje hahahaha <3

Bedank - ik ga hen bellen morgen

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 10:37

Even een update

Met Birdie is alles goed. Ze is heel alert, eet en drinkt goed. Ze is dol op de katten brokjes.

Vogelopvang De Wulp vond terug zetten toch een minder goed idee; haar ouders zijn wss niet meer op zoek en een industrieterrein is geen plek voor een jonge vogel.

Dus voorgesteld om haar in mijn tuin te houden tot ze kan vliegen. Vond ze een prima oplossing! Dit zou maar een week moeten duren.

Ik laat het tuinhuisje open zodat ze kan schuilen. Nu zit ze nog binnen wegens extreeme hitte, maar morgen zijn het weer normale temperaturen.

Het hanterend gaat goed, moet zeggen dat ik gewoon met bloten handen haar optil. Ze probeerd ook niet meer te bijten. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 10:52

Idd - er is 1 buurtkat die soms wel eens op het muurtje zit. Snachts zou ik ze dus wel binnen in de schuur houden.

Bedankt pluisbeer :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 12:28

Bedankt voor de tip. Tuin is 9 meter op 5. Volgens mij gaat dat wel lukken. Maar idd - ik was net even bij mijn paard en bedacht me dat dit een mooie plek zou zijn om haar vrij te laten. Open weide met bos eromheen. Dus als ik merk dat ze wil vliegen maar een duwtje in de rug nodig heeft breng ik haar daar naartoe.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 11:34

update:

Afbeelding

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 12:04

hahah ja ze heeft zich voor een half uur uitgeleefd in het zwembadje. Echt super mooi om zien.

Ze probeerd ook al te vliegen maar ik denk nog net te jong.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 16:04

Waar kan ik spiering kopen? moet dat levend zijn? Zou ze garnaaltjes lusten? Ben gisteren nog naar petsplace geweest maar niets gevonden.

Ze begint meer en meer haar vleugels te gebruiken en open te slagen. Heb haar een mini parourtje gebouwd met loopbruggetje en verhoogde delen.

Zonet nog de buurtkat moeten wegjagen. Ze was aan het krijsen voor hulp. Na het incidentje keek ze me aan met zo een blink; ''Mama?'' :') Sindsdien is ze een stuk meer op haar gemak rond mij. _O-

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 22:30

Hahah dan is dit volgens mij een volg topic geworden :') Bij deze wat meer fotos en videos!

Bedankt voor de leuke reactie allemaal en voor meedenken!

Die kleine visjes vind ik dus niet. Verbaasd me ook niet, want een meeuw is geen huisdier. Heb net een blik sardientjes gekocht. Hopelijk vind ze dat lekker.

Ze eet nu geweekte katten brokken (van goede kwaliteit, zonder granen) en daar doet ze het goed op. Maar het zou fijn zijn haar dieet wat te verrijken.

Birdie heeft vandaag ongeveer 8uur in de tuin vandaag rondgehuppeld. Dit was de eerste keer dat ze vrij kon lopen sinds dat ik haar heb (donderdag avond)

Van het zwembadje heeft ze echt genoten. Af en toe hoorde ik een plons en dan een kreet, en dan wist ik dat ze erin zat.

Natuurlijk moet er ook gegeten worden!

Het leren vliegen zit er wel instinctief in - maar ver komt ze nog niet :') Prachtig om de vleugels te zien, die zij echt super lang!

Dan maar oefenen - een parcourtje gebouwd om haar te leren springen en vleugels te gebruiken voor balans. Het verbaasde mij hoe snel ze leert. Deze ochtend had ze een opstapje nodig om dan onhandig in het zwembadje te glijden, nu springt ze er gewoon in zonder hulp.
Afbeelding

Als ze op de hoge tafel zat nam ik de loopbruggetje weg zodat ze moet vliegen om terug op de grond te komen:

Dan op 8uur naar mijn paard gegaan, en om 10uur terug. Ik wilden haar nog voor een half uur laten rondlopen maar ze was moe <3

Knap dier <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FatCat op 28-07-18 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-18 23:15

Love uggs - welke welke heb je deze gehaald?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 00:53

Zo net sardientjes in blink geprobeerd - dat at ze ook graag :j dus ik ga het houden bij sardienen en kattenvoer.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 12:33

Net nog naar andere dierenwinkel geweest - ook geen spiering. Vis boeren zijn helaas vandaag gesloten.

Dus rivierkreeftjes gekocht bij aldi - dat had ze ook meteen op :D

De sardienen in blik waren niet te zout denk ik. Er zat zelfs minder zout in dan de verse rivier kreeften.

Waarom zijn sardientjes geen goede optie Daan?

Uiteraard hou ik mijn afstand zoveel mogelijk en ze is best wel schuw hoor. Op de videos lijkt ze tammer dan ze is.

Ze zit nu weer lekker buiten, uiteraard was het zwembadje eerst aan de beurt :j Dan heeft ze het vliegen geoefend op de grote witte tafel. Was ze snel beu, dus nu zit ze terug in het badje :')

Ze komt nu 2 seconden van de grond bij de poging tot het vliegen. Gisteren sprong ze maar wat in de lucht.

Ik denk dat ze er bijna is kwa vliegen, dat ik breng naar een meer. Hier in mijn tuin zijn de muren redelijk hoog en ik weet niet of ze snel genoeg zal kunnen opstijgen. Of ze stort neer bij de buren, de ene heeft een kat, de andere een hond.

Het kan natuurlijk even goed zijn dat ik even niet kijk en dat ze dan weg is.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-18 22:47

:') _O-

Update - alles gaat goed met Birdie. Ze heeft zelfs al een klein stukje echt gevlogen!

Zal niet meer lang duren nu.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 12:37

Even advies nodig!

Ze heeft zonet echt gevolgen! Bijna over de shutting heen!

Ze had de wind wel mee.

Nu zit ik een beetje in een dubio. Laat ik haar vanavond al los? Of nog een nachtje en dan morgen ochtend?

Dan zou ik haar wel niet meer in de tuin laten want als ze vanavond over de schutting vliegt bij buren loopt ze gevaar om aangevallen te worden.

(In de schuur heeft ze trouwens plek om rond te lopen en heeft ze zelfs een indoor zwembadje...)

Heb naar De Wulp gebeld en hij kon moeilijk adviseren. Het is wel normaal dat ze nog wat dons in de nek hebben, dat gaat pas weg over een maand.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 13:28

Hahahah leuk om te horen!

Vanavond ga ik meren shoppen. Ik heb nog een andere plek gevonden dan mogelijk nog beter is. Ik ga kijken welke het meeste meeuwen heeft.

Morgen vroege ochtend laat ik haar vrij. Heeft ze de hele dag om te verkennen en kan ik haar vanavond nog vetmesten :Y)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 13:47

Oh - ik ben nu op mijn werk - zal het vanavond fixen

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 17:35

Video is nu gefixed.

Zonet 1 vrijlaat optie bezocht - heel mooi, maar niet veel meeuwen gezien. Althans niet in het water, wel overvliegend.

Even omkleden en dan de volgende optie bekijken.

Als dat niets is denk ik eraan om haar naar Nationaal Park De Biesbosch te brengen. Daar zijn zilvermeeuwen volgens vogelbescherming.nl

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 19:51

Muga schreef:
Als ik ooit terugkom als babyvogel, wil jij mij dan vinden als ik mn ouders kwijtraak? _/-\o_

deal;)

jagen zit er instinktief in. ze hapt naar alles wat beweegt. bij de opvang laten ze ook vrij op het moment dat ze kunnen vliegen. Tis een beetje zwemmen of verdrinken moment voor alle vogels.