Wat is er met die kat gebeurd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:02

Mijn ouders hebben een kat van 5 jaar oud. Vorige week woensdag belde mn moeder dat hij raar deed. Ze is niet echt een held met katten en mn vader was er niet.

Ik heen, poes helemaal over de rooie. Heel druk wassen, trekken met de huid op de rug en hijgen. Rode kussentjes, rode neus. Tandvlees mooi roze.

Dierenarts gebeld en we konden meteen terecht.

Slechts hele lichte verhoging, hij heeft een ontstekingsremmer gekregen omdat hij misschien ergens doorheen was gelopen of misschien op een heet dak. Het is immers gewoon een kat die los kan lopen. Gedrag was volgens de dierenarts gewoon stress.

Na het dierenarts bezoek knapte poes heel erg op. Maar het gekke is, hij gaat amper nog naar buiten. En eenmaal buiten kijkt hij even om het hoekje van de schuur en sjeest dan weer heel hard naar binnen.
Gaat binnen ook ineens achter de tv zitten...

Dus we vragen ons een beetje af wat er is gebeurd dat dit heeft getriggerd. Iemand die dit herkent en een gokje durft te wagen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:03

Misschien achtervolgd door een hond, in het water gevallen of een gevecht verloren?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:09

Oh ja vergeet ik te vertellen. Hij was super schoon, en had geen lichamelijke oneffenheden zeg maar.
Het is wel een bangerd tegenover andere katten (en vind het geweldig om ze uit de tent te lokken) dus ik weet ook niet of hij het gevecht ooit aan zou gaan.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:11

In contact gekomen met chemicaliën?
Vervelend hoor voor het beestje.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:15

Ik denk op grond van het verhaal toch ook dat ie een flinke schrik heeft gehad buiten, maar ja wat het dan is geweest als er geen lichamelijke schade is? Misschien achtervolgd door een andere kat/hond, misschien een trap gehad van een mens, ergens in gevallen, iets over zich heen gehad/op hem gevallen... dat blijft gokken denk ik, kunnen zo veel dingen zijn. Stress vanwege dat soort gebeurtenissen is wel echt een dingetje bij katten, daar kunnen ze (ook veilig binnen) nog lang van uit hun doen blijven helaas :n

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:16

Hier ook ooit eens zoiets meegemaakt, kat kwam niet naar huis en ben hem gaan zoeken. Heb hem in een hoekje teruggevonden in ons tuinhuisje die gewoon openstond, dus hij kon erin en uit. Maar hij was helemaal over zijn toeren. Hij is toen een hele winter depressief geweest en likte zijn achterste poten en staart kaal... in de zomer groeide zijn haar en zelfvertrouwen terug en nu is hij gewoon weer de kat die hij altijd was.. ik zal nooit weten wat hem overkomen is, maar hij had vast en zeker een trauma opgelopen, ik vermoed dat hij door een hond achternagezeten is geweest of erger, dat een mens hem iets aangedaan heeft.

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:18

Zit er ¿proccesierups? in de buurt? Hier kan ik niet eens meer fatsoenlijk wandelden met de hond.... alles zit er vol mee

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:24

Gestoken door een wesp of ander insect zou ook nog kunnen. Daar kunnen ze flink last van hebben en dat verklaart misschien ook waarom ie niet naar buiten wil

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:27

LaPluche schreef:
Zit er ¿proccesierups? in de buurt? Hier kan ik niet eens meer fatsoenlijk wandelden met de hond.... alles zit er vol mee


Dan had de dierenarts dat wel opgemerkt. Ze zitten hier volgens mij gelukkig ook niet. Lijkt me echt hels!!!

Kat lijkt ook niet depressief. Maar het is dan ook wel een heel vrolikk en ondernemend beestje.

LaPluche

Berichten: 1978
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:32

Janine1990 schreef:
LaPluche schreef:
Zit er ¿proccesierups? in de buurt? Hier kan ik niet eens meer fatsoenlijk wandelden met de hond.... alles zit er vol mee


Dan had de dierenarts dat wel opgemerkt. Ze zitten hier volgens mij gelukkig ook niet. Lijkt me echt hels!!!




De brandharen zijn 0.3 mm groot, dus die kan die niet zo met het blote oog zien.

Wel heel raar idd, ik denk dat hij ergens dan heel erg van geschrokken is. Maar dat verklaart de rode pootjes niet.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:38

Heeft de kat soms nog een soort van 'aanval' waarbij hij veel likt/bijt? Onze kat wil namelijk ook niet meer naar buiten en heeft veel dezelfde symptomen. Ze krijgt dan gewoon te veel prikkels, waarschijnlijk ook van de wind. Buiten deze aanvallen is er niks aan de hand met de kat.

Samen met de DA zijn we uitgekomen op Feline Hyperesthesia Syndrome (ookwel 'rolling skin disease'), maar dat is meer een soort verzamelterm voor veel dezelfde klachten waarbij ze eigenlijk niet weten wat het veroorzaakt. Is vrij weinig aan te doen, we konden onze kat door de scanner halen, maar wat ga je daarna doen? Het enige wat je verder kan doen is stress voorkomen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 11:49

Ik denk toch ook aan eikenprocessierups. De haartjes zijn niet zien en elk dier (en mens) kan er net even anders op reageren. Mijn paard kreeg een snotneus en schuurde zijn neus en oor kaal, dit stopte toen we de nesten weg hadden gehaald. Andere paard zat plotseling van top tot teen onder bulten (en had wel een vliegendeken op). Waarschijnlijk liggen rollen onder die boom waar de nesten in zaten.
Het is moeilijk te zeggen hoe jouw kat er op zou reageren, maar ik denk dat die reactie best mogelijk kan zijn.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 11:59

Het was ook mijn eerste idee hoor Bowo. Maar dierenarts zag hier niets in, ze zitten hier niet in de buurt.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is er met die kat gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:18

Rode neus komt mij vooral bekend voor door stress/opwinding, en dat zou ook de rode pootjes kunnen verklaren gok ik?
Ik zou dus ook een aanval van ander dier/mens verwachten of een lichte aanrijding. Dat verklaart ook het niet naar buiten durven.