Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 16:35

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen mbt bovenstaande vraag.

Onze hond Pip is een kruising Schotse collie x labrador/border collie. Een product van een “oeps” nest bij mijn ouders (“gelukkig waren het er maar 9?” ;) ) als pup was ze mijn favoriet maar is ze met al haar broers en zussen naar nieuwe adressen gegaan, 2 honden was echt genoeg.
Na 2 jaar kwam het bericht dat er voor Pip een nieuw huis werd gezocht en ik zou net uit huis gaan, dus zodoende kwam ze weer terug in de familie als mijn hond.
Prachtig om te zien hoeveel ze qua karakter op haar ouders lijkt, zo ontzettend veel trekjes heeft ze overgenomen. Mogelijk erfelijk want je ziet het bij haar broer en zus ook die van kennissen zijn, maar mogelijk ook omdat ze dus nog veel met haar ouders is omgegaan (mijn pony stond bij mijn ouders op het terrein dus we kwamen en komen er vaak)?

Pips vader de Schotse collie is inmiddels 2 jaar terug op 10 jarige leeftijd ingeslapen door een plotseling gezwel in zijn maag. Deze hond is altijd vrij fanatiek geweest op geluid, maar naarmate hij ouder werd werd hij steeds gevoeliger op geluid. Hij ging dat heel hard blaffen en was slecht te stoppen. In eerste instantie op zaken als een stofzuiger, grasmaaier etc. Maar de laatste jaren ook op het leegmaken van een ketchupfles, open schroeven van een deksel van een glazen pot en openen van een multomap... heel irritant!

Tot zover even de achtergrond. Het probleem is; Pip begint de laatste maand ook opeens spastisch te doen bij bepaalde geluiden. In dit geval schiet ze naar de 1e verdieping, in principe verboden terrein en dat weet ze prima..
Dit doet ze al heel haar leven bij grote klappen zoals bij onweer en vuurwerk, geen probleem, begrijpen we. Maar nu sinds een kleine maand schiet ze ook naar boven wanneer je met iets ritselt; bv het openen van plastic rondom een pakket folders of het openen van een pak koekjes...

Ik vroeg me af of mensen dit herkennen, gaat een hond beter horen zodra ze ouder worden (Pip is inmiddels 8 jaar oud)? Haar vader is al 2 jaar dood dus ik vind het heel vreemd dat ze nu opeens die zelfde trekken gaat vertonen, maar hij ging dus ook heftiger reageren naarmate hij ouder werd?

Wil het bij de inenting eens navragen bij de dierenarts maar dat duurt nog even en vind dit geen spoed om eerder langs te gaan. Kan er wel mee leven dat ze naar boven gaat, maar ben dus wel benieuwd of iemand een idee heeft waar dit vandaan zou kunnen komen? Kan dit erfelijk zijn?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:37

kan eht niet zijn dat er al een gezwel groeit die invloed heeft op gehoor? ik doe maar een gooi hoor

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:39

Ik geloof wel dat dit kan. Onze oude Golden Retriever reageert ook heftiger op geluid. Alsof het nu harder/anders binnenkomt dan vroeger. Je hond hoort nu dus misschien niet beter maar anders.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 16:40

EmptyWords schreef:
kan eht niet zijn dat er al een gezwel groeit die invloed heeft op gehoor? ik doe maar een gooi hoor

Heb ik ook aan gedacht en is zeker iets was ik de DA wil vragen. Maar haar vader had geen tumor in zijn hoofd voor zover bij ons bekend en die deed het dus ook (ik gok dat dat ook rond zijn 7e of 8e jaar erger werd en hij was dus 10 toen hij plots een gezwel in zijn maag had)

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:10

Ja, ik herken het zeker. Mijn hondje van 16 hoort sommige geluiden niet en sommige geluiden juist heftiger. Dan kan hij ook gaan blaffen, schrikken en zelfs omvallen of wegrennen. Ouderdom komt met gebreken zeggen ze wel es. :o

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:14

Heel herkenbaar! Ik heb een border collie die dit jaar 8 wordt, en sinds een half jaar reageert hij ook een stuk angstiger op (harde) geluiden.. hij gaat er echt voor op de vlucht, terwijl hij eerder helemaal niet bang was aangelegd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:19

Collies zijn ook wat gevoeliger voor geluid dan andere honden.

Onze schotse collie ging met bepaalde geluiden inderdaad steeds gekker doen. Totdat hij doof werd. Dat was best prettig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:45

Goh ik stuit nu op dit topic en vrieg me gister hetzelfde af bij kleine dame hier. Kruising russel whippet. Die heeft een stevig verleden en reageert normaal erg heftig op krakende deuren en piepende wind dingen. Door doodsbang door het huis te vliegen. Ze is wel redelijk knalvast met bv vuurwerk. Alleen laatste tijd valt op dat als ik film aan het kijken ben waar bijvoorbeeld geschoten wordt of ontploffingen ze ook zo bang reageert. Of ze schiet in paniek op schoot en probeert onder mijn arm weg te kruipen of vliegt paniekerig door huis. Zo naar om te zien arm ding

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:09

DiantaM schreef:
Collies zijn ook wat gevoeliger voor geluid dan andere honden.

Onze schotse collie ging met bepaalde geluiden inderdaad steeds gekker doen. Totdat hij doof werd. Dat was best prettig.


Ik herken dit gedrag inderdaad van (border) collies. Ze zijn erg gevoelig, en vaak angstig, voor geluid

Karuna dat kan ook komen omdat een hond de angst opbouwt: elke keer wordt het een stukje enger en gaat hij eerder op het geluid reageren. Soms gaat een hond al anticiperen als hij iets associeert met een bepaald geluid.

Klinkt alsof dit bij jou ook zo is ts. Nee, ze gaan niet beter horen. Eerst zijn ze alleen bang voor de harde klap, maar het kan zijn dat ze het gedrag steeds eerder laten zien. Heeft te maken met associatie. Ik weet niet meer of er een woord voor is, het is lang geleden dat ik dit geleerd heb.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-04-18 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:13

Bij onze hond was dat ook zo naar me te hij ouder werd, des te gevoeliger ze reageerde op vuurwerk/sirens etc

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Hond gevoeliger voor geluid door ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 15:18

Dankjewel allemaal. Stelt al wel gerust dat dit dus meer voor komt.
Typisch dat ze die associatie gaan maken naarmate ze ouder worden.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:17

Die associatie maken ze volgens mij niet per definitie omdat ze ouder worden. Een jongere hond zou dat ook kunnen doen.
Het kan wel zijn dat juist doordat een oudere hond wat minder goed hoort, hij sneller schrikt omdat hij geluid minder snel kan plaatsen, of omdat ze iets niet meer goed horen aankomen. Een hond kan daardoor wat onzeker worden en daardoor weer sneller schrikken. Soort domino effect zeg maar.