Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 20:52

Hallo,
mijn vraag staat eigenlijk al in de titel;

Wat doen jullie met jullie buitenkonijnen als het 30+ graden word?
Nu helpen wij ze met zorgen voor altijd schaduw, fris drinken en bevroren flessen voor tegenaan te liggen.

Echter melden ze volgende week 35+ graden.
Ons idee was om ze in de kelder te zetten tot het weer lager dan 30 graden word.
Kelder is welliswaar normaal donker maar het licht blijft dan uiteraard aan overdag.
Wat zouden jullie doen??

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 21:02

Afbeelding
En nog een fototje van mijn 2 dames <3

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:04

wij deden nog een tegel in het hok die we nat hielden zodat ze er ook op konden liggen. iets minder koud dan de bevroren flessen die ik ook wel eens gebruikte ;)
Misschien zo'n koelingsmat voor honden gebruiken?

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 21:09

En dan toch met 35 graden ong nog buiten laten?
Vind het zo zielig voor ze :o

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:14

Volgens mij doe je het al heel goed!
Het enige wat ik nog kan bedenken is een paar doeken over de kooi om wat meer schaduw te creëren.
In de kelder zou kunnen, maar ik ben er huiverig voor dat de overgang van warm naar koud (en tocht) te groot is. Konijnen zijn best gevoelig en kunnen hier heel best een longontsteking van oplopen.

Verder, als ik nog even een tip mag geven (ook voor andere konijnenbezitters hier) pas op met plastic of glazen drinkflesjes! De zon kan zo'n flesje in een vergrootglas veranderen en met de huidige droogte staat zo het hok in de fik!
Doe er een washandje omheen zodat de zon er niet rechtstreeks opschijnt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:15

Voor mijn heren heb ik schaduwplekken, en daar liggen tegels in. Die worden niet heet, zijn de hele dag overschaduwd. En daar liggen ze op.
Tot nu toe gaat dat prima, ik laat ze ook lekker gewoon buiten. Hier graven ze ook kuilen waar ze in gaan liggen, dat is ook verkoelend denk ik :j

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:19

Bij mij staat het hok (met ren) niet in de volle zon. Tot nu toe gaat het prima. Ik ga morgen wel een isoleerhoes halen voor om de drinkfles.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 21:21

Laurora schreef:
Volgens mij doe je het al heel goed!
Het enige wat ik nog kan bedenken is een paar doeken over de kooi om wat meer schaduw te creëren.
In de kelder zou kunnen, maar ik ben er huiverig voor dat de overgang van warm naar koud (en tocht) te groot is. Konijnen zijn best gevoelig en kunnen hier heel best een longontsteking van oplopen.

Verder, als ik nog even een tip mag geven (ook voor andere konijnenbezitters hier) pas op met plastic of glazen drinkflesjes! De zon kan zo'n flesje in een vergrootglas veranderen en met de huidige droogte staat zo het hok in de fik!
Doe er een washandje omheen zodat de zon er niet rechtstreeks opschijnt.



Ze hebben een parasol dus hele dag schaduw.
En ze kunnen inderdaad ook graven en graven dan ook kuilen.
Een van de 2 dames ligt vaak in een terracotta pot... Zal ook wel lekker koel zijn.

Ja ik twijfel dus ook kelder is ong 20 graden...tocht overigens niet is een goed afgewerkte kelder waar je zelfs zou kunnen slapen en verwarmd in de winter..
Maar ‘s nachts loopt t ook terug tot 16 graden...

En bedankt voor de tip! Hadden t flesje al omgehangen inderdaad zodat er nooit zon opkomt.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:22

Je doet het hartstikke goed hoor met al die dingen :j ik geef ze dat ook altijd allemaal en dat gaat prima.

Zou ze niet verplaatsen als ik jou was, dat zorgt alleen maar voor extra stress.

Wat een leukerds trouwens <3

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:25

Als het zo koel is in de kelder zou ik ze toch buiten laten. Ik denk dat de overgang te groot is. Zolang ze schaduw en genoeg water hebben is er niet zoveel aan de hand hoor. De temperatuur is geleidelijk aan gestegen, dus ze hebben mooi de tijd gehad om zich aan te passen :)

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:25

Icepod! En godzijdank staat het grootste gedeelte van mijn rennen continu in de schaduw. Warm is het overal en ook binnen. Dus lekker met rust laten en veel icepodz er met regelmaat in.

OHJA! En géén drinkfles in de volle zon hangen ;)

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:25

Hier de hele dag schaduw, behalve in de vroege ochtend maar daar staat een parasol nu, en maak ik regelmatig even een tegel nat zodat deze extra koel blijft. Verder hebben we een koelmat in de ren liggen maar daar wordt niks mee gedaan. :')

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:24

Ik heb van die koel elementen van die hele platte en dan a4 formaat. Maar weet niet of konijnen daar aan gaan knagen. Mijn cavia's niet. Ik leg er dan een doek overheen en dan gaan ze daar tegen aan liggen. Maar evt wat flessen gevuld met koud water of uit de vriezer. Dat ze zelf kunnen kiezen om er tegen aan liggen.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:39


robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:44


meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 09:44

Dan ga ik nog wat icepods halen en een koelmat.
En hopen dat het niet 35 of warmer gaat worden!

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:52

Die van mijn zitten nu lekker in hun huisje, binnen achter de bank. Gordijnen dicht, meer dan genoeg water en hooi. Er ligt een coldpack in speciaal voor konijnen, die wordt pas koud als ze er tegenaan gaan liggen. En als ik weer thuis ben rond 16.00 uur gaan ze lekker rondscharrelen in huis, op het balkon liggen, of een koud plekje laminaat.
Ze lopen bij ons overigens in en uit huis. Het balkon is Bunny Proof.

Alleen las ik gister het verhaal over de konijnen en maden in de vacht.. Toch maar eens uitzoeken of ik daar nog iets mee kan doen.

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Wat doen jullie met de konijnen 30+ graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:11

Die van ons blijven gewoon lekker buiten, maar goed met een Duitse reus en Franse hangoor moet je ook wel serieus ruimte hebben binnen. Maar we hebben een hele volle bamboe in de tuin staan waar ze vaak lekker onder liggen in de schaduw, ze hebben ons grasveldje al omgetoverd tot mijnenveld met een paar kuilen waar ze lekker in liggen, er staat altijd voldoende water en ze hebben ook een hok waar ze in kunnen in ons houthok, waar het ook best koel is. Dus eigenlijk laten we ze gewoon lekker buiten hun ding doen, we hebben gelukkig echt meer dan voldoende schaduwplekken met aarde waar ze goed kunnen liggen. Alleen regelmatig controleren of er geen vieze kontjes zijn ivm eventuele vliegen en maden.