Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 12:09

Hoi!

Ik heb een kat van nu net ouder dan 2 jaar welke waarschijnlijk de afgelopen 2 nachten een epileptische aanval gehad heeft. Dit was het vermoeden van de dierenarts, we gaan over een uurtje heen om verdere onderzoeken te doen en eventueel andere dingen uit te sluiten.

Ik werd 2 nachten terug wakker om 04.30 omdat mijn kat tegen het bed aan rende en vervolgens tegen de wasmand en toen ging ze in een hoek rondjes draaien en schuimbekken/extreem kwijlen. Ze had onwijs grote ogen en leek in paniek. Ik mocht niet bij haar in de buurt komen. Na ongeveer 1/1,5 minuut kon ik haar pakken en heb ik haar dicht tegen me aangehouden, toen werd het minder en was het klaar. Ik heb het hele huis doorzocht naar iets wat ze zou kunnen hebben opgelikt/gegeten dat er zo’n reactie kwam maar er stond niks open ofzo en ik heb ook geen planten in huis. (Ze is ook niet net ontvlooid trouwens). Gisteren overdag was er niks aan de hand en was ze gewoon normaal waarop ik dacht dat het vast (hopelijk) iets eenmaligs was. Maar afgelopen nacht om 02.30 was het weer raak, weliswaar minder heftig dan de dag ervoor maar wel weer dezelfde soort ‘aanval’.

Op internet lees ik vooral de engste verhalen, maar hebben hier mensen ervaring met jonge katten met epilepsie? Is het met medicijnen nu onder controle? Of is het bij veel katten toch niet ‘katwaardig’? Wat was de oorzaak bij jullie katten of is deze oorzaak onbekend?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:12

primaire epilepsie bij katten is heel zeldzaam, ik zou dus zeker flink onderzoek laten doen of er geen andere oorzaak te vinden is die epileptische aanvallen oproept.

Ik heb geen ervaring met katten, wel met een hond. Na heel uitgebreid onderzoek (inclusief MRI en de hele reutemeteut) de diagnose primaire epilepsie gekregen, ondanks dat het wringde. Anderhalf jaar na de diagnose alsnog secundaire epilepsie n.a.v. een hersenontsteking. Totaal andere medicatie en nu al ruim een half jaar aanvalsvrij (hiervoor minimaal eens per maand)

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:18

Onze kat is nu 10 en heeft al zeker 3 jaar last van epilepsie. Bij hem zit het niet helemaal goed in het brein en dat is ook de trigger. Hij kan er zeker oud mee worden. Met medicijnen heeft hij 1 keer in 2 maanden tijd wel eens een aanval, dat is dan ook een slechte dag voor hem. Verder doet hij het prima. Mijn dierenarts zegt dat zolang hij het niet een aantal keer per week krijgt, of zelfs dagelijks, dan is het te doen.

Het lijkt erger dan dat het is. Hij is zelf tijdens zo'n aanval buiten bewustzijn dus hij krijgt niks mee. Na zo'n aanval gaat hij hard mauwen en zoeken omdat hij in de war is. Ik kan het aanvoelen wanneer er weer een aanval voor de deur staat. Hij slaapt veel en zoekt mij heel erg op. Hij word dan wakker van zijn slaap en springt van de bank op de grond, en dan krijgt hij een aanval. Hij voelt het zelf dus ook aankomen. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat je hem niet aanraakt, hij kan je onbewust verwonden. Zorg er wel voor dat er geen obstakels in de weg liggen zoals meubilair zodat hij zichzelf ook niet kan verwonden.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:24

Ik heb een poes gehad met epileptie.
Is helaas niet goed afgelopen.
Was een poes met al langer oorproblemen.
Had ook oorpoliepen en na 2x een hele lichte aanval heeft ze helaas een gekregen waar ze niet meer uit kwam en heb ik haar in laten slapen.
Bij mijn poes was het vermoeden dat er waarschijnlijk toch iets verder in het oor/hoofd misschien iets woekerde en dat voor de aanval zorgde.
Zou dus zeker zoveel mogelijk laten nakijken. :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 26-06-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:24

Mijn kat heeft dit ook gehad toen hij 1 jaar was. Heel af en toe had hij een aanval en was hij helemaal van de wereld. De aanvallen waren heel af en toe en daardoor kon hij geen medicijnen ervoor krijgen. De aanvallen zijn in de loop van 2 jaar weg gegaan en heeft hij er tot zijn 14de geen last meer van gehad. Toen zijn maatje na 13.5 kwam te overlijden is het teruggekomen.en in erge staat. Elke dag meerdere aanvallen. Daarbij was hij in 3 maanden tijd afgevallen afwezig, kreeg hij atrose en werd hij blind. Zo erg miste hij zijn maatje
Dit begon allemaal in sept 2016 en in dec 2016 heb ik hem ook in laten slapen. Laat de dierenarts er goed na kijken, hij is nog jong en kan er net als.mijn kat overheen groeien maar krijgt ze het te vaak dan kan ze er.medicijnen voor krijgen

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:28

Zit op mijn werk dus kan niet het hele verhaal vertellen nu maar mijn kat van 10 heeft epilepsie sinds een half jaar ongeveer? Iets minder geloof ik. We weten de reden niet en ze is volledig nagekeken en getest (behalve MRI op advies DA want de kans dat er iets te zien was was klein en sws niet te behelpen verder, zolang de medicatie het werk verder doet). We denken dus iets in haar hoofd zelf.

Ze krijgt 2x per dag een half pilletje phenoleptil. Doet ze het goed mee. Ze heeft een oog verwijderd nadat dit vol met bloed liep en niet meer gered kon worden. Ze is een aparte kat van zichzelf maar doet niet raar en de epilepsie is te onderhouden met deze medicatie. Kan dat ze er last van gaat krijgen en dan moet de dosis omhoog.

Ik weet nu wanneer ze last krijgt. Vage lichte stuiptrekkingen en tics krijgt ze voor een aanval. En ze is apatisch. Maar ze pakt d'r pilletje makkelijk. Het is echt een k*t iets als ze een aanval krijgen :(
Ze heeft 1x niet medicatie gehad na de oogoperatie en toen was het weer prijs. Ze moet ze ook echt slikken anders is het direct terug. Ze was helemaal apathisch weer omdat ze geen ochtend pilletje gehad had dus heb ik een pilletje gemalen en in een waterspuitje toegediend en na een aantal uur was ze weer in orde.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:41

Wij hebben vroeger ook een pers gehad met epilepsie. Zo uit het asiel gekomen dus geen idee wat de oorzaak was. Kreeg geen medicatie geloof ik, hij had af en toe een aanval. Als hij diep lag te slapen maakten we hem wakker want dat was de trigger (dat diepe slapen dus).

(Wij hebben nu een Labrador met epilepsie, al sinds hij 1 jaar is. Dus primaire. Bij hem prima onder controle met medicatie. aar bij honden is het toch een iets ander verhaal dan bij katten)

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 13:49

Bedankt voor jullie reacties! Sommige fijner om te lezen dan anderen maar wel heel fijn om er een beetje een beeld bij te krijgen, want ik had er echt helemaal geen ervaring mee.

Net terug van de dierenarts en met mijn gedetailleerde verhaal erbij verdacht ze mijn kat toch niet persee direct van epilepsie omdat het alleen s’nachts gebeurt tot nu toe en ze echt in paniek lijkt (en dus bereikbaar). Heeft wel pupillen getest en nog wat standaard checkjes en dat was eigenlijk allemaal gewoon goed. Ze wilde wel bloedprikken maar gaf aan dat ze nu dan alleen heel breed zou kunnen testen omdat ze geen idee had waar te beginnen. De DA dacht meer aan hyperventileren, ze vond het ook een heel alert/bangig katje dus dacht dat het kwam doordat ze misschien de afgelopen nachten ergens heel erg van geschrokken was en ook omdat ze heel erg naar mij trok daar dat ze dan misschien omdat wij dan slapen geen reactie krijgt van ons dat ze dan in ‘paniek’ raakt en gaat hyperventileren. Als het weer gebeurt moet ik het in ieder geval filmen. Heb nu royal canon calm gekregen tegen stress en op advies Feliway besteld. Hoop heel hard dat dat het gewoon is en we niet het traject van onderzoeken naar epilepsie in hoeven.. we kijken het nu met dit voer en feliway aan tot vrijdag en mocht het dan niet iets beter worden dan gaan we toch breed bloed prikken en vanaf daar kijken wat we gaan doen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:03

Mijn kat ging ook als.een gek door het huis heen als hij een aanval had. Pure paniek en was dan ook niet te benaderen. Pas na enkele minuten kon ik hem.oppakken en kalmeren. Ik vind het dus meer op epileptie lijken. Die van mij had het ook voornamelijk snachts. Niet dat ik je dierenarts in twijfel trek hoor maar vind het meer als epileptie klinken dan als hyperventilatie

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:24

Wij hebben hier een 14 jarige die al sinds kitten zo'n 4 keer per jaar een epilepsieaanval krijgt, hij krijgt hier geen medicatie voor, omdat hij niet genoeg aanvallen heeft. Het is steeds eng en zielig om te zien, maar enkele minuten na een aanval is er niets meer aan de hand. Aan de hand van zijn gedrag kan ik ook merken wanneer er een aanval aankomt, maar ik moet zeggen dat ze (gelukkig) steeds minder erg worden.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:53

Mijn kat is totaaal apathisch en niet actief. Ze verkrampt helemaal en is weg van de wereld bij een aanval. Ze kijkt voor zich uit maar krijgt niks meer mee. Maar zij krijgt iedere dag medicatie. Soms ligt ze naast me en voel ik stuiptrekkingen (denk ik) maar dan zit ze zich gewoon te wassen. Ben ik weer overbezorgd :+

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:23

Mijn kat heeft het ook al een half jaar. Sinds ze medicijnen krijgt heeft ze geen aanval meer gehad. Gisteren is er helaas een agressieve tumor in haar onderkaak gevonden dus we gaan nu beginnen met haar comfortabel houden en afscheid nemen. We vermoeden dat er ook wat mis in haar neus, omdat ze anders is gaan ademhalen. Opereren willen we niet en we gaan haar ook niet lang op pijnstillers houden. Beter te vroeg afscheid nemen dan te last.

Sterkte met jouw kat.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 23:36

Och Puppetje wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte met afscheid nemen van jouw kat, ik zeg dat inderdaad ook altijd beter te vroeg dan te laat met dieren.

Chimello dat overbezorgde heb ik ook heel erg. Dan hoor ik bijvoorbeeld boven wat geluid en dan ren ik er gelijk heen en dan is ze bijvoorbeeld gewoon aan het spelen.. Ben sowieso een overbezorgde kattenmoeder, het zijn echt m’n baby’s..

Afgelopen nacht niks gebeurt gelukkig, ze heeft de hele nacht in m’n armen geslapen, ik hoop heel hard dat het zo mag blijven. Ik ga zaterdag op vakantie en vind dat nu heel spannend na afgelopen week, heb wel de oppas (die hier ook slaapt) al helemaal instructies gegeven wat te doen als hij het niet vertrouwd, dan staat mijn vader paraat om naar de dierenarts te gaan en deze weten beide ook het verhaal tot nu toe.. En vooral dat ik liever heb dat ze veel te vaak heen gaan dan niet...

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 23:54

Toevallig de afgelopen dagen met vlooienspray gesprayd?
Of in aanraking geweest?

Ditnkan epileptische aanvallen veroorzaken als dit een middel is waar permethrin in zit.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:21

Ach wat vervelend van je vakantie nu, ik zou de hele dag bezorgd zijn maar gelukkig ben je voorbereid!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:03

mijn lieve Minimaus werd snacht bij mij over het hek gegooid ergens in 2010 (had tel al in de hand om politie te bellen voor inbrekers) Ongecastreerde kater met een scheef kopje en heel ernstige oormijt- die samen met de balletjes ook verwijderd zijn.
Al snel kreeg hij een soort epileptische aanvallen, paar keer per maand. Allerlei onderzoeken laten doen maar de schade was te erg, de oormijt had een middenoorontsteking veroorzaakt. Operatie was niet mogelijk vanwege de plek maar door de oormijt strikt onder controle te houden heeft hij tot nu toe nog maar 1 aanval per 2 mnd. En ook ik weet wanneer dat komt, rustiger, niet zijn uitbundige zelf.

In oktober 2017 voelde ik een vetbult bij zijn tepels, DA dacht aan mamatumor maar onderzoek (na operatie om het weg te halen) bleek dat het goedaardig was. Wat was ik opgelucht !

Een maand geleden vond ik dat hij wat slijm rond zijn mondhoeken had. De DA vond een tumor onder zijn tong, inoperabel ;( hij doet het voorlopig nog redelijk op prednison maar binnenkort moet ik een beslissing nemen over deze bijzondere kat |( mijn racemaus

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kat met waarschijnlijk epilepsie, ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:26

Mijn kat heeft verschillende aanvallen gehad rond zijn 1e levensjaar. Bleek door een paniekreactie te komen. De hond van onze buren was erg agressief. Laatste keer dat ik een aanval mee gemaakt had vond ik hem slapjes in de donker in de tuin. En ik had hem binnen in een mandje gelegd. Daar kreeg hij dan een serieuze aanval, het leek echt alsof hij dood ging. Ogen weggedraaid mond open, zwaar ademen. Snel naar de dierenarts van wacht gereden. En op het moment dat we toekwamen kwam hij weer bij bewustzijn en was hij weer als normaal.
Die buren zijn kort daarna verhuist en sindsdien heeft hij geen aanvallen meer gehad.