Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:16

Verhip, heel verhaal getypt en alles weg.

Deze ochtend liep ik met mijn hond, thank god alleen de grote en niet de chihuahua erbij, mijn vast ochtendrondje. Op het einde loop ik altijd door een sociale wijk en omdat ik 1 straat vermijd door het hoge aantal katten waar mijn hond als pup al eens is aangevallen geweest loop ik nu over een pleintje met een pad die een haag aan weerskanten heeft.

Ik loop op het pad en uit het niets valt een kat mijn hond aan. En niet even blazen maar echt meerdere keren er op springen, bijten, klauwen erin. Hond begint letterlijk te schreeuwen en te janken uit angst en pijn en ik probeer die kat weg te stampen/vast te grijpen. Baasje van de kat stond er bij en deed niks.

Uiteindelijk taait die kat het af naar een boom en ik lijn mijn hond terug aan. Hij was tijdens het hele debacle uit zijn halsband geglipt en liep meteen terug naar mij om naast me te gaan zitten. Ik draai me om om te zeggen dat ze hun kat moeten bijhouden en voor ik iets heb gezegd beginnen de 3 dames te schreeuwen dat ze mij gaan volgen naar mijn huis zodat ze hun mannen met de rekening voor die kat op mij af kunnen sturen.

Helemaal vol van de adrenaline trek ik mijn mond ook open en heb ik uiteindelijk de politie gebeld toen ze begonnen dreigen met mij in elkaar te slaan en dat 'jullie' --> ik was alleen maar ze refereerde naar Belgen in het algemeen<-- allemaal dierenmishandelaars waren. Hun kat had net kittens gehad en was geopereerd en ik moet maar niet met een hond lopen, dan had ik dat probleem ook niet. Ander argument was dat het de natuur was en dat hun daar niet tussen wouden komen.

Ten eerste: ja ik heb die kat proberen te weg te stampen maar die raak je echt niet op je slippertjes en je eigen hond te ontwijken waar die bovenop zit.
Ten tweede: Hoor je ook je kat bij te houden of waarschuw me op zijn minst als ik aan kom lopen dat die kat er zit, in gevechtsmodus met een andere kat (zeiden ze, ik heb die hele kat pas gezien toen ze van achter de heg op mijn hond afvloog) dat ik moet wachten of om moet lopen.
Ten derde: ondanks mijn geschreeuw dat ze die kat moesten pakken in de eerste 3 aanvallen deden ze niks. Pas na de 4de keer heb ik geprobeerd om zelf de kat aan te pakken

Toen is de politie gearriveerd en heb ik melding gedaan dat die kat mijn hond heeft aangevallen. Daarna kwam er nog een meisje buiten die de hele toestand had gezien en gehoord om te zeggen dat die kat haar hond ook heeft aangevallen en dat zij hoogzwanger ook die kat van haar hond heeft getrapt. Nu melding is gemaakt, afspraak met de DA staat op later vandaag. Rekening wordt binnengebracht bij verzekering en politie.


Probleem is natuurlijk dat die kat daar nog steeds loopt. Ik kan natuurlijk weer een andere route zoeken en die lopen maar wie weet komt die kat of die andere waar hij al eerder door aangevallen is ook daar. HOe moet ik mijn hond beschermen? Ik kan moeilijk met een BB-gun door de wijk lopen of de schaaltjes voer die overal biuten staan vergiftigen, dan pak ik ook de andere katten of egels of weet ik veel wat,...
Hebben jullie ideeen over hoe ik mijn hond kan beschermen tegen die katten?

PS De reactie van mijn hond op katten is al vanaf de eerste aanval, heilige schrik. Hij ziet ze voor hem en hij komt achter mij lopen. Lopen die katten achter hem, loopt hij voor mij en kijkt die steeds tussen mijn benen door of ze hem echt niet volgen.

Anoniem

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:18

Je mag 1 van mijn honden wel lenen, dan is het hap slik weg kat :D

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:21

Volgens mij wonen wij aardig in de buurt, en zou graag weten waar dit was zodat ik er met de hond ook weg kan blijven... eventueel via pb!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:21

Zo geen leuke situatie, heb hier ook in de straat een kat zitten die komt uitlokken en echt aanvalt..

Ik lees wel dat de kat in kwestie pas kittens heeft gehad, dan kan dat gedrag nog extremer zijn.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:26

Tja, en loslopende katten veroorzaken toch geen overlast? :roll: :=

Helpt het om een plantenspuit mee te nemen? Ook zo wat, dat jij daarvoor moet gaan zorgen.
Zou de eerst volgende kat toch echt een flinke rotschop verkopen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:27

ken je niemand met een hond die zo'n kat eens op zijn plek zet? een tijdje samen lopen dat jouw hon misschien wat zelfzekerheid overneemt.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:28

Ik zou toch een andere route zoeken dan. Als jouw hond ineens toch van zich af gaat bijten en de kat verwond (of dood), krijg jouw dier een spuitje. Zo krom zijn ze wel..

Mijn honden jagen graag een kat op, die worden niet zo snel belaagd :o En anders zorg ik dat ik er altijd tussen sta en dat beest wegschreeuw (eventueel erop af stampen, groot maken). Maar ik ben niet bang voor katten :D

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 11:40

Kat is gekend in de buurt en er zitten ook veel hondeneigenaars. Deze, incl mezelf, steken de straat over als we ze zien omdat deze kat voor niks terugdeinst en er vol opvliegt. Er zijn meerdere van dat soort katten hier. Andere hond die ook is aangevallen is een stafford die echt niet vies is van zich te verdedigen.

Ik ben gewoon al blij dat ik mijn chihuahua voor de warmte thuis had gelaten, die had er minder blij vanaf gekomen. Vind het wel jammer dat ik zelf niet gekrabt of gebeten ben, dan had het nog even een heel ander verhaal geweest.

In het vervolg doe ik ook mijn wandelschoenen aan als ik daar die wijk moet gaan. Ik heb mezelf nooit groot gemaakt of er op af gestampt omdat ik dus niet als kattenhater neer gezet wil worden. Die reputatie als kattenmishandelaar heb ik nu toch wel gekregen dus de volgende kat die niet aan de kant gaat heeft wel een probleem.

Zoals eerder vermeld heb ik de hele kat (en de andere waar die dus blijkbaar mee ging vechten) niet gezien, anders was ik wel om gelopen. Plantenspuit is een idee maar dan misschien met wat pepers erdoor ofzo.

Ik snap sowieso niet als de kat net kittens heeft gehad en is geopereerd dat die ten eerste buiten loopt en ten tweede, dat je hem laat vechten met een andere kat.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:45

Dierenasiel bellen dat er een(of meerdere) agressieve kat door je wijk loopt en of ze met een vangkooi kunnen komen? Jammer voor de eigenaren in dit geval maar dan mogen ze 'm van mij elke dag bij 't asiel gaan halen hoor.

Ik ben op en top kattenliefhebber maar dit snap ik echt niet..

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:05

Helaas, kat heeft een bandje om dus asiel bellen is geen mogelijkheid

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:13

Helaas als ik wist wat de oplossing was. Hier helaas ook honden die regelmatig door een of meerdere flippende kat bewust worden aangevallen. Een kat is tijd geleden door een andere hond teruggepakt. Alleen die hond heeft nu muilkorf plicht daardoor. Mijn witte herder moeten ze steeds hebben die is langzaam aan nu bloedfel naar katten.

Ellende is ik ben zwaar allergisch voor katten en niet de beste ter been. Maar ook ik mep trap en sla met krukken om de katten er maar vanaf te krijgen. Gelukkig heeft witte herder een heel dikke vacht maar ik vrees als hij een keer raak kan happen ik de pineut ben met een daarna gemuilkorfde hond.

Een bij iemand anders waar ik regelmatig zit met de honden, die kat steekt rustig de straat over om in een streep met nagels en bek in de kop van witte herder te vliegen. Nare is beest weet nu bij welk achterhek hij moet gaan zitten. Drie straten bij zijn baas vandaan zitten staren wassen rollen pal achter het hek. -:(- :roll: _-:(
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-06-18 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:15

kleine bezem meenemen en kat daarmee wegjagen

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:17

speurneusc schreef:
kleine bezem meenemen en kat daarmee wegjagen


Ook een goeie, ik heb nog een lange Safestix voor de hond. Die kan ik meenemen op wandeling als speeltje en als ik door wijk kom gebruiken om de katten mee weg te jagen!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:22

Of een Supersoaker.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:25

Iets dat zeer hard stinkt maar geen gevaar is voor ogen en of mond in een plantenspuit en dan kat sprayen elke keer. Kat zal hopelijk genoeg stinken zodat de baasjes misschien eens actie gaan ondernemen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:26

Of zo'n toeter zoals bij sportwedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:27

Granoek schreef:
Of zo'n toeter zoals bij sportwedstrijden


Jaa, leuk voor je hond ook :roll: :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:27

Relaxed schreef:
Granoek schreef:
Of zo'n toeter zoals bij sportwedstrijden


Jaa, leuk voor je hond ook :roll: :')


*stikt in e-smoker*

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:29

Je hoeft niet gelijk zo'n air horn te nemen, er zijn gewoon normale toeters ook hoor. Of neem een toeter van je kind/neefje/nichtje, dat kun je prima met je hond oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:30

Granoek schreef:
Je hoeft niet gelijk zo'n air horn te nemen, er zijn gewoon normale toeters ook hoor. Of neem een toeter van je kind/neefje/nichtje, dat kun je prima met je hond oefenen


Ja, een toeter om een kat mee af te schrikken, ga je gebruiken bij een hond die al een angst voor katten heeft.. Sorry hoor, dat doe je toch niet, idioot idee.. :n

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:33

Halve liter water meenemen. Heb je ook wat om te drinken. :P

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:35

Relaxed schreef:
Jaa, leuk voor je hond ook :roll: :')


*stikt in e-smoker*[/quote]
_/-\o_ :')

Heb je een voorbeeld van een stinkend goedje? Heb net mijn uitlaat gebeld, zij doet ook kattenoppas en is heel actief in de opvangwerking. Ze komt ook wel eens in die wijk en wou haar toch inlichten.

Het is gewoon erg vervelend, ik doe sporten met mijn hond (jacht en mantrailing) en dit is gewoon een bummer. Katten waren altijd een moeilijkheid, bv met mantrailing in een wijk, als er een kat was, was heel de focus weg en wachtte die tot de kat weg was om daarna terug te starten maar continu kijken of er geen kat in de buurt was.
Nu weet ik niet hoe dit gaat gaan, dikke kans dat hij getraumatiseerd is en dat het een hoop tijd en geduld gaat kosten om die angst er deels uit te trainen dat we normaal kunnen lopen als er een kat in de buurt is. Zonder een doodsbange trillende hond met staart tussen de benen die zo snel mogelijk van die plek wegwilt. Hoop dat het gaat helpen als ik nu ook kordaat tegen die katten ga doen, dat hij zich daaraan optrekt en wat dapperder wordt.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:42

Zweep mee nemen, mep hem maar weg, is het zo over.
Niet leuk maar je moet toch iets, je kan niet steeds een andere route nemen, die eigenaren horen hun verantwoordelijkheid te nemen.
Plantenspuit draagt niet makkelijk een hele wandeling, wellicht een oude vliegenspayspuit wel?
Die vullen met een oplossing van bv hetzhoornolie? Althans iets wat mega stinkt of bij likken vies is (sambal?) en waar katten een hekel aan hebben.
Het is wel vreselijk zo te moeten uitlaten omdat anderen hun verantwoordelijkheid niet wensen te nemen en zo te horen terroriseerd die kat die buurt al langere tijd.
Als die net geopereerd is dan is het niet handig om hem/haar buiten te laten lopen
Heel veel sterkte met je hond, hopelijk valt het mee!!

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe mijn hond beschermen tegen loslopende kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 12:48

Ik hoop het ook, ik zie buiten wat krassen niks maar die kat hing letterlijk aan zijn vel en heb hem ook zien bijten. Achteraf tijdens het extra stress aflaat rondje met de Stafford is die ook de beek ingeplonst dus ga vanmiddag naar de DA om hem te laten bekijken en ev spuitje of pillen. Is maar een kleine kat (2kg max) dus dat zijn kleine gaatjes. Ik wil dadelijk geen hond met abcessen en weet ik veel wat

Zweepje is ook een goede. Kan ik gewoon om mijn riem hangen/insteken en gebruiken voor Jack wat trucjes te leren

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:54

Waterballonnen (gevuld) meenemen. Deze voor de kat op de grond kapot gooien (zodat de onderkent van de kop nat wordt).

Of met zijn tweeën lopen. Tweede persoon telefoon in de aanslag en een filmpje maken. Daarmee naar de dierenpolitie stappen. Met film bewijs kom je verder.