Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 12:56

hoi mede bokkers.
Ik heb een langharige chihuahua kruising vermoedens met een yorkshire terrier of silky terrier.
ik wordt alleen echt gek van zijn vacht, het is enorm dik ik moet het echt 4x inzepen en uitspoelen wil het een beetje ontvet zijn en niet meer stinken.
maar na een week kan ik hem alweer wassen want is hij weer net zo vet en stinkend als ervoor.
ik heb ook een volle broer van hem alleen hij heeft een korte pluk vacht, hij is nooit vet en stinkt ook nooit.

ik heb al meerdere merken voer geprobeerd (caro croc / Casa fera / Renske / Content / en nu opti-life skin care) ook al diverse shampoos geprobeerd maar meer als 3 dagen langer niet vet wordt het niet.

zijn vacht blijft ook constant groeien net zoals mensen haar hij moet dus ook regelmatig geschoren worden maar ook dan wordt hij heel vies en vet?

iemand enig idee wat hier goed tegen werkt of wat het probleem zou kunnen zijn?

Zo is hij net gewassen en droog geblazen heerlijk fluffy en zacht
Afbeelding

Afbeelding

en zo is hij weer na 4 dagen, krulvacht die je uitkamt en na 1 minuut zit alles weer aan elkaar geplakt van t vet :(
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:00

Is hij al eens naar de trimmer geweest en wat zegt die ervan?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:03

Cayenne schreef:
Is hij al eens naar de trimmer geweest en wat zegt die ervan?


Nee ik scheer hem zelf, ga geen 40 euro uitgeven om hem te laten scheren door een ander, plus hij is heel angstig dus dat doe ik liever zelf :P

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:04

Mijn hond had een gelijkaardig probleem: kwam door gisten. Het was opgelost met scheren en een wekelijkse wasbeurt met hibiscrub.
In de winter werd hij niet geschoren en bleef het goed met enkel de wasbeurten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:04

Ik heb er niet veel verstand van, maar wordt de vacht niet gewoon telkens weer vet omdat je het zo vaak wast?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:06

maximuss schreef:
Mijn hond had een gelijkaardig probleem: kwam door gisten. Het was opgelost met scheren en een wekelijkse wasbeurt met hibiscrub.
In de winter werd hij niet geschoren en bleef het goed met enkel de wasbeurten.


ik scheer hem inderdaad in de winter ook niet maar ben wel van plan in de loop van april weer te gaan scheren want ik wordt echt gek van die geur en het vet, het is gewoon vies om hem te aaien, en hij heeft zon hekel aan in bad gaan en uitblazen maarja het moet toch maar vind het zo sneu hem iedere week te moeten wassen :(

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:07

Believe schreef:
Ik heb er niet veel verstand van, maar wordt de vacht niet gewoon telkens weer vet omdat je het zo vaak wast?


ik was hem niet vaak :) maar het zou wel moeten omdat hij echt gewoon stinkt en vet is!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:09

Lijkt mij alsof zijn natuurlijk regulatie van de huid verstoort is door het vele wassen. De vacht is zo 'schoon' dat het geen vuil meer afstoot, maar juist aantrekt, dan blijf je bezig. Zelfde als bij een paard, de huid is redelijk vuilafstotend van zichzelf, dat houdt zichzelf in stand, maar als ik mijn paard elke week zou wassen, dan verstoor ik dat evenwicht.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:10

Heb je graanvrij voer geprobeerd? Veel honden kunnen granen niet goed verteren (ook niet gepopt en zo)
Of diepvries?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:23

Floortz schreef:
Heb je graanvrij voer geprobeerd? Veel honden kunnen granen niet goed verteren (ook niet gepopt en zo)
Of diepvries?


opti life en casa fera zijn zonder granen


Hij wordt niet veel gewassen :) hij heeft er een hekel aan om gewassen te worden dus ik stel het uit to 1x in de maand maar dan moet het ook echt gedaan worden van dan blijven je handen nog net niet vast plakken in zijn vacht van het vet :( ik kam hem 1x per week uit ik probeer het zoveel mogelijk met rust te laten alleen wordt het steeds erger :/

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:24

Inderdaad mag je een hond echt absoluut niet vaak wassen. Als ik jou was zou ik toch eens contact op nemen met een goede trimmer. In etten-leur zit wel een goede volgensmij! De trimmer zal er dan voor zorgen dat je hond er weer netjes en verzorgd uit ziet met een goede shampoo en zal jou ook advies geven over hoe je de vacht het beste kunt verzorgen en misschien ook wel over voeding die een goed effect heeft op de vacht.

Je kunt beter een keer die 40 euro uitgeven zodat je hond een goede trim en wasbeurt krijgt en dan kun je met de tips die je meekrijgt het de volgende keren zelf doen!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:24

Ik weet niet wat je voert, maar voer kan een heel belangrijk punt zijn.

Kies voor een voer zonder granen. Granen kan een hond niet opnemen en kan dus op verschillende manieren een reactie veroorzaken (allergie, stink veel poepen, slechte structuur poep)
Belangrijk is als je brok geeft dat vis en/of vlees % hoog zijn en dat er alleen natuurlijke toevoegingen zijn.

Ter ondersteuning van de vacht kan je schapenvet of zalm olie geven. Zalm olie is ook ondersteunend voor o.a. gewrichten, stijfheid e.d.

Zelf zou ik me ook wat verdiepen in KVV of BARF, ik denk dat je hond er veel beter uit zal zien met een goed uitgebalanceerd dieet.

Kwa wassen ik zou er mee stoppen. Onze honden ( sloot- modder etc etc.) worden nooit gewassen, behalve als ze door poep of dode dieren rollen, en stinken eigenlijk nooit. Ze hebben eerst altijd een graanloze brok gehad en sinds ik barf glimmen ze als spiegels, ruiken goed uit de bek en poepen 1 x per dag..

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:27

_kmbn schreef:
Ik weet niet wat je voert, maar voer kan een heel belangrijk punt zijn.

Kies voor een voer zonder granen. Granen kan een hond niet opnemen en kan dus op verschillende manieren een reactie veroorzaken (allergie, stink veel poepen, slechte structuur poep)
Belangrijk is als je brok geeft dat vis en/of vlees % hoog zijn en dat er alleen natuurlijke toevoegingen zijn.

Ter ondersteuning van de vacht kan je schapenvet of zalm olie geven. Zalm olie is ook ondersteunend voor o.a. gewrichten, stijfheid e.d.

Zelf zou ik me ook wat verdiepen in KVV of BARF, ik denk dat je hond er veel beter uit zal zien met een goed uitgebalanceerd dieet.

Kwa wassen ik zou er mee stoppen. Onze honden ( sloot- modder etc etc.) worden nooit gewassen, behalve als ze door poep of dode dieren rollen, en stinken eigenlijk nooit. Ze hebben eerst altijd een graanloze brok gehad en sinds ik barf glimmen ze als spiegels, ruiken goed uit de bek en poepen 1 x per dag..


Ze krijgen graan vrij voer :P kvv ga ik niet aan beginnen. ontlasting is top en stinkt ook niet ook uit hun bek stinken ze niet het is echt enkel zijn vacht.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:31

zanakuzies schreef:
Ze krijgen graan vrij voer :P kvv ga ik niet aan beginnen. ontlasting is top en stinkt ook niet ook uit hun bek stinken ze niet het is echt enkel zijn vacht.


Dat is uiteraard jouw eigen keuze, mocht jein de toekomst toch er niet uit komen. Zou ik toch er is naar kijken, ik ken zoveel honden met vacht ellende wat super simpel is opgelost.

Heb je trouwens alle waardes van je hond al laten nakijken ?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:35

Kvv heeft een goede werking op de vacht. Onze hond ruikt zo goed als niet, je moet echt je neus in zijn vacht duwen of hij ruikt naar natte hond als het geregend heeft, maar als hij droog is ruikje hem niet. Zalig is dit, heb wel anders geweten toen hij brokken kreeg.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:43

_kmbn schreef:
zanakuzies schreef:
Ze krijgen graan vrij voer :P kvv ga ik niet aan beginnen. ontlasting is top en stinkt ook niet ook uit hun bek stinken ze niet het is echt enkel zijn vacht.


Dat is uiteraard jouw eigen keuze, mocht jein de toekomst toch er niet uit komen. Zou ik toch er is naar kijken, ik ken zoveel honden met vacht ellende wat super simpel is opgelost.

Heb je trouwens alle waardes van je hond al laten nakijken ?


welke waarden?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:43

Manadeluca schreef:
Kvv heeft een goede werking op de vacht. Onze hond ruikt zo goed als niet, je moet echt je neus in zijn vacht duwen of hij ruikt naar natte hond als het geregend heeft, maar als hij droog is ruikje hem niet. Zalig is dit, heb wel anders geweten toen hij brokken kreeg.


Ik heb helaas maar een klein vriezertje in mijn koelkast waar ik het niet kwijt kan :( verder ook geen mogelijkheid tot opslag ruimte

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:00

_kmbn schreef:
zanakuzies schreef:
Dat is uiteraard jouw eigen keuze, mocht jein de toekomst toch er niet uit komen. Zou ik toch er is naar kijken, ik ken zoveel honden met vacht ellende wat super simpel is opgelost.

Heb je trouwens alle waardes van je hond al laten nakijken ?


welke waarden?


Bloed, lever etc? Kan namelijk zo zijn dat je hondje gewoon een tekort heb. Dan kun je wel van alles proberen, maar als jij niet het juiste aanvult. Daarom vind ik brok altijd moeilijk ze hebben zo een te kort.

Je kunt ook 1 x per week een rauw eitje met schil en een visje bij voeren. Bijvoorbeeld een sprotje of stuk zalmlijf. Ze vinden het heerlijk én goed voor de vacht! (Wel 2 weken invriezen minimaal ivm bacterie)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:03

_kmbn schreef:
Bloed, lever etc? Kan namelijk zo zijn dat je hondje gewoon een tekort heb. Dan kun je wel van alles proberen, maar als jij niet het juiste aanvult. Daarom vind ik brok altijd moeilijk ze hebben zo een te kort.

Je kunt ook 1 x per week een rauw eitje met schil en een visje bij voeren. Bijvoorbeeld een sprotje of stuk zalmlijf. Ze vinden het heerlijk én goed voor de vacht! (Wel 2 weken invriezen minimaal ivm bacterie)


Nee heb ik eigenlijk ook nog nooit aan gedacht, hij eet goed, drinkt goed, ontlasting is goed en hij doet geen rare dingen, is nog nooit ziek geweest oid is nu 3 jaar oud. enkel zijn ogen tranen heel erg, wel eens naar laten kijken of er geen haartje naar binnen was gegroeid maar zijn ogen waren goed behalve een oude beschadiging van pup zijnde.

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:06

Vaak is een vacht'probleem' wel voergerelateerd ja maar het kan in dit geval ook zeker geen kwaad om bloed te laten prikken en de waardes te laten checken denk ik, als je aangeeft dat hij al graanvrij voer krijgt en je hem niet te vaak wast. Al wil het nog net niks zeggen hoor, dat omdat je graanvrij voert, je vacht probleem niet voergerelateerd kan zijn. Misschien heb je idd een supplement nodig om bij te voeren bv omdat er toch een tekort is - vandaar dat het checken naar de waardes wel een goede optie is wat iemand hier ook al aangaf.

Zalmolie of een andere visolie kan ook bevorderlijk zijn voor de vacht als er verder niks aan de hand zou zijn. Dat is bv. een prima optie om te proberen voor je naar een DA zou gaan bv. om verder onderzoek te doen al is een check-up toch wel fijn vind ik zelf, dan weet je gewoon zeker of er wel/geen tekorten zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 30-03-18 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hond stinkt enorm en heeft een vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:11

toevallig heb ik voor 28 april een afspraak staan bij de dierenarts dus dan ook maar gelijk even laten nakijken, kan idd geen kwaad. zal ook eens zalm olie bij gaan voeren en eventueel een supplement van mineralen en vitamines.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:14

zanakuzies schreef:
toevallig heb ik voor 28 april een afspraak staan bij de dierenarts dus dan ook maar gelijk even laten nakijken, kan idd geen kwaad. zal ook eens zalm olie bij gaan voeren en eventueel een supplement van mineralen en vitamines.


Ja met vitamines en mineralen wel weer oppassen, want overvoeden kan ook daarin. Zalm olie kan noot kwaad. Maar zou die aaardes afwachten en dan gericht bijvoeren indien nodig

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:15

Je hebt tegenwoordig ook kleine verpakkingen dievries maar er bestaan ook gestoomde worsten.
http://naturis.be/versvlees-houdbaar/

Naturis Versvlees Houdbaar is van dezelfde grondstoffen gemaakt als ons diepgevroren vers vlees. Dus van vlees dat geschikt is voor menselijke consumptie en eveneens afkomstig van EEG goedgekeurde slachthuizen. Aan alle soorten is ook zeewier toegevoegd daar dit een natuurlijke bron van verschillende vitaminen is voor uw hond.

Ik combineer zelf met een persbrok, bijvoorbeeld, ma-di persbrok, woensdag vers vlees, vrij-za persbrok, zondag vers vlees. Zodat mijn hond nog steeds brokken wil eten, bijvoorbeeld wanneer we met vakantie gaan, ga ik niet met diepvries vlees sleuren, dan staat hij gewoon op zijn persbrok, die kan je ook granen vrij krijgen.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 30-03-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:16

_kmbn schreef:
zanakuzies schreef:
toevallig heb ik voor 28 april een afspraak staan bij de dierenarts dus dan ook maar gelijk even laten nakijken, kan idd geen kwaad. zal ook eens zalm olie bij gaan voeren en eventueel een supplement van mineralen en vitamines.


Ja met vitamines en mineralen wel weer oppassen, want overvoeden kan ook daarin. Zalm olie kan noot kwaad. Maar zou die aaardes afwachten en dan gericht bijvoeren indien nodig


Amen. zalmolie kan geen kwaad, maar met vitamines en mineralen kun je ook zo weer teveel voeren als er geen tekort zou zijn -wat je pas weet na een bloedonderzoek. Ik zou zelf in deze situatie kijken wat de zalmolie doet en dan overleggen met de DA of een onderzoek nodig is om te kijken of er eventuele tekorten zijn, mocht dit aan blijven houden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:16

Vachtproblemen is negen van de tien keer te verhalen op voeding. Je zegt graan vrije voeding te geven. Laten we dat eens bekijken.

De Opti Life adult Skin & Care onder de loep:
zalm (gedehydreerd, 24%), rijst (24%), dierlijk vet, plantaardige vezels, lijnzaad, biergist, zalmolie (1%), mineraalstoffen, FOS, MOS, lecithine, zee-algen (Ascophyllum Nodosum), druivenpit, rozemarijn, goudsbloem, groene thee

Om even een aantal dingen dikgedrukt te plaatsen. Deze voeding is niet graanvrij, verre van. En met een heel minimaal vlees percentage.

Carocroc:
vleesmix (27%), dierlijk eiwitextract (19%), maïs, tarwe, gevogelte (9%), dierlijk vet (gevogelte, rund), rijst, rijstzemelen, tarwegries, bietenpulp, gehydrolyseerde kippenlever, lijnzaad, mineralen

Ook niet graanvrij.

Casa fera:
gevogelte (33%), rijst, maïs, gerst, vis (4%), bietenpulp, lam (3%), heeleipoeder, dierlijk vet (gevogelte, rund), gehydrolyseerde kippenlever, visolie (zalm), gist, hemoglobine, maïsgluten, mineralen, cellulose, lijnzaadolie, fructooligosaccharide en plantenextracten

Oók niet graanvrij.

Renske:
ip: verse kip (26%), gedroogd gevogelte (19%), aardappel (15%), zoete aardappel, bietenpulp, gevogeltevet, gedroogde krill, gedroogd ei, kippenbouillon, biergist, mineralen, lijnzaad (1,2%), zeewier, beta-glucanen, gedroogde cranberries (0,04%), gedroogde appel (0,04%), gedroogde peer (0,04%), gedroogde broccoli (0,04%), gedroogde tomaat, glucosamine (170 mg/kg), methylsulfonylmethaan (MSM) (170 mg/kg), chondroïtinesulfaat (120 mg/kg).

Komt in de buurt van volledig graanvrij. Een beter vleespercentage.

Content:
Granen, plantaardige bijproducten, vlees en dierlijke bijproducten, oliën en vetten, mineralen.

Verre van graan vrij.



Kortom. Je hebt eigenlijk géén echte graanvrije voedingen gegeven. Hoogstwaarschijnlijk veel gewisseld in korte tijd. Lichaam weet van a tot z niet meer hoe en wat en dan krijg je vachtproblemen en huidproblemen veelal.

Persoonlijk zou ik zeggen: Zet de hond op een écht goede graanvrije voeding zoals een Orijen, Acana, Carnilove, Edgar & Cooper (dan de Lam, Konijn of Pup, ivm graanvrij) en kijk dat minimaal de komende vier maanden aan. En ga dan eens kijken of er verschil te zien is.

En natuurlijk andere adviezen van een check-up zijn ook niet heel gek om te doen. Maar helaas, je hebt geen graan vrije voeding gevoerd. Sorry.