Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 15:26

Even een korte situatieschets:

Wij hebben momenteel 4 katten. We wonen in een rustige buurt (doodlopende straat, bos vlak naast ons), en de katten kunnen naar eigen wens binnen en buiten dmv een kattenluik. We hebben verschillende voerbakjes verspreid staan met eten. Ze hebben constant eten tot hun beschikking.

Eén van de vier katten is een poes van 11 jaar. We hebben haar sinds haar 2 jaar en ze is altijd mooi op gewicht geweest. Ze liep ook bijna altijd buiten rond, joeg op muizen etc. Nu ze wat ouder wordt ligt ze eigenlijk voornamelijk binnen en slaapt ze meer. Sinds een jaar is ze dan ook flink beginnen bijkomen. Een aantal maanden geleden trok ik aan de alarmbel en zijn we overgeschakeld van voeding. Eerst kregen ze de Multicat van Prins, gemengd met gewoon kattenvoer van de Aldi (mijn moeder vond het anders te prijzig). Nu hebben we de Weight Reduction van Prins, gemengd met de Sterilised voeding van het huismerk van de Aveve.

Ik zie echter nog geen merkbaar verschil. We hebben ook geen weegschaal ter beschikking momenteel dus kan haar niet wegen. Ik ben dus flink aan het nadenken voor andere en extra oplossingen om haar gewichtsverlies te stimuleren. Ze speelt niet (meer), heeft ze nooit echt gedaan. Ze gaat dagelijks wel een paar keer een rondje lopen buiten maar ook niet vaak. Als ze al lang op bed ligt zet ik haar af en toe buiten zodat ze wat wandelt. De bakjes voer staan allemaal op verschillende hoge niveaus (kasten, krabpaal…) zodat ze gestimuleerd worden om te klimmen en springen.

Apart eten geven is hier geen optie. Ze zijn zo gewend om 24/7 eten tot hun beschikking te hebben. Bovendien hebben we 1 kat die eigenlijk nooit binnenkomt behalve om te eten, en die erg bang is naar mensen toe. Voor hem ‘moeten’ we dus wel continue eten hebben staan. Volledig overschakelen op een dieetvoeding is ook niet echt een optie, gezien alle vier de katten van alle vier de bakjes eten, en de andere drie zijn gewoon goed op gewicht (ééntje zit ook net op de grens, daar mag echt niet teveel af). Zo’n voerbakjes met chipherkenning zijn helaas geen optie hier, gezien de prijs en het feit dat twee katten niet gechipt zijn (deze twee katten zijn van mijn moeder en zij wil ze niet laten chippen, dus hier graag geen commentaar op).

Aanvulling: we gaan sowieso volgende maand met haar naar de DA voor vaccinaties en willen dan een controle bloedonderzoek laten doen. Ze oogt verder wel gewoon 'fit', is niet mega sloom maar gewoon minder actief. Dit is niet plots gebeurd, maar geleidelijk aan de afgelopen 1-2 jaar.

Wie denkt er mee? :)
Laatst bijgewerkt door billionache op 10-06-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:31

billionache schreef:
Ze hebben constant eten tot hun beschikking.

"Wie denkt er mee?" Serieus?
Hier hoef je écht niet over na te denken, dit is je probleem, neem de voor de hand liggende actie.
Al je bezwaren en voorwaarden zijn slappe smoesjes, je kat is te vet want je voert haar teveel, punt.

Daphx93

Berichten: 2595
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:35

Even naar de dierenarts en bloedonderzoek. Kijken of de waardes goed zijn aangezien ze zo sloom is.

Voor de rest kan je weinig aanpassen omdat je niet wilt aanpassen. Want als hij echt te dik en moet afvallen zal je toch echt je voer aan moeten passen.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:36

Voor de 3 katten met goed gewicht voerbakken aanschaffen die alleen opengaan wanneer de kat met het goede chipnummer ervoor zit. En dan de te dikke kat apart en niet meer onbeperkt voeren.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 15:36

Joh dat kan ook wat minder hoor Kuggur :')

Als je een beetje verder leest zie je ook de reden waarom we dit zo doen. Wij hebben onze katten altijd op deze manier gevoerd de laatste 20 jaar (ook deze kat, sinds ze bij ons kwam 8 jaar geleden) en ze hebben het er altijd goed op gedaan. Ze eten gewoon de hele dag door kleine beetjes, waar een kat ook voor gemaakt is, en behalve deze kat zijn ze allemaal netjes op gewicht gebleven met complimenten van de DA.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 15:40

Daphx93 schreef:
Even naar de dierenarts en bloedonderzoek. Kijken of de waardes goed zijn aangezien ze zo sloom is.

Voor de rest kan je weinig aanpassen omdat je niet wilt aanpassen. Want als hij echt te dik en moet afvallen zal je toch echt je voer aan moeten passen.


Dit waren we sowieso van plan inderdaad, sowieso ter controle omdat ze al wat ouder wordt. Al is ze niet persé enorm sloom geworden, ze blijft soms ook makkelijk nog een paar uur van huis op wandel. Maar wel minder actief inderdaad.

black_kelpie schreef:
Voor de 3 katten met goed gewicht voerbakken aanschaffen die alleen opengaan wanneer de kat met het goede chipnummer ervoor zit. En dan de te dikke kat apart en niet meer onbeperkt voeren.


Hadden we ook aan gedacht, maar twee katten zijn niet gechipt (de te dikke en de bange kat). Daarnaast zijn we ook bang dat de bangere kat dan sowieso niet meer zou durven eten. Die wordt namelijk gewoon panisch bij onbekende geluiden en handelingen.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:41

Geen tip wbt eten, maar grofweg wegen kan je ook met een gewone weegschaal voor mensen :) eerst zelf op de weegschaal gaan staan, daarna kat oppakken en samen op de weegschaal staan. Het verschil in gewicht is het gewicht van de kat.

Een minder leuke waar ik rekening mee zou houden is eventuele pijn, wellicht dat ze daarom minder beweegt en doet. Bij zulk soort veranderingen in gedrag zou ik een afspraak maken bij de dierenarts om na te gaan of daar nog iets te verbeteren valt. (Misschien dat ze zich met medicatie of een behandeling beter zal voelen en weer meer wil ondernemen e.d.)Maar misschien hebben jullie dat al gedaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:42

Ik zou idd ook even het bloed laten checken, kan best zijn dat ze wat onder de leden heeft en daarom en/of dik wordt en/of luier wordt. Onze kat van 11 is wel iets rustiger, maar niet zoveel dat ie daardoor dikker wordt.
En dat je het altijd zo gedaan hebt, wil niet zeggen dat je dat niet kunt veranderen. Je kunt bijv kiezen voor voerbakken met chiplezer. Dan kun je zelf goed bepalen wie er wel en niet mogen eten uit welke bak. Dat hebben ze vlot genoeg door :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:44

Wel, onder jouw voorwaarden is je probleem simpelweg onoplosbaar. Je bent niet bereid ook maar enige management aanpssingen te maken om hier iets aan te doen.
Accepteren dus dat je kat te dik blijft en nog dikker wordt, met de bijbehorende gezondheidsrisico's.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:44

Kat toch echt een keer laten chippen ook gewoon zodat er altijd gecheckt kan worden woe de eigenaar is (bijv als je mag aangereden wordt) er xijn ook brokken die gewoon minder dikmakenf zijn zonder meteen een dieet brok te hoeven zijn. Ik zou daarom misschien eens kijken naar een betere kijk eens naar Nutrivet of Purizon die zijn ook fijn qua prijs en hebben 75-80 % vlees.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:45

billionache schreef:
Daphx93 schreef:
Even naar de dierenarts en bloedonderzoek. Kijken of de waardes goed zijn aangezien ze zo sloom is.

Voor de rest kan je weinig aanpassen omdat je niet wilt aanpassen. Want als hij echt te dik en moet afvallen zal je toch echt je voer aan moeten passen.


Dit waren we sowieso van plan inderdaad, sowieso ter controle omdat ze al wat ouder wordt. Al is ze niet persé enorm sloom geworden, ze blijft soms ook makkelijk nog een paar uur van huis op wandel. Maar wel minder actief inderdaad.

black_kelpie schreef:
Voor de 3 katten met goed gewicht voerbakken aanschaffen die alleen opengaan wanneer de kat met het goede chipnummer ervoor zit. En dan de te dikke kat apart en niet meer onbeperkt voeren.


Hadden we ook aan gedacht, maar twee katten zijn niet gechipt (de te dikke en de bange kat). Daarnaast zijn we ook bang dat de bangere kat dan sowieso niet meer zou durven eten. Die wordt namelijk gewoon panisch bij onbekende geluiden en handelingen.


Je katten lopen buiten en zijn niet gechipt? Hopelijk sel gecastreerd of gesteriliseerd...

Die voerbakjes werken met een chip aan de halsband

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 15:50

Bedankt voor de opbouwende tips tot nu toe ;) ben ik zeker wat mee!

Heb even toegevoegd in de OP dat ze volgende maand naar de DA gaat voor vaccinaties, en we dan sowieso een controle bloedonderzoek laten doen.

Op vlak van voeding kunnen we inderdaad niet veel aanpassen helaas. Maar ik doelde dus meer op creatieve ideeën mbt het stimuleren tot meer bewegen. Zoals de voerbakjes hoger plaatsen, wat we momenteel al doen.

De katten zijn gesteriliseerd/gecastreerd ja. De twee die van mij zijn, zijn gechipt. Die van mijn moeder niet. Hoeft verder ook geen commentaar op te komen. Ik ben me zeker bewust van de risico's van niet chippen en heb dit al meermaals doorgesproken, maar het is gewoon niet mijn beslissing.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:51

Als juist die 2 ongechipt zijn is het toch juist prima. Gechipt kunnen door het voerluik en de dikke en de bange moeten het doen met wat er buiten het voerluik staat

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 15:58

Voor de Surefeed chip bakken heb je ook chip penningen voor aan de halsband. Al mijn katten zijn gechipt, maar bij mijn ex-katertje is zijn chip niet te vinden (al 2x gechipt inmiddels zonder succes :+). Hij heeft dus een van hun penningen en dat werkt prima. De Surefeed heeft ook een trainingsprogramma om je katten te laten wennen. Wel duur inderdaad, maar soms heb je weinig keuze helaas.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 16:04

Oh dat van die penning wist ik niet! Heel handig :) Alleen even bekijken hoe we dat dan doen met de bange kat, vrees ervoor dat die te verleiden zal zijn voor dat systeem (lees: panikeert en rent heel hard weg bij het minste geluidje of beweging).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:14

billionache schreef:
Oh dat van die penning wist ik niet! Heel handig :) Alleen even bekijken hoe we dat dan doen met de bange kat, vrees ervoor dat die te verleiden zal zijn voor dat systeem (lees: panikeert en rent heel hard weg bij het minste geluidje of beweging).

Ach als ie honger krijgt went ie daar snel genoeg aan hoor :P

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:29

Ik lees even mee, ik zit namelijk met zo’n beetje hetzelfde probleem. Twee katers, 6 en 7 jaar oud, eentje prima op gewicht, mooie slanke kat, en de andere kun je rollen. De dikke is de jongste, bovendien nog een Siamees ook, de slanke is een kruising Siamees/Britse korthaar. Beide katten zijn erg actief en speels. Dikzak is onderzocht, niks mis met hem behalve dat hij veel te vet is.

Ik zie hier de surefeed genoemd worden, die hebben wij dus. Werkt hier niet. Katten eten er prima uit, dat is het probleem niet. Maar onze katten zijn nogal aan elkaar gehecht, ze eten samen, slapen samen, spelen samen, en ze apart van elkaar zien is een zeldzaamheid. Wat er dus gebeurt als de slanke kat gaat eten, is dat de dikke zijn kop er doodleuk bij doet en mee eet, wat de slanke prima vindt.
Apart van elkaar eten geven ook al geprobeerd, dikke eet dan wel, slanke weigert te eten en gaat alleen maar zitten gillen.
Hier dus ook nog geen oplossing gevonden helaas....

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:44

Zou het helpen als je het voer verstopt? Of op een andere moeilijkere manier aanbied, bijvoorbeeld door het (deels) in een fles met gaatjes te stoppen? Je kunt ook een doos vullen met rechtopstaande wc rollen en daar brokjes in gooien om nog een idee te geven, internet staat vol met dit soort ideeën. Wij hebben zelf twee katten, waarvan eentje ook meer brokjes eet dan de ander. Alleen het leuke/handige is dat de een het leuker vind om voor zijn brokjes te werken dan de ander. En daarbij is de ene handiger in die wc rollen doos en de andere is handiger met een eierdop (ook gevuld met brokjes). Zo kan ik toch nog een beetje spelen met hoeveel brokjes welke kat binnenkrijgt

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:18

Mijn katten krijgen 3x per dag te eten. Dit ingevoerd nadat bleek dat 1 van de drie ongemerkt te zwaar was geworden, 1 eigenlijk al te zwaar was en de derde was(is) mooi op gewicht.
Grappig genoeg zijn de twee die te zwaar waren afgevallen en de kat die goed is qua gewicht nagenoeg niks. De zware katten aten gewoon teveel. Ze krijgen nu in de ochtend natvoer, als de eerste van ons twee uit werk is met z'n drieën tegelijk de helft van de afgewogen brokken en later op de avond de andere helft. (Ik voer de brokken in een speelbaan voor katten waar ze ze zelf uitvissen. Het balletje in de baan doen ze niks mee)

Wat ik probeer te zeggen, jij bent bang dat de dunne kat te dun wordt maar ik denk dat het zo'n vaart niet snel zal lopen. De dikke kat eet waarschijnlijk gewoon te vaak en te veel. Ik zou het uitproberen met 3x per dag voeten ipv onbeperkt.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 17:24

@Supertje: daar ben ik ook bang voor en heb ik al een aantal keer gelezen, dat het niet helemaal werkt. Zal het sowieso wel moeten overleggen met m'n moeder en ga er nog over nadenken. Als het hier ook niet goed werkt, is het zonde van zo'n duur ding...

@Maritt: Dat zijn inderdaad de soort tips waar ik naar op zoek ben :D Was al van plan om zelf wat in elkaar te knutselen waardoor ze trager moeten eten en ervoor moeten werken, maar had geen idee hoe daaraan te beginnen. Dat geeft me alvast een aantal goede ideetjes!

@Duc_je: in porties voeren is hier geen optie gezien de bange kat erg bang is van mensen (ook van ons). Hij komt heel af en toe binnen om te eten. Zou het sneu vinden als de andere katten alles op vreten voordat hij de kans krijgt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:35

billionache schreef:
@Supertje: daar ben ik ook bang voor en heb ik al een aantal keer gelezen, dat het niet helemaal werkt. Zal het sowieso wel moeten overleggen met m'n moeder en ga er nog over nadenken. Als het hier ook niet goed werkt, is het zonde van zo'n duur ding...

@Maritt: Dat zijn inderdaad de soort tips waar ik naar op zoek ben :D Was al van plan om zelf wat in elkaar te knutselen waardoor ze trager moeten eten en ervoor moeten werken, maar had geen idee hoe daaraan te beginnen. Dat geeft me alvast een aantal goede ideetjes!

@Duc_je: in porties voeren is hier geen optie gezien de bange kat erg bang is van mensen (ook van ons). Hij komt heel af en toe binnen om te eten. Zou het sneu vinden als de andere katten alles op vreten voordat hij de kans krijgt.

En hem buiten of in de schuur voeren?

Overigens als je op vaste tijdstippen gaat voeren zullen ze vanzelf komen op dat tijdstip

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 17:39

Ze lopen alle vier buiten, dus als ik een bakje buiten zet gaan ze daar alsnog van eten allemaal :j
Geloof best dat die andere drie op de voertijdstippen komen ja, die staan nu al mee in de keuken als het eten op is :') maar die bange kat gaat hem gewoon echt niet worden.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 17:52

Supertje schreef:
Ik zie hier de surefeed genoemd worden, die hebben wij dus. Werkt hier niet. Katten eten er prima uit, dat is het probleem niet. Maar onze katten zijn nogal aan elkaar gehecht, ze eten samen, slapen samen, spelen samen, en ze apart van elkaar zien is een zeldzaamheid. Wat er dus gebeurt als de slanke kat gaat eten, is dat de dikke zijn kop er doodleuk bij doet en mee eet, wat de slanke prima vindt.
Apart van elkaar eten geven ook al geprobeerd, dikke eet dan wel, slanke weigert te eten en gaat alleen maar zitten gillen.
Hier dus ook nog geen oplossing gevonden helaas....

Een vriendin van me heeft dit opgelost door de bak in een reismand te zetten, en dat werkt goed bij haar. Kan er fysiek geen 2e kat bij, maar zij heeft vrij grote katten. Valt te proberen.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kat met overgewicht, denken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:24

Als de bange kat een stuk dunner is dan de rest kun je een vreetschuur maken.
Is vrij simpel door een gat in de korte kant van een curverbak (of vergelijkbare bak) te maken, de randen afschermen met een stuk tuinslang oid welke je in de lengte doorsnijdt aan 1 kant en achterin een bakje met voer te zetten.

De dikke kun je juist meer in beweging krijgen door ermee te spelen, koop een hengeltje of verenstokje bijvoorbeeld of pak van die lange graspluimen.
Een veter wil ook wel.
Mijn dikkerdje heb ik nu standaard op lightbrok staan, kost me zo'n €25,- per 10kg en ik geef diverse keren per dag een heel klein beetje en voor het slapen gaan een klein handje.
Geef ik meer dan verdikt ze ook direct weer, maar ze is aartslui en ligt het liefst de hele dag uitgestrekt in de tuin. :+

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:15

Ik vind een dier dat van nature lui is wel een andere situatie dan een inmiddels ouder dier dat voorheen actief was en daarna ineens niet meer, zo'n dier zou ik in elk geval niet tot bewegen willen dwingen. Dat komt op mij over als iets medisch, wellicht pijn, niet luiheid