Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 22:54

Hoi bokkers,

Ik zit met een vraag, en eigenlijk heel stom want we gaan ieder jaar maar ik weet ineens niet meer wat ik nou voorgaande jaren heb gedaan met eten geven :+

Wij gaan bijna naar Oostenrijk, dat betekend dat wij in de ochtend rond +/- 5 uur zullen vertrekken.
De reis duurt ongeveer 10 uur ( tussenstops meegerekend ).
Ik heb 2 honden, waarvan een hond ( duitse herder) 11 jaar oud is, en de ander ( tamaskan ) bijna 9 maanden.

Nu heb ik een aantal opties;

* Voor vertrek eten geven
* maaltijd overslaan
* tussentijds kleine beetjes aanbieden

Wat zouden jullie doen?

Groetjes

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 22:55

Ik houd de gewone tijden en hoeveelheden aan zoals thuis.
Is dat geen optie?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 23:00

Dat is opzich wel een optie, maar ik ben panisch voor een eventuele maagtorsie omdat ze dus in de auto zitten, en dit beweegt natuurlijk...
Daarom maak ik me wat zorgen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:01

Ik geef eten voor ik vertrek.Verleden jaar wilde mijn hond onderweg niet drinken.Dus ik was blij dat hij dat in ieder geval al binnen had voor ik vertrok.

Bo_Y

Berichten: 4560
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:03

Wij hebben onderweg het ritme van thuis aan gehouden.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:06

Ik houd dezelfde tijden aan, maar vaak willen mijn honden onderweg toch niet of weinig eten.
Bekijk het hond per hond, drinken is belangrijker.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:11

sunshine schreef:
Dat is opzich wel een optie, maar ik ben panisch voor een eventuele maagtorsie omdat ze dus in de auto zitten, en dit beweegt natuurlijk...
Daarom maak ik me wat zorgen.


Door het zittend mee in de auto rijden een torsie?! -O- .
Dat lijkt me wel heel bizar. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 23:13

Zijn er speciale redenen dat je zorgen maakt om een maagtorsie? Dat gebeurt toch niet zomaar?

Ik zou gewoon zo veel mogelijk de gewone voertijden en -hoeveelheden aanhouden.

Verder niet te druk om maken. Een maag heeft veel meer te verduren van een wild spelende hond dan van een hond die min of meer stil in de auto zit.

dierenfan
Berichten: 9611
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 06:19

Hier is uit bed, effe uit en eten. Dsn wij op starten enz. Daarna stuk bos dan auto in laden, honden er in en gaan.
Absoluut wel voeren. Kans op torsie stuk kleiner dan anders kans op gal spugen. Wij geven onderweg ooknog x wat lekkers

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 06:35

Ik laat altijd minstens een half uur tussen het eten en het vertrek.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 08:53

https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdi ... onden.html
Op deze website las ik het volgende;

Voorkomen
Er is uit onderzoek nog geen duidelijk antwoord gekomen op de vraag hoe een maagtorsie opeens kan ontstaan wel schijnt een maagtorsie sneller voor te komen als:
* Als u direct met u hond gaat wandelen/spelen/auto rijden na het eten
* Als u net voor het eten gaat wandelen/spelen/auto rijden met de hond
* Als de hond schrokkerig eet. Er bestaan eventueel bakken met vormpjes er in waar de hond het eten omheen uit moet zien te krijgen, dit vermindert het schrokken.
* Als de hond veel in een keer eet, het is altijd beter meerdere kleine porties per dag te voeren.
* Als de hond ijswater/ijs eet

De angst is extra aanwezig omdat ik via Instagram iemand volg waarvan de duitse herder is overleden aan een maagtorsie. Was een andere situatie maar dan nog.

Eerst naar de bossen gaat niet. Wij pakken vanavond auto al in en vannacht is het een kort rondje door de wijk en dan vertrekken...

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:57

Ik zou de hond zeker wat te eten geven voor je weg gaat. En dan meteen na het opstaan oid, zodat er nog een half uurtje tussen het eten en weg rijden zit.
Auto rijden op lege maag kan wagenziekte veroorzaken. Ook bij kinderen die snel wagenziek worden wordt aangeraden altijd wat lichts te eten.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:02

Als ik op zo’n tijdstip vertrek, voer ik eigenlijk altijd pas bij aankomst.
Normaal voer ik ‘s ochtends en ‘s avonds, maar bij uitzondering alles in de avond geven, heeft hier nog nooit problemen gegeven :n

Ik had er sowieso nog nooit van gehoord dat autorijden tot een maagtorsie zou kunnen leiden... neem aan dat je over de snelweg rijdt, dat is een heel constante rit, zonder optrekken, afremmen, bochtjes etc. dus ik zou daar persoonlijk niet zo bang voor zijn

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:11

Wij geven voor een lange reis meestal een halve portie. Niet zo zeer tegen een maagtorsie maar om het misselijk worden.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:17

Wij geven onze 5 honden altijd voor vertrek een kleine portie zodat ze niet met een lege maag in de auto stappen.

Mijn hond is een moeilijke brok eter en die wil vaak dan niet dus die krijgt een stukje worst dan zodat er toch iets in zit.

Als wij pauze nemen krijgen ze ook eten ek drinken.
Dit gaat altijd goed.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:19

Wij hebben de hond altijd meegenomen in de camper. Hij kreeg gewoon zijn eten als wij gingen eten. Nooit problemen mee gehad.

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:22

amy_leftover schreef:
Als ik op zo’n tijdstip vertrek, voer ik eigenlijk altijd pas bij aankomst.
Normaal voer ik ‘s ochtends en ‘s avonds, maar bij uitzondering alles in de avond geven, heeft hier nog nooit problemen gegeven :n


Behalve dat je hond waarschijnlijk barst van de honger en zich wellicht minder lekker voelt door reizen op een lege maag... :P

@TS: Een maagtorsie van het autorijden? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je hond op een normale dag eet gaat hij, lijkt mij, ook niet eerst een uur in z'n mand liggen alvorens hij weer rond gaat lopen? M.i. beweegt je hond meer wanneer hij zelf rondloopt dan wanneer hij achter in de auto zit (er even van uitgaande dat je niet als een bezetene optrekt/remt met een hond achterin). Zelf zou je denk ik ook niet graag met een lege maag aan een vermoeiende reis beginnen.. Denk dat je je dan snel genoeg beroerd voelt. Daarbij moet je als mens ook niet vlak voor het sporten/actief zijn gaan eten maar altijd even minimaal een halfuurtje wachten alvorens je actief wordt.

Ik zou dus gewoon een kleine portie geven en dat dan 30-45 minuten voor het daadwerkelijke vertrek.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:23

Wij zijn jaren geleden met een leonberger naar het Zuiden van Frankrijk gereden, hij kreeg wel te eten, maagtorsie zou ik niet zo bang voor hebben, ze liggen doorgaans in de auto.
We stopten om de 2 uur, lieten hem uit en drinken, het ging heel erg goed, zo goed dat de dag nadat we thuis gekomen waren, we de auto gingen poetsen van zodra we het portier openden sprong hij enthousiast weer in. :-)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 09:24

Bedankt voor alle antwoorden :j

Heb besloten dat ik hun " ontbijt " op ga splitsen in meerdere porties.
Dus een beetje voordat we gaan, en onderweg tijdens de stops, dan ligt het allemaal niet zo zwaar op de maag, maar worden ze ook niet misselijk omdat er niks in hun maagje zit.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:51

Wij hebben al meer als 30 jaar duitse herders en doen er internationaal wedstrijden mee en ze gaan mee op vakantie tot griekenland toe.Geen 1 hond heeft bij ons ooit een maagtorsie gehad.Als je echt gaat zoeken dan kom je er achter dat ze het eigenlijk niet echt weten.
Ik kende iemand met een ierse setter jonge hond die kreeg torsie op torsie terwijl zelfs zijn maag naar de eerste torsie was vastgezet.Deze hond is uiteindelijk geen jaar geworden.
Persoonlijk zou ik na de maaltijd geen inspannende dingen doen maar een rustige wandeling of een autorit hebben ze nooit wat van gekregen.En we hebben altijd meerdere honden dus het gebeurd wel eens dat ze spelen ook. Ik zou mezelf er niet te gek in maken.Een van mijn herders wilde vorig jaar niet drinken onderweg dat is veel vervelender.Bij mij krijgen ze altijd wat water door hun eten heen dan eten ze rustiger maar drinken ze ook te gelijk,ik was blij dat ik dat voor vertrek had gedaan dan had hij toch wat binnen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:06

Ik denk dat het er erg vanaf hangt hoe gestrest jou hond wordt van het rijden, die van mij geeft 0,0 (stress)reactie. Dat is wel wat anders dan honden die zenuwachtig/misselijk e.d. worden.

Ik meende eigenlijk, maar correct me if I'm wrong dat het risico van de maagtorsie nogal vergroot wordt doordat je door "inspanning" meer zuurstof uit het bloed naar de spieren verplaatst en daardoor er minder zuurstof naar de darmen gaat. (Terwijl voor de vertering van voedsel er juist meer zuurstofrijk bloed naar de darmen zou moeten gaan)

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:26

Wij houden hetzelfde ritme aan als thuis en dat betekent in ons geval: 's ochtends voor vertrek eten geven. Nu hebben wij wel een hond die autorijden prima vindt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Lange reis; hond vooraf wel of geen eten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:35

Ik voer ze gewoon zoals normaal.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:41

JLLN_ schreef:
amy_leftover schreef:
Als ik op zo’n tijdstip vertrek, voer ik eigenlijk altijd pas bij aankomst.
Normaal voer ik ‘s ochtends en ‘s avonds, maar bij uitzondering alles in de avond geven, heeft hier nog nooit problemen gegeven :n


Behalve dat je hond waarschijnlijk barst van de honger en zich wellicht minder lekker voelt door reizen op een lege maag... :P



De portie van de avond er voor wordt naar een later tijdstip verschoven ;)
Laatst bijgewerkt door amy_leftover op 06-07-18 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:46

siskeh schreef:
Ik denk dat het er erg vanaf hangt hoe gestrest jou hond wordt van het rijden, die van mij geeft 0,0 (stress)reactie. Dat is wel wat anders dan honden die zenuwachtig/misselijk e.d. worden.

Ik meende eigenlijk, maar correct me if I'm wrong dat het risico van de maagtorsie nogal vergroot wordt doordat je door "inspanning" meer zuurstof uit het bloed naar de spieren verplaatst en daardoor er minder zuurstof naar de darmen gaat. (Terwijl voor de vertering van voedsel er juist meer zuurstofrijk bloed naar de darmen zou moeten gaan)


Ze weten het nog niet precies wat een torsie veroorzaakt. Er is een onderzoek geweest waar juist weer veel honden een torsie kregen die rust kregen na de maaltijd. Hele verrassende conclusie dus en compleet anders als wat er altijd geroepen werd. Ook kan een torsie voorkomen bij een lege maag. Nu ga ik alsnog niet flink sporten bewegen na het eten, maar ik dwing ook geen rust af. Ze mogen het zelf weten en dat is meestal spelen en keten en daarna even slapen.

Vroeger werd het plaatsen van de voerbak in een standaard ook aangeraden, daar zijn ze ook van terug gekomen.

Voor autorijden geef ik wel eten, het ligt er aan hoe laat we gaan rijden, eigenlijk houd ik gewoon het normale ritme aan. Alleen de oudste hond krijgt vaker kleine beetje ipv in 1 keer, die kan misselijk worden van autorijden. Zonder eten is het helemaal erg, maar ook volle maag vindt ze niet prettig.