Mijn hond vind hardlopen saai?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:11

Hallo Allemaal,

Laat ik bij het begin beginnen. Samen met mijn vriend hebben wij een Weimaraner die nu bijna 5 jaar is. Van jongs af aan zijn wij actief met hem bezig geweest. Hij loopt hierbij eigenlijk altijd los.

Vanaf 8 maanden mocht hij mee op zijn eerste staprit met de paarden en dit is langzaam uitgebouwd naar ritjes van 10 km met stap draf galop met een gemiddelde snelheid van 8m/h dus. Prachtig vind hij het, vooral de galop stukken vind hij het heerlijk om mijn paard uit te dagen om harder te gaan. (ze hebben heel lang samen geleefd en zijn echt heel leuk samen <3 )

Omdat het paard niet altijd mee kon natuurlijk gingen we er ook veel mee wandelen en toen hij 1.5/2 was zijn we ook begonnen met hardlopen met hem. Mijn conditie was 0.0 dus dat ging heel rustig :Y). Na ongeveer een half jaar liepen we samen 5 km in 30 minuten (10km/h) en na een klein jaar 10 km tussen de 10 tot 12km/h. Hij was altijd dolblij, sprong enthousiast door het huis als hij mijn hardloop schoenen zag en ging vlot voorop.

Ook gaan we graag met hem fietsen. Ook hier is hij dolblij! Springen, rennen, 10, 15 km met een uiteindelijke snelheid van 10km/h hij vind alles best.

Eigenlijk sinds vorig jaar lijkt hij het hardlopen wat minder leuk te vinden. De interval trainingen loopt hij wel mee maar als ik 5 of meer km wil trainen loopt hij ver achter me aan, komt niet mee, en luistert gewoon niet. De eerste 3 km stuitert hij overigens wel heel blij om mij heen!
Aan de lijn loopt ie dan wel mee maar daar beleefd hij geen enkele lol aan. De conditie kan het niet zijn lijkt me want met het paard en de fiets legt hij ook zulke afstanden af. Hij gaat ook niet dagelijks zulke stukken mee, het is meer om hem 2 of 3 x per week iets meer uit te dagen dan alleen de basis wandelingen.

Voor mij is het wel lastig want ik kan niet fijn lopen (lees moet 10 x stoppen om me hond op te halen) en voor hem is het dus ook niet leuk. Maar ik heb ook niet altijd de tijd om eerst hem 45/60 min te wandelen en dan te gaan hardlopen. Als ik alleen 3/4 km loop en hem dan thuis afzet om verder te lopen verstoor ik onwijs me ritme en dat is ook niet echt ideaal want dan zit hij alsnog alleen thuis.

Ik denk dat het probleem ligt in het ritme dat heel constant is (fietsen, paard, interval is allemaal snel/langzaam afwisselend)
Hoe kan ik het hardlopen weer leuk maken voor de hond?

Het mormel in kwestie :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 22-03-18 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:12

Heeft hij geen last van gewrichten of iets? Misschien dat iets hem pijn doet?

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:13

Koekjesss _/-\o_

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:14

Hoe oud is hij?

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:19

HorseTopShop schreef:
Hoe oud is hij?


Bijna 5 zo te lezen :)

Ik merk dat met onze Boerboel reu. Lange stukken lopen vindt ie leuk, maar doet m pijn. Waardoor hij op een gegeven moment gewoon traag gaat lopen of zelfs stopt. Voorheen geen idee waar t aan lag. Maar komt gewoon door zijn gewrichten (icm gewicht)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:22

Maar als hij pijn zou hebben, dan zou dat bij fietsen of paardrijden toch ook moeten tonen? Of zeg ik dan iets geks?

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:23

@ Loez, toevallig is hij een half jaar geleden helemaal op de foto gezet omdat hij mankte. Daar was helemaal niks op te zien. (bleek volgens fysio spiertje te zijn dat vervelend was)
Hij vertoont ook geen tekenen van pijn bij de andere sporten waar hij net zo goed veel kilometers aflegt. Ik denk persoonlijk niet dat het lichamelijk ongemak is maar echt gebrek aan motivatie. In de nazomer dacht ik nog dat hij het te warm hard maar nu deze winter was het toch soms best koud :brr:

@ Jtragter, ja daar had ik ook wel aan gedacht maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken. Hij begint super vrolijk voor me uit en eigenlijk zo rond de 4km ligt het keerpunt dat hij denkt zoek het maar uit. (soms bij 3 soms bij 5).

@ HorseTopShop. Hij word in mei 5 idd. Volgens de jachthonden fokkers bond de leeftijd dat ze het meest fit zijn in hun leven... :+

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:40

Tuurlijk is het saai voor je hond, de meeste honden vinden het na een paar kilometer saai. Een hond wil rennen, snuffelen, spelen en dan is interval veel leuker dan saai dezelfde snelheid.

Maar ik lees eigenlijk alleen maar loop dingen die jullie doen met je hond, misschien wat meer hersenwerk voor je hond en minder vaak mee met hardlopen zodat het leuk blijft.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:07

leonie87 schreef:
@ Loez, toevallig is hij een half jaar geleden helemaal op de foto gezet omdat hij mankte. Daar was helemaal niks op te zien. (bleek volgens fysio spiertje te zijn dat vervelend was)
Hij vertoont ook geen tekenen van pijn bij de andere sporten waar hij net zo goed veel kilometers aflegt. Ik denk persoonlijk niet dat het lichamelijk ongemak is maar echt gebrek aan motivatie. In de nazomer dacht ik nog dat hij het te warm hard maar nu deze winter was het toch soms best koud :brr:

@ Jtragter, ja daar had ik ook wel aan gedacht maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken. Hij begint super vrolijk voor me uit en eigenlijk zo rond de 4km ligt het keerpunt dat hij denkt zoek het maar uit. (soms bij 3 soms bij 5).

@ HorseTopShop. Hij word in mei 5 idd. Volgens de jachthonden fokkers bond de leeftijd dat ze het meest fit zijn in hun leven... :+


Goed dat je het in elk geval wel hebt laten checken!

Waar doe je hardlopen? Over de weg of bijvoorbeeld in een leuk bos? Neem mijn hond wel eens mee naar een bos waar eventing gereden wordt en dus leuke (lage) obstakels staan. Vindt ze prachtig. Dan heeft ze afwisseling. En zeker zoals genoemd wordt, het willen snuffelen enzo is net zo belangrijk :)

Langs een fietspad rennen doe ik ook wel eens, maar tis een terriƫr, lopen daar veel konijnen dan rukt ze bij wijze van mijn arm uit de kom omdat die konijnengeur leuker is dan het rennen opzich :D

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:15

Ik vroeg me ook af waar je juist gaat hardlopen. Is dit dezelfde omgeving vh wandelen of fietsen?
Want in dat geval zou het hem niet veelmogen uitmaken. hij kan perfect zelf zijn intervallen maken door vooruit te lopen ergens te snuffelen en dan jou weer in te halen...
Als je veel bestrating hebt op je hardloopronde, dan kan ik begrijpen dat je hond er weinig aan vindt...

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 16:35

Ja we lopen in het bos waar we ook wandelen en fietsen. We gaan ook vaak verschillende routes zodat het niet altijd hetzelfde is. En omdat hij losloopt kan hij gewoon snuffelen en rondkijken wat hij wil. Vroeger deed hij dat dus ook altijd. Of ik nu 5 of 10 km liep, hij vond het tot het einde leuk.
Het rondje fietspad doe ik alleen ooit in de avond in de winter maar daar ligt een hele brede groenstrook langs waar veeeeel honden komen dus dat rondje vind hij ook leuk :D


@ rumay, bedankt voor je feedback. Iedereen zijn ding denk ik. Doordat hij losloopt komt hij genoeg aan zijn trekken van mentale uitdaging. Binnen in huis is hij altijd rustig en nee we lopen geen 3 of 4 uur per dag met hem om hem uit te putten. De vraag van het topic is echt, waarom is hij de lol in het lopen verloren en hoe kan ik het weer leuk voor hem maken.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:53

rumay schreef:
Tuurlijk is het saai voor je hond, de meeste honden vinden het na een paar kilometer saai. Een hond wil rennen, snuffelen, spelen en dan is interval veel leuker dan saai dezelfde snelheid.

Maar ik lees eigenlijk alleen maar loop dingen die jullie doen met je hond, misschien wat meer hersenwerk voor je hond en minder vaak mee met hardlopen zodat het leuk blijft.


ik heb een mechelse herder, we lopen nog weleens 15 km " hard". hond heeft tuig om en mag meetrekken. we gaan langzaam en snuffelen mag dan niet. toch is ze 15 km enthousiast. misschien omdat ze een taak heeft, misschien omdat ze gewoon graag meegaat. Maar het feit dat ze het saai vinden als ze niet mogen snuffelen is niet waar.


Afbeelding
deze foto is na 9 km. je kunst zien dat ze nog steeds graag gaat en harder wilt
Afbeelding

Afbeelding

@ts: kan het niet zijn dat je gewoon teveel wandelt, rent en meeneemt met paardrijden? dat hij gewoon moe genoeg is en daarom en stuk rustiger is?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:57

Dat is lastig inderdaad, is hij dol op ballen of ander speelgoed? Misschien dat hij daarmee te motiveren is? (Van als jij eens mooi een paar minuten meerent gooi ik die bal leuk voor jou)

Mijn hondje vindt wandelen en samen rennen geweldig, maar alleen korte intervallen. Ik had ook langzaam samen met de fiets opgebouwd, eerst paar welen vond hij het super leuk omdat hij weer iets nieuws leerde, maar na een paar maanden sjokte hij nog maar mee, vond het niks meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:59

Is ook een ander type hond, denk dat dat zeker verschil maakt.
Een herder is meer van het pleasen (al ken ik weimaraners niet zo heel goed)
Mijn lab blijft ook achter, wil overal snuffelen en zoeken. Aan de lijn rent hij netjes naast me.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:10

Ik loop dan wel niet hard maar ex wel en ook met hond. Maar daar waar kruising bordercollie en de kruising russel/whippet mix het hardlopen leuk vinden/vonden en ook vlot meekwamen. Zijn alle herders er nooit fan van geweest. De interval trainingen geen enkel probleem. Mee langs de scootmobiel in wisselend tempo ook geen probleem, lang een tempo rennen redden ze domweg fysiek niet.

Nu alles ouder wordt krijgt langzaam aan ook de kruising russel moeite met de langere afstanden, was eerder een marathon geen enkel probleem, nu ligt haar grens zo n beetje op max 15 tot 20 km en max een keer per week/twee weken.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:29

Mijn Beagle, 10 ondertussen, heeft exact hetzelfde, met paard mee vind hij prachtig, maakt niet uit hoe lang & hard.
Hardlopen vind hij 4 a 5 km prima, en is er dan gewoon klaar mee.
Naast de fiets is hij zo enthousiast dat ik dat juist niet te vaak doe :+

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:50

Mijn vraag is doe je niet te veel dan?

Ik lees fietsen hardlopen en dan nog met paard mee.

Doe je ook andere dingen met hem? Behalve rennen en (ik ga van uit dat je ook gewoon rustig met hen wandelt?)

Ik snap dat je hem lekker wilt laten rennen. Maar ik ben wel van mening dat je misschien toch mentaal iets meer moet doen. Afwisseling is ook voor een hond wel belangrijk.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:54

Weimaraners :=

Hoor ik heel vaak bij ze. Hun houden van uitdaging en de baas een plezier doen is gewoon niet genoeg voor ze. Afwisseling is leuk. Hard gaan is leuk, wandelen en snuffelen is leuk, maar hardlopen wat net niet hard gaat maar te hard om lekker te snuffelen is gewoon niks aan.

Nieuwe omgeving of spelletjes tussendoor kunnen helpen. Voor hoe lang hangt van je hond af..

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:00

Ik heb windhonden en die zijn er ook klaar mee na 2 km hardlopen. Terwijl ze qua conditie echt wel meer kunnen natuurlijk. Gewoon ongemotiveerd. Maar bij jouw hond kan het wellicht ook zijn dat er wat teveel mee gedaan wordt maar dat kan ik van hieruit niet beoordelen, dat kun je het beste zelf.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:03

Voor Weimaraners is steeds hetzelfde doen vaak snel niet meer zo boeiend.. die hebben inderdaad wel meer uitdaging nodig. Mijn Weimaraner vond hardlopen ook geen ene reet aan. En je zegt krijgt genoeg mentale uitdaging, want loopt los..dat is geen mentale uitdaging voor ze hoor. Ik had er dan wel eentje die graag alles wilde doen voor mij, maar echt dingen steeds herhalen was voor haar ook niet boeiend.. Ken wel meer Weimaraners die hardlopen na een tijdje ook niet zo geweldig meer vonden.

Ook toen ik geen jachttraining meer deed, bleef ik wel af en toe gewoon apporteer spelletjes met haar doen, voor de mentale uitdaging. Maar ook dat moet dan steeds anders, zodat het niet saai voor haar was.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:55

Moet hij dichtvolgen, of kan je bv gewoon doorlopen en kijken of hij wel volgt?

ik persoonlijk zou hem dan aan de leiband doen, vindt hij mss wel minder leuk, maar ik moet ook dingen doen dat ik niet zo leuk vind. Het is ook een goede training voor hem om weer even "in het gareel" te lopen, sowieso een goede conditietraining en thuis kan je hem dan nog een lekker hersenspelletje geven om hem te belonen voor zijn training.
de canicross wijze dat hij mag voorlopen en helpen 'trekken" vinden ze vaak wel nog leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:11

Kan best zijn dat het gewoon niet zijn ding is. Ik heb een kruising die ik geprobeerd heb naast de skeelers te laten lopen, eerste 5 minuten vond hij het steeds leuk maar daarna leek het alsof ik hem al een half uur de weg over sleurde.
Hondje heeft nooit haast, kan in het bos wel leuke sprintjes trekken maar verder is het vooral een speurder die zich nergens wat van aantrekt. Ik zou dus lekker zonder hond gaan hardlopen en met hem iets anders gaan doen. Fietsen of denkwerk bijv.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:12

Ik zou hem een taak geven tijdens hardlopen. Ik loop bv ook met mijn husky doordat zij mag trekken vind ze het veel leuker dan gewoon ''naast mee rennen''

Afbeelding

leonie87

Berichten: 4463
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 11:02

Dankjewel voor alle reacties!

Door mijn Op klinkt het denk ik alsof hij waanzinning veel doet maar dat is niet zo hoor :o .
Wij werken beide fulltime. In de ochtend loopt hij 45 min en dan na het werk gaan we er dus mee wandelen fietsen of hardlopen. Ik denk dat het 4 van de 5 dagen wandelen is (in het bos loslopend, hij mag zijn ding doen). We wandelen dan ongeveer 50 minuten. En dan gaat hij een keer mee hardlopen of fietsen om wat extra energie te verbranden.

In het weekend gaat hij soms mee met het paard maar ik sta nu bij een bos waar hij niet los mee mag dus dat is enkel een rondje langs de snelweg af waar hij dan 30/40 min mee gaat. De lange ritten gaat helaas niet meer.
En dan gaan we natuurlijk graag hardlopen in het weekend. Samen met de hond of 1 gaat wandelen en de ander hardlopen omdat de hond het dus niet leuk meer vind.

Hem laten trekken wil ik zelf niet. Dat mag immers op hardloop wedstrijden ook niet.
Ik weet zelf ook niet goed hoe dat moet e hoe daarmee te beginnen. Ik wil immers niet dat hij aan de lijn straks ook gaat trekken. Anders zou ik dat nog wel kunnen proberen gewoon voor de afwisseling natuurlijk.

Ook lees ik veel dat ligt aan het ras die vinden het na een tijdje saai. Hij vond het vroeger zo leuk :( heeft zeker 2 jaar met bijna alle trainingen meegerend. Het is echt sinds afgelopen zomer opeens klaar.

Achter een bal of een stok aan dat vind hij nou echt maar 5 minuten leuk en dan is het klaar. Sta jij daar blij te springen met je stok en die hond negeert je gewoon :+ :Y)

Aan de lijn echt naast laten lopen doe ik wel ooit en dat doet hij perfect maar zou hij daar echt voldoening uit kunnen halen omdat hij dan een taak heeft? Bijvoorbeeld de eerste 3 km los en dan 3 aan de lijn ofzo?

Hem thuislaten is natuurlijk ook nog een optie maar dan kom ik in tijdnood met mijn trainingen want En 50 minuten wandelen EN 50 minuten hardlopen duurt een beetje TE lang voor mijn drukke schema ;( Te bedenken dat ik ben gaan hardlopen voor hem haha

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Mijn hond vind hardlopen saai?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:50

En in plaats van dat extra energie verbranden kun je dan niet gaan hersenwerken met hem. Hier wordt hij mentaal heel moe van dat wordt hij van aan de fiets lopen niet.