De allerbeste tips tegen (katten)haar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 12:47

Hoi!

Sinds een tijdje ben ik de gelukkige eigenaar van een hele lieve kat.
Nu zag ik her en der al wat topics over wat te doen tegen de haren, maar ik ben benieuwd naar de beste tips anno 2018. Misschien is er in de loop van de tijd toch nog een nieuw wonderproduct ontstaan. :+ Ik ben er nog een beetje mijn weg in aan het zoeken.

- Hoe verminder je het verharen van de kat zelf? (Welke voeding; KVV voeren zie ik niet zo zitten maar zou het al helpen om op een brok (Porta 21 bijv.) met veel eiwit over te stappen?)
- Moet je nou wel veel borstelen/juist niet, Furminator juist wel of niet?
- Hoe krijg je de haren het beste van je kleding? (Plakroller, rubberen handschoenen, microvezeldoek, mwah vindt het allemaal niet echt succesvol).
Een droger heb ik helaas niet.
- En wat is jullie schoonmaakroutine met kleedjes/het huis etc?

Het is overigens niet dat ik het een enorme ramp vind, ik had me er al op voorbereid. Maar misschien mis ik iets wat het toch makkelijker maakt om niet iedere keer na een knuffelsessie met poeslief een tweede jas aan te hebben. ;)

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:52

Als ik het verharen hier wil minderen dan borstel ik ze met de furminator, alleen is niet elke kat hier gecharmeerd van het borstelen (ongeacht welke kam / borstel) en verder heb ik standaard een plakroller van de Ikea in huis, voor als ik weg ga en zo goed als haarvrij wil zijn ;)

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:04

M'n langhaar scheer ik elke 4 maanden.. :+ M'n korthaar kam ik met de furminator, andere kammen werken echt niet afdoende en die kat verhaart als een gek, niet kammen is voor m'n huis en humeur bijna geen optie. Gelukkig is hij niet moeilijk. Voor m'n kleding werken de plakrollen het beste.. Niet altijd goed genoeg, maar heb nog niets beters gevonden dus mogelijk kom ik dat in dit topic nog wel tegen.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:13

Furminator ajb niet! Haalt goed de haren weg maar verknalt ook de ondervacht

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:23

Ik heb het geaccepteerd en pak het anders aan - ik heb kleren voor thuis, en kleren voor buiten het huis dat ik apart was en opberg.

Enige haartjes dat er toch op mijn buitenhuis kleren komen verwijder ik met zo een plak roller.

En voor de rest een goede stofzuiger kopen. Ik heb de Miele cat en dog, echt een super ding.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:26

Kat wordt hier in het 'verhaarseizoen' elke dag even buiten geborsteld. Verder regelmatig stofzuigen. Kleed kam ik met een simpele mannenkam. Voor mijn eigen kleding inderdaad een plakroller en gelukkig heeft onze wasmachine een speciaal pet hair removal programma :))

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 13:56

De plakrollers van IKEA werken goed vind ik :j
Mijn langhaar katten gaan elk jaar naar de trimmer, kammen met de Furminator doe ik niet meer op aanraden van de trimster.

Verder hou ik rekening met de kleding die ik koop, bepaalde stoffen trekken de haren echt aan..

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:14

Helderder schreef:
Hoe verminder je het verharen van de kat zelf?

Waarom zou je dit in vredesnaam willen? Verharen heeft een functie, het hoort er gewoon bij!
Dan had je een naaktkat of een goudvis moeten aanschaffen.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:19

Ik heb 2 langharige katten en een hond.
En als ze erg verharen gebruik ik de jappyland.
Dat is een soort extra stofzuiger met borstel eraan. Al het haar wat je dan borstelt zuigt hij direct op.


Verder kam ik mijn katten maximaal 1x per week. Vaker krijgen ze bij mij klitten van.

Persoonlijk vind ik niet dat je via voeding oid dit moet gaan verminderen. Verharen heeft zijn functie. Accepteren dat je geen naaktkat hebt

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:39

Hier een fluwelen "borstel" voor de haren op de stoelen en kleding... en af en toe extra stofzuigen.
Voor de fleece-achtige mand heb ik een plakroller.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:40

Ook teveel kammen werkt meer verharen in de hand...aangeraden word max 1x per week

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:41

Furminator absoluut niet, zoek maar op internet waarom.

Ik stofzuig iedere dag, trek thuis mijn "kattenkleren" aan haha. Wat ik erg vind helpen is om tijdens de rui even naar de kattentrimmer. Ze klitten hier snel dan en door de trimster even goed en grondig te laten kammen (NIET ontwollen, dat is slecht) worden er veel losse haren verwijdert en verliezen ze dus ook beduidend minder haar. Daarnaast vinden ze het heerlijk en ook in de periode daarna minder tot geen last van klitten. :)

Maar haar zal er altijd blijven. :D

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:32

Oké furminator niet omdat de ondervacht meeneemt. ?!?
Maar ik heb een binnenkat.
Is het voor een binnen kat ook slecht?
Edit: Google nagekeken en het kan de huid beschadigen en pijn doen. Dat wil ik niet.

Ik heb een klote bank, waar de haartjes insteken en die krijg je gewoon echt niet weg
Ik stofzuig mijn bank om de dag en dan ben ik een half uur bezig en nog zit er overal haar.
Zo vervelend

Ik heb een kruimelzuiger aangeschaft met zn draaiborstel. Ideaal voor kattenharen op de bank staat erop. Nou dat werkt ook voor geen meter.

Zelf denk ik dat ik gewoon een keer een lerenbank moet aanschaffen, maar hebben jullie nog andere tips?
Plakroller gaan er 3 per week doorheen.
Rubberenhandschoen werkt wel iets, maar nog niet optimaal.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 02:27

Je kunt je kat scheren.

Koper

Berichten: 30262
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 02:53

Ik heb mij er bij neergelegd. Kattenhaar, paardenhaar, mensenhaar... overal haar hier in huis :)) Het mensenhaar is het meest storend, dat maakt van die eilandjes weet je wel. Zowel mijn katten als mijn paarden (als mijn haar) horen bij mij, ik kan mij er niet druk om maken. Zwarte broeken heb ik niet meer, en als ik ergens naartoe moet waar ik er netjes uit moet zien haal ik eventueel haar weg met plakband.

Ik kan me er echt niet druk om maken en mensen die dat wel kunnen hebben pech :') Ik leef nu ruim 30 jaar samen met katten. Maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is als je er niet mee bent opgegroeid.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 06:37

Hier ook twee grijze haarballetjes. 1 aai en je hebt een ander kleur shirt die dag.
Zou ze voor geen goud willen missen maar soms... :roll:

Wij gaan woensdag voor het eerst naar een trimster, ben heel benieuwd wat zij voor tips en adviezen heeft voor ons. En vooral wat NIET aan te raden is qua borstelen enzo.

Schoonmaken betekend hier dagelijks stofzuigen, niet in de kleding kamer laten en vooral veel plakrollers van 1€ bij de Kwantum. Ideaal zijn deze en gaan heel lang mee.
Blokker verkoop een rood fluwelen opzetborstel voor 4,95€ voor op de stofzuiger. Ook wij hebben helaas de verkeerde bank gekozen destijds, maar de borstel werkt!

Succes allemaal, veel lotgenoten hier!
Hé maar voor de beestjes hebben wij toch alles over? :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:28

Een kat die binnen zit zal meer (jaar rond) verharen. Wij hebben een simpele rubberen borstel van de action en die gebruiken we alleen om het ergste haar er even af te halen. Maar na 1x wad het weer voldoende (nu alweer een week of 2-3 terug).

Voor haar op de bank hebben we de dirt devil fellino een opzet stukje voor je stofzuiger en ik zweer erbij. Die rollers is geen doen.


Wbt voeding, goede voeding met hoog percentage vlees is natuurlijk heel belangrijk. Momenteel geven we catloversgold voor de kat (40% vlees) maar zodra de zak leeg is gaan we over op Purizon (70% vlees), de Purizon krijgt de hond ook )'(uiteraard honden variant).

Dirt devil fellino: http://www.bitiba.nl/shop/honden/verzor ... gIqt_D_BwE

Succes ermee!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:25

Na het hebben van mijn eerste plofkat; zo eentje die het hele jaar door en twee keer per jaar in het bijzonder los laat, en dan in termen van dat je er een nieuwe kat of twee van kan bouwen heb ik het losgelaten ("Let it go, let it go" :)ddd ) en maar geaccepteerd dat ik met enige regelmaat rondloop als een haarbal op pootjes. Ooit eens gelezen dat mensen met dierenhaar als sympathiek gezien worden. Daar hou ik me maar aan vast. :')

Verder inderdaad, nette buitenkleding apart ophokken in een katvrije kast en een goede stofzuiger aanschaffen.
Of de kat scheren of een Sphynx kopen...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: De allerbeste tips tegen (katten)haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:29

Deze borstel bedoelde ik! 60 cent bij de action!

Afbeelding

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:38

future_vet schreef:
Ik heb 2 langharige katten en een hond.
En als ze erg verharen gebruik ik de jappyland.
Dat is een soort extra stofzuiger met borstel eraan. Al het haar wat je dan borstelt zuigt hij direct op.


Verder kam ik mijn katten maximaal 1x per week. Vaker krijgen ze bij mij klitten van.

Persoonlijk vind ik niet dat je via voeding oid dit moet gaan verminderen. Verharen heeft zijn functie. Accepteren dat je geen naaktkat hebt


Ik wik hier nog even op het laatste stukje reageren. Ik denk dat je het verkeerd bekijkt. Goede voeding (dus hoog vleespercsntage) zorgt voor een betere vacht en dus omdat de vacht beter is waarschijnlijk voor minder verharen. Slechte voeding zorgt voor slechte vacht en overmatig verharen. Dus overstappen op betere voeding oa voor betere vacht en dus voor minder verharen lijkt mij zeker heel verstandig! Verharen heeft indd een functie maar te veel verharen door slechte voeding is ook niet goed :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:39

Maartje1990 schreef:
Deze borstel bedoelde ik! 60 cent bij de action!

[ [url=m/02li8K.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gebruik je die voor een kort of langharige kat?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:48

De kat wiens hoofd je ziet :+ kortharig :)

Dit was puur om even de losse haren ee af te krijgen :)

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:15

Pluizebolpum schreef:
Ooit eens gelezen dat mensen met dierenhaar als sympathiek gezien worden. Daar hou ik me maar aan vast. :')

...


Hahaha.... and so it is! :D #makemesmile

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:48

Je kan je kat ook in het voor en najaar laten trimmen door een kattentrimmer. Wij hebben 3 binnen katten en tsja die verharen erg veel haha. Maar hebben in het begin elk voor en najaar laten trimmen en het haar in huis was aanzienlijk minder. (dat doen we nu overigens niet meer)
Furminator inderdaad niet gebruiken!
Als je echt van voeding zou willen veranderen zou ik naar een dierspeciaalzaak gaan waar ze je goed kunnen informeren over de voeding.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 09:52

Bedankt voor alle reacties tot dusver! Lotgenoten. :D Ik ga in ieder geval overstappen van voer en die Jappyland ziet er goed uit, mijn kat is ook niet bang voor de stofzuiger dus dat is wel een optie om te proberen!

@Only2Bianca; zou je het willen laten weten als je trimster nog tips heeft? :)
@Maartje1990; ehhh... dat is het haar van je kat? Ik mag bij deze absoluut niet meer klagen. O:)

Is het bij de Furminator dan hetzelfde als bij ontwollen en dat je daardoor de haargroei stimuleert? Mijn kat vindt het kammen met de Furminator overigens wel heerlijk en geen pijn doen, maar als het de zaken alleen maar erger maakt...

daantjuhhh schreef:
Oké furminator niet omdat de ondervacht meeneemt. ?!?
Maar ik heb een binnenkat.
Is het voor een binnen kat ook slecht?
Edit: Google nagekeken en het kan de huid beschadigen en pijn doen. Dat wil ik niet.

Ik heb een klote bank, waar de haartjes insteken en die krijg je gewoon echt niet weg
Ik stofzuig mijn bank om de dag en dan ben ik een half uur bezig en nog zit er overal haar.
Zo vervelend

Ik heb een kruimelzuiger aangeschaft met zn draaiborstel. Ideaal voor kattenharen op de bank staat erop. Nou dat werkt ook voor geen meter.

Zelf denk ik dat ik gewoon een keer een lerenbank moet aanschaffen, maar hebben jullie nog andere tips?
Plakroller gaan er 3 per week doorheen.
Rubberenhandschoen werkt wel iets, maar nog niet optimaal.


Je zou kunnen proberen met de Furminator je bank te ontharen; dat werkt bij mij bij fleecekleedjes etc. wel als een trein.

Palmera schreef:
Helderder schreef:
Hoe verminder je het verharen van de kat zelf?

Waarom zou je dit in vredesnaam willen? Verharen heeft een functie, het hoort er gewoon bij!
Dan had je een naaktkat of een goudvis moeten aanschaffen.


Ook hallo. <3
Ik stel deze vraag omdat ik speurend tegenkwam dat blijkbaar mensen ervaarden met wisseling naar een betere kwaliteit voer/overstappen op kvv, de kat veel minder ging verharen. Lijkt mij een teken dat het dan gezonder is. Natuurlijk snap ik dat een kat gewoon hoort te verharen en het ruien erbij hoort maar ik wil graag mijn kat in top conditie. :)