Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:36

Heb een oude kat van 18 jaar. In haar leven al heel vaak ziek geweest blaas ontsteking etc.en al vaak gedacht nu haalt ze het niet maar iedere keer toch weer opgeknapt.
Haar zus die nooit ziek was is 3 jaar geleden opeens overleden.
Gismo heeft overal artrose maar redt zich nog wel.
Ongeveer maand geleden kwam ik thuis halve huis onder de diarree en kat hing slapjes op de bank.
Natuurlijk meteen kat ingeladen en onder tussen dierenarts gebeld. Ze was behoorlijk ver heen maar in overleg aan het infuus gelegd en prednison en antibiotica gegeven. Hier moest ze van opknappen anders was het klaar.
Onderzoeken etc niet meer gedaan dat zou niks extra’s opleveren.
Tot de avond erna aan infuus gelegen en weer fit mee naar huis. Waarschijnlijk heeft ze verstopt gezeten en daarna overloop diarree gekregen.
Laxapast mee en ging eigenlijk op eigen manier weer prima.
Alleen begin van de avond kreeg ze vanuit het niks een epileptische aanval die ongeveer 2 minuten duurde. Natuurlijk meteen weer dierenarts gebeld ik mocht best langs komen maar hun konden ook niks als ze er weer uit was.
Op advies dierenarts diazepam(valium) gegeven en assistente komt straks prednison brengen.

Maar hoelang ga je nu door ? Ze is mij veel waard maar wil haar ook niet laten lijden...
Ze is nu helder maar wel wankel op haar pootjes maar kan ook van de diazepam komen. En ze wil eten heel veel eten.
Zo lastig om de juiste keus te maken? Iemand advies?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:40

Altijd heel lastig deze keuze en zo moeilijk.

Maar als ik het zo lees denk ik dat ze wel op haar eindje is.
Zelf denk ik dat ik haar na de aanval had laten inslapen. Ik zou zelf niet meer zo willen 'leuren' en het dier een waardig afscheid gunnen zonder een hele strijd.

Sterkte met je beslissing...ik weet hoe lastig het is. :(:)

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:42

Mijn kat heeft ook epilepsie en krijgt nu pexion en epileptyl. Misschien is dat nog een optie voordat het over is. Zolang onze kat geen aanvallen meer krijgt gedurende deze medicijnen laten we haar nog leven. Ze eet nog goed, komt nog lekker buiten. Maar als ze weer aanvallen gaat krijgen is het gebeurd, na de laatste aanval is ze een week blind geweest en was ze echt zo zielig. Dat willen we niet meer.
Ik ben van mening dat een dier nog een goede kwaliteit van leven moet hebben anders houdt het op, het moet geen lijdensweg worden.
Sterkte met je kat.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:43

Ik denk (aan jouw bericht te lezen) dat je je langzaam moet voorbereiden op het laten gaan van Gismo. Het is een enorm lastige beslissing, ik spreek uit ervaring, maar over een tijdje is dit waarschijnlijk niet meer humaan. Veel succes in ieder geval nog, 18 is wel een hele mooie leeftijd <3

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:44

Als eigenaar voel je vaak zelf heel sterk aan wanneer het genoeg is geweest, en de tijd is gekomen. Dat is althans mijn ervaring. :)

Verder moet de kat uiteraard wel een goede levenskwaliteit blijven behouden, al is dat vaak moeilijk te beoordelen aangezien katten er een handje van hebben om pas wat te laten merken als het écht mis is. Als ze nu heel helder is en gewoon 'goed' is naar jouw gevoel, zou ik het even aankijken hoe het morgen evolueert. En op basis daarvan de knoop doorhakken.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 19:54

Ja het einders zeker na bij daar ben ik gelukkig realistisch in.
Maar eigenlijk hoop je gewoon stiekem dat ze een hartstilstand krijgt in haar slaap.
Nu wel zover als ze nog een aanval krijgt is het genoeg geweest hoe verdrietig ook.
Ze ligt nu heel tevreden te spinnen op schoot maar nog even extra verwennen met allerlei lekkere dingen en knuffels . Hopelijk doet de prednison nog wat en anders is het klaar.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:01

Ik sta voor een zelfde beslissing met mijn 17 jarige kat. Hij heeft al bijna een jaar artrose en krijgt medicijnen. Die moet ik nu echt gaan verhogen.
Daarnaast kan hij niet meer tegen harde geluiden en de komende 3 mnd wordt de galerij opgeknapt.
Ik kijk het nog even aan, maar vrees dat ik ws snel zal moeten besluiten om hem te laten gaan. Verdrietig, maar ik ben blij dat ik die beslissing ook mag maken voor hem.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:23

Zo heeft ze de hele avond bij mij gelegen . Nu haar in mandje gelegd baasje moet naar bed

Afbeelding

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:27

Wij hebben jaren geleden onze 20 jaar oude kat laten inslapen voor ze pijn kreeg.
Ze was al doof en blind en magerder.

Ondanks dat ze nu ok lijkt zou ik er toch over nadenken of je zo door wil gaan.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:34

Ik zou even wachten wat dat medicijnen doen, maar toch langzaam aan afscheid gaan nemen. Hoe ouder ze worden hoe meer kwaaltjes ze gaan krijgen. Zolang ze zich prima vermaakt en zich op zijn/haar manier fit voelt lekker genieten samen. Maar blijf niet te lang aanzeulen, dat is zowel voor jullie als voor de kat niet nodig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:12

Extra eetlust door de diazepam is een bekende bijwerking.
Eigenlijk zou ik er ook over nadenken om haar nu al te laten inslapen (en eigenlijk had ik het zelf waarschijnlijk al eerder gedaan).

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 16:59

Cayenne schreef:
Extra eetlust door de diazepam is een bekende bijwerking.
Eigenlijk zou ik er ook over nadenken om haar nu al te laten inslapen (en eigenlijk had ik het zelf waarschijnlijk al eerder gedaan).



Ja daar had ik de diazepam toen ook voor gekregen . Ze is nu weer aardig alert en loopt weer normaal. Wil nog steeds veel eten maar oké prima dan doen we dat.
Dat het inslapen erg dicht bij komt mee eens hoor. Gelukkig weekend aardig veel thuis dus kan ik haar goed in de gaten houden. Als ze nu weer aanval krijgt is het klaar ook in het weekend

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:03

Maar waarom kreeg ze de epilepsie-aanval? Bij honden is dat op laatste leeftijd ook geen goed teken..
Weet eigenlijk niet hoe dat bij katten is?

Hoe is ze vandaag?

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:11

Het is afgrijselijk om te laat te beslissen. Ik heb er nog steeds spijt van.

Als ik jou was zou ik een duidelijke limiet stellen. Bij voorbeeld: bij een volgende aanval houdt het op. Of: als ze niet binnen x dagen opknapt van de medicijnen is het over. De lapmiddeltjes werken nu, maar het is een opeenstapeling van nieuwe symptomen in korte tijd. Sterkte met de beslissing.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:15

Bloeddruk laten meten, grote veroorzaker van epileptische aanvallen bij katten. Heb er ook eentje van 18, kroop een half jaar geleden steeds op hoge plekjes, had het jaar ervoor twee fikse epileptische aanvallen gehad en leek wel blind. Bloeddruk thuis laten meten, veel te hoog, pilletjes, gaat nu goed, geen aanvallen meer. Helaas wel blind geworden door de hoge bloeddruk maar ze red zich prima. Natuurlijk houd het een keer op maar ze heeft geen pijn en ligt elke avond nog heerlijk op schoot te knorren.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:19

ONze oude poes had ook epilepsie (en tia's) Ze kreeg hartmedicatie en ook epilepsieremmers. Ze heeft na de eerste (zeer zware) aanval eerst een aantal dagen niet kunnen lopen, maar gaf duidelijk aan dat ze nog wel wilde (sleepte zich naar de etensbak en naar ons etc). Fysiek is ze weer heel behoorlijk erbovenop gekomen; ze kon alles weer. Ze heeft nog anderhalf jaar zonder problemen geleefd en is toen betrekkelijk snel en rustig overleden.

(Ze had al jaren een ernstige hartkwaal en was al 8 jaar onzindelijk voor ze epilepsie kreeg)

Ik had overigens van de DA een ampul voor anale toediening als ze weer in zo'n zware epilepsieaanval zou belanden, maar dat is gelukkig nooit nodig geweest.

Anoniem

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:46

Tja lastig, want echt doodziek is ze nou ook weer niet dus snap ik wel dat je niet meteen kiest voor inslapen. Ik zou het per dag bekijken, en als je merkt dat ze verandert of als het minder gaat, de keuze maken...

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:58

Wat hier eerder werd gezegd, dat je als diereneigenaar/liefhebber weet wanneer je de keuze moet maken, ben ik het niet zo mee eens. Ik zie zó vaak dat er maar doorgegaan wordt 'want we kunnen hem/haar nog niet missen' of 'ik kan de beslissing nog niet maken' of 'maar er zijn ook nog goede dagen, hoor!'. Je bent in dit soort situaties haast nooit te vroeg. Te laat.... die kans is wel heel erg groot.

Ik heb mijn merrie afgelopen najaar in laten slapen, toen haar ogen moe stonden en haar benen zo slecht waren dat ze niet meer wilde wandelen. Ze liep niet kreupel, stond rond en glanzend in de wei en niemand die er wat aan zag. Maar ze was moe, ze had pijn en de lol was er vanaf. En ik heb altijd gezegd 'als het vuur weg is, mag je gaan'. Dierenarts bevestigde dat ik het juiste had gedaan. Ik had haar nog door kunnen laten leven hoor. Hogere dosis pijnstilling, dan maar niet meer wandelen, etc. Maar is dat nog dierwaardig?

Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij Koper: maak afspraken met jezelf. En houd je daar dan ook aan. Want een dier weet niet of het 'eerder dan misschien nodig' sterft. Maar te laat zijn, en langer laten lijden dan nodig... Dat moet je écht niet willen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 19:00

@koper: dat is ook mijn angst te laat beslissen wil je ook niet. Natuurlijk wil ik haar niet missen maar haar laat lijden zeker niet. Haar welzijn staat voorop. Nog een aanval is het klaar dat is duidelijk voor mij.

@bigone: ongeveer maand geleden is ze opgenomen geweest voor andere klachten toen was bloeddruk oké dus ga er vanuit dat dit nog steeds zo is. Veranderd meestal niet in zo korte tijd

Vindt haar nu weer aardig fit ogen voor haar doen . Ze wil vooral veel eten en op schoot liggen moet baasje ook verplicht rustig aan doen dus dat komt goed uit

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: Oude kat wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:37

@Berdien: maar in de voorbeelden die jij noemt, weten de eigenaars ergens ook donders goed dat die keuze gemaakt moet worden en dat het gewoon 'klaar' is met hun dier. Alleen wordt die keuze niet gemaakt omdat zij zelf niet kunnen loslaten, dat is best wel een verschil.

Denk dat het verstandigste is om haar inderdaad in de gaten te houden. Krijgt ze nog een aanval of knapt ze niet (voldoende) op, zou ik echt de knoop doorhakken en haar laten gaan.