Welk huisdier past bij mijn situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 20:17

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik op mezelf wonen in een studio. Nu heb ik tijdens een paardencoaching en het chillen bij vriendinnen erachter gekomen dat ik mezelf echt gelukkiger voel en minder depri als ik met een dier kan knuffelen.
Nu is mijn kamertje niet zo groot, 1 kamer van 20m2 en een klein badkamertje. Ik zit wel op de begane grond, dus het dier zou eventueel naar buiten kunnen. Verder ben ik om het weekend niet thuis, de rest van de week ben ik aan het studeren, dus zou ik wel af en toe thuis zijn, maar waarschijnlijk geen hele dagen.
Ik zat zelf te denken aan een binnenkat (uit het asiel) of aan een konijn (liever niet 2, kan moeilijk mijn aandacht verdelen). Hebben jullie nog tips? En eventueel ook hoe ik een kat kan leren om in de nacht naar binnen te gaan, en op vrijdagmiddag ook (als ik de weekends weg ga).

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:26

Konijnen zij vréselijk leuk maar houden over het algemeen niet van knuffelen en in hun eentje hun tijd uitzitten, dus daar zou ik niet voor kiezen.
Misschien gewoon een mooi aquarium of een hamstertje?
Een kat lijkt me ook lastig, je bent veel weg.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:26

Een konijn met zijn tweetjes is juist veel makkelijker.. als jij er niet bent hebben ze elkaar, en als jij er wel bent komen ze de aandacht wel halen...

Ik heb er hier 2 rondhopsen, als ze niet naar buiten kunnen door het weer lopen ze een paar uur los in huis. Die rossen rond, en als ze aandacht willen komen ze tegen je benen aan of springen ze op schoot :)

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:28

Ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt, maar niet op elke kamer mogen huisdieren? Ik zou als ik jou was het nog eventjes nalezen of navragen, voordat je een hoop ellende krijgt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:29

Fretten of witbuikegels? Vooropgesteld dat je genoeg ruimte hebt om ze te huisvesten en het ook van de huisbaas mag.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:31

cavia's?

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:31

Kan je het dier niet mee naar huis nemen?

Kat en konijn zijn imo niet echt knuffel dieren. Als je echt een knuffel dier wilt, dan zou ik voor een hond gaan... Maar imo heb je daar veel te weinig tijd voor om de ruimte te compenseren.

Kun je niet beter een hond uitlaten voor andere mensen? Dan kan je 5 dagen in de week knuffelen met een dier en er mee wandelen, maar heb je niet de verzorging voor een dier.

Selina

Berichten: 14289
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:32

Als je bijna nooit thuis bent, zou ik niet 1 kat nemen. Met 2 katten hebben ze elkaar, maar dat vind ik weer krap worden op 20m2. Een hamster past wel, maar dat zijn dan weer geen knuffeldieren, want niet alle hamsters vinden het fijn om opgepakt te worden.

@stonedromy: hoe is een kat geen knuffeldier? Als ik mijn kat niet vaak genoeg aai, dan komt ze ze zelf wel halen.
Laatst bijgewerkt door Selina op 01-06-18 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:32

Ik denk persoonlijk dat de ruimte wel erg klein is voor een binnenkat. Is een hamster of 2 gerbils niet leuk?

Eerst dacht ik aan ratten, maar deze hebben als eerste een grote kooi nodig en zijn daarnaast dieren die in een groep leven en die wel graag elke dag aandacht krijgen.
Laatst bijgewerkt door vevina op 01-06-18 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:33

Of kleurmuisjes! Zo leuk om naar te kijken <3
De bak kun je scapen (net als bij Hamsterscaping, loopt een leuk topic over).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-06-18 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:34

Hmm lastig, een kat zou kwa ruimte best kunnen, ik had toen ik uit huis ging ook al een kat en ging ook mee naar mijn kleine kamertje alleen was ik veel thuis en kon ze over het algemeen ook door de gezamenlijke hal en keuken lopen en later ook gewoon bij mijn huisgenoot op de kamer en het balkon. Was een echte binnenkat, is inmiddels getransformeerd naar echte buitenkat _O-
Maar goed je bent best veel weg dus of een kat dan zo geschikt is vind ik een twijfelgevalletje, plus niet elke katten houden van knuffelen. Dus dan zou ik inderdaad eerder denken aan een konijn/cavia of iets dergelijks.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:37

Een konijn alleen is dierenmishandeling. Ik zat 1,5 jaar geleden in dezelfde situatie als jij. En toen nam ik een hamster van bokker en fokker xDenies. Echt wel een knuffeldiertje! <3
Heb er nu 5... *kuch*

Hier vooral foto's van Feodor, de eerste! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fay, de tweede! :)
Afbeelding
Afbeelding

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:38

Tja als je moeilijk je aandacht kan verdelen tussen twee dieren, valt er al een hele hoop af :P Konijnen, ratten, cavias zijn groepsdieren! En ook als je vaak geen hele dagen thuis bent, is ook wel lastig. Dieren hebben toch wel elke dag verzorging nodig, de controle enzo!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:38

Geen groepje gerbils alsjeblieft :n maximaal twee, altijd.

In een asiel kun je zoeken naar een kat die bij je past. Maar ik denk dat het lastig is om een kat te vinden die het én niet erg vind om alleen te zijn maar óók van knuffelen houdt.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:40

Ik heb lang fretten gehad op kamers :j. Ontzettend leuke beestjes, afhankelijk van hoe tam je ze maakt ontzettend knuffelig en ook om alleen naar te kijken zijn ze super leuk -geef ze een plastic tasje en uren speelplezier-. Niet iedere fret kan met soortgenoten, dus als jij per se 1 beestje wil, dan kan je er een uitzoeken die niet op soortgenoten zit te wachten.
Fretten moeten wel minstens 2 uur per dag uit de kooi, maar de rest van de dag liggen ze ook rustig te snurken in hun kooi.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:41

Om eerlijk te zijn vind ik een kat vooral erg sneu in jouw situatie.

Iets in een kooi lijkt me geschikter voor de ruimte die je hebt.

Piera

Berichten: 647
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:41

Ik zou voor cavia's gaan, dat zijn echt zulke leuke dieren. Reageren ook echt op jou/de koelkast ;) Als je ze van kleins af aan goed tam maakt, zijn het zeker diertjes die je ook leuk op schoot kan nemen. Ze zijn wat rustiger dan konijnen. Je moet ze wel met zn tweetjes houden trouwens!
Als student had ik ook cavia's en als ik dan een weekendje naar huis ging (vrijdagavond tot zondagavond weg), zorgde ik voor veel hooi, genoeg knabbels en een paar struiken witlof en als ik dan terugkwam was nog niet alles op, dus dat kon makkelijk!

Een kat op 20m2 lijkt mij heel krap. Ik heb zelf twee echte binnenkatten (Ragdolls) en een tijdje op 35m2, met uitloop op de gang, gewoond en dat was eigenlijk bij nader inzien te klein.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:44

Maar hoe zie jij het voor je dan als je om het weekend niet thuiskomt? Om de kat dan een berg voer te geven en dan de kattenbak pas weer te verschonen als je op zondag terug komt?
Ik zou eerder gaan kijken of iemand in de buurt een hond heeft waar je regelmatig op kunt passen.

Iemand die ik ken heeft een duo-hond. Zij wilde heel graag een hond, maar had er eigenlijk niet alle tijd voor. Zij heeft toen samen met haar ouders een hond aangeschaft. Die was dan op haar vrije dagen bij haar en op dagen dat ze werkte, was die bij haar ouders. Ze wisselden de avonden af met uitlaten, maar was 's nachts wel bijna altijd bij haar. Dat vind ik een goede oplossing voor als je minder thuis bent.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:47

Ik heb dezelfde situatie als jij qua woning enzo! En ik heb een Rattenslang. Gezellig want je voelt je toch minder alleen. Kan prima een poos alleen zijn. Houdt alleen niet zo van knuffelen..
Maar je kan wel aan een reptiel denken die je wat makkelijker kan vasthouden, misschien een baardagaam ofzo.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:47

Ik vind het eigenlijk voor de meeste dieren te klein, cavias of konijnen zou ik toch zeker 2 vierkante meter of meer willen geven. Een mooi groot hok met gerbils kan wel, die stinken ook niet. Heb ratten en fretten gehad maar dat was eigenlijk niet te hebben in een kleine ruimte :o

Edit: witbuikegel stonk ook en was al snel te groot voor 1 vierkant metertje imo
Laatst bijgewerkt door Azmay op 01-06-18 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:53

Of wandelende takken :P

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:53

Heb je toevallig buren met wie je goed contact hebt? Ik heb 2 buurmeisjes die wanneer nodig bijspringen met katten voeren enzo :j Is erg prettig. Niet vaak nodig maar toch

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:54

Cavia.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:01

Oef dat is wel echt klein. Ik zou ook voor een klein dier gaan zoals muis of hamster of cavia. Voor een kat vind ik het te klein.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welk huisdier past bij mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 21:05

Hmm, kat valt af als je alle weekenden weg bent.. Ik zou zeggen 2 ratten, die hebben dan elkaar, zijn super tamme dieren, vinden bij je zitten leuk, vinden het leuk om op gekke manieren eten in hun kooi aangeboden te krijgen, zijn leuk om naar te kijken. En geen verbintenis van 10 jaar.. (is ook nadeel, maar in jouw situatie allicht ook een voordeel)