Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 12:15

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen wat betreft verhuizing en het binnen houden van katten. Ik weet dat 6 weken wordt aan geraden maar lees her en der ook dat dat nergens op gebaseerd is en 2 weken ook voldoende zou zijn.
De situatie: we komen uit een rijtjes woning en zitten nu in een bungalow in het bos zo'n 60 km van ons oude huis. Op het terrein waar we wonen, 17 hectare tussen drukkere wegen, wonen 3 andere katten.

Ik ben dus benieuwd hoe lang andere mensen hun katten binnen hebben gehouden en hoe dat ging maar ook naar meningen over onze situatie hoe aan te pakken. Op dit moment is het hier in huis al 31 graden en we kunnen niks open zetten omdat de katten dan kunnen ontsnappen. De voorspellingen voor komende week zijn natuurlijk nog warmer en ik vraag me af of het voor ons maar ook voor de katten eerlijk is om ze 6 weken binnen te gaan houden...
De dames zijn maandag avond hier naartoe gekomen.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:20

Ik houd ze altijd 6 weken binnen en dan rustig aan opbouwen met naar buiten gaan. (waar ik in eerste instantie ook bij blijf)

Wat betreft de temperatuur. Hebben ze binnen geen koele plekjes dan?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:22

Hier 3 weken binnen gehouden met veeel buurtkatten. Ongeveer 40km tot het vorige huis. Ze blijven redelijk in de buurt, komen 9/10 thuis als ik roep.
We hebben speciaal een hordeur in de keuken gezet, zodat de achterdeur open kan zonder ontsnappingsmogelijkheid. Toen ze doorkregen hoe die werkte, mochten ze naar buiten :+

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:23

Ik weet dat ik als jong meisje heel wijs aan mijn ouders vertelde toen we verhuisd waren dat de katten nu wel 6 weken binnen moesten. Onze katten verhuisden echter elke 2 jaar met ons mee, dus die waren dat opzich gewend. Na 1,5 week mochten ze naar buiten, maar echt fijn vond ik dat niet. Zijn nooit weggelopen

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:23

Het hangt ook van de kat af.
Maar dat weet je niet van tevoren.
Ik deed altijd vier weken maar één keer is een kat toen terug gelopen naar het huis van de vorige eigenaar en overgereden.
De andere keren is het prima gegaan.
Jij hebt natuurlijk het cluppie bij elkaar dus ik denk dat ze minder neiging hebben om naar je oude huis te lopen maar minder als vier weken zou ik niet durven.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 12:25

Jessix schreef:
Ik houd ze altijd 6 weken binnen en dan rustig aan opbouwen met naar buiten gaan. (waar ik in eerste instantie ook bij blijf)

Wat betreft de temperatuur. Hebben ze binnen geen koele plekjes dan?


Nee helaas, 1 verdieping, plat dak. Hele huis incl badkamer en toilet zijn net sauna. Onze dames zijn heel snel en gehaaid dus ik durf niks open te zetten. Met twee kleine kinderen blijft er al snel een verkeerde deur open staan...

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:27

Zelf houdt ik altijd 6 weken aan.
Maar dat baseer ik op mijn eigen angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:27

Kan je ze niet in een kamer opsluiten? Wij hielden de kat met de hitte voeig jaar na verhuizing in de badkamer.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:28

JustMe8484 schreef:
Jessix schreef:
Ik houd ze altijd 6 weken binnen en dan rustig aan opbouwen met naar buiten gaan. (waar ik in eerste instantie ook bij blijf)

Wat betreft de temperatuur. Hebben ze binnen geen koele plekjes dan?


Nee helaas, 1 verdieping, plat dak. Hele huis incl badkamer en toilet zijn net sauna. Onze dames zijn heel snel en gehaaid dus ik durf niks open te zetten. Met twee kleine kinderen blijft er al snel een verkeerde deur open staan...

Ja dan heb je bijna geen keus.. Op goed geluk dan maar, zou ik zeggen!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 12:28

Ze zijn al vaker met me mee verhuisd. 1x vanuit Friesland naar Gelderland, 6bweken binnen en geen probleem. Één keer zo'n 500 meter verderop. Omdat mijn ouders in het oude huis woonden na 4 weken geloof ik naar buiten gedaan omdat we echt gek van ze werden, nooit terug gelopen...

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:29

Misschien kun je ze aan een tuigje zetten, wel een heel gedoe als ze dat niet gewend zijn.
Of je zet de katten aan een tuigje. :D

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:29

Katten 's avonds in de badkamer opsluiten als de kinderen op bed liggen en dan in de rest van het huis alles tegen elkaar open zetten. Het koelt gelukkig 's avonds goed af, dus dan kun je echt lekker wel wat koelte binnen halen.
Ik zou katten echt wel langer dan 2 weken binnen houden, zeker als je in z'n groot stuk bosgebied zit waar ze snel uit zicht zijn én snel onder een auto liggen als ze richting oude huis willen.

Andere optie: mobiele airco kopen, heb je de rest van de tijd ook lol van.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 21:38

MirandaFuego schreef:
Misschien kun je ze aan een tuigje zetten, wel een heel gedoe als ze dat niet gewend zijn.
Of je zet de katten aan een tuigje. :D


Ik denk dat de katten aan een tuigje moeilijker gaat dan de kinderen, haha.

Bedankt voor het mee denken iig allemaal. Het was vanmiddag al 34 graden hier binnen. We gaan het even aan kijken. Als je het komende week goed gaat en ze in huis op hun gemak lijken en het is 3cht niet meer uit te houden dan gaan ze voorzichtig naar buiten als ik thuis ben...

Meer tips en ervaringen blijven welkom

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:48

Oei na 2 weken? Dan ben ik bang dat die zijn nieuwe huis echt nog niet terug kan vinden! Idd minimaal 6 weken. Zodat hij goed weet dat het nieuwe huis zijn thuis is en zijn luchtje eraan zit.

En niks open kunnen zetten dan, tja, perks of having a cat. Even stevige horren kopen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:06

Hier 5 weken, toen een paar dagen het moeilijk gemaakt de achtertuin uit te gaan en vlak voor het avondeten naar buiten. Ze voelde zich ook wel meteen thuis moet ik zeggen maar vond het nog steeds heel eng.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:18

Met een goed hor voor t raam kun je toch probleemloos alles open zetten?

Ik zou minstens 4 weken aanhouden

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:24

Waarom sluit je de katten niet op in 1 kamer zodat je de rest van t huis kan luchten. Als alles weer dicht zit dan laat je ze weer los.

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:25

Ik ben kort geleden van de kop van Overijssel naar midden Limburg verhuist. De kat heb ik met moeite 4 weken binnen kunnen houden, werd gek van haar en zij ook omdat het een echte buitenkat is. Ik denk dus ook dat het aan de kat ligt.
Mijne is erg op mij, en inmiddels ook mijn vriend, gericht. Ze komt ook meteen als je ze roept. Hoe zijn jouw katten daarin?
Anders naar min. 4 weken en als je het niet vertrouwt een poosje langer..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:29

Het helpt misschien om ze een voor een naar buiten te laten. Ze opzettelijk een beetje onzeker maken zodat ze wat voorzichtiger zijn.
Ook de deur openzetten voor ze gegeten hebben wil nog wel eens helpen, als ze graag eten zullen ze in de buurt blijven om etenstijd niet te missen :)

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:29

Ja horren. Die heb ik ook.
Ik heb bij de Lidl een hordeur gekocht.
Vervolgens een tube lijm bij de action en de magneetstrip bij de praxis.
Magneetstrip op de hordeur en op het kozijn
Als mijn kat met zijn pootjes tegen de deur gaat staan gaat hij niet open

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 17:54

Nou na ongeveer anderhalve week wist één van de dames midden in de nacht te ontsnappen. Een deur die niet goed sloot en een open slaap kamer raam en weg was mevrouw. Gelukkig is ze ook zelf weer terug gekomen die nacht.
Twee dagen later heeft één van de kinderen toch een deur open gedaan per ongeluk en dezelfde dame was weer buiten.... Paar keer langs zien komen overdag en toen we voor het naar bed gaan met eten rammelden kwam ze vrolijk weer aan zetten.
Haar zus is veel meer huis mus en aangezien ik wel klaar was met de warmte heb ik vanmorgen de tuindeur open gegooid. Beide zijn verschillende keren uit zichzelf binnen gekomen en de ene ligt nu lekker binnen achter de bank. Geen garantie dat ze echt niet weglopen natuurlijk maar ik heb er vertrouwen in....

Anoniem

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:17

Ik weet niet precies hoelang ik heb aangehouden maar ben dan ook in de winter verhuisd dus dan is het sowieso niet zo'n groot probleem.
Wel vind ik dat veel mensen na verhuizing te snel deur open gooien of katten toch ontsnappen en vervolgens is het kat vermist, daarom in ieder geval m'n complimenten dat je niet zomaar iets doet maar om advies vraagt.
Mijn advies is koop 2 kattentuigjes gooi er een extra lang touw aan en laat ze op die manier de tuin verkennen, ga met ze wandelen als dat een optie is en verken de buurt samen met ze. Ik vind dat te veel mensen tegenwoordig er maar vanuit gaan dat hun kat gelijk de buurt wel kent, maar uit ervaring heb ik al eens mee gemaakt dat kat gewoon terug gelopen is naar het oude huis, nu was dat in een dorp dus dat was misschien een kilometer.
Maar als ze verdwaald raken ben je ze in no time een paar dagen/weken kwijt. Ik zou dus samen met de katten de buurt verkennen en dan zelf inschatten wanneer je denkt dat het oké is. Als het goed is merk je dat wel.
Met mijn oudste was het 2 week. Met de jongste een week of 3.
Dan kunnen ze ook nu met de warmte gewoon naar buiten.

Kabayo

Berichten: 13943
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:27

Hier heb ik 2 weken aangehouden

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Verhuizing hoe lang katten binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 20:44

Met kattentuigjes heb ik geprobeerd toen ik bij mijn partner kwam wonen. 1 groot drama. Dames willen alle kanten op maar vooral niet allebei dezelfde. Dat was eens maar nooit weer... Daarbij heb ik nu ook twee kleine kinderen. Dus samen de omgeving verkennen gaat 'm echt niet worden...
Ik ben momenteel een aantal dagen achter elkaar thuis om het in de gaten te kunnen houden en te zorgen dat ze er continu in kunnen. Op de eerst komende dag dat ik werk wordt er in mijn huis op de kinderen gepast en de dag erna ben ik de halve dag heel dichtbij huis aan het werk dus kan ik regelmatig even checken en de middag laten we gewoon een raam open staan.
Ik vertrouw er wel op dat het goed komt. Dit is de 4e verhuizing en ze zijn nog nooit weggelopen of de weg kwijt geweest. Ook niet toen ze hemelsbreed 400m verhuisd waren.
Zo ver gaan ze ook niet meer van huis moet ik zeggen. Zie ze regelmatig rond dartelen.
Maar het is buiten zoveel fijner voor ze, lekker plekje in de schaduw op het mos onder de bomen is veel fijner dan zo'n warm huis...