Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 09:21

Hey,

Is er per toeval iemand met verstand van kippen?

Mijn zoontje had een dikke maand geleden 2 kuikens gekregen. Met veel zorg de kuikens groot gebracht en hen vorig weekend bij onze andere 5 volwassen kippen gezet. Kippen zitten op een stuk van 30 m op 5. Dus mooi groot stuk. Mijn volwassen kippen zijn ook tam en aaibaar.

Bij het bij elkaar plaatsen was/is er geen probleem. De grote kippen kijken niet op naar de kleintjes. De kleintjes echter zijn onder de indruk en kruipen onder de draad bij de buur. Geen probleem ze mogen dit doen en zijn er veilig.

Jammer genoeg is maandag het ene kuiken gestorven. Ipv onder de draad te gaan heeft ze geprobeerd van er door te kruipen. Ze heeft geprobeerd van zich los te maken maar heeft zich zo zwaar verwond. Ik heb haar gevonden en bevrijd.

Ik heb haar en haar vriendje apart gestoken zodanig dat ze rustig kon sterven en haar vriendje hier bij was.

Vanaf dat moment hangt Chase (hanenkuiken genaamd naar Paw Patrol :+ ) enorm aan mij. Hij springt in mijn armen, kruipt op mijn schouder en nestelt zich daar, komt aangerend als hij mij ziet en zoekt veiligheid bij mij. Super lief natuurlijk maar ik wil hem ook zelfstandig maken.

Iemand tips?

Wat ik al doe?

Overdag zet ik hem bij de kippen en ga ik weinig kijken zodanig dat hij mij niet ziet.
's Avonds haal ik hem en plaats ik hem apart omdat hij te bang is om in het kippenhok te gaan. Dan krijgt hij wel alle knuffels want hij is echter zooooo lief. <3

Alle tips zijn meer dan welkom. Ik vind het namelijk belangrijker dat hij los van mij komt en zelfstandig mag worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:51

Hoe oud zijn ze?
Als ze ouder worden dan zullen ze vanzelf ook steeds zelfstandiger worden en meer naar andere kippen toe trekken.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 10:36

Ik vermoed een 2 tal maanden oud.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:42

Die van ons waren ook zo aanhankelijk nu zijn de hennen nog wel lief maar de haan kan me wel opvreten als ik te dicht bij de kippen kom. ( zijn brahma's)

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:44

Je hebt een ernstig gewond kuiken weggelegd om te sterven??
Lees ik dit goed?

De rest blijft even niet hangen...

Je hebt het weggelegd....!?

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:48

Jolliegirl schreef:
Je hebt een ernstig gewond kuiken weggelegd om te sterven??
Lees ik dit goed?

De rest blijft even niet hangen...

Je hebt het weggelegd....!?


Heeft dit íéts te maken met TS haar vraag?

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:51

Nee.. Zoals ik zeg.. De vraag blijft niet hangen!

Ik ben zo ontzettend flabbergasted dat iemand een dier gewoon ad kant legt....dit maakt mij erg boos.

Tevens doet jouw bericht ook niets ter zake...

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:53

Jolliegirl schreef:
Nee.. Zoals ik zeg.. De vraag blijft niet hangen!

Ik ben zo ontzettend flabbergasted dat iemand een dier gewoon ad kant legt....dit maakt mij erg boos.

Tevens doet jouw bericht ook niets ter zake...


Wat had ze dan moeten doen? De nek om draaien? Dan had je daar vast ook weer commentaar op gehad.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:55

Dyphusion schreef:
Jolliegirl schreef:
Nee.. Zoals ik zeg.. De vraag blijft niet hangen!

Ik ben zo ontzettend flabbergasted dat iemand een dier gewoon ad kant legt....dit maakt mij erg boos.

Tevens doet jouw bericht ook niets ter zake...


Wat had ze dan moeten doen? De nek om draaien? Dan had je daar vast ook weer commentaar op gehad.


Precies.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:55

Waarom vul jij een antwoord in voor mij? Top!

Ik vind idd dat je een dier zsm uit zn lijden moet verlossen. En niet weg legt.
En op welke manier zal me een rotzorg zijn als het maar in 1x dood is.

Maar hey, dat is mijn mening uit mn hart. :)
En ik denk er klaarblijkelijk anders over.


Ga me niet eens verder verdiepen in de rest.. De vraag van ts.
Dat stukje tekst heeft me hiervoor te boos gemaakt.

:evaw:
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 02-06-18 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:56

Jolliegirl schreef:
Waarom vul jij een antwoord in voor mij? Top!

Ik vind idd dat je een dier zsm uit zn lijden moet verlossen. En niet weg legt.

Maar hey, dat is mijn mening uit mn hart. :)


Ik denk dat TS haar best heeft gedaan het op een zo goed mogelijke manier te doen. Daar kunnen meningen over verschillen, niet erg.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:57

Precies. Waarom dan aanvallend invullen voor mij?

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:58

Laat maar, heb geen tijd voor een onzinnige discussie.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:59

Dyphusion schreef:
Jolliegirl schreef:
Nee.. Zoals ik zeg.. De vraag blijft niet hangen!

Ik ben zo ontzettend flabbergasted dat iemand een dier gewoon ad kant legt....dit maakt mij erg boos.

Tevens doet jouw bericht ook niets ter zake...


Wat had ze dan moeten doen? De nek om draaien? Dan had je daar vast ook weer commentaar op gehad.

Dat is in ieder geval diervriendelijker dan het diertje gewoon laten liggen 'om te sterven'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:59

Doe dat anders via pb? Waarom moet dit nou weer in het topic?
TS, kun je niet ergens anders aan een kuiken van ongeveer dezelfde leeftijd komen?

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:00

borstnoot schreef:
Laat maar, heb geen tijd voor een onzinnige discussie.


Je begint zelf he zonder enig ander nuttig bericht. Dus nu niet gaan afschuiven. _/-\o_

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:01

Cayenne schreef:
Doe dat anders via pb? Waarom moet dit nou weer in het topic?
TS, kun je niet ergens anders aan een kuiken van ongeveer dezelfde leeftijd komen?


Had ik idd kunnen doen, eigenlijk niet aan gedacht. :)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:10

Ik denk dat het vanzelf wel los zal lopen. Hij is nu natuurlijk enigst kuikje en kent jou goed en de andere kippen nog niet. Als hij straks groter wordt loopt dat wel weer los. Doe lekker zoveel met hem als je wilt, ga je niet beperken omdat hij zelfstandig moet worden. Dat komt heus vanzelf :)

Hier ook ervaring met tamme hanen. Altijd tam gebleven, maar liepen wel mooi met de kippen mee. Geniet er van!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:35

Kan me de reactie van Jolliegirl hier eigenlijk wel voorstellen. TS heeft het vast goed bedoeld, en het is missschien minder gebruikelijk om voor een kuiken een dierenarts te laten komen... maar als je hier in dit verhaal kat/hond/paard leest ipv kuiken... dan vrees ik dat er dan toch gezegd wordt: haal de dierenarts ( in plaats van "wat had ze dan moeten doen, het beest de nek omdraaien").


En nogmaals: ik weet best dat er mensen zijn die dit overdreven vinden, die anders omgaan met hun kippen dan met hun eventuele andere dieren of die veel terughoudender zijn uberhaupt met het bellen van een DA

Maar, ik had eerlijk gezegd hetzelfde als jolliegirl. En ja: reactie in pb was misschien handiger geweest, maar ik vind niet dat Jolliegirl hier dan zo aangevallen hoeft te worden. Want persoonlijk vind ik haar reactie wél begrijpelijk.

Maar goed, on topic:
Ik denk dat TS het qua omgaan met dit levende kuiken wel goed doet hoor. Beetje uit beeld blijven, en wachten totdat tzt de hormonen hun werk gaan doen, en dan verwacht ik dat het dier wel meer naar de kippen zal gaan trekken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:50

Kuiken gaat zich vanzelf wel mengen met de volwassen kippen. Een 8 weken oud kuiken is eigenlijk nog wat te jong om alleen tussende grote dieren te lopen. Goed dat je hem s nachts wel apart houdt, mooiste zou zijn als je een ongeveer even oud diertje zou kunnen bijplaatsen. Kunnen ze nog even samen optrekken tot ze volwassen zijn.

Wat betreft het overlijden, ik snap de keuze van wegleggen/rustig plaatsje geven tot de dood. Kuikens zijn best stressvolle dieren. Even een dierenarts laten komen kost tijd, levert nog meer stress op en zelf doden moet je ook kunnen om het geen pijnlijke ervaring te laten zijn voor dier en mens. Als een kuiken of welk dier ook al zover heen is dat hij al stervende is zonder dat deze stress vertoond of onrust. Is het in mijn ogen vaak beter om een diertje op eigen tempo afscheid te laten nemen van het leven.

Heb met een van mijn volwassen kipjes dit aan de hand gehad. Beestje had een tumor en was onder controle van een vogelarts. Met hem overlegt ook wat te doen als haar tijd daar was? Ook hij zei me soms is het fijner de natuur zijn gang te laten gaan als het stervensproces rustig verloopt. Wijze woorden waar ik me bij welk dier of mens ook me graag aan houd

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:26

Tja.. bij sterven aan verwondingen zou ik persoonlijk toch voor euthanasie kiezen.. vind dat minder een natuurlijk stervensproces eigenlijk. Maar goed: ieder zijn eigen visie. Vond het alleen vervelend dat er zo hard gereageerd werd op jolliegirl.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:35

Tsja maar een kuiken optillen en meenemen is waarschijnlijk dood onderweg naar met een hoop stress. Een da aan huis zien te krijgen voor euthanasie van een kuiken bijna onmogelijk. Zelf doen is niet voor iedereen weggelegd. Ik kan het (kuikens dan grote kippen nooit aan gewaagd) maar vermeed het altijd als het mogelijk was. Vandaar dus ook overleg met de da en die kwam met dit wijze advies. Mensen laat je soms ook vanzelf sterven zonder ingrijpen als er geen sprake is van onrust of duidelijk lijden of pijn. Bij vogels kun je heel duidelijk zien wanneer ze stervende zijn. Is dat eenmaal ingetreden is met rust laten toch het fijnste voor het dier

Maar ja jolliegirl bracht het ook niet bepaald subtiel bewoord ter sprake.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:51

Ach lieve blokkers ik ga er geen discussie van maken. Hoeft ook niet, brengt mijn kuiken niet terug.
Ik heb het niet uit het lijden verlost want dat kan ik niet. Ik wist dat het een kwestie van minuten was en geen uren van afzien. Een DA bellen voor iets dat zeker niet te behelpen was doe ik niet. Ze zou eens goed met mij lachen.

Ik heb er voor gekozen om ze terug op hun gekende plaatsje te zetten waar ze inderdaad zo min mogelijk stress hadden. Kuikentje vond daar ook rust. Ik heb haar vriendje er bij gezet zodanig dat ze niet alleen was... Dus ik denk zeker geen harteloze actie....

Laat meningsverschillen nu het mooie zijn aan bokt en de wereld. Je mag gerust een andere visie hebben.

Dank reeds voor de goede raad wat mijn haantje betreft.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:54

Moderatoropmerking:
volgens mij is alles nu wel gezegd over het gestorven kuiken, dus ik zie graag dat de discussie hierover stopt. Vanaf nu dus terug ontopic naar de originele vraag van ts :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Hanenkuiken aanziet mij als mama, en nu...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 18:26

Dank je wel.

Haantje hangt echt heel hard aan mij. Ik vind het zelf hartverscheurend om hem 'achter' te laten in de ren. Het liefst van al zit hij in mijn nek of armen en dan zie je hem ontspannen.

Als ik in de ren kom ploft hij zich op mijn voeten en als ik door mijn benen zak in hurkhouding kruipt hij onder mij.

Ik probeer zo veel mogelijk afstand te creëren maar mijn moederhart bloedt toch...