Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 19:08

Hi Bokkers!

Mijn lieve oude bessie van 6.5 jaar heeft vanmorgen weinig tot niks gegeten. Ze heeft komkommer gegeten en dat vond ze genoeg..

Toen ik het hooi bijvulde kwam ze er wel op af gehuppeld. Daarnaast liep ze gewoon door t hok heen.

Ze zit nu meer in een hoekje met de haartjes omhoog.. en zal haar zometeen dwangvoeren als ze niks wil eten. Gekke is dat ze niet opgeblazen is, geen piepen bij het poepen of plassen en van de buitenkant niet ziek lijkt. Ik weet alleen hoe snel het kan gaan bij deze dieren..

Gelukkig kan ik morgen meteen naar de DA. Zou ik pijnstilling kunnen geven om de nacht makkelijker door te komen?

In september 2017 is haar zusje geopereerd en doet het nu weer super! Daar heb ik nog wat pij stilling (drops) van over. Mag je het zo toedienen zonder dat je weet of een caaf pijn heeft?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:18

Misschien stel ik nu een domme vraag, maar om wat voor een dier gaat het? :+

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:19

Ik zou met een kwetsbaar beestje als een cavia echt vandaag nog naar de DA gaan.

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:20

Dani199764 schreef:
Misschien stel ik nu een domme vraag, maar om wat voor een dier gaat het? :+

Ik gok een cavia, maar weet ik niet zeker.

Geen idee wat je het beste kan doen TS, sorry. Succes :j

Anoniem

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:34

Ik zou absoluut niet gaan dwangvoeren maar even langs de DA.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:36

Heb je haar snijtanden nagekeken/is er iets te zien rondom haar bek? En weeg je haar wel eens?

Ik zou naar de dierenarts gaan en niet afwachten, het zijn kwetsbare beestjes waar een nacht behoorlijk lang voor is.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:37

Drinkt ze wel goed?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:43

Aaaaaah nu vat ik hem.. Caafje als in Cavia. Ik vond het al raar dat het die 2 namen had, Caafje in de titel en Bessie in de openingspost _O-

Zolang ze geen tekenen van pijn vertoond zou ik niet zonder overleg met de dierenarts pijnstilling gaan geven..
Wat je eventueel wel kan doen is een warm kruikje neerleggen en inderdaad goed opletten dat ze wel iets eet, bied desnoods even wat extra van haar lievelingseten aan.
Ik zou zeker met een Cavia vanavond al naar de dierenarts gaan, maar mocht je dat echt niet willen, bel ze dan even voor telefonisch overleg hoe de nacht door te komen.. Of dwangvoeten verstandig is weten hun het beste denk ik.

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:45

Als je vanavond nog naar de DA kan gaan zou ik dat doen! Als je niet meer kan gaan dan zou ik wel dwangvoeding geven zodat de darmen toch blijven werken (in geval van een cavia) of de DA telefonisch bellen.
Heeft ze ook geen hooi gegeten? Pijnstilling niet doen als je niet weet wat er is. Het kan dat haar tandjes voor problemen zorgen en dan helpen de drops niet.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:46

Cavia’s zijn ontzettend gevoelig en moeten echt blijven eten. Dwangvoeren is zeker een goed idee mits je weet hoe.
Critical care als je dat hebt is een goeie en anders brokjes weken en in de spuit opzuigen en dat geven. Dat kan ook.

Misschien dat je hier nog wat aan hebt.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/dwangvoeren

Pijnstilling alleen in overleg met dierenarts.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:13

Ik zo toch even kijken of je eerder bij de dierenarts terecht kan en anders naar een andere. Dwangvoeren is een goed idee, want als de darmen van een cavia te lang leeg zijn dan gaat het sowieso fout. Maar weet wel hoe je dit moet doen en met kleine beetjes. Hiervoor kan je de brokjes weken van science supreme. Die zijn dan goed om te dwangvoeren.

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 21:27

Ja sorry haha het is inderdaad een Cavia! We hebben paprika en boontjes gehaald, daar is ze dol op!

Ze heeft het gegeten gelukkig! Ik ben er achter gekomen dat ze een verstopping heeft. Ik heb haar net een uur gemasseerd en kwam ook wat uit!! Het helpt dus wel. In telefonisch overleg met de dierenarts heb ik pijnstilling toegedient. Als het morgen niet beter gaat, ga ik alsnog naar de DA

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:31

Wat vreemd dat de dierenarts je met een verstopping niet laat komen.. Met cisaral drops is dat meestal zo weer op gang.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:10

Veerle_88 schreef:
Ja sorry haha het is inderdaad een Cavia! We hebben paprika en boontjes gehaald, daar is ze dol op!

Ze heeft het gegeten gelukkig! Ik ben er achter gekomen dat ze een verstopping heeft. Ik heb haar net een uur gemasseerd en kwam ook wat uit!! Het helpt dus wel. In telefonisch overleg met de dierenarts heb ik pijnstilling toegedient. Als het morgen niet beter gaat, ga ik alsnog naar de DA


Cavia's mogen geen bonen!

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 23:29

Waarom dan niet? Ik geef t al jaren... sperziebonen dan.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:38

Wij mensen mogen ook geen rauwe bonen vanwege een stofje die giftig is. Bij koken is dat onschadelijk gemaakt, maar gekookte groenten mogen cavias ook niet.

Vandaar geen sperziebonen. Op lange termijn stapelt dat gif zich op en zorgt dit voor problemen.

Voor een volgende keer kun je infacol voor baby's in huis halen voor verstopping of gasbuik.
Ik zou blijven masseren en blijven dwangvoeren nu. Dus ook vannacht er uit als ze nog niet zelf eet.
Daarnaast zou ik toch even laten checken waar de verstopping vandaan komt. Heeft ze iets anders gegeten dan normaal? Of een tijdje geen hooi kunnen eten? En dan heb ik het al over enkele uren trouwens, problemen ontstaan al heel snel.

Sterkte met je cavia en hopelijk blijft het de goede kant op gaan!

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:44

Oei nooit bonen geven, dit is giftig.
Ook paprika mogen ze geloof ik niet.

Verstandig als je naar de dierenarts gaat.
Succes!

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:46

Paprika is juist heel gezond voor ze :)

Veerle_88

Berichten: 267
Geregistreerd: 02-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 23:55

Macs schreef:
Wij mensen mogen ook geen rauwe bonen vanwege een stofje die giftig is. Bij koken is dat onschadelijk gemaakt, maar gekookte groenten mogen cavias ook niet.

Vandaar geen sperziebonen. Op lange termijn stapelt dat gif zich op en zorgt dit voor problemen.

Voor een volgende keer kun je infacol voor baby's in huis halen voor verstopping of gasbuik.
Ik zou blijven masseren en blijven dwangvoeren nu. Dus ook vannacht er uit als ze nog niet zelf eet.
Daarnaast zou ik toch even laten checken waar de verstopping vandaan komt. Heeft ze iets anders gegeten dan normaal? Of een tijdje geen hooi kunnen eten? En dan heb ik het al over enkele uren trouwens, problemen ontstaan al heel snel.

Sterkte met je cavia en hopelijk blijft het de goede kant op gaan!


Nou dan bedank ik je erg voor je bericht en zal stoppen met bonen geven!

Ze ligt nu gelukkig lekker op haar zij in het hokje. Haar stoelgang is ook weer op gang!

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caafje heeft vanmorgen haar bordje niet op gegeten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:00

Paprika mogen ze wel. De rode zit vol vitamine c. Dat krijgen ze hier dagelijks. Ze mogen alle kleuren paprika.