Meerkoet met gebroken poot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Meerkoet met gebroken poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 20:03

Achter mijn huis is een sloot. Hierin woont, onder andere, een gezin meerkoeten. Eén van de jongen heeft zijn poot mogelijk gebroken. Er staat een foto van hoe het er uit ziet in de spoiler. Ik wilde morgen de vogelopvang bellen, maar mijn moeder zei dat zij niet ophalen. Na de zoekfunctie te hebben gebruikt, begreep ik dat de dierenambulance ook niet komt om te vangen en de dieren op te lappen of uit hun lijden te verlossen. Zelf vangen is geen mogelijkheid. Mijn terras is afgeschermd met een hek en ik heb geen boot om het water mee op te kunnen.

Weet iemand wat ik kan doen? -O-

Spoiler:
Afbeelding

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Meerkoet met gebroken poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:05

Vaak haalt de dierenambulance dieren op om ze erna naar de vogelopvang te brengen :) Dat gebeurd bij ons iig

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 20:06

Anke98 schreef:
Vaak haalt de dierenambulance dieren op om ze erna naar de vogelopvang te brengen :) Dat gebeurd bij ons iig

Maar vangen zij de dieren ook?

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Meerkoet met gebroken poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:06

Jaa ik ben werkzaam in een vogelopvang en laatst mee geholpen zwanen te vangen om ze naar ons te brengen en wij verzorgen ze nu

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meerkoet met gebroken poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:08

Misschien kun je ze beter gewoon direct even vragen ipv af te gaan ‚volgens mij‘.
Het zal ook per regio verschillen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:11

Heb een keer over de grens, Nederland dus, gebeld over een zwaan met gebroken nek, kwam de dierenambulance ook voor, beestje is bij de dierenarts uit het lijden verlost.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:17

Laat maar lekker zitten. Zolang het jong zich nog kan redden door te vliegen kan hij lekker blijven leven. Daarnaast hoeft de vogel niet veel te lopen en zwemt hij meer. De poot repareren ze niet bij de opvang, inslapen is dan de enige optie. Dus laat je hem ophalen dan betekend dat zijn dood..
Het ligt aan de regio of ze hem bij de dierenambulance komen vangen, als hij verder verzwakt dan de dierenambulance in je regio bellen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 08-07-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:21

Sabri schreef:
Laat maar lekker zitten. Zolang het jong zich nog kan redden door te vliegen kan hij lekker blijven leven. Daarnaast hoeft de vogel niet veel te lopen en zwemt hij meer. De poot repareren ze niet bij de opvang, inslapen is dan de enige optie. Dus laat je hem ophalen dan betekend dat zijn dood..


Dit is niet waar. Spalken kan wel degelijk behalve als er bot uitsteekt omdat je dan 9 van de 10 keer infecties krijgt.

Als ie verder nog fit is vang je deze niet, ze zijn veel sneller en behendiger op het water dan wij zijn dus ik zou het even in de gaten houden en als ie wel verzwakt dan actie ondernemen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:21

Als hij nog lekker rondzwemt zou ik het laten. :)
Zeker zo'n jonkie kan er of nog zelf van genezen of leren leven met zijn handicap.

VenoSnorlax

Berichten: 4520
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:23

Sabri schreef:
Laat maar lekker zitten. Zolang het jong zich nog kan redden door te vliegen kan hij lekker blijven leven. Daarnaast hoeft de vogel niet veel te lopen en zwemt hij meer. De poot repareren ze niet bij de opvang, inslapen is dan de enige optie. Dus laat je hem ophalen dan betekend dat zijn dood..
Het ligt aan de regio of ze hem bij de dierenambulance komen vangen, als hij verder verzwakt dan de dierenambulance in je regio bellen.


Alleen open fracturen kan je 9/10 keer niet meer laten genezen de rest is spalken en na 2 a 3 weken weer over

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 20:23

Sizzle schreef:
Misschien kun je ze beter gewoon direct even vragen ipv af te gaan ‚volgens mij‘.
Het zal ook per regio verschillen.

Dit is naar aanleiding van de ervaring van mijn moeder en het feit dat ik eerst de zoekfunctie heb gebruikt, voordat ik mijn vraag op het forum stelde.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:26

Je kan wel de dierenambulance bellen, dan kunnen ze mogelijk een kijkje gaan nemen

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 14:09

Mijn excuses voor mijn enorm late reactie. Ik kon het topic niet meer vinden. Ik heb een aantal dagen na mijn post naar de dierenambulance gebeld. Het gesprek duurde nog geen minuut. Ik kon het jong vangen en hem komen brengen. Zelf wilden ze geen actie ondernemen. Ook niet toen ik aangaf dat mij dat niet zou lukken. Een week later heb ik nog een keer gebeld, omdat het de situatie leek te verslechteren. Het jong bleef achter in groei en werd erna verstoten door het gezin. Zwemmen lukte steeds minder goed. Helaas wilde de dierenambulance nog steeds geen actie ondernemen. Daarna heb ik het jong niet meer gezien...

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:14

Ik heb twee keer gehad een keer een hond die al een dag in het park liep maar die kwamen ze niet vangen evenals de gewonde duif in mijn tuin. De duif kon ik vangen en is daarna opgehaald. Hoe het met de hond is afgelopen weet ik niet.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Meerkoet met gebroken poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:19

Ik vind dat zo schandalig dat er dieren ambulances zinn die niet komen. In onze buurt ook. Maar dan melding maken bij je gemeente. Bij ons wilt fe gemeente iig dat we dit melden omdat ze volgens mij via de gemeente subsidie oir krijgen en een contract hebben.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 22:17

Vergeet niet dat de ambulances grotendeels draaien op vrijwilligers. Ze hebben niet de capaciteit als mensenambulances en moeten soms keuzes maken. Men realiseert zich niet dat het geen onwil is, vaak wel onmogelijkheid en onvoldoende mankracht om bv ook nog achter loslopende honden of nog vliegende vogels aan te gaan..Dat zou dan te kostte gaan van de tientallen nog andere liggende en nog te rijden klussen. Als de vogel nog kan vliegen en wegvliegt bij de melder zal de ambulancechauffeur deze ook niet goed kunnen vangen. Loslopende honden zetten het vaak op een rennen, zijn vaak al lang weg als je ter plaatse komt. Men heeft nu eenmaal ook echt vaak de hulp en medewerking van de burger nodig, die ook kan meehelpen het dier proberen te vangen.