hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 14:21

onze hond van 2 jaar (gesteriliseerd teefje en is een labrador x labradoodle) ontsnapt als ze de kans krijgt, ze zoekt dan andere honden op,terwijl ze wel altijd aandacht van ons krijgt en voldoende beweging krijgt. en wil gewoon spelen en aandacht van andere honden. is het dan beter om er een andere hond bij te kopen? of misschien andere opties?
wat denken jullie :? :j
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:35

xTinkertje schreef:
onze hond van 2 jaar (gesteriliseerd teefje en is een labrador x labradoodle) ontsnapt als ze de kans krijgt, ze zoekt dan andere honden op, terwijl ze wel altijd aandacht van ons krijgt en voldoende beweging krijgt. en wil gewoon spelen en aandacht van andere honden. is het dan beter om er een andere hond bij te kopen? of misschien andere opties?

Wat bedoel je met ontsnappen? Weglopen tijdens het wandelen of ontsnappen uit huis/tuin. Dat laatste moet je natuurlijk sowieso voorkomen, dus daar moet je dan direct je maatregelen in treffen. Hoe is de situatie en waarom kan ze ontsnappen?
Is het weglopen tijdens het wandelen? Dan zou ik vooral gaan trainen op gehoorzaamheid en aan de lange lijn doen.

Ik zou dus eerst hiermee aan de slag gaan en daarnaast kijken hoezeer ze een andere hond mist. Maak je ook speelafspraken? Heb je weleens een tweede hond opgevangen thuis?

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 14:55

GDG schreef:
xTinkertje schreef:
onze hond van 2 jaar (gesteriliseerd teefje en is een labrador x labradoodle) ontsnapt als ze de kans krijgt, ze zoekt dan andere honden op, terwijl ze wel altijd aandacht van ons krijgt en voldoende beweging krijgt. en wil gewoon spelen en aandacht van andere honden. is het dan beter om er een andere hond bij te kopen? of misschien andere opties?

Wat bedoel je met ontsnappen? Weglopen tijdens het wandelen of ontsnappen uit huis/tuin. Dat laatste moet je natuurlijk sowieso voorkomen, dus daar moet je dan direct je maatregelen in treffen. Hoe is de situatie en waarom kan ze ontsnappen?
Is het weglopen tijdens het wandelen? Dan zou ik vooral gaan trainen op gehoorzaamheid en aan de lange lijn doen.

Ik zou dus eerst hiermee aan de slag gaan en daarnaast kijken hoezeer ze een andere hond mist. Maak je ook speelafspraken? Heb je weleens een tweede hond opgevangen thuis?


tijdens het wandelen doe ik haar sowieso vast tenzij we naar een bosje gaan of zo iets dergelijks. in de tuin probeert ze ook te ontsnappen we hebben al hogere hekken maar ze klimt en springt er letterlijk over heen (ze vind altijd wel een manier) , en loopt dan rustig naar een huis waar een hond is. meestal naar de buren. een vriendin van me neemt wel eens haar hond mee en dan kunnen ze zo samen in de tuin. dan loopt mijn hond ook niet weg. :j

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:59

Ja goed idee, andere hond erbij...dan kunnen ze samen ontsnappen. Gewoon je hek veranderen dus dat ze er niet overheen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:00

Stroomdraadje werkt hier. Hebben 4 mechelaars en hebben geen zin aan ongelukken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:00

Loopt ze weg terwijl jij er bij staat of alleen als jij weg bent?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110660
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:01

Er zijn van die halsbanden die je kunt afstellen op de afmetingen van de tuin. Als de hond erbuiten komt krijgen ze een trilling of superlichte prikkel. Schijnt echt super te werken en is volledig pijnloos.

Doe je verder wel genoeg met haar qua uitdaging?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:03

xTinkertje schreef:
tijdens het wandelen doe ik haar sowieso vast tenzij we naar een bosje gaan of zo iets dergelijks. in de tuin probeert ze ook te ontsnappen we hebben al hogere hekken maar ze klimt en springt er letterlijk over heen (ze vind altijd wel een manier) , en loopt dan rustig naar een huis waar een hond is. meestal naar de buren. een vriendin van me neemt wel eens haar hond mee en dan kunnen ze zo samen in de tuin. dan loopt mijn hond ook niet weg. :j

Tsja, ik vind dat heel simpel: je zorgt eerst dat alles op orde is zodat je hond niet meer ontsnapt. Het kan ook zijn dat je haar mentaal niet genoeg uitdaagt en ze daarom zelf maar dingen gaat bedenken. Hoe dan ook: je moet óf je tuin gewoon veilig afzetten óf je laat haar niet meer zonder toezicht in de tuin.

Wat doe je zoal met haar? Hoe ziet haar dag eruit? Hoe daag je haar mentaal uit?

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:23

Tweede hond hoeft echt geen oplossing te zijn.. in het slechtste geval tref je ook een ontsnapper en ben je helemaal ver van huis.

Hond 1 hier ging nooit van het erf, zelfs toen er geen hek omheen stond. Toen hond 2 kwam ontsnapte ze met z’n tweetjes. Het heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost en in eerste instantie een soort Alcatraz in de tuin, maar het is mijn verantwoordelijkheid om de honden op het erf te houden.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:30

Zorg idd maar gewoon dat je je tuin op orde hebt. Geen mogelijkheden tot graven geven (bv beton storten onder de omheining) en bovenaan de omheining, indien die al hoog genoeg is (wat noem jij hoog? Mijn omheining is 2.30m voor 2 borders en een kat) bovenaan draad erop die naar binnen gebogen is. En een stroomdraad rond het terrein, als je een draad niet mooi vind kan je ook die onzichtbare omheiningssystemen aanschaffen. Maar dan moet je hond altijd een halsband aan.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:52

Ik denk dat het misschien meer een kwestie van gewoonte en ‘het kunnen’ is dan dat er iets anders aan de hand is.

Want hej, waarom zou je binnen blijven als je ook op avontuur kan? Inderdaad, zoals hierboven gezegd, de mogelijkheid tot weghalen. Dan zal ze zich er misschien bij neerleggen.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:59

Zou indd eerst een stroom omheining proberen want er zijn honden die kunnen klimmen.ik geloofde dat nooit tot in in het pension een dober dus zag klimmen als een kat zo de omheinig over van denk wel 3m hoog :wow:
Dan kijken hoe je hond is.
En daarna pas een maatje want als ze met zn 2en ontsnappen en het gaat een keer fout brrrr zou mn grootste angst zijn!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:05

Ik geloofde dat ook nooit maar kijk maar eens op YouTube en dan met name naar pitbulls. Die klimmen in hoge bomen en hekken en er is er zelfs een die met een ladder het dak op klimt.

Ik zou idd gaan voor stroomdraad of zo'n halsband met trilling. Mijn oppashond heeft zo'n soort band om met wandelen voor het geval ze een haas ziet en dat werkt goed

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:25

capopjekop schreef:
Ik geloofde dat ook nooit maar kijk maar eens op YouTube en dan met name naar pitbulls. Die klimmen in hoge bomen en hekken en er is er zelfs een die met een ladder het dak op klimt.

Ik zou idd gaan voor stroomdraad of zo'n halsband met trilling. Mijn oppashond heeft zo'n soort band om met wandelen voor het geval ze een haas ziet en dat werkt goed

Of Wall Climb.


Wat ik het meest apart vind is dat TS zegt dat met een andere hond erbij ze niet meer uit de tuin gaat. Dan zou ik denken dat ze zich gewoon verveelt alleen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:38

Zorgen dat je tuin zo is afgerasterd dat je hond niet meer kan ontsnappen :). Als je boven aan de schutting een klein stukje naar binnen gaat met bijvoorbeeld een draad, kan hij volgens mij niet meer ontsnappen.
Bijvoorbeeld op deze manier:
Afbeelding

Ik hoop voor je dat je hond niet een keer een hond tegen komt die geen zin heeft in andere honden.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:49

Inderdaad je tuin op orde, maar ook niet onbeheerd in de tuin laten. Erbij blijven en in de gaten houden.
Ik denk niet dat een tweede hond een oplossing is. Ze kopiëren altijd wel gedrag van elkaar.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:34

Ik denk juist WEL dat een 2e hond een oplossing is. Hondlief geeft duidelijk iets aan, namelijk dat hij zich verveeld en/of andere honden mist. Het zijn wel groepsdieren!

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:38

Ja en dan heeft ze straks nog een hond die ook ontsnapt;) Dat maatje is leuk, omdat ze die af en toe ziet... Nieuwe hond erbij is na een tijdje ook weer normaal en dan zijn die honden buiten het hek boeiend, want die zijn nieuw!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:58

antje_vip schreef:
Ik denk juist WEL dat een 2e hond een oplossing is. Hondlief geeft duidelijk iets aan, namelijk dat hij zich verveeld en/of andere honden mist. Het zijn wel groepsdieren!

Mee eens. Je kan er wel voor zorgen dat de hond niet kàn ontsnappen, maar dan blijft het probleem dat ze wil ontsnappen. Soms moet je kunnen toegeven dat je als mens niet alles kan bieden aan je hond, en dat ze graag met andere honden willen spelen. Een beetje hetzelfde als met kinderen, je kan als volwassene wel heel veel met een kind bezig zijn, maar spelen met andere kinderen vinden ze gewoon nog leuker. En waarom zou je hen dat dat niet gunnen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 10:03

Ik zou voor beide gaan!
En de tuin goed afzetten en een maatje erbij proberen.
Hond lijkt duidelijk op zoek naar gezelschap en blijft wel in tuin als maatje er is.
Hier ook twee honden en onze oude gab is duidelijk gelukkiger.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:18

Je hond weet dat ze kan ontsnappen, dus dat doet ze dan ook.
Zelf belonend gedrag, vooral omdat ze weet waar ze naar toe moet.
Zolang jullie niet in staat zijn om te voorkomen dat ze dit niet meer kan, zal ze het blijven doen.

Een tweede hond is daarom niet de oplossing.
Behalve als jullie sowieso al heel erg graag een 2e hond wilden hebben.
Je neemt geen 2e hond erbij, in de hoop om probleem gedrag bij een andere hond op te lossen.

Maar het allereerste zou moeten zijn, dat je hond niet meer kan ontsnappen.
En mocht het jullie wens zijn om 2 honden te hebben, dat heeft hier verder niets mee te maken.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:31

Eerst werken aan de basis. Aandacht geven moet leiding geven worden. Daarnaast wat al gezegd is: zorgen voor een degelijke afrastering voor de hond, desnoods aan een lijn die met een ring om een grondlijn zit.
Een tweede hond zou ik niet direct adviseren, zolang de basis er niet in zit: dan gaan ze straks met z'n tweetjes op pad. Dus eerst hond 1 onder controle hebben en dan pas overwegen of je al dan niet een tweede hond erbij neemt.

xTinkertje

Berichten: 167
Geregistreerd: 07-08-14
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:13

antje_vip schreef:
Ik denk juist WEL dat een 2e hond een oplossing is. Hondlief geeft duidelijk iets aan, namelijk dat hij zich verveeld en/of andere honden mist. Het zijn wel groepsdieren!


dat denk ik dus ook :o

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hond ontsnapt steeds en zoekt andere honden op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:21

Goede klap stroom op het hek zetten. Gewoon eentje voor schapen. Werkt prima

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:22

Ik heb ook een hond die met regelmaat ontsnapte uit de tuin, ik heb nu simpel stroom-draad gespannen rondom hele tuin. Nu geen last meer van ontsnappingen.

Overigens heb ik 2 honden thuis.

In jouw geval zou ik, stroom-draad plaatsen + nog een hond er bij. Jouw hond geeft duidelijk aan dat ie een maatje mist!