Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:12

Een vraag.....Wij hebben inmiddels een 10 jarige kruising witte herder (hond op profiel), een bijna 2,5 jarige kruising saarloos/husky/witte herder en een ruim 1 jarige kruising Chinese naakthond.

De 2,5 jarige is o.a aangeschaft als maatje voor de oudste, maar we realiseren ons dat we eigenlijk te laat zijn als we kijken naar zijn (hyper)activiteit en de beginnende ouderdom van onze oudste. De jongste is er bijgekomen doordat mn schoonouders een nestje hadden haha.

Nu gaan we vrijstaand wonen. Boerderijtje met grond. Ik zou heelgraag een 4de hond willen. Altijd al een roedel gewild, maar ik zou ook graag een actief speelmaatje willen voor onze 2,5 jarige en dan ook zo dat ze (grote) gedeeltes van de dag lekker buitem kunnen blijven. Zo krijgt de oudste ook wat rust en kan hij vaker rustig binnen blijven. De jongste dartelt overal tussendoor maar is dus kaal en kan niet buiten zonder toezicht (zon = smeren, kou = jas aan en regen = binnen).

Ik hou niet echt van teven. Eigenlijk sowieso niet van vrouwtjes dieren (heb al jaren alleen ruinen/hengsten (nu een ruin), mannetjes katten)

Vraag is ten eerste kan er nog een reu bij of wordt dit vechten? Of wordt juist een teef erbij lastig? Een pup lijkt me makkelijker invoegen maar ja die kan het eerste jaar natuurlijk niet volop meedoen. Wat is wijsheid?

We zijn overigens veel thuis en zijn actief met de honden. Onze honden zijn vreselijk lief, maar er zit ook zeker karakter in. Het vele buiten houdem vind ik gewoon fijn als ik zie hoe de 2,5 jarige is en we hebben straks echt de ruimte. Leven zelf ook veel buiten. Ze worden dus niet op het terrein gedumpt als terreinhond.

De oudste 2 zijn gecastreerd trouwens. De oudste heeft wel dominantie in zich, met name als andere honden zich met de roedel 'bemoeien'. De middelste is ontzettend sociaal, maar wel druk, te druk en daardoor onhandig en hij kan zeker bazig zijn. de jongste wordt binnenkort gecastreerd. Die is/wordt echt best dominant, heeft een grote bek en ik snap voor het eerst in mn leven dat zulke kleine hondjes agressie kunnen uitlokken (maar bij ons thuis gaatr het prima hoor, hij kan alleen niet loslopen als we hem uitlaten)

Ik ga overigens voor weer een herder/husky/wolfshond achtige, denk aan een tamaskan

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:30

Met zo veel mannen zou ik niet zo heel snel een teef doen om eerlijk te zijn. Ik zou eerder een reu doen maar bij een fokker waarvan de ouder dieren goed bekent zodat je een karakter in kan schatten. Hier onder mijn roedel gedrag :+ misschien dat het je helpt te kiezen.

Mijn roedel op het moment bestaat uit 1 geholpen reu, 1 geholpen teef en 2 niet geholpen teven. 2 van de teefjes blijven van 7.30 to 19.30 bij mij en weekenden soms ook dag/nacht

Husky teef dominant, gaat goed met teven die ze kent met nieuwe honden (teef) minder sociaal van tijd tot tijd
Border collie geholpen reu, totaal een softie niet dominant. Laat verschrikkelijk overzich heen lopen door de meiden. Zelfs de pup van nu 9 maanden kan hem vertellen wat te doen :+

Nu de 2 kleintjes beide jack russel mixjes Sigma is niet dominant easy going en gaat goed met elke hond, loopt wel wat over chansy heen.
Luna is een dominante trut, maar heeft net genoeg respect voor karma om naar haar te luisteren.

Al met al ik wil nooit meer zoveel teven :') zoveel drama haha

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:36

Ja we twijfelen dus tussen een pup (makkelijker in te voegen) of een volwassen hond (waar karakter al van bekend is) en dan nog tussen teef en reu. Mijn voorkeur gaat naar een reu.

Los van dat...Uiteindelijk zal hij vooral opgescheept zitten met mn 2,5 jarige....Die is vrij makkelijk...Maar uiteindelijk moeten ze natuurlijk wel met zn 4en in de auto of in huis savonds, dus het moet allemaal wel goed gaan....

Ik zou het vreselijk vinden als i een hond neem die uiteindelijk weg moet

mooie honden heb jij ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:43

Hier 3 reuen en een teef. 1 geholpen reu en de teef is sinds kort geholpen. Hier gaat het eigenlijk altijd goed, geen echte vechtpartijen en ze zitten ook gewoon samen in de auto.
Ik heb ook niks met teven onderling.

Ik zou kijken naar een iets oudere hond denk ik, mijn herder was 4 toen hij kwam en die past perfect bij de rest, hij kan veel hebben en dat is met een speelse chihuahua in huis wel heel fijn.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:45

Dank je :D ben erg blij met mijn monsters.

Ik denk persoonlijk als je goed kijkt naar karakter eigenschappen dat een reu wel goed zal gaan, niet te dominant maar wel van zichzelf kunnen afbijten. jij kent jou honden het beste natuurlijk denk je dat het echt vechten zal worden als de nieuweling van zich af zet. Als dat antwoord nee is voorzie ik niet veel problemen, maar ja het zal altijd een gok blijven.

Luna is bij de groep gekomen toen ze 12 weken was, omdat ik naast de eigenaren de primary caregiver ben. Heb ik ook inbreng gehad in het karakter en kiezen van luna, echter bleek zij heel anders te worden als wij dachten :+ mijn ervaring met een pup is dus dat het lastiger is. Nu is 3 teven ook niet echt de perfecte set up als je het andere mensen vraagt :P

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 16:50

Ja als ik jullie zo hoor (en op zich ook mijn idee) is een iets oudere hond wel handig omdat het karakter zich gewoon meer heeft uit gekristaliseerd

hebben jullie nog ideeen waar ik zo'n hond vandaan haal? Marktplaats vind ik wat betreft oudere honden niet betrouwbaar (verkopers hebben hun eigen agenda, vaak toch probleemhonden) asiels vind ik prima, fokkers die een hond terug krijgen ook

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:09

Buitenlandse honden? Vaak minder problemen als honden uit het asiel en een goede stichting laat jou en je honden eerst kennismaken bij het gastgezin.

Mijn Griek zou perfect in je roedel passen, lieve reu die zijn energie aanpast aan de andere honden.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:13

nadeel van die herplaatsing sites vind ik, misschien erg dat ik het zeg, het vaak geen 'mooie' honden, ik hou echt van grote stoere honden, mix vind ik echt niet erg, maar wil wel echt dat typische herden/husky/wolfshond type (met rechtopstaande oren, groot fysiek)

(misschien niet handig om eerlijk te zeggen maar ja. Ben een groot dierenliefhebber hoor, maar hou tegelijkertijd ook echt van bepaalde types)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:16

Omdat je topic beter op Beestenboel past, verplaats ik het even voor je.

HTT -> BB.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:18

Oh, begrijp je helemaal hoor! Zelf ben ik helemaal fan van de akita's. Ben wel gastgezin voor een stichting en zo dus ook onze Griek gehouden. Puur omdat hij zo goed kon communiceren met andere honden en het veel rust gaf in ons roedel.

Afbeelding 30 kg, stoere hond... Alleen geen rechtopstaande oren ( wel tegenwoordig een krulstaart, maar dat is meer nurture dan nature. )

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:18

Ok heb momenteel een roedel van 5

2 gecastreerde reuen van 7 en 5
En 3 geholpen teefjes, 2 zussen van bijna 2 en sinds februari 1 teef uit Roemenië van 10 maand nu.

De 5de erbij was het beste wat ik ooit heb kunnen doen. De meiden zijn een stuk rustiger en de hele roedel ook.
De Roemeen was in het begin erg angstig maar direct meegenomen in de roedel door 1 van de meiden en heel snel haar plekje daardoor gevonden.


Ik heb expres voor teven gekozen omdat de oudste(border collie ) soms wat moeite heeft met andere reuen.
Anders was de roedel misschien wel meer reu geweest
Die teefjes hier hebben nogal een eigen wil

De jongens wijn trouwens 1 border collie en 1 Pyreneese herder kruising
De zusjes akita/Turkse herder/ plus nog iets <<)
De nieuwe karpatische herder kruising wordt vermoed

Edit:

Waar de zusjes vandaan komen hebben ze nu een roedel van 4 reuen ( 1 intact) en 1 teefje (mama van mijn meiden)
Werkt erg goed en zag meer problemen tussen zussen dan de heren.

Ik wou het dus gewoon proberen!
Evt bij een asiel, leuk hondje van rond de 1? Dan je die ook voorstellen aan je eigen honden en kijken of dat het klikt
Laatst bijgewerkt door rayoow op 29-04-18 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:25

@ stonedrommy uiteindelijk is dat het belangrijkste inderdaad hoor!

@ Rayoow wat gaaf om te horen nog zon grote roedel

het gaat er zoals ik het nu hoor echt om welk karakter het dier meebrengt en niet zozeer reu of teef

Anoniem

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:27

Mijn herder komt bij de fokker vandaan, idd terug gekomen, is er geen vereniging die rassen herplaatst die jou aanspreken?

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:31

Afbeelding


Afbeelding
Een fototje van de roedel
De kleine had er geen zin in en de 5de was er nog niet

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:40


Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:51

ik heb momenteel een rue en een teef maar hier komt binnenkort nog een teef bij. voorheen had ik 2 teven.
Ik ken heel wat fokkers (ik zit in de showwereld en mijn reu is ene dekreu mijn nieuwe teef zal mijn sport/fokteefje worden). wat ik al vee gehoord en gezien heb is dat een roedel met enkel en alleen rueen veel beter gaat dan een roedel met enkel teven. Had ge gepost ik heb 3 teven had ik gezegd zet er een reu bij, maar met 3 reuen die stabiel met elkaar omgaan zou ik er niet 1 teef inzetten, maar uitkijken van een herplaatser (1-4 jaar ongeveer zou ik zeggen) reu die gewend is in roedel te leven. Ik ben geen voorstander van buitenlandse straathonden omdat die vaak toch meer issues hebben dan je eerst verteld wordt.
ik zou contact opnemen met fokkers en je oog openhouden voor herplaatsers die terugkomen bij de fokker.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 18:00

KarmaChansy schreef:
Jammer dat je zo ver woont van mij :+ Hier zijn ontzettend veel honden die in jou straatje passen haha

Klopt het dat https://www.blocket.se/stockholm/Husky_ ... ?ca=15&w=3 zoiets jou dan aanstaat? :)

is dat een husky met akita invloeden? beiden vind ik te gek <3

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:03

Met een jämthund (Swedish elkhound/moosehound) :D een jachthond is dat haha zijn hele fijne honden ondanks dat het jachthonden zijn ze wel goed te trainen.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:41

Als er geen ballen onder hangen kun je volgens mij redelijk onbeperkt reuen houden :P

Maar t hangt van de honden zelf af hoor, ik heb zelf twee intacte mannen, een zelfbenoemd "mannetje" en een zacht ei, en dat gaat echt dikke prima. Maar ken ook genoeg mensen met 2 intacte reuen van dit ras waarbij het minder van een leien dakkie gaat. Mijn vriendin heeft 3 intacte reuen, 1 intacte teef en 1 gecastreerde teef en dat gaat ook gewoon prima, maar een andere vriendin heeft precies dezelfde samenstelling en die heeft altijd bonje onderling. Dus het is gewoon per roedel, per individu maar ook per samenstelling verschillend :)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 19:16

thnx voor zover dan ga ik, zoals ik nu lees hoor en denk voor een reu. Vraag is dus meer, ga ik voor een pup via een serieuze fokker (die selecteert op karakter) of ga ik voor een (iets)oudere hond waarbij het karakter al bekend is

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:22

https://www.facebook.com/SledDogRescue/

Kijk ook eens op deze Facebook pagina. Wordt echt vanalles op gezet, van jong tot oud, maar wel allemaal het type waar jij volgens mij naar op zoek bent.

Laat je het weten als je iets leuks hebt gevonden?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 19:32

Ahhhh top thnx!!! Dat zijn de leukse tips

We gaan pas (als alles doorgaat) september verhuizen, dus pas september/oktober een nieuw vriendje ophalen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:58

Misschien een overdreven opmerking, maar een groepje honden, door een mens samengesteld, is géén roedel in mijn ogen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Vraagje over een roedel honden (alleen reuen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:26

ahhhh jah, ik noem het mijn roedel, bedoel er verder niets mee eigenlijk

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:43

Hier alles geholpen. 1 teef (husky) en 5 reuen (3x duitse herder kruising en hysky en labrador x rottweiler)
Gaat super goed onderling. De teef is de grootste bitch. Voor de husky's kwamen hadden we altijd 4 reuen. 2 herders de lab/rottie en een boxer. Waren zeer gemoedelijk onderling.

Wij kunnen alles tegelijk voeren en gerust alles wat te knagen geven bij elkaar terwijl wij er niet zijn. Wij laten ze ook eigenlijk alles onderling uit zoeken en dat gebeurd erg netjes. Nu wel 2 pubers in de "roedel" dus soms sturen we wel wat bij maar die 2 zijn ook erg leuk samen