Kipjes houden in woonwijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 12:30

Hoi, aangezien ik op internet zoveel verschillen tegenkom vraag ik hier advies.
Ik wil graag 2 a 3 kipjes houden in een woonwijk. Het moeten dus redelijk rustige kippen zijn, moeten met kinderen kunnen en graag een eitje leggen. Echter heb ik maar zo'n 15m2 waar ik ze op kan houden. Eventueel uit te breiden met een losse ren. Dan heb ik rond de 30m2. Echter moeten ze dan wel binnen die losse ren blijven. Dus liever geen vliegers.

Ik ben zelf erg verliefd op zijdehoenders. Maar hoe vaak leggen die eieren? Ik wil echt maximaal 2 a 3 kippen. Wil het liefst wat oudere kippen en eventueel wil ik dan volgend jaar een aantal eieren laten uitbroeden.

Waar moet ik aan denken bij het bouwen van een ren? We willen hem zelf gaan bouwen. Ik wil het broedhok sowieso op poten hebben zodat ik daaronder een stukje heb wat overdekt is. Het is daar bijna windvrij maar er schijnt wel veel zon.

Er lopen hier echter wel veel katten dus ze kunnen in de losse ren alleen onder toezicht. Ze komen aan de voorkant van m'n huis en kijk vanaf de woonkamer er recht op.

iemand een idee wat zou kunnen passen en hoe ik dan het hok en de ren moet maken? En moet alle bestrating eruit? Wil boven het stuk waar nu wit Zand ligt het broedhok maken. Zo blijft het zand eronder koeler. Ik zal straks even een foto maken voor het idee.


Edit: het stuk waar ze komen is 6,5 x 2,5 ongeveer. Dus vooral lang en niet heel breed. Dit zonder eventueel de losse ren dan.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp


Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 12:36

Afbeelding

En stuk van de voortuin. Let niet op het onkruid want dat is hier echt drama. Ik wil het vaste hok tussen m'n huis en de schuur gaan maken.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 13:42

Haha buren geen probleem. Hier in de rij hebben ze kippen, duiven en zelfs hanen :+

Ik houdt ze in de voortuin, daardoor is overlast helemaal minimaal want niemand zit hier in de voortuin. Ze moeten alleen niet krijsen dus inderdaad. Ik hoef geen speciaal ras verder. Op de boerderij waar ik weleens help hebben ze zijdehoenders en die hoor ik nooit en vliegen niet. Vandaar dat m'n eerste keuze zou zijn. Maar een gewone legkip is ook prima hoor. Geen paniek zaaiers het liefst. Lopen hier verder amper honden, wel veel katten. Maar goed, ik wil het ene stuk gewoon helemaal dicht hebben. Alleen als ze dan meer ruimte willen moet ik dit uitbreiden met een losse ren. Ben zelf altijd thuis dus dit is geen probleem.

Qua afvoeren van de mest zie ik geen problemen. De bruine bak word elke 2 weken geleegd. Neem aan dat dit daarin mag? De vuilstort is ook vlakbij dus eventueel is dat ook een mogelijkheid.

We bouwen de complete ren zelf dus dat scheelt misschien wel met het voorkomen van bloedluis. Wil in ieder geval niks tweedehands in huis. Daar heb ik vaker ellende mee gezien.

Ik heb hier in ieder geval wel erg last van de duiven. De kippen hoor ik nooit op een haan na. Maar die was ik sowieso niet van plan te houden. Verder kunnen ze weinig kapot maken hier. Dat stuk zand wat je ziet mag gewoon omgeploegd worden.

Moet een legkip een kleinere ruimte hebben? Want ik leees daar 5 kippen op 10m2 en ik heb 16,25m2

Lijkt mij niet te kloppen?

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 13:53

Dit zijn de afmetingen voor kippen van red een legkip. :+

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 16:27

Wyandotte vind ik zelf niet echt stil. Ken meerdere mensen die ze hebben bij de boerderij en vind dat vrij drukke kippen.
Kippen die kunnen vliegen ook niet. Ik heb geen idee hoe hoog een puppyren oid is maar daar moeten ze dus achter blijven. Wil absoluut het risico niet dat er een op pad gaat.

cochin ziet er ook erg leuk uit! Maakt mij overigens ook niet uit hoe oud de kipjes kunnen worden.

Die hele kleine gladde krielkippen heb ik noet echt goede ervaring mee. Heb op een land en tuinbouw school gezeten en dat waren juist paniekzaaiers. Terwijl daar elke dag kinderen bij liepen. En vond het vrij felle beestjes.

We hadden daar veel Barnevelders, maar ben bang dat het daar echt te klein voor is. Zijn wel erg lieve en vriendelijke kippen.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 16:56

Mijn keuze is nu een beetje op een new Hampshire kriel gevallen. Maar ik zal vast wel met een stel afgedankte sukkels thuiskomen die 1 ei per jaar leggen :+

Kuifhoen vind ik echt helemaal niks. Ik hou meer van saaie bruine kippen haha. Al die kleuren hoeft voor mij niet zo. Zijdehoen vond ik alleen interessant doordat deze vrij goed tegen kou kunnen en verder rustig zijn en niet vliegen.

Springen is niet zon probleem, dat maakt het vangen makkelijker. Een vlieger vang je denk ik niet zo 1,2,3 weer?

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 20:24

HAhaha oké die dus niet doen. Ik wil alleen kipjes en als dit een te kleine ruimte is wil ik niks. Het is niet dat ze perse moeten komen. Ze mogen hier komen mits ze kunnen leven met een wat kleinere ruimte.

welke struiken zijn geschikt? Momenteel staat er uit nood een rododendron. Maar ik dacht zelf dat dit giftig is? Een boompje tot 1.20m is ook prima overigens.

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kipjes houden in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:41

In de rij waar ik woon zitten 12 huizen waarvan 4 met kippen/duiven/vogels. Dus ik neem aan dat niemand het erg vind verder :+ Heb nooit iemand horen klagen. Wel over de hond van de achterburen die om 6 uur 's ochtends als een gek loopt te blaffen.

Ik zit eraan te denken om een houten speelhuisje neer te zetten als nachthok. Binnenkant met betonplex? afwerken tegen bloedmijt. De vaste ren word dan bijna 17m2 en dit kan ik dan met panelen uitbreiden naar 30 of zelfs 80 m2. Eventueel kunnen ze ook nog in de achtertuin scharrelen op de dag. Dan hebben ze nog veel meer ruimte natuurlijk. Al moet ik even kijken hoe dit zit met poepen enzo.

Kan eventueel ook van de voortuin naar de achtertuin een soort constructie maken waar ze doorheen kunnen lopen van voor naar achter. Dus heb prima mogelijkheden denk ik. Belangrijkste is dat ze wel gelukkig worden haha. Vind het zo sneu als ik ze weg moet doen omdat ze zich niet prettig voelen.

Zag meerdere mensen met een rododendron en kippen, moest geen problemen geven en daar kunnen ze mooi onder schuilen. Heb momenteel ook Canna staan. Die worden vrij hoog met grote bladeren, al ben ik bang dat die misschien wel interessant zijn. Heb liever dat ze mijn onkruid pakken :') Dat schiet na elke regenbui als een gek naar boven :P

Ben jij minima of wil jij mensen helpen? Wordt lid van onze groep: https://www.facebook.com/groups/hulpgroepGeefNietOp


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 bezoekers